LBK nr 155 af 11/02/2025
Social- og Boligministeriet
Serviceloven § 13a
Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation yder godtgørelse for nødvendig befordring til og fra specialrådgivning og andre nødvendige rejseudgifter i forbindelse hermed, når borgere modtager gratis vejledende specialrådgivning efter § 13, stk. 1 og 3.
Stk. 2. Befordring, for hvilken der ydes godtgørelse efter stk. 1, skal ske med det efter forholdene billigste forsvarlige befordringsmiddel.
Stk. 3. Godtgørelse for udgifter efter stk. 1 ydes kun, når afstanden til behandlingsstedet overstiger en af social- og boligministeren fastsat grænse.
Stk. 4. Social- og boligministeren fastsætter efter forhandling med børne- og undervisningsministeren i en bekendtgørelse nærmere regler om befordringsgodtgørelse og dækning af andre nødvendige rejseudgifter i forbindelse hermed.
Forarbejder til Serviceloven § 13a
RetsinformationBestemmelsen er ny, og er en konsekvens af strukturaftalen. Det fremgår af aftalen, at der skal oprettes en national videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO). Formålet med en sådan organisation er at sikre en sammenhængende og helhedsorienteret vidensindsamling og – udvikling. Formålet er endvidere at sikre rådgivning og vejledning af borgere og kommuner og et landsdækkende overblik over den samlede specialrådgivning.
Kommunerne får ansvaret for at tilbyde såvel den almindelige som den mere specialiserede rådgivning til brugere og pårørende, som de efter loven har krav på. Kommunerne kan søge støtte til deres rådgivningsopgaver dels i andre kommuner og hos private dels i de tilbud, som regionerne driver. Som supplement hertil skal VISO tilbyde kommuner og borgere vejledende specialrådgivning i de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager samt vejledende udredning i de få mest sjældent forekommende specielle og komplicerede enkeltsager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til stede i den enkelte kommune eller i regionens tilbud.
I samme omfang som i dag skal specialrådgivningsfunktionen være en gratis ydelse i forhold til kommuner og borgere.
Borgere vil kunne henvende sig direkte til VISO om specialrådgivning, men i langt de fleste tilfælde er det mest hensigtsmæssigt for borgeren, at henvendelsen går via kommunen for at sikre en dialog mellem borger, den ansvarlige myndighed (kommunen) og den rådgivende instans (VISO).
Henvendelser om udredning skal i alle tilfælde ske via kommunen. Et kommunalt afslag på udredning i VISO vil kunne indbringes for det sociale nævn.
VISO afgør om en konkret sag og problemstilling falder inden for VISO’s område og skal således kunne afvise henvendelser. Afgørelsen kan ikke påklages, hverken til socialministeren eller de sociale klagemyndigheder.
VISO samarbejder med og indgår kontrakter med kommuner, regioner m.fl. om levering af specialiseret rådgivning og vejledning fra de lokale tilbud.
VISO er en netværksorganisation med en mindre central enhed, men hvor hovedparten af specialisterne er placeret decentralt, idet de er ansat i kommuner, regioner eller i private tilbud. Netværket fastholdes således samlet som en del af det kommunale/regionale tilbud, dvs. forbliver lokalt i de tilbud, hvor de i øvrigt arbejder.
I det omfang, det er relevant for VISO’s virksomhed, kan VISO også samarbejde med funktioner under andre sektorer, fx sundhed og arbejdsmarked.
VISO består af en vidensfunktion, en specialrådgivningsfunktion og en udredningsfunktion. VISO er primært praksisorienteret, og skal opbygge viden om, hvordan man håndterer personer med specifikke problemer (metodeudvikling inden for behandlingsformer). VISO kan også pege på indsatsområder for forskning og omsætte forskningsresultater til anvendelig viden.
Formålet med VISO er:
- At sikre sammenhængende og helhedsorienteret vidensindsamling og –formidling til kommuner og tilbud og gøre den anvendelig for både kommunernes og VISO’s specialrådgivning og udredning i enkeltsager.
- At sikre et landsdækkende overblik over den samlede specialrådgivning.
- At sikre inddragelsen af relevante internationale erfaringer og bidrage til det internationale samarbejde.
- At sikre et tæt samspil mellem de forskellige videns- og rådgivningsspecialer på socialområdet
- At sikre fortsat udvikling af viden og specialrådgivning.
- At tilbyde kommuner og borgere vejledende specialrådgivning i de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager samt vejledende udredning i de få mest sjældent forekommende specielle og komplicerede enkeltsager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til stede i den enkelte kommune eller i regionens tilbud.
- At sikre overblik over og samarbejde med netværk i øvrige sektorer.
VISO skal dække de mest specialiserede, komplicerede problemstillinger inden for følgende områder:
- Børn og unge med handicap, herunder sjældne handicap.
- Børn og unge med sociale eller adfærdsmæssige problemer.
