LBK nr 15 af 08/01/2024
Skatteministeriet
Skatteindberetningsloven § 15a
Pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber, forvaltere af alternative investeringsfonde, finansielle rådgivere og investeringsrådgivere, som videregiver beløb til kunder, som følge af at det pågældende pengeinstitut m.v. har modtaget gebyrer, provisioner eller andre pengeydelser fra et investeringsinstitut, skal hvert år indberette de oplysninger, som er nævnt i stk. 2, til told- og skatteforvaltningen.
Stk. 2. Indberetningen skal omfatte:
-
Oplysninger om den, der foretager indberetningen.
-
Oplysninger om kunden.
-
Størrelsen af det videregivne beløb.
-
Om beløbet vedrører investering i en aktie eller et investeringsbevis omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 19 C eller 22 eller af aktieavancebeskatningslovens §§ 19 B eller 21, hvis kunden er en fysisk person.
Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetning efter stk. 2.
Forarbejder til Skatteindberetningsloven § 15a
RetsinformationForslagets § 15 omhandler kvartalsvise renteindberetninger vedrørende lån og pantebreve. Bestemmelsen er et supplement til den årlige indberetning vedrørende lån efter §§ 8 P og 8 Q i den gældende skattekontrollov, svarende til lovforslagets §§ 13 og 14. De kvartalsvise indberetninger skal ikke indeholde alle de detaljer, som indberetningerne efter §§ 13 og 14 skal.
Mere konkret skal indberetningerne indeholde kvartalets renter og bidrag samt oplysning om identiteten af debitoren for de lån eller pantebreve, renterne og bidragene knytter sig til, idet der dog ikke skal indberettes om kalenderårets sidste kvartal. Identifikation af debitor skal ske efter de nærmere regler om, hvilke identifikationsoplysninger der skal indberettes, og som vil blive fastsat i regler udstedt i medfør af lovforslagets § 52, stk. 3.
Efter forslagets § 15, stk. 1, skal indberetningspligtige efter forslagets § 13, stk. 1, 1. pkt., eller § 14 indberette til SKAT om låntagerens identitet og de samlede renter samt reservefonds- og administrationsbidrag, der er omfattet af indberetningspligten efter § 13, stk. 1, 1. pkt., eller § 14, og som er ydet, tilskrevet eller opkrævet i kvartalet. Dette gælder dog ikke for kalenderårets sidste kvartal. Indberetningen skal for lån omfattet af § 13, stk. 1, 1. pkt., tillige indeholde oplysninger om datoen for ydelsen eller formidlingen af lånet og for ophørte lån, datoen for ophøret, og indberetningen skal, for så vidt angår pantebreve omfattet af § 14, tillige indeholde oplysning om datoen for deponeringen og datoen for ophør heraf.
Bestemmelsen i stk. 1 er en videreførelse af den gældende § 8 O, stk. 1, i skattekontrolloven.
Det foreslås dog præciseret, at det i relation til den foreslåede § 13 alene er indberetningspligtige efter det foreslåede § 13, stk. 1, 1. pkt., der er indberetningspligtige efter den foreslåede § 15.
De indberetningspligtige efter bestemmelsen omfatter den samme personkreds, som er indberetningspligtige vedrørende renteudgifter efter lovforslagets § 13, stk. 1, 1. pkt., eller § 14. Omfattet af bestemmelsen er hermed den, der som led i sin virksomhed yder eller formidler lån.
Herudover er pengeinstitutter, finansieringsselskaber, advokater og andre, der som led i deres erhverv modtager pantebreve med pant i fast ejendom i depot til forvaltning, omfattet af indberetningspligten.
Indberetningspligten vil herefter omfatte renter samt reservefonds- og administrationsbidrag, der er omfattet af indberetningspligten efter de nævnte bestemmelser. I relation til realkreditlån vil den kvartalsvise indberetning omfatte kvartalets ordinære renter og bidrag samt oplysninger om identiteten af debitoren for de lån eller pantebreve, renterne og bidragene knytter sig til.
