LBK nr 331 af 20/03/2025
Erhvervsministeriet
Selskabsloven § 354
Statslige aktieselskaber skal hurtigst muligt give meddelelse til Erhvervsstyrelsen om væsentlige forhold, der vedrører selskabet, og som kan antages at få betydning for selskabets fremtid, medarbejdere, aktionærer eller kreditorer. I moderselskaber, jf. §§ 6 og 7, skal der gives meddelelse om væsentlige forhold, der vedrører koncernen, og som kan antages at få betydning for koncernens fremtid, medarbejdere, aktionærer eller kreditorer.
Forarbejder til Selskabsloven § 354
RetsinformationDer er med enkelte justeringer tale om en videreførelse af den gældende aktieselskabslovs § 81 c.
Efter stk. 1 kan generalforsamlingen beslutte at indføre en godkendelsesordning, som skal træde i kraft i forbindelse med et konkret overtagelsestilbud, således at selskabets centrale ledelsesorgan skal indhente generalforsamlingens godkendelse til iværksættelse af foranstaltninger, der lægger hindringer i vejen for et overtagelsestilbud, jf. værdipapirhandelslovens kapitel 8. Der er tale om en gennemførelse af direktiv om overtagelsestilbud artikel 9 kombineret med den valgfrihed, som direktivet tillader, jf. artikel 12.
Det er et grundlæggende princip i dansk selskabsret, at et aktieselskabs ledelse skal varetage selskabets, herunder aktionærernes, interesser. Dispositioner og stillingtagen i forbindelse med et overtagelsestilbud adskiller sig ikke fra det generelle ledelsesansvar, som i øvrigt påhviler et aktieselskabs ledelse, hvorfor det ved direktivets gennemførelse blev foreslået at udnytte direktivets valgfrihed og overlade det til aktieselskaberne selv at tage stilling til, hvornår generalforsamling skal indkaldes.
Beslutning om indførelse af en sådan godkendelsesordning, jf. stk. 2, træffes med sædvanligt vedtægtsmajoritetskrav, dvs. i henhold til de principper som kendes efter den gældende aktieselskabslov § 78, som forslås videreført i § 106. Beslutning om i videre omfang at inddrage generalforsamlingen i forbindelse med et overtagelsestilbud anses isoleret set ikke for at medføre tab af rettigheder eller for at forskyde rettigheder og pligter mellem aktionærer og aktionærgruppe.
Hvis en godkendelsesordning indføres, skal generalforsamlingen, jf. stk. 3, godkende såvel nye foranstaltninger som bekræfter foranstaltninger, som tidligere er besluttet, men ikke gennemført på det tidspunkt, hvor beslutningen om at fremsætte et overtagelsestilbud offentliggøres. Godkendelse vil således være nødvendig fra dette tidspunkt, og indtil resultatet af tilbuddet foreligger. Dog bør ledelsen være opmærksom på de generelle ledelsespligter om at varetage aktieselskabets og aktionærernes interesser. Således kan det allerede på det tidspunkt, hvor ledelsen får kendskab til, at et overtagelsestilbud kan forventes fremsat, være relevant at være tilbageholdende med at foretage dispositioner, der kan have medføre forhindringer for et kommende tilbud.
Beslutninger, som indgår i aktieselskabets almindelige virksomhed, er dog undtaget. Aktieselskabet må ikke på urimelig måde forhindres i at fortsætte sin normale drift.
Aktionærernes beslutning om at indføre en sådan godkendelsesordning er ikke til hinder for, at aktieselskabets ledelse på eget initiativ kan undersøge andre tilbud, hvor dette skønnes at være i aktieselskabets og aktionærernes interesse.
Der gælder samme majoritetskrav ved beslutning om indførelse af en godkendelsesordning for generalforsamlingen som det majoritetskrav, der finder anvendelse ved suspension af særlige rettigheder, der tilkommer aktionærerne, dvs. vedtægtsmajoritet, jf. § 106.
Indkaldelse til generalforsamling, hvor der skal træffes beslutning om at godkende foranstaltninger til at hindre et konkret overtagelsestilbud, kan ske med kort varsel, dog mindst to uger, selvom selskabets vedtægter måtte foreskrive et længere varsel, jf. stk. 4. Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 implementerer herved undtagelsen i direktiv 2007/36/EF om visse aktionærrettigheder artikel 5, stk. 1. Den foreslåede bestemmelse er således en undtagelse i forhold til den almindelige indkaldelsesfrist i § 94, stk. 2.
I medfør af direktiv om overtagelsestilbud artikel 12 og betragtning 21 i præamblen kan medlemsstaterne tillade, at selskaber, der efter eget valg har truffet beslutning om, at generalforsamlingen skal godkende, at der iværksættes forhindringer, kun er bundet af beslutningen, hvis selskabets aktier bliver genstand for et overtagelsestilbud fra et selskab, som er underlagt en tilsvarende godkendelsesordning, eller som direkte eller indirekte er kontrolleret af et sådant selskab, jf. artikel 1 i direktiv 83/349/EØF, Rådets 7. direktiv om konsoliderede regnskaber. Det vil sige den koncerndefinition, som kendes fra årsregnskabslovens bilag 1, litra B, og som også kommer til udtryk i §§ 6 og 7.
I overensstemmelse hermed tillægger stk. 5 selskaberne frihed til at beslutte, om generalforsamlingen i alle tilfælde skal inddrages forud for eventuel iværksættelse af foranstaltninger, der kan lægge hindringer i vejen for et tilbud, eller om generalforsamlingen alene skal inddrages, hvis overtagelsestilbuddet fremsættes af et aktieselskab eller et selskab med en tilsvarende retsform, som har indført en tilsvarende godkendelsesordning.
Det fremgår af direktivets artikel 10 og betragtning 18 i præamblen, at det er vigtigt, at der er gennemsigtighed om eventuelle foranstaltninger, der kan have indflydelse på gennemførelsen af et overtagelsestilbud. Derfor fastslår direktivets artikel 12, at oplysningerne om selskabets beslutning straks skal meddeles til de relevante tilsynsmyndigheder med henblik på offentliggørelse. På baggrund heraf fastslår stk. 6, at generalforsamlingens beslutning hurtigst muligt meddeles til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og til de relevante tilsynsmyndigheder i EU. Udtrykket »hurtigst muligt« er afstemt med ordvalget i værdipapirhandelsloven. Ved »hurtigst muligt« forstås, at oplysningerne skal videregives til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen uden ugrundet ophold. Oplysning om generalforsamlingens beslutning offentliggøres i styrelsens it-system.