- Udsatte grupper.
- Voksne med handicap.
- Socialpsykiatrien.
- Andre grupper med meget komplekse problemstillinger.
- Specialundervisning og specialpædagogisk bistand til børn, unge og voksne.
VISO’s vidensfunktioner
- Indsamling af viden, herunder:
- Holde sig bredt orienteret om udviklingen – også internationalt - med henblik på at indsamle viden.
- Systematisk og målrettet indsamling af viden som følge af konkrete forespørgsler fra kommuner, tilbud, borgere eller fra VISO internt.
- Indsamle internationale erfaringer og deltage i internationale netværk
- Udvikle viden om, hvordan man håndterer personer med meget specifikke problemer (metodeudvikling inden for behandlingsformer)
- Udvikling og bearbejdning af viden:
- Opbygning af database.
- Vedligeholde og opbygge faglige miljøer og netværk.
- Ansvarlig for udvikling af/tilvejebringelse af viden – også på nye områder.
- Formidling af viden:
- Formidling af viden, som skal danne grundlag for rådgivnings- og udredningsfunktionen, for udvikling af relevante tilbud og som skal kunne bruges generelt i sagsbehandlingen.
- Skriftlig formidling i form af nyhedsbreve, rapporter, pjecer, hjemmesider mv. til myndigheder samt borgere, pårørende mv.
- Mundtlig formidling i form af konferencer, temadage mv.
- Løbende udvikling af nye formidlingsstrategier.
- Registrering af relevant særlig sagkundskab på andre områder, herunder sundhedsområdet, undervisningsområdet og beskæftigelsesområdet.
Rådgivningsfunktioner i de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager
- Bistå kommuner, regionale tilbud og borgere med vejledende specialrådgivning i de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager.
- Bistå kommuner, regioner, skoler og institutioner m.v. på specialundervisningsområdet.
Udredningsfunktioner i de få mest specialiserede og komplicerede enkeltsager
- Tilbyde kommuner og borgere vejledende udredning i de få mest sjældent forekommende specielle og komplicerede enkeltsager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til stede i den enkelte kommune eller i regionens tilbud.
- Tilbyde bistand til kommunens udredning vedr. specialundervisning og specialpædagogisk bistand i de få mest sjældent forekommende specielle og komplicerede enkeltsager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til stede i den enkelte kommune.
Hvad indgår i vidensfunktionen
Følgende samles under VISO:
- De nuværende 11 amtskommunale videnscentre:
- Videnscenter for Autisme.
- Videnscenter for Bevægelseshandicap.
- Videnscenter for Døvblevne, Døve og Hørehæmmede.
- Videnscentret for DøvBlindBlevne.
- Videnscenter for Døvblindfødte.
- Videnscenter om Epilepsi.
- Videnscenter for Hjerneskadede.
- Dansk Videnscenter for Stammen.
- Dansk Videnscenter for Ordblindhed
- Videnscenter for Synshandicap.
- Videnscenter om Kommunikation og Multiple Funktionsnedsættelser hos Børn og Unge uden et Talesprog.
Derudover indgår Hjælpemiddelinstituttet.
Ligeledes samles følgende statslige videns- og formidlingscentre under VISO.
- Center for Små Handicapgrupper.
- Videnscenter for Socialpsykiatri.
Derudover skal der sikres vidensfunktioner vedr. børn og unge med sociale og adfærdsmæssige problemer samt udsatte grupper.
Den effekt, der ligger i at samle de forskellige vidensfunktioner i én organisation, skal udnyttes til dels at sikre en mere hensigtsmæssig ressourceanvendelse og dels til at rette fokus på områder, der i dag er udækkede rent vidensmæssigt.
Hvad indgår under specialrådgivningsfunktionen og udredningsfunktionen
VISO skal dække de mest specialiserede rådgivnings- og udredningsopgaver i forhold til de mest komplicerede enkeltsager. Karakteristisk for de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager vil være, at de for den enkelte kommune vil forekomme sjældent, ligesom indsatsen i mange tilfælde vil involvere flere faglige specialister samt ofte være særdeles udgiftskrævende. VISO vil i mange tilfælde være nødt til at trække på ekspertise i andre sektorer.
Udredningsfunktionen vil være snævrere end specialrådgivningsfunktionen, idet den vil være afgrænset til få mest sjældent forekommende specielle og komplicerede enkeltsager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til stede i den enkelte kommune eller i regionens tilbud.
Både specialrådgivningsfunktionen og udredningsfunktionen har vejledende karakter i forhold til borger og kommune, idet det alene er den enkelte kommune, som har ansvaret for at træffe beslutninger i forhold til borgeren.
På specialundervisningsområdet kan VISO tilbyde bistand til kommunens udredning.
Specialrådgivning i de mest specielle og komplicerede enkeltsager fx vedr.:
- Børn og unge med sociale eller adfærdsmæssige problemer, herunder:
- Børn med meget svære sociale og adfærdsmæssige problemer, massivt omsorgssvigtede børn.
