LBK nr 155 af 11/02/2025
Social- og Boligministeriet
Serviceloven § 188
(Ophævet)
Forarbejder til Serviceloven § 188
RetsinformationBestemmelsen er ny og en konsekvens af strukturaftalen.
Bestemmelsen indebærer, at der i en overgangsperiode fra 1. januar 2007 til 31. december 2010 sker en overvågning af området. I hver region nedsættes et udviklingsråd, som skal følge og drøfte udviklingen på servicelovens område samt specialundervisningsområdet, dvs. specialundervisning, der gives i henhold til folkeskoleloven samt til lov om specialundervisning for voksne.
Sammensætningen af rådene aftales regionalt mellem kommunerne i regionen og regionen. Ud over repræsentanter fra kommunerne og regionen, skal der være repræsentanter for brugerne i regionen.
Fordi det skal være muligt at tilpasse repræsentationen i forhold til den brugerorganisering, der er i regionen, er det i loven ikke præcist fastsat hvilke brugerorganisationer, der skal være medlemmer af udviklingsrådene. Dog skal De Samvirkende Invalideorganisationer og Skole og Samfund være repræsenteret i udviklingsrådene. Derudover er det en forudsætning, at brugerorganisationerne repræsenterer brugere på såvel børne- som voksenområdet.
Til stk. 2
Rådene sekretariatsbetjenes af statsforvaltningen, som også afholder udgifterne til sekretariatsbistanden. Statsforvaltningen har ansvaret for at sikre, at udviklingsrådene er nedsat og funktionsdygtige fra senest 1. marts 2007. Så hurtigt som muligt i 2007 indkalder statsforvaltningen repræsentanter for alle kommunerne i regionen og regionen til et forberedende møde vedrørende udviklingsrådet. På det forberedende møde træffer repræsentanterne for kommunerne i regionen og regionen aftale om, hvilke brugerorganisationer, der skal være repræsenteret i udviklingsrådet. På det forberedende møde vælger repræsentanterne for kommunerne i regionen tillige en formand for udviklingsrådet i blandt sig.
Til stk. 3
Bestemmelsen fastsætter en pligt for kommunalbestyrelserne og regionsrådet til i den 4-årige overgangsperiode årligt at sende en redegørelse om udviklingen på det sociale område samt på specialundervisningsområdet til udviklingsrådet. Brugerne skal have mulighed for udtale sig om kommunalbestyrelsens og regionsrådets redegørelse. Det er op til kommunalbestyrelsen og regionsrådet at tage stilling til, hvordan det er mest hensigtsmæssigt, at organisationerne høres. Det kan herved fx besluttes, at høringen sker, inden kommunalbestyrelsen og regionsrådet afgiver sin redegørelse til det regionale udviklingsråd, eller at høringen foretages i forbindelse med det regionale råds behandling. Kommunalbestyrelsernes og regionsrådets redegørelse indsendes til udviklingsrådet senest 1. marts.
Det kan være hensigtsmæssigt, at der mellem kommunalbestyrelserne i regionen opnås enighed om at følge samme principper for høringer, men der er ikke en betingelse, at alle kommuner følger samme model. Der er således fx mulighed for, at kommuner, der allerede har indarbejdede rutiner i forhold til at inddrage repræsentanter for brugerne, kan bevare disse. Det kan være hensigtsmæssigt med en klar afgrænsning af antallet af høringsparter.
Til stk. 4
Udviklingsrådet skal én gang årligt rapportere til Socialministeriet og Undervisningsministeriet. Redegørelserne indsendes senest den 1. maj, første gang den 1. maj 2008 og sidste gang den 1. maj 2010. Redegørelsen skal indeholde en vurdering af udviklingen i regionen, herunder en stillingtagen til de tilbud der gives om børne- eller voksenspecialundervisning henholdsvis det sociale tilbud, samt en vurdering af, om forsyningen til de enkelte målgrupper i regionen er tilstrækkelig. Udviklingsrådenes rapporter skal især bygge på de redegørelser, som kommunalbestyrelserne og regionsrådet udarbejder om udviklingen på området.
Rådenes arbejde skal ske på grundlag af egen indsamling af dokumentation og information, på grundlag af årlige redegørelser fra kommunerne og på det sociale område på grundlag af et informations- og analysesystem, der er beskrevet neden for. Endvidere skal oplysninger fra rapport fra Klagenævnet for vidtgående specialundervisning indgå i grundlaget for udarbejdelsen af redegørelsen. Det vil være en del af udviklingsrådenes arbejde at drøfte forslag og løsninger på lokale problemstillinger.
Udviklingsrådene vil således kunne bidrage til grundlaget for kommunernes planlægning og beslutninger på området, herunder fx i form af tværgående og koordinerende beskrivelser og betragtninger over udviklingen i behov.
De årlige indberetninger fra udviklingsrådene vil danne grundlag for, at ministeren kan foretage en løbende vurdering af, hvordan kommunerne og regionen varetager deres opgaver efter kommunalreformen. Der vil i bekendtgørelsen om udviklingsrådenes arbejde indgå krav til åbenhed og gennemsigtighed, således at det er muligt at identificere eventuelle problemer i forhold til den ansvarlige myndighed.
Der etableres et informations- og analysesystem, som kan belyse udviklingen på det sociale område. Informations- og analysesystemet kan ligeledes anvendes på specialundervisningsområdet, således at der på dette område foretages en nærmere afgrænset indsamling af data. Det er hensigten, at systemet skal omfatte oplysninger, som især kan belyse udviklingen på området, fx
- det samlede systems kapacitet og opbygning,
- udviklingen i samarbejdet mellem kommuner og regioner,
- udviklingen af nye tilbud specielt med henblik på vurdering af kvaliteten af tilbuddene, og
- andre områder som efter fx brugerorganisationernes opfattelse særligt bør følges.
På det sociale område vil informationssystemet i vid udstrækning bygge på eksisterende statistikker og datakilder. Det drejer sig om de nuværende socialstatistikker på børne- og voksenområderne, statistik om ankesager og oplysninger fra kommuners budgetter og regnskaber.
Der vil være behov for indsamling af nye data, som forholdsvis hurtigt kan belyse udviklingen på de berørte områder. Det er hensigten, at der fx kvartalsvis skal indsamles statistiske oplysninger over kommunernes beslutninger om ind- og udvisiteringer til foranstaltninger og tilbud inden for de berørte områder.
Der vil også være brug for særlige undersøgelser på områder, hvor der vil være behov for at belyse udviklingen nærmere. Det drejer sig bl.a. om indhentning af kvalitative data på områder, hvor udviklingen ikke alene kan belyses gennem kvantitative data. Det gælder fx i relation til samarbejdet mellem kommuner og regioner om drift af tilbud, og i forhold til udviklingen af nye tilbud og kvaliteten af disse.
Til stk. 5
Socialministeren fastsætter efter forhandling med undervisningsministeren nærmere regler om redegørelsespligt og informations- og analysesystem samt om udviklingsrådenes virksomhed og vederlag til de medlemmer, der repræsenterer brugere med udgangspunkt i § 16 a i lov om kommunernes styrelse. Bemyndigelsen vil blive udmøntet i overensstemmelse med bemærkningerne til stk. 3-4.
Socialministeriet og Undervisningsministeriet vil løbende følge udviklingen på området, bl.a. ud fra de regionale redegørelser og de løbende statistikker m.v. som indsamles.
Udviklingsrådene ophører pr. 31. december 2010.