LBK nr 15 af 08/01/2024
Skatteministeriet
Skatteindberetningsloven § 48
Told- og skatteforvaltningen fører register over indberetningspligtige som nævnt i §§ 5, 6, 11 a-19 a, 24-26, 30-32, 42 eller 44-46, indberetningspligtige efter regler udstedt i medfør af §§ 4 eller 9, § 10, jf. § 9, eller § 11 eller § 46 a og frivillige indberettere efter § 20.
Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om anmeldelse til registrering, om frist for registrering, om registrering af finansielle institutter omfattet af pligterne efter regler udstedt i medfør af § 22, om registrering af platformsoperatører omfattet af pligterne efter regler udstedt i medfør af § 43 og om ændring og tilbagekaldelse af registrering. Herunder kan skatteministeren fastsætte regler om, at anmeldelse til registrering og ændring heraf kan fremtvinges ved anvendelse af daglige tvangsbøder.
Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om, at ændring af registrering kan undlades ved midlertidigt ophør af indberetningspligten, mod at den indberetningspligtige for de pågældende perioder oplyser told- og skatteforvaltningen om, at der ikke er oplysninger at indberette.
Forarbejder til Skatteindberetningsloven § 48
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 48 er en videreførelse af § 8 L, § 10 D og § 11 H i skattekontrolloven, hvorefter SKAT fører et register over de indberetningspligtige. Anmeldelse til registeret kan gennemtvinges ved tvangsbøder.
Efter § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven er registreringspligten udstrakt til at gælde i forhold til nogle yderligere indberetningspligter. Bekendtgørelsens § 2, stk. 2-8, indeholder en række nærmere regler om selve registreringen og ændring heraf.
Endvidere indeholder bekendtgørelse nr. 769 af 25. juni 2014 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA og bekendtgørelse nr. 1316 af 20. november 2015 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet tilsvarende regler om registrering af de indberetningspligtige.
Efter forslagets § 48, stk. 1, fører SKAT et register over de indberetningspligtige efter §§ 5, 6, 12-14, 16-19, 24-26, 30-32, 42, § 43, stk. 1, eller 44-46 og regler udstedt i medfør af §§ 4, 9, § 10, jf. § 9 eller § 11 og frivillige indberettere efter § 20 eller § 43, stk. 2.
Den i stk. 1 foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende § 8 L, stk. 1, og § 10 D, i skattekontrolloven.
Der, hvor det er undladt at stille krav om registrering, er der, hvor det enten fremgår, hvem den eller de indberetningspligtige er (f.eks. Bygnings Frednings Foreningen, jf. lovforslagets § 27), hvor den indberetningspligtige er registreret efter andre bestemmelser (f.eks. registrering for indeholdelse af A-skat), eller hvor indberetningen har mere sporadisk karakter (f.eks. opkøb af egne aktier).
Det er af afgørende betydning for SKATs indberetningskontrol, at SKAT har kendskab til, hvem de indberetningspligtige er. Dette sikres bedst gennem en pligt til at lade sig registrere som indberetningspligtig. Allerede i forbindelse med anmodning om registrering, kan der således tages stilling til, om den pågældende har indberetningspligtige aktiviteter. En registrering betyder, at den indberetningspligtige bliver opmærksom på ikke blot pligten til at indberette, men også at vedkommende skal opfylde pligterne bl.a. til at indhente identifikationsoplysninger (lovforslagets § 52) til brug for indberetningen og til at opbevare grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes (lovforslagets § 56).
Det foreslås i § 48, stk. 2, at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om anmeldelse til registrering, frist herfor, om registrering af finansielle institutter omfattet af pligterne efter regler udstedt i medfør af lovforslagets § 22 og om ændring af registrering. Herunder kan skatteministeren fastsætte regler om, at anmeldelse til registrering og ændring heraf kan fremtvinges ved anvendelse af daglige tvangsbøder.
Det er tanken, at bemyndigelsen vedrørende tvangsbøder skal anvendes til at fastsætte regler om daglige tvangsbøder ved manglende registrering eller ændring af registrering svarende til reglerne i lovforslagets § 57. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 57.
