LBK nr 15 af 08/01/2024
Skatteministeriet
Skatteindberetningsloven § 19a
Finansielle virksomheder, fondsmæglerselskaber og forsikringsvirksomheder skal hvert år indberette skattepligtige beløb, som er betalt som led i kunde- eller medlemsprogrammer eller lignende generelle ordninger til de enkelte kunder i det forudgående kalenderår, når det skattepligtige beløb ikke er omfattet af andre indberetningspligter i dette kapitel eller regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetningen.
Forarbejder til Skatteindberetningsloven § 19a
RetsinformationForslagets § 19 viderefører den gældende § 10 B i skattekontrolloven. Den gældende regel er udformet som en bemyndigelsesregel. Det foreslås i stedet at udforme reglen, så indberetningspligten kommer til at fremgå af selve lovbestemmelsen, men at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om indberetningen. Se nærmere om denne bemyndigelsesregel under bemærkningerne til stk. 4. Denne opbygning af bestemmelsen svarer til opbygningen af de øvrige regler om indberetning vedrørende værdipapirer i de foreslåede §§ 16-18. I denne forbindelse foreslås det at ændre den gældende regels stk. 2 (lovforslagets stk. 3), så det direkte kommer til at fremgå af lovteksten, hvem de indberetningspligtige er. Der henvises til den nærmere beskrivelse af bestemmelsen under bemærkningerne til stk. 3.
Det foreslås endvidere præciseret, at indberetningen ud over at omfatte anskaffelses- henholdsvis afståelsessummen også skal omfatte eventuelle betalinger for vedhængende renter.
Den i § 19, stk. 1, foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende § 10 B, stk. 1, i skattekontrolloven. Den foreslåede bestemmelse er dog ikke udformet som en bemyndigelsesregel, men sådan, at indberetningspligten kommer til at fremgå af selve lovteksten.
Det foreslås således, at de indberetningspligtige efter det foreslåede stk. 3 skal indberette oplysninger til SKAT om erhvervelser og afståelser af obligationer, herunder konvertible obligationer, aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19 (aktier m.v. i investeringsselskaber) og investeringsbeviser. Herudover omfatter indberetningspligten efter forslaget dels hævninger i kontoførende investeringsforeninger og dels indfrielser af obligationer.
Efter bestemmelsens nr. 1 skal indberetningen indeholde oplysning om identiteten, antallet eller den pålydende værdi og arten af værdipapirerne. I § 60 i bekendtgørelse nr. 890 af 15. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven er dette nærmere udmøntet ved fastsættelse af regler om, at identiteten omfatter navn og ISIN fondskode (entydig identifikationskode efter international standard). Indberetning om art skal sikre mulighed for at afgøre, efter hvilke regler udbytter, gevinster og tab beskattes.
Efter bestemmelsens nr. 2 skal indberetningen indeholde oplysning om anskaffelsestidspunktet, afståelsestidspunktet eller indfrielsestidspunktet.
Efter bestemmelsens nr. 3 skal indberetningen indeholde oplysning om anskaffelsessummen, afståelsessummen eller indfrielsesbeløbet samt eventuel betaling for vedhængende renter.
Efter bestemmelsens nr. 4 skal indberetningen indeholde oplysning om tidspunktet for den enkelte hævning af indestående i en kontoførende investeringsforening.
Efter bestemmelsens nr. 5 skal indberetningen indeholde oplysning om den del af den urealiserede fortjeneste eller tab på den kontoførende investeringsforenings værdipapirer på tidspunktet for hævningen, der svarer til den enkelte hævning. Opgørelsen skal ske i overensstemmelse med lov om beskatning af medlemmer af kontoførende investeringsforeninger.
Den foreslåede bestemmelse sikrer, at der kan foretages automatisk beregning af gevinster og tab på køb og salg af aktier, så henholdsvis gevinst eller tab kan fortrykkes på borgernes årsopgørelser. Beregningen foretages i dag, for så vidt angår gevinster og tab på investeringsbeviser og aktier m.v. i investeringsselskaber.
Når der i bestemmelsen henvises til »aktier m.v.« skal dette forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven.
Det foreslås i § 19, stk. 2, at de indberetningspligtige efter det foreslåede stk. 3, skal indberette oplysninger efter stk. 1 vedrørende indgåelse af aftaler om eller overdragelse af terminskontrakter, køberetter og salgsretter omfattet af kursgevinstloven, når en af aftaleparterne er en person.
Tilsvarende foreslås at skulle gælde for fordringer, der efter kursgevinstlovens § 29, stk. 3, omfattes af kursgevinstlovens kapitel 6 og 7. Denne bestemmelse omhandler visse strukturerede fordringer, dvs. fordringer, der reguleres helt eller delvis i forhold til udviklingen i priser og andet på værdipapirer, varer og andre aktiver m.v.
Bestemmelsen indebærer, at der skal ske indberetning, hvis en, der som led i sit erhverv handler med eller formidler overdragelse af kontrakter og strukturerede fordringer eller indgår eller formidler aftaler om sådanne kontrakter eller strukturerede fordringer (primært pengeinstitutter), formidler en handel med kontrakter eller strukturerede fordringer eller indgår eller formidler indgåelse af aftaler herom.
Bestemmelsen i stk. 2 er en videreførelse af den gældende § 10 B, stk. 4, i skattekontrolloven. Den foreslåede bestemmelse er dog ikke udformet som en bemyndigelsesregel, men sådan, at indberetningspligten kommer til at fremgå af selve lovteksten.
