LBK nr 15 af 08/01/2024
Skatteministeriet
Skatteindberetningsloven § 29b
Investorfradragsfonde skal årligt foretage indberetning til told- og skatteforvaltningen om investeringer som nævnt i investorfradragslovens § 2, stk. 1, nr. 2, der danner grundlag for investorfradrag, og som fonden har modtaget oplysning om som nævnt i investorfradragslovens § 2, stk. 3.
Stk. 2. Indberetninger efter stk. 1 skal for hver investor omfatte følgende oplysninger:
-
Identifikation af den, der foretager indberetningen.
-
Identifikation af investor.
-
Oplysning om de andele, der danner grundlag for investorfradrag, og om andelenes anskaffelsestidspunkt og -sum.
Stk. 3. Skatteministeren fastsætter nærmere regler om indberetning efter stk. 1 og 2.
Forarbejder til Skatteindberetningsloven § 29b
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 29 er en videreførelse af de gældende regler i skattekontrollovens § 9 B, stk. 2, og § 9 B, stk. 3 og 6, i relation hertil.
Efter forslagets § 29, stk. 1, skal selskaber og foreninger m.v., som har pligt til at indeholde udbytteskat efter kildeskattelovens § 65, indberette om udbytter udloddet af aktier m.v., der ikke er optaget til handel på regulerede markeder og ikke er registreret i en værdipapircentral.
De selskaber og foreninger m.v., der er omfattet af bestemmelsen, er efter kildeskattelovens § 65, stk.1, selskaber og foreninger, der er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 (aktieselskaber og anpartsselskaber), 2 (andre selskaber, i hvilke ingen af deltagerne hæfter personligt for selskabets forpligtelser, og som fordeler overskuddet i forhold til deltagernes i selskabet indskudte kapital), 2 e (elselskaber), 2 h (vandforsyningsselskaber), 4 (foreninger, hvis formål er at fremme medlemmernes fælles erhvervsmæssige interesser gennem deres deltagelse i foreningens virksomhed som aftagere, leverandører eller på anden lignende måde) og 5 a (investeringsforeninger, der udsteder omsættelige beviser for medlemmernes indskud). Endvidere omfatter begrebet selskaber og foreninger m.v. investeringsinstitutter med minimumsbeskatning samt investeringsselskaber, jf. kildeskattelovens § 65, stk. 7 og 9.
Når der i bestemmelsen henvises til »aktier m.v.« skal dette forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven.
Bestemmelsen i stk. 1 er en videreførelse af den gældende § 9 B, stk. 2, i skattekontrolloven.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 16. Den foreslåede § 16 omfatter således aktier m.v., som vil være deponerede hos en depotfører. Gennem depotførerens registrering af ejeren af depotet vil depotføreren som udgangspunkt have kendskab til ejerens identitet. Denne viden har det udloddende selskab ikke nødvendigvis. Derfor pålægges indberetningspligten efter den foreslåede § 16 depotføreren. For de aktier m.v., der ikke er optaget til handel på regulerede markeder, eller er registreret i en værdipapircentral, er der ikke nødvendigvis en depotfører, som kan pålægges indberetningspligten. Efter forslagets § 29 pålægges indberetningspligten vedrørende udbytter af sådanne aktier det udloddende selskab.
Forslagets § 29, stk. 2, er en videreførelse af den gældende § 9 B, stk. 3, i skattekontrolloven, dog tilpasset i forhold til, at stykket alene finder anvendelse på aktier m.v., der ikke er optaget til handel på regulerede markeder og ikke er registreret i en værdipapircentral. Således er § 9 B, stk. 3, nr. 6, ikke relevant i forhold til de udbytter, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse. Efter nr. 6 skal der indberettes, hvilket land den ubyttegivende aktie m.v. er udstedt i, og om aktien m.v. er optaget til handel på et reguleret marked. Da indberetningen efter den foreslåede bestemmelse påhviler selskaber m.v., der indeholder dansk udbytteskat, vil aktierne m.v. være udstedt i Danmark, og da aktier m.v. optaget til handel på regulerede markeder ikke er omfattet af den foreslåede bestemmelse, er disse oplysninger overflødige.
Bestemmelsen i stk. 2 indebærer, at indberetninger efter stk. 1 for hver enkelt udbyttemodtager skal indeholde en række nærmere oplysninger.
Efter bestemmelsen i nr. 1 skal indberetningen indeholde oplysning om identifikation af den, der foretager indberetningen. Indberetningen skal ske ved indberetning af den indberetningspligtiges cvr-nummer eller SE-nummer.
Efter bestemmelsen i nr. 2 skal indberetningen indeholde oplysning om identifikation af udbyttemodtageren, i det omfang denne oplysning er kendt, og identifikation af den konto udbetalingen sker til. Identifikation af udbyttemodtager skal ske efter de nærmere regler om, hvilke identifikationsoplysninger der skal indberettes. De identifikationsoplysninger, der skal indberettes, er de oplysninger, der vil følge af regler udstedt i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 52, stk. 3. Identifikationen af kontoen sker ved angivelse kontonummeret.
Efter bestemmelsen i nr. 3 skal indberetningen indeholde oplysning om størrelsen af det udloddede udbytte før og efter indeholdelse af udbytteskat, den procentsats, der er anvendt ved eventuel indeholdelse af udbytteskat og det indeholdte beløb.
Efter bestemmelsen i nr. 4 skal indberetningen indeholde oplysning om baggrunden herfor ved udlodning uden indeholdelse af udbytteskat eller ved indeholdelse af udbytteskat med reduceret sats. Undladelse af indeholdelse af udbytteskat kan ske i en række tilfælde, f.eks. ved udlodning til moder- eller koncernselskaber, udlodning vedrørende aktier m.v. i pensionsdepoter og udlodninger til modtagere, som har udbyttefrikort. Indberetningen skal i disse tilfælde indeholde oplysning om, hvilken undtagelse fra indeholdelse af udbytteskat der finder anvendelse. Indeholdelse med en reduceret sats (mindre end 27 pct.) kan f.eks. ske ved udlodning til selskaber, der ikke er moder- eller koncernselskaber.
Efter bestemmelsen i nr. 5 skal indberetningen indeholde oplysning om datoen for vedtagelse eller beslutning om udbetaling eller godskrivning af udbyttet og den regnskabsperiode udlodningen vedrører.
Efter bestemmelsen i nr. 6 skal indberetningen indeholde oplysning om identiteten af aktien m.v. Identiteten af aktien m.v. omfatter navn. »Aktier m.v.« skal forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven.
Efter forslagets § 29, stk.3, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. Det, der kan fastsættes nærmere regler om, er regler der nærmere definerer de oplysninger, der skal indberettes.
Bestemmelsen i stk. 3 er en videreførelse af den gældende § 9 B, stk. 6, i skattekontrolloven.
Denne bemyndigelse er i gældende ret udnyttet i § 46 i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven til at fastsætte regler, der nærmere definerer, hvilke oplysninger der skal indberettes.
Det er hensigten at benytte bemyndigelsen til administrativt at fastsætte regler svarende til dem, der gælder i dag.