LBK nr 331 af 20/03/2025
Erhvervsministeriet
Selskabsloven § 139
Det øverste ledelsesorgan i aktieselskaber, der har aktier optaget til handel på et reguleret marked, der er beliggende eller aktivt i et EU-/EØS-land, skal udarbejde en vederlagspolitik for ledelsesmedlemmerne, medmindre der udelukkende er tale om stemmeløse aktier.
Stk. 2. Aktionærerne stemmer om vederlagspolitikken på aktieselskabets generalforsamling ved enhver væsentlig ændring og mindst hvert fjerde år.
Stk. 3. Ved indgåelse af konkrete aftaler om ledelsesaflønning eller ved forlængelse eller ændring af eksisterende aftaler skal den gældende godkendte vederlagspolitik overholdes, jf. dog § 139 a, stk. 5.
Stk. 4. Godkender generalforsamlingen ikke vederlagspolitikken, skal det øverste ledelsesorgan fremsætte et ændret forslag til vederlagspolitik senest på den følgende ordinære generalforsamling. Aktieselskabet kan fortsætte med at aflønne ledelsesmedlemmerne i henhold til gældende praksis, indtil en ny vederlagspolitik er godkendt af generalforsamlingen.
Stk. 5. En godkendt vederlagspolitik skal hurtigst muligt offentliggøres på aktieselskabets hjemmeside sammen med datoen for og resultatet af afstemningen. Vederlagspolitikken skal forblive offentligt tilgængelig og gratis på hjemmesiden, så længe den er gældende.
Stk. 6. Har generalforsamlingen godkendt en vederlagspolitik, bortfalder bestemmelsen om retningslinjer for incitamentsaflønning i aktieselskabets vedtægter, og den slettes formløst fra aktieselskabets vedtægter.
Forarbejder til Selskabsloven § 139
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende regel i aktieselskabslovens § 69 b. Bestemmelsens ordlyd er sprogligt tilpasset.
Det foreslås i stk. 1, at det øverste ledelsesorgan i et kapitalselskab, der har aktier optaget til handel på et reguleret marked eller en alternativ markedsplads, skal fastsætte overordnede retningslinjer for kapitalselskabets incitamentsaflønning af kapitalselskabets ledelse, inden kapitalselskabet indgår en konkret aftale om incitamentsaflønning med et medlem af kapitalselskabets ledelse. Retningslinjerne skal være behandlet og godkendt på kapitalselskabets generalforsamling.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke på, at det er det øverste ledelsesorgan, som ansætter direktionen, og som aftaler de konkrete ansættelsesvilkår for denne. Det øverste ledelsesorgan skal i sit arbejde varetage kapitalselskabets interesser. Dette gælder også i forbindelse med aflønningen af direktionen.
Bestemmelsen sondrer mellem de enkelte konkrete aftaler om incitamentsaflønning, der indgås med medlemmer af kapitalselskabets ledelse, og de overordnede retningslinjer for kapitalselskabets incitamentsaflønning af kapitalselskabets ledelse. Bestemmelsen fastslår, at hvis kapitalselskabet ønsker at indgå konkrete aftaler om incitamentsaflønning med medlemmer af kapitalselskabets ledelse, skal det øverste ledelsesorgan først have fastsat overordnede retningslinjer herom.
Incitamentsaflønning omfatter enhver variabel aflønning. Incitamentsaflønning er således ikke begrænset til aktiebaseret aflønning, såsom aktieoptioner, tegningsrettigheder (warrants) og såkaldte fantomaktier, hvor der ydes et vederlag baseret på værdien af kapitalselskabets aktier. Ikke-aktiebaserede bonusordninger, resultatkontrakter og lignende instrumenter, hvor den endelige aflønning ikke er kendt på forhånd, vil således også være omfattet af bestemmelsens anvendelsesområde. Derimod vil fast løn – uanset om denne er meget høj – ikke være omfattet af bestemmelsen.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at udstedelse af tegningsretter også er omfattet af den foreslåede bestemmelse. Det er i den forbindelse vigtigt at være opmærksom på, at bestemmelsen omhandler udarbejdelse af et sæt generalforsamlingsgodkendte overordnede retningslinjer til brug for incitamentsaflønning af ledelsen. Lovens §§ 40 a og 40 b omhandler derimod, hvorledes en konkret udstedelse af tegningsretter finder sted. Der er således ikke modstrid mellem denne bestemmelse og de bestemmelserne om tegningsretter.
De retningslinjer, der i henhold til den foreslåede bestemmelse skal godkendes af generalforsamlingen, skal omhandle incitamentsaflønning til ledelsen. Samtlige konkrete incitamentsaftaler, der indgås med et medlem af kapitalselskabets ledelse, skal bygge på de generalforsamlingsgodkendte retningslinjer, og dette gælder, uanset om der deltager personer uden for ledelsen i det konkrete incitamentsprogram.
Det skal tydeligt fremgå af retningslinjerne, efter hvilke principper aftaler om incitamentsaflønning af kapitalselskabets ledelse kan indgås.
Det bør således som minimum fremgå af retningslinjerne,
– hvem der kan tildeles incitamentsaflønning,
– hvilke ydelser der kan indgå i incitamentsaflønningen,
– hvad hovedbetingelserne for ydelsernes tildeling er,
– den anslåede nutidsværdi af incitamentsaflønningen, og hvad det tidsmæssige perspektiv i incitamentsaflønningen må være, herunder eventuelle frister for udøvelse af optioner.
Hvis incitamentsaflønningen indeholder aktieoptioner, kan det desuden være relevant at oplyse, hvordan kapitalselskabet agter at tilvejebringe de aktier, der er nødvendige for at opfylde kapitalselskabets forpligtelser i forbindelse med denne del af incitamentsaflønningen.
Der er behov for, at retningslinjerne indeholder klare oplysninger, som kan forstås af den enkelte aktionær. Det kan ikke forudsættes, at aktionærerne har en dybere indsigt i f.eks. beregninger af værdier af optioner mv. Formålet med bestemmelsen er således at styrke åbenheden, herunder at give aktionærerne mulighed for at forholde sig til de overordnede retningslinjer for kapitalselskabets incitamentsaflønning af kapitalselskabets ledelse, herunder eventuelle aktieoptionspakker.
Bestemmelsen ændrer ikke på, at honorering af det øverste ledelsesorgan enten sker i kapitalselskabets vedtægter eller – efter indstilling fra det øverste ledelsesorgan – ved beslutning på den ordinære generalforsamling, hvor kapitalselskabets årsregnskab, inklusiv ledelsesaflønning, godkendes. Bestemmelsen medfører alene, at hvis der indgår incitamentsaflønning i det øverste ledelsesorgans honorering, skal incitamentsaflønningen ske i henhold til overordnede retningslinjer, der er behandlet og godkendt på kapitalselskabets generalforsamling mv.
Konkret incitamentsaflønning, der måtte fremgå af vedtægterne, skal således være i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer. Tilsvarende skal incitamentsaflønning, der indstilles og besluttes på den ordinære generalforsamling, være i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer.
Retningslinjerne skal gælde for ledelsens aflønning i det kapitalselskab, som har aktier optaget til handel på et reguleret marked, samt samme ledelses aflønning i andre kapitalselskaber kontrolleret af dette. Hvis et medlem af det øverste ledelsesorgan i selskabet ligeledes er medlem af det øverste ledelsesorgan i et datterselskab, vil incitamentsaflønningen til den pågældende person både i selskabet og i det underliggende datterselskab skulle følge retningslinjerne, der er blevet godkendt af generalforsamlingen selskabet. Hvis et medlem af direktionen i et datterselskab til et noteret kapitalselskab derimod ikke er medlem af direktionen eller det øverste ledelsesorgan i moderselskabet, vil den pågældendes eventuelle incitamentsaflønning ikke være underlagt de foreslåede krav i lovforslaget.
Fra og med 2005 skal alle kapitalselskaber, der har aktier optaget til handel på et reguleret marked eller en alternativ markedsplads, i EU anvende de internationale regnskabsstandarder, International Financial Reporting Standards, IFRS, ved udarbejdelsen af deres koncernregnskab, jf. IFRS-forordningen om internationale regnskabsstandarder (1606/2002/EF).
Formålet med forordningen er, at alle virksomheder, der har aktier optaget handel på et reguleret marked i Europa, fra 2005 skal udarbejde koncernregnskaber efter de samme regler med henblik på at forbedre det indre markeds funktion og med det mål i sidste ende at opnå et fælles sæt globale regnskabsstandarder. Selve standarderne udarbejdes af International Accounting Standards Board (IASB), der er en privat organisation sammensat af internationale regnskabseksperter.
IFRS indeholder regler for, hvordan værdien af aktiebaseret aflønning skal opgøres, og hvordan aftaler herom skal præsenteres i regnskabet. Udgangspunktet er, at aftalerne opgøres til dagsværdi (markedsværdi) på tildelingstidspunktet og omkostningsføres i regnskabet henover optjeningsperioden. Optjeningsperioden kan f.eks. være 3 år, hvis det er en betingelse for den endelige retserhvervelse, at medarbejderen forbliver i kapitalselskabet i 3 år.
IFRS indeholder også krav til oplysninger om vederlag til ledelsen, herunder værdien af de samlede konkrete aktiebaserede incitamentsaftaler, der er tildelt i perioden, og årets omkostninger til incitamentsaftaler. Disse bestemmelser suppleres af yderligere oplysningskrav i årsregnskabsloven.
Regnskabsreglerne omfatter aftaler, som allerede er indgået mellem kapitalselskabet og de enkelte personer. Den foreslåede bestemmelse er derimod rettet mod kapitalselskabets generelle retningslinjer for fremtidige tildelinger af aktieoptioner og anden incitamentsaflønning til kapitalselskabets ledelsesmedlemmer.
Beregningen af den forventede værdi, som skal indgå i de generelle retningslinjer, der skal vedtages af aktionærerne, skal ske efter de samme regler, som værdien skal beregnes efter til brug for årsrapporten. Hvis der er tale om aktiebaseret aflønning, skal værdien beregnes i overensstemmelse med IFRS 2.
Der skal derfor være et samspil mellem retningslinjerne efter lovforslaget, hvorefter der gives oplysninger før tildelingen til ledelsen, og regnskabsreglerne, som viser den faktiske disposition efter tildelingen til ledelsen. Beskrivelsen af retningslinjerne skal være udformet på en måde, som sikrer sammenhæng til regnskabsrapporteringen. Kapitalejerne skal således kunne se, at det øverste ledelsesorgan overholder de vedtagne retningslinjer.
Bestemmelsen omfatter alene retningslinjer for incitamentsaflønning, der er rettet mod kapitalselskabets ledelse. Incitamentsaflønning af andre ledende medarbejdere eller nøglemedