LBK nr 15 af 08/01/2024
Skatteministeriet
Skatteindberetningsloven § 59
Med bøde straffes den indberetningspligtige, der forsætligt eller groft uagtsomt
-
undlader at opfylde sine pligter efter § 53 a,
-
overtræder § 52, stk. 2,
-
undlader at foretage indberetning efter §§ 1, 5, 6, 8, 11 a-19 a, 24-36, 38-40, 42 eller 44-46 inden for fristerne i medfør af § 15, stk. 2, § 39, § 42, stk. 3, eller § 54, stk. 1-5, eller § 4, stk. 1, i lov om et indkomstregister,
-
undlader at foretage genindberetning inden for den frist, som told- og skatteforvaltningen har meddelt efter § 54, stk. 6, eller
-
undlader at opfylde pligten til at opbevare eller indsende materiale efter reglerne i § 56.
Stk. 2. I forskrifter, der udfærdiges i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder bestemmelser i forskrifterne.
Forarbejder til Skatteindberetningsloven § 59
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse er i det væsentlige en videreførelse af § 14, stk. 2 og 3, i den gældende skattekontrollov med de modifikationer, der er nødvendiggjort af, at det kun er indberetningspligterne i forslag til skatteindberetningslov, der er omfattet. Desuden er bestemmelsen en videreførelse af den gældende § 17, stk. 1, for så vidt angår manglende opfyldelse af pligten til at opbevare grundlaget for de oplysninger, der indberettes. Det foreslås yderligere, at manglende overholdelse af underretningspligten i § 23, stk. 1 eller 2, og overtrædelse af § 52, stk. 2, når den indberetningspligtige ikke sikrer sig de nødvendige identifikationsoplysninger, men alligevel foretager en af de handlinger, der er nævnt i § 52, stk. 2, straffes med bøde.
Bestemmelsen i § 59, stk. 1, nr. 1, er ny. Det foreslås således, at den, der undlader at opfylde sine pligter efter § 23, stk. 1 eller 2, straffes med bøde.
Efter lovforslagets § 23, stk. 1, skal finansielle institutter meddele fysiske og juridiske personer, der identificeres som personer, hvorom der skal indberettes efter regler udstedt i medfør af lovforslagets § 22, alle de oplysninger, som vedkommende har ret til efter databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14, i tilstrækkelig god tid til, at personen kan udøve sine databeskyttelsesrettigheder. Efter lovforslagets § 23, stk. 2, skal en person, der skal indberettes oplysninger om efter regler udstedt i medfør af lovforslagets § 22, underrettes om brud på datasikkerheden, når det er sandsynligt, at dette brud kan skade beskyttelsen af personoplysninger om den pågældende eller dennes privatliv.
Det foreslås således, at en indberetningspligtig kan straffes med bøde i tilfælde, hvor en indberetningspligtig ikke har opfyldt disse pligter. Reglerne implementerer nogle bestemmelser i Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december 2014 om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet. Den foreslåede bestemmelse skal således være med til at sikre mulighed for en effektiv håndhævelse af direktivet.
Bestemmelsen i § 59, stk. 1, nr. 2, er ny. Det foreslås således, at den indberetningspligtige, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder lovforslagets § 52, stk. 2, straffes med bøde. De handlinger, der hermed foreslås strafbelagt, er følgende, som den indberetningspligtige foretager uden at have sikret sig identifikationsoplysninger om den, der skal indberettes om:
– Erhverver egne aktier m.v., hvorom der skal indberettes efter lovforslagets § 28, jf. lovforslagets § 52, stk. 2, nr. 1. ”Aktier m.v.” skal forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven.
– Undlader at afvise en anmeldt fordring i et konkursbo, eller foretager udlodning af dividende, jf. lovforslagets § 52, stk. 2, nr. 2.
– Opretter en forsikrings- eller pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I, II eller II A, jf. lovforslagets § 52, stk. 2, nr. 3.
– Opretter en opsparingsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I eller II A, jf. lovforslagets § 52, stk. 2, nr. 4.
– Opretter en konto, hvorom der skal indberettes efter lovforslagets § 12, jf. lovforslagets § 52, stk. 2, nr. 5.
– Yder eller formidler et lån omfattet af lovforslagets §§ 13 og 15, jf. lovforslagets § 52, stk. 2, nr. 6.
– Opretter et depot omfattet af lovforslagets §§ 14 og 15, jf. lovforslagets § 52, stk. 2, nr. 7.
– Opretter en finansiel konto, hvorom der skal indberettes efter regler udstedt i medfør af lovforslagets § 22, jf. lovforslagets § 52, stk. 2, nr. 8.