Indberetningen om renter opstået i forbindelse med indfrielse af et realkreditlån eller morarenter vil ikke skulle fremgå af den kvartalsvise indberetning. Disse oplysninger vil skulle fremgår af den årlige indberetning.
Det foreslås at udvide indberetningen, for så vidt angår lån, så indberetningen skal indeholde oplysning om datoen for ydelsen eller formidlingen af lånet og for ophørte lån, datoen for ophøret. For så vidt angår pantebreve omfattet af § 14, foreslås det endvidere, at indberetningen skal indeholde oplysning om deponeringens start- og slutdato.
Efter forslagets § 15, stk. 2, er fristen for indberetning den sidste hverdag i måneden efter udløbet af kvartalet. Det betyder, at indberetningen vedrørende årets første kvartal skal gives senest sidste hverdag i april, indberetningen vedrørende årets andet kvartal skal gives senest sidste hverdag i juli, og indberetningen vedrørende årets tredje kvartal skal gives senest sidste hverdag i oktober.
Bestemmelsen i stk. 2 er en videreførelse af den gældende § 8 O, stk. 2, i skattekontrolloven.
Efter forslagets § 15, stk. 3, er oplysninger om låneforhold, hvor der er tre eller flere låntagere med hjemsted eller bopæl i Danmark, undtaget fra indberetningspligt. Årsagen til denne undtagelse er, at fordelingen af renterne mellem de enkelte låntagere ikke er kendt for SKAT. Oplysning om den samlede rente kan dermed ikke bruges af SKAT. Bestemmelsen betyder, at den indberetningspligtige ikke skal indberette kvartalsvis, men alene foretage en årlig indberetning om lånet eller pantebrevet efter de foreslåede §§ 13 eller 14.
Indberetningspligten omfatter efter bestemmelsen alene låntagere, som er fysiske personer, og som har et cpr-nummer. Dette skyldes, at oplysningerne benyttes ved forskudsopgørelsen, og at der alene dannes en forskudsopgørelse for personer med et cpr-nummer.
Bestemmelsen i stk. 3 er en videreførelse af den gældende § 37, stk. 2, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven. Det er ikke hensigten, at bestemmelsens materielle indhold skal ændres. Det vurderes blot mest hensigtsmæssigt, at undtagelsesbestemmelsen fremgår af loven og ikke bekendtgørelsen. Den gældende skattekontrollovs § 8 O, stk. 3, 2. pkt., erstattes således heraf.
Efter forslagets § 15, stk. 4, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. Det der kan fastsættes nærmere regler om, er regler der nærmere definerer de oplysninger, der skal indberettes.
Bestemmelsen i stk. 4 er en videreførelse af den gældende § 8 O, stk. 3, 1. pkt., i skattekontrolloven.
Bemyndigelsen er i gældende ret udnyttet i § 37 i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven. Efter bekendtgørelsens § 37, stk. 1, påhviler indberetningspligten de samme indberetningspligtige som efter lovforslagets §§ 13 og 14. Denne regel vil ikke blive videreført, da det følger direkte af den foreslåede bestemmelsen i § 15, stk. 1, hvem der er indberetningspligtige.
Indberetningen skal efter bestemmelsen indeholde oplysninger til identifikation af låntager og oplysninger om konto- og låneforholdet. Indberetningen skal omfatte de samlede ordinære renteudgifter på lån og pantebreve i depot samt reservefonds- og administrationsbidrag, som er tilskrevet eller opkrævet fra kalenderårets start til udgangen af det kvartal, der indberettes om. Indberetningen skal foretages for hvert låneforhold.
Bekendtgørelsens § 37, stk. 4, indeholder en regel, hvorefter fristen for indberetning er den sidste hverdag i måneden efter udløbet af kvartalet. Årets sidste kvartal er dog ikke omfattet.
Det er hensigten at benytte bemyndigelsen til administrativt at fastsætte regler svarende til dem, der gælder i dag, idet § 37, stk. 4, dog ikke vil blive videreført, da stykket alene gengiver indhold, som fremgår af lovteksten.
§ 37 i bekendtgørelsen indeholder desuden undtagelser fra indberetningen. Disse undtagelser videreføres i § 51 i det foreslåede kapitel 8.