Stk. 2 er indsat ud fra et ønske om at tydeliggøre hjemlen til reglerne, der er fastsat i § 2 i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven om registrering, i bekendtgørelse nr. 769 af 25. juni 2014 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA og i bekendtgørelse nr. 1316 af 20. november 2015 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet. I dag fremgår hjemlen ved, at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetningen efter de enkelte bestemmelser, og at registrering er et nødvendigt led i indberetningsprocessen.
§ 2 i bekendtgørelsen indeholder følgende regler:
De indberetningspligtige, som er omfattet af reglen, skal senest 8 dage efter indberetningspligtens indtræden foretage anmeldelse herom til SKAT.
Udenlandske formidlere af handler med værdipapirer, som ikke er indberetningspligtige, men som efter aftale med overdrageren eller erhververen af værdipapirerne foretager indberetning efter skattekontrollovens § 11 H, skal senest 8 dage efter indgåelsen af den første aftale om indberetning foretage anmeldelse herom til SKAT. Aftaler om indberetning ved anvendelsen af bestemmelsen sidestilles med indberetningspligt.
Anmeldelsen kan foretages på en særlig blanket, der kan rekvireres hos SKAT, eller elektronisk efter SKATs nærmere anvisning.
Tvivl om, hvorvidt en virksomhed er omfattet af en indberetningspligt, fritager ikke for anmeldelse til registrering. Anmeldelsen skal i disse tilfælde vedlægges en redegørelse for den anmeldelsespligtiges virksomhed, hvorefter SKAT træffer afgørelse om registrering.
Anmeldelsen skal indeholde oplysning om:
-
Navn, adresse og hjemstedskommune.
-
Den indberetningspligtiges nummer i Det Centrale Virksomhedsregister (cvr-nummer). Har den indberetningspligtige ikke et cvr-nummer, oplyses registreringsnummer i SKATs Erhvervssystem (SE-nummer).
-
Dato for indberetningspligtens indtræden.
-
Karakteren af indberetningspligten.
Er den indberetningspligtige hverken registreret med cvr-nummer eller SE-nummer, sikres det, at den indberetningspligtige får en sådan registrering.
Efter registreringen udsteder SKAT et registreringsbevis indeholdende de registrerede oplysninger til den indberetningspligtige.
Indtræder der efter registreringen ændring i de meddelte oplysninger, herunder ophør af indberetningspligt, eller konstateres der fejl i de registrerede oplysninger, skal den indberetningspligtige give SKAT skriftlig meddelelse herom inden 8 dage efter, at ændringen er sket, eller fejlen konstateret. SKAT udsteder herefter et nyt registreringsbevis. Ved ophør af indberetningspligt gives der meddelelse om, at ophøret er registreret.
Bekendtgørelse nr. 769 af 25. juni 2014 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA og bekendtgørelse nr. 1316 af 20. november 2015 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet indeholder tilsvarende regler om registrering.
Det er hensigten at benytte bemyndigelsen til administrativt at fastsætte regler om registrering svarende til dem, der gælder i dag. Derudover er det tanken, at bemyndigelsen skal udnyttes til at fastsætte regler om, at anmeldelse til registrering kan fremtvinges ved anvendelse af tvangsbøder. Denne regel fremgår i gældende ret af skattekontrollovens § 8 L, stk. 2. Reglen foreslås i stedet indsat i bekendtgørelse sammen med reglerne om tidsfrister for anmeldelse til registrering og ændring heraf. Dermed sikres det, at reglen om tvangsbøde kommer til at gælde i relation til alle registreringspligter, og ikke som i gældende ret alene for registreringspligten efter den gældende § 8 L i skattekontrolloven.
Det foreslås i § 48, stk. 3, at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om, at ændring af registrering kan undlades ved midlertidigt ophør af indberetningspligten, mod at den indberetningspligtige for de pågældende perioder oplyser SKAT om, at der ikke er oplysninger at indberette – altså foretager en såkaldt nul-indberetning.
Alene bekendtgørelse nr. 1316 af 20. november 2015 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet indeholder regler om nul-indberetning. Det er tanken at udvide området for nul-indberetning til også at omfatte midlertidigt ophør af indberetningspligt efter andre regler, hvor der efter lovforslaget er registreringspligt.