– Opretter et depot, hvorom der skal indberettes efter lovforslagets § 16 (udbytter af aktier optaget til handel på regulerede markeder) lovforslagets § 17, stk. 1 og 2, (beholdninger af aktier) eller lovforslagets § 18 (beholdninger af obligationer og aktier m.v. i finansielle selskaber, og investeringsbeviser samt renter og udbytter heraf), jf. lovforslagets § 52, stk. 2, nr. 9. »Aktier m.v.« skal forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven.
– Udbetaler en terminsrente eller renter, der er indberetningspligtige efter lovforslagets § 18, jf. lovforslagets § 52, stk. 2, nr. 10.
Bestemmelsen skal sikre, at den der overtræder lovforslagets § 52, stk. 2, straffes. En del af forbuddene i lovforslagets § 52, stk. 2, findes også i den nugældende skattekontrollov. Imidlertid er overtrædelse af disse forbud ikke pålagt straf eller andre sanktioner. For effektivt at sikre en efterlevelse af forbuddene foreslås det, at der indføres bødestraf ved overtrædelse heraf.
Efter bestemmelsen i forslagets § 59, stk. 1, nr. 3, kan den indberetningspligtige, der forsætligt eller groft uagtsomt undlader at foretage indberetning efter §§ 1, 5, 6, 8, 12-19, 24-36, 38-40 eller 42-46, inden for fristerne i § 15, stk. 2, § 39, § 42, stk. 3, eller § 54, stk. 1-4, eller § 4, stk. 1, i lov om et indkomstregister straffes med bøde.
Bestemmelsen i § 59, stk. 1, nr. 3, er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 14, stk. 2, og omhandler bødestraf for manglende indberetning, når den manglende indberetning er forsætlig eller groft uagtsom.
Den skattepligtige har en berettiget forventning om, at de oplysninger der indberettes til SKAT, er korrekte. En stor del af de samme oplysninger anvendes også i myndighedernes samarbejde om at undgå socialt bedrageri ved udbetaling af uretmæssige ydelser og af erhvervslivet i forbindelse med bl.a. kreditvurderinger.
Der er tale om væsentlige beskyttelsesinteresser, og en overtrædelse af indberetningspligten må derfor betegnes som relativt grov. Mangelfulde oplysninger, hvad enten dette skyldes egentlige mangler ved en indberetning, manglende rettidig indberetning eller fejl, som ikke er blevet berigtiget i processen, udgør en risiko for en for lav skatteansættelse.
Det er SKATs opgave at sørge for en ordentlig vejledning af den indberetningspligtige for at sikre korrekte indberetninger, men det er også vigtigt, at virksomhederne bruger ressourcer på at sikre korrekte indberetninger. Det er den indberetningspligtige, der har ansvaret for, at indberetningen er korrekt, uanset om indberetningen foretages af ansatte i virksomheden, eller virksomheden har købt en ydelse fra andre for at opfylde sin indberetningspligt.
Efter bestemmelsen i forslagets § 59, stk. 1, nr. 4, kan den indberetningspligtige, der forsætligt eller groft uagtsomt undlader at foretage genindberetning inden for den frist, som SKAT har meddelt efter forslagets § 54, stk. 5, straffes med bøde.
Bestemmelsen i § 59, stk. 1, nr. 4, er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 14, stk. 3, der fastsætter, at den, der forsætligt eller groft uagtsomt undlader at foretage genindberetning inden for den frist, som SKAT har meddelt, kan straffes med bøde. SKAT foretager så vidt muligt kvalitetssikring af indberetningerne, og i det omfang der findes fejl, vil den indberetningspligtige blive kontaktet med anmodning om at foretage rettelser og indberette de korrigerede oplysninger inden for en nærmere fastsat frist. Med bestemmelsen foreslås det, at en manglende overholdelse af denne frist strafbelægges.
Efter bestemmelsen i forslagets § 59, stk. 1, nr. 5, kan den indberetningspligtige, der forsætligt eller groft uagtsomt undlader at opfylde pligten til at opbevare eller indsende materiale efter reglerne i forslagets § 56, straffes med bøde.
Bestemmelsen i § 59, stk. 1, nr. 5, er en videreførelse af den del af den gældende § 17, stk. 1, i skattekontrolloven, hvor den, der undlader at opfylde pligten til at opbevare grundlaget for de oplysninger, der indberettes, kan straffes med bøde. Bestemmelsen er udvidet til også at omfatte manglende indsendelse af grundlaget for de oplysninger, der er indberettet. Strafansvaret er som noget nyt begrænset til forsætlige og groft uagtsomme forhold.
Den indberetningspligtige skal opbevare grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes, efter bogføringslovens regler om opbevaring af regnskabsmateriale m.v. Materialet skal opbevares i fem år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Den indberetningspligtige skal indsende materialet til SKAT, når der fremsættes anmodning herom. Når materialet er registreret elektronisk, kan SKAT vælge at få adgang til materialet i elektronisk form.