Indberetningen sikrer, at oplysningerne kan indgå i forbindelse med SKATs kontrol og opsætning af adviser på borgernes årsopgørelse. Bestemmelsen sikrer tillige, at andre myndigheder, der benytter oplysninger om borgernes formue vil have adgang til oplysningerne, såfremt de pågældende myndigheder har hjemmel hertil.
Den i § 19, stk. 3, foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende § 57, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven.
Bestemmelsen indeholder afgrænsningen af de professionelle aktører, der er indberetningspligtige efter den gældende skattekontrollovs § 10 B.
Det foreslås således, at kredsen af indberetningspligtige kommer til at fremgå direkte af lovteksten. Der er foretaget enkelte sproglige præciseringer i forhold til § 57 i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven, men der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring af afgrænsningen af de indberetningspligtige efter denne bestemmelse. Formålet med ændringen er at skabe større sammenhæng mellem reglerne for indberetning fra de finansielle virksomheder. Det fremgår således af de i øvrigt foreslåede regler i kapitel 2, hvem de indberetningspligtige efter disse bestemmelser er.
Indberetningspligten foreslås at påhvile den, der som led i sit erhverv handler med eller formidler overdragelse af værdipapirer nævnt i det foreslåede stk. 1, eller kontrakter og strukturerede fordringer som nævnt i det foreslåede stk. 2. Det samme foreslås at skulle gælde for den, der har det som sit erhverv at indgå eller formidle aftaler om sådanne kontrakter og strukturerede fordringer (primært pengeinstitutter). Indberetning om hævning fra en konto i en kontoførende investeringsforening foretages af foreningen. Indberetningspligten vedrørende indfrielser af obligationer foreslås som udgangspunkt at skulle påhvile den, der modtager værdipapirerne i depot til forvaltning. Er værdipapiret ikke deponeret her i landet, og formidles indfrielsen af obligationen af en anden (f.eks. udstederen af obligationen), der som led i sit erhverv formidler eller foretager indløsninger, foreslås indberetningspligten at skulle påhvile denne.
Indberetningspligten vil således påhvile den, der er nærmest til at foretage indberetningen.
§ 58 i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven indeholder indberetningspligter for ikke-professionelle overdragere og erhververe af værdipapirer og ikke-professionelle, der indgår finansielle kontrakter med hinanden. Disse regler er subsidiære i forhold til indberetningspligten for professionelle aktører og gælder derfor alene, når der ikke indgår en professionel formidler, overdrager, erhverver eller aftalepart. Det foreslås, at denne regel ikke videreføres. Der er i gældende ret ikke en sådan indberetningspligt vedrørende overdragelse af aktier m.v. i den gældende skattekontrollovs § 10 for ikke-professionelle. Forslaget vil således sikre større ensartethed i loven. Derudover bør indberetningspligter og dermed pligt til at håndtere personoplysninger som f.eks. cpr-numre som udgangspunkt ikke pålægges ikke-professionelle.
Det foreslås i § 19, stk. 4, at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetningen efter stk. 1 og 2.
Den foreslåede bestemmelse er ny. Begrundelsen for en sådan ny bestemmelse er, at formuleringen af stk. 1 og 4 i den gældende skattekontrollovs § 10 B (svarende til stk. 1 og 2 i den foreslåede bestemmelse) i sig selv er formuleret som bemyndigelsesbestemmelser. Efter forslaget er de imidlertid formuleret således, at indberetningspligten følger direkte af lovteksten. Dermed er det nødvendigt med en særskilt hjemmel til at fastsætte nærmere regler om indberetningen.
Der er i §§ 57-60 i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven fastsat nærmere regler om kredsen af de indberetningspligtige og om indberetningen efter skattekontrollovens § 10 B.
For så vidt angår §§ 57 og 58 henvises til bemærkningerne til stk. 3 ovenfor.
Af § 59 fremgår det, at pligten til at indberette om indgåelse af aftaler om finansielle kontrakter og strukturerede fordringer også omfatter pligt til at indberette om ændring af tidligere indgåede aftaler eller strukturerede fordringer, herunder aftaler om forlængelse af et kontraktforhold eller løbetiden.
Det fremgår endvidere, at værdipapirer og kontrakter med udenlandsk status skal indberettes særskilt.
Af § 60 fremgår det, hvilke nærmere oplysninger indberetningen skal indeholde.
Det er hensigten at benytte bemyndigelsen til administrativt at fastsætte regler svarende til dem, der gælder i dag, idet der dog ved den nærmere udformning heraf vil skulle tages højde for, at en del af de regler, der fremgår af bekendtgørelsens §§ 59 og 60, efter forslaget kommer til at fremgå direkte af den foreslåede lovtekst.
Det foreslås ikke at videreføre indberetningspligten for handel med obligationer, investeringsbeviser m.v., som ikke foretages af eller gennem professionelle efter den gældende skattekontrollovens § 10 B. Dette skaber en bedre sammenhæng til reglen i den gældende § 10, stk. 4, i skattekontrolloven om indberetning af handler med aktier m.v., hvor indberetningspligten alene er pålagt den, der som led i sin virksomhed formidler handler med aktier m.v.
Som konsekvens heraf foreslås ligeledes ikke at videreføre det gældende stk. 5 om, at en erhverver eller overdrager, der ikke opfylder indberetningspligten, vedkommende er pålagt, kan anses for skattepligtig af renter og udbytter vedrørende det overdragne værdipapir. Formålet med denne regel var at understøtte reglerne om indberetningspligt for overdragere og erhververe, når der ikke var en professionel formidler involveret i handlen. Formålet med ikke at videreføre bestemmelsen er at skabe sammenhæng med den gældende skattekontrollovs § 10, som heller ikke indeholder en sådan regel.