LBK nr 331 af 20/03/2025
Erhvervsministeriet
Selskabsloven § 355
Erhvervsstyrelsen fastsætter regler om offentliggørelse af meddelelser efter § 354 og øvrige dokumenter m.v., som statslige aktieselskaber skal offentliggøre i Erhvervsstyrelsens it-system efter denne lov.
Forarbejder til Selskabsloven § 355
RetsinformationForslaget viderefører den gældende aktieselskabslovs § 81 d. Bortset fra udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte alternative markedspladser er der ikke tilsigtet materielle ændringer.
Som det er tilfældet i § 354, udstikker direktiv om overtagelsestilbud i artikel 11 de rammer, der skal gælde for aktionærernes beslutningsstruktur i tilfælde af et overtagelsestilbud, jf. værdipapirhandelslovens kapitel 8. Det betyder, at særlige rettigheder, forpligtelser og begrænsninger, der er knyttet til kapitalandele, så som forskellig stemmeværdi, ejerlofter og stemmelofter, suspenderes i forbindelse med et overtagelsestilbud. Dette princip betegnes i direktivets artikel 11 som »gennembrud«.
Direktivets artikel 12 muliggør en valgfrihed for aktionærerne til, inden for direktivets rammer, selv at tage stilling til, hvilken beslutningsstruktur aktionærerne i det enkelte aktieselskab måtte foretrække, hvis aktieselskabets aktier måtte blive genstand for et overtagelsestilbud. Det vil sige, hvorvidt aktieselskabets aktionærer ønsker at indføre en ordning om, at særlige rettigheder og begrænsninger, som knytter sig til kapitalbesiddelsen eller til den enkelte andel, suspenderes i tilfælde af et overtagelsestilbud. Der tænkes her på særlige stemmerettigheder og begrænsninger omkring erhvervelse af aktier, som er fastsat i aktieselskabets vedtægter eller i henhold til aftale, jf. bemærkningerne til § 356.
Aktionærernes beslutning om at indføre en suspensionsordning i forbindelse med et overtagelsestilbud gælder kun i forbindelse med overtagelsestilbud efter værdipapirhandelslovens kapitel 8 og medfører ikke i sig selv nogen ændring i den beslutningsstruktur, som i øvrigt er fastlagt i aktieselskabet. Suspensionen medfører ikke, at aktier uden stemmeret opnår stemmeret, uanset om disse aktier er tillagt repræsentationsret. Rettigheder og begrænsninger, der gælder for den enkelte aktionær på grundlag af den konkrete kapitalandel, vedtægtsbestemmelser eller aftale, videreføres uændret i andre situationer end overtagelsessituationen.
På denne baggrund kan aktionærerne, jf. stk. 1, hvis de finder det hensigtsmæssigt for aktieselskabet, træffe beslutning om, at der i tilfælde af et eventuelt overtagelsestilbud skal ske suspension af særlige stemmerettigheder og begrænsninger omkring aktieerhvervelse.
Direktiv om overtagelsestilbud artikel 12 angiver ikke nærmere retningslinjer for, hvilke majoritetsprincipper der skal finde anvendelse, men fastslår, at beslutning om at indføre en suspensionsordning skal træffes i overensstemmelse med de nationale regler for vedtægtsændringer.
Det foreslås derfor i stk. 2, at beslutning herom vedtages i overensstemmelse med lovens generelle krav til vedtægtsmajoritet. I aktieselskaber, der har flere kapitalklasser, skal beslutningen endvidere opfylde det majoritetskrav, som forslagets § 107, stk. 3, foreskriver. Endvidere skal beslutningen opfylde de yderligere forskrifter, der måtte være fastsat i selskabets vedtægter, jf. § 106, stk. 1.
Generalforsamlingen kan beslutte at indføre en ordning om, at eksisterende ejerlofter, stemmeretsbegrænsninger eller særlige stemmerettigheder i øvrigt, skal suspenderes i tilfælde af, at der fremsættes tilbud om overtagelse af et aktieselskabs kapitalandele, med mindst 2/3 af såvel de afgivne stemmer, som den på generalforsamlingen repræsenterede del af selskabskapitalen og med respekt af de yderligere betingelser, der måtte fremgå af det pågældende aktieselskabs vedtægter, jf. § 106, stk. 1,
Hvis der findes flere kapitalklasser i aktieselskabet, er der endvidere behov for, at beslutningen tiltrædes af kapitalejere, der ejer mindst 2/3 af den i generalforsamlingen deltagende del af den kapitalklasse, hvis retsstilling forringes, jf. § 107, stk. 3.
Generalforsamlingens beslutning om at suspendere særlige stemmerettigheder og begrænsninger omkring erhvervelse af aktier i forbindelse med et eventuelt overtagelsestilbud, afskærer ikke generalforsamlingen fra senere at omgøre denne beslutning. Dette skal ske ved anvendelse af samme regelsæt.
Det fremgår af direktivets artikel 10 og betragtning 18 i præamblen, at det er vigtigt, at der er gennemsigtighed om eventuelle foranstaltninger, der kan have indflydelse på gennemførelsen af et overtagelsestilbud. Derfor fastslår direktivets artikel 12, at oplysningerne om aktieselskabets beslutning omkring suspension af de nævnte rettigheder og begrænsninger straks skal meddeles til de relevante tilsynsmyndigheder med henblik på offentliggørelse. Generalforsamlingens beslutning skal derfor, jf. stk. 3, hurtigst muligt meddeles til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og de relevante tilsynsmyndigheder i EU. Ved »hurtigst muligt« forstås, at oplysningerne skal videregives til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen uden ugrundet ophold. Oplysning om generalforsamlingens beslutning offentliggøres i styrelsens it-system. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 354, stk. 6.
I overensstemmelse med direktivets artikel 11, stk. 7, fastslår stk. 4, at forslagets § 355, stk. 1-3, om suspension af visse aktionærrettigheder ikke finder anvendelse på aktieselskaber, hvori den danske stat besidder aktier med stemmeret, hvortil der er tilknyttet særlige rettigheder, som er forenelige med EF-Traktaten.
Det vil ikke være foreneligt med varetagelsen af de særlige samfundsmæssige interesser, hvis sådanne rettigheder kunne suspenderes i tilfælde af et overtagelsestilbud. Der stilles fra EU’s side strenge krav for at indføre eller opretholde aktiebesiddelser med sådanne særlige rettigheder.