Bødeberegningen for overtrædelse af indberetningspligten til indkomstregisteret blev beskrevet i lovforslaget til lov nr. 591 af 18. juni 2012, hvor den gældende skattekontrollovs § 14, stk. 5, om bødefastsættelse for overtrædelse af manglende rettidig indberetning eller genindberetning til indkomstregisteret blev indsat. Det forudsættes, at dette bødeniveau forsat skal være gældende. Det forudsættes, at bødeberegningen ved andre indberetninger skal tage udgangspunkt i antallet af indberetninger.
Bøden for manglende indberetning eller genindberetning af oplysninger om indkomstforhold, der dels anvendes ved skatteansættelsen, dels indgår i myndighedernes samarbejde om udveksling af oplysninger, gradueres efter virksomhedens størrelse målt i antallet af ansatte. Der er typisk tale om indberetninger fra arbejdsgiver om ansattes lønforhold. Oplysningerne bliver anvendt i SKATs udarbejdelse af de ansattes årsopgørelser, og jo større virksomheden er, jo større kan skadevirkningen af manglende eller fejlbehæftede indberetninger være.
Bøden gradueres således:
1. 1-4 ansatte: Bøde på 5.000 kr.
2. 5-19 ansatte: Bøde på 10.000 kr.
3. 20-49 ansatte: Bøde på 20.000 kr.
4. 50-99 ansatte: Bøde på 40.000 kr.
5. 100 + ansatte: Bøde på 80.000 kr.
Antallet af ansatte opgøres ud fra de månedlige indberetninger til indkomstregisteret, og antallet opgøres for den måned, der ligger forud for overtrædelsen.
Andre indberetninger omfatter f.eks. oplysninger om renter, udbytter, pensionsafkast, depoter, årssaldo på konti m.v., og her er bødeniveauet endnu ikke fastsat.
Det forudsættes, at der tages udgangspunkt i det samlede antal indberetninger, som den indberetningspligtige skal indgive.
Det forudsættes, at der anvendes samme bødeinterval for disse indberetninger, dvs. fra 5.000 kr. til 80.000 kr.
1. Fra 1 til 1.000 indberetninger: Bøde 5.000 kr.
2. Over 1.000 til 10.000 indberetninger: Bøde på 10.000 kr.
3. Over 10.000 til 100.000 indberetninger: Bøde på 20.000 kr.
4. Over 100.000 til 1 million indberetninger: Bøde på 40.000 kr.
5. Mere end 1 million indberetninger: Bøde på 80.000 kr.
Bøden efter forslagets § 59, stk. 1, nr. 4, foreslås udmålt efter samme retningslinjer som i § 59, stk. 1, nr. 1 og 2, når den indberetningspligtige ikke har opbevaret grundlaget for de oplysninger, der er eller skal indberettes. Det betyder enten efter antal ansatte i virksomheden, når det drejer som om indberetning om indkomstforhold, eller efter det samlede antal pligtige indberetninger, når det drejer sig om andre forhold. I de situationer, hvor SKAT får en formodning for at der er tale om fejlindberetning, og den indberetningspligtige ikke har opbevaret grundlaget for de oplysninger, der er indberettet, vil det afskære SKAT fra at sikre, at de oplysninger, der er indberettet, er korrekte. Dette er ligeså strafværdigt som det at overtræde bestemmelserne om indberetningsfrister. Derfor foreslås det, at bøderne udmåles efter samme retningslinjer.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formidlende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det skal anses som en skærpende omstændighed, at den enkelte indberetningspligtige er tidligere straffet for overtrædelse af skatte-, told- eller afgifts-lovgivningen. Det betyder, at udover gentagelsesvirkning pga. eventuelle overtrædelser af den gældende skattekontrollov, vil også tidligere overtrædelse af afgiftslovgivningen – f.eks. afgivelse af urigtige momsangivelser – indgå i vurderingen.
Den foreslåede bestemmelse i forslagets § 59, stk. 2, er ny. Efter bestemmelsen kan der fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder bestemmelser i forskrifter, der udfærdiges i medfør af denne lov.
I den indberetningsbekendtgørelse, der vil blive udstedt i medfør af skatteindberetningsloven, vil der nærmere blive fastsat, hvordan de enkelte indberetninger skal foretages. Det foreslås, at der gives hjemmel til, at der kan udfærdiges straffebestemmelser i indberetningsbekendtgørelsen, så de mere detaljerede retningslinjer for opfyldelsen af indberetningspligterne kan indgå i en bedømmelse af en overtrædelse af nærværende lov.