LBK nr 331 af 20/03/2025
Erhvervsministeriet
Selskabsloven § 369
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 2. Forældelsesfristen for overtrædelse af lovens bestemmelser eller regler udstedt i medfør af loven er 5 år.
Forarbejder til Selskabsloven § 369
RetsinformationEfter den gældende regel i aktieselskabslovens § 157 b skal de statslige aktieselskaber straks give meddelelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om væsentlige forhold, der vedrører selskabet, og som kan antages at få betydning for selskabets fremtid, medarbejdere, aktionærer eller kreditorer.
Samtlige meddelelser skal i dag indsendes elektronisk via hjemmesiden www.offentlige-selskaber.dk ved brug af en digital signatur.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan, jf. aktieselskabslovens § 157 c, stk. 1, fastsætte nærmere bestemmelse om indsendelse af meddelelser fra statslige aktieselskaber og om offentliggørelse heraf. De nærmere krav til indsendelse og offentliggørelse fremgår af § 3 og § 4 i bekendtgørelsen nr. 552 af 15. juni 2004 om visse aktiebesiddelser i statslige aktieselskaber samt indsendelse og offentliggørelse af meddelelser fra statslige aktieselskaber.
Disse forhold kan f.eks. være:
– større udvidelser eller indskrænkning af selskabets aktiviteter,
– betydelig gevinst/tab på enkelte dispositioner,
– køb eller salg af dattervirksomheder,
– køb eller salg af større anlægsaktiver,
– indgåelse/opsigelse af større samarbejdskontrakter,
– betydningsfulde retssager,
– likvidation, betalingsstandsning, konkursbegæring mv.,
– forslag om fusion med et andet selskab eller
– væsentlige nye produkter.
Det foreslås, at bestemmelsen i 1. pkt. tilpasses til terminologien i værdipapirhandelsloven, således at meddelelserne fremover skal gives hurtigst muligt efter, at de væsentlige forhold er indtruffet. Hidrører forholdet således fra en beslutning truffet af selskabets ledelse, skal meddelelsen indsendes hurtigst muligt efter, at beslutningen er truffet.
Meddelelsen, jf. 1. pkt., skal indeholde en fyldestgørende beskrivelse af det væsentlige forhold samt forholdets indvirkning på selskabets fremtid, medarbejdere, aktionærer eller kreditorer. Har selskabet lagt særlige forudsætninger til grund ved vurderingen af forholdets indvirkning på selskabets fremtid mv., bør dette fremgå af meddelelsen.
Det foreslås således, at den gældende offentliggørelsesforpligtelse i aktieselskabslovens § 157 b videreføres, således at statslige aktieselskaber også fremover i en række situationer har pligt til at offentliggøre informationer til offentligheden.
Det foreslås dog samtidigt som noget nyt i 2. pkt., at moderselskaberne fremover skal oplyse om væsentlige forhold, der vedrører koncernen, og som kan antages at få betydning for koncernens fremtid, medarbejdere, aktionærer eller kreditorer.
Dette er en konsekvens af, at det som noget nyt foreslås i § 367, stk. 2, at aktieselskaber, der er datterselskaber af statslige aktieselskaber, ikke længere selvstændigt er forpligtet til at følge de særlige regler for de statslige aktieselskaber, herunder meddelelsespligten, se bemærkningerne til § 367.
Et statsligt aktieselskab skal således fremover også medtage information fra datterselskaber, hvis disse skønnes relevante for offentlighedens mulighed for at vurdere udviklingen i den samlede koncern. Derved kommer reglerne til at svare til værdipapirhandelslovens § 34, stk. 2, hvorefter oplysningsforpligtelsen for bl.a. selskaber, som har aktier optaget til handel på et reguleret marked, omfatter al information, der kan antages at have betydning for kursfastsættelsen, uanset om informationen hidrører fra det pågældende selskab eller dettes datterselskaber mv.
På lige fod med offentligt handlede selskaber, jf. værdipapirhandelslovens § 27, stk. 6, kan et statsligt selskab på eget ansvar udsætte offentliggørelsen af oplysninger i henhold til § 369 for ikke at skade dets berettigede interesser forudsat, at dette ikke vil kunne vildlede offentligheden, og at udstederen kan sikre, at denne viden behandles fortroligt.