- Børn med ADHD (DAMP).
- Seksuelt misbrugte.
- Kriminelle.
- Børn og unge med stof- og alkoholmisbrug.
- Børn og unge med psykiske problemer, herunder selvskadende adfærd.
- Børn og unge med handicap, herunder:
- Småbørn med komplekse tale, høre, syn problemer.
- Børn med behov for særlige teknologiske hjælpemidler.
- Autister.
- Svært multihandicappede børn.
- Børn og unge med små eller usynlige handicap.
- Specialundervisning af børn, unge og voksne.
- Hjerneskade, herunder:
- Senhjerneskadede.
- Genoptræning af fysisk handicappede/hjerneskadede.
- Udviklingshæmmede, herunder kriminelle udviklingshæmmede, fx:
- Personer med Prader Wille Syndrom.
- Meget udadreagerende.
- Svært multihandicappede uden verbalt sprog.
- Udviklingshæmmede med dobbeltdiagnoser.
- Udviklingshæmmede med demens.
- Kriminelle udviklingshæmmede, herunder kriminelle udviklingshæmmede med anden etnisk baggrund end dansk.
- Udsatte grupper, herunder:
- Hjemløse.
- Gravide stofmisbrugere.
- Svære blandingsmisbrug.
- Andre meget specialiserede og komplicerede personlige eller sociale problemer.
- Sindslidende.
- Øvrige meget komplekse sager, herunder:
- komplicerede sager eller meget små komplekse handicapgrupper/sammensatte problemstillinger, fx personer med Huntingtons Chorea eller personer med Spielmeyer-Vogt’s sygdom.
- Personer med tilsvarende sjældne handicaps, hvor funktionsnedsættelsen kræver kompleks og specialiseret indsats.
- Personer med komplicerede bevægehandicap.
- Læbe/ganespalte, sjældne handicap, handicappede med flere diagnoser og andre områder, hvor der kræves en kompleks og specialiseret indsats.
- Specialiseret rådgivning om epilepsi fra Kolonien Filadelfia.
- Blinde, herunder:
- Specialrådgivningsfunktioner ved Instituttet for Blinde og Svagsynede.
- Specialrådgivningsfunktioner ved Refsnæsskolen.
- Specialrådgivningsfunktioner ved Kennedy Instituttet-Statens øjenklinik.
- Anden specialrådgivning vedr. blinde.
- Døve og døvblinde, herunder:
- Døve- og døvblindekonsulenter.
- Specialrådgivningsfunktioner ved Ålborgskolen.
- Specialrådgivningsfunktioner ved Fredericiaskolen.
- Specialrådgivningsfunktioner ved Børneklinikken.
Netværk
Under VISO indgår også sekretariatsfunktionerne vedr. en række netværk oprettet af amterne
- Netværk vedr. Asperger/autisme
- Netværk vedr. omsorgssvigt
- Netværk vedr. ældre udviklingshæmmede
- Vidensteam vedr. kriminelle og udviklingshæmmede
- Vidensteam vedr. læbe/ganespalte
- Netværk vedr. rusmiddelområdet
- Netværk vedr. udviklingshæmmede med dobbeltdiagnoser
- Netværk vedr. blinde udviklingshæmmede
Organisering af VISO
VISO er en netværksorganisation med en mindre central enhed, hvor hovedparten af specialisterne er placeret decentralt, idet de er ansat i kommuner, regioner eller i private tilbud.
Den centrale enhed skal varetage følgende opgaver:
- Sikre én indgang til overblik over VISO’s funktioner, den eksisterende viden - hvem der laver hvad, og hvor man skal henvende sig
- Sikre en koordineret vidensopbygning, -udvikling og grundlag for bestyrelsens vurdering af dimensioneringen inden for den samlede ramme
- Have overblik over den kommunale og regionale rådgivningsstruktur
- Kunne foretage en faglig vurdering som grundlag for at henvise kommuner, tilbud og borgere til den rigtige viden og rådgivning
- Indgå kontrakter mellem VISO og de pågældende kommuner og regioner om specialrådgivning
- Sikre overblik over og samarbejde med netværk i øvrige sektorer, herunder arbejdsmarkedssektoren, og sundhedssektoren.
- Sekretariat for bestyrelsen for VISO
Der nedsættes en faglig bestyrelse for VISO bestående af repræsentanter fra staten, KL og regionerne i forening samt brugerorganisationer. Bestyrelsen skal:
- Løbende følge udviklingen i behovene og fastlægge den overordnede indsats på områderne
- Løbende vurdere dimensioneringen af indsatsområderne inden for den samlede ramme.
- Løbende evaluere VISO’s virksomhed og udarbejde en årsrapport.
Arbejdsgangene i VISO vil blive tilrettelagt, så de er i overensstemmelse med persondatalovens regler.
Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om VISO.