LBK nr 15 af 08/01/2024
Skatteministeriet
Skatteindberetningsloven § 28a
Det udloddende selskab m.v. eller den, der på vegne af selskabet foretager udlodningen, skal ved udlodning af likvidationsprovenu omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 2, stk. 1, indberette oplysninger om de enkelte modtageres andel af udlodningen.
Stk. 2. Likvidationsprovenuet skal indberettes i det kalenderår, likvidationsprovenuet udbetales, og inden selskabet afmeldes fra registrering.
Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetningen.
Forarbejder til Skatteindberetningsloven § 28a
RetsinformationEfter forslagets § 28, stk. 1, skal selskaber m.v., der erhverver egne aktier m.v., hvert år foretage indberetning til SKAT om de erhvervede egne aktier m.v. i det forudgående kalenderår med angivelse af identitet, antal, anskaffelsestidspunkt og anskaffelsessum for aktierne m.v. og sælgers identitet, jf. dog § 50.
Når der i bestemmelsen henvises til »aktier m.v.« skal dette forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven. Når der i bestemmelsen henvises til »selskaber m.v.« skal dette som udgangspunkt forstås som de selskaber (f.eks. aktie- eller anpartsselskaber) og foreninger (f.eks. investeringsforeninger) og andre juridiske personer, der har udstedt de pågældende aktier m.v.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende § 7 E, stk. 1, i skattekontrolloven.
Indberetningen skal dog ikke foretages, hvis afståelsen er omfattet af indberetningspligten efter § 16, § 17, stk. 3, eller § 29. Der henvises til den nærmere beskrivelse heraf i bemærkningerne til lovforslagets § 16, § 17, stk. 3, eller § 29. Bestemmelsen i forslagets § 28, stk. 2, 2. pkt., sikrer mod dobbeltindberetning.
Indberetningen skal efter bestemmelsen ske årligt til SKAT og vedrøre de erhvervede egne aktier m.v. i det forudgående kalenderår med angivelse af identitet, antal, anskaffelsestidspunkt, anskaffelsessum for aktierne m.v. og sælgers identitet.
Indførelsen af den gældende § 7 E i skattekontrolloven skyldtes, at en række indsatsprojekter havde afdækket et problem med sikringen af en korrekt beskatning ved afståelse af medarbejderaktier. Tidligere var der efter ligningslovens §§ 7 A og 7 H adgang til skattefri modtagelse af medarbejderaktier. Denne adgang blev fjernet ved lov nr. 1382 af 28. december 2011, som ophævede ligningslovens §§ 7 A og 7 H, hvilket i praksis betyder, at medarbejderen fremover bliver beskattet af de modtagne aktier som almindelig lønindkomst. Efterfølgende er der ved lov nr. 430 af 18. maj 2016 indført en ny skattebegunstiget medarbejderaktieordning i ligningslovens § 7 P.
Forud for ophævelsen af adgangen til skattefrit at modtage medarbejderaktier eksisterede et generelt problem med korrekt beskatning ved afståelse af disse aktier. Det skyldes en udbredt misforståelse af, at såvel medarbejderens erhvervelse som dennes afståelse af aktierne var skattefri, selv om dette kun gjaldt erhvervelserne. Det betød, at en lang række medarbejdere ikke var opmærksomme på, at de skulle beskattes af en eventuel avance ved tilbagesalg af aktierne til det udstedende selskab.
Der eksisterer fortsat et problem med at sikre korrekt beskatning ved afståelse af medarbejderaktier, herunder som følge af ligningslovens § 7 P, og det foreslås derfor at indføre en oplysningspligt for afståelser af disse, hvor erhververen er et selskab, der foretager opkøb af egne aktier. Indberetningspligten foreslås at påhvile selskabet.
Efter forslagets § 28, stk. 2, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen.
Bestemmelsen i stk. 2 er en videreførelse af den gældende § 7 E, stk. 2, i skattekontrolloven, idet den foreslåede bestemmelse i modsætning til den gældende regel ikke indeholder mulighed for at lempe indberetningspligten.
Bemyndigelsen i skattekontrollovens § 10, stk. 8, er i gældende ret udnyttet i § 47 i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven til at fastsætte regler, der nærmere definerer, hvilke oplysninger der skal indberettes efter skattekontrollovens § 10, stk. 4-6.
Det er tanken, at bemyndigelsen skal udnyttes således, at der fastsættes lignende regler om, hvad der skal indberettes. Dette vil medføre, at det er de samme oplysninger, der skal indberettes, uanset om indberetningen foretages efter lovforslagets §§ 8, 17 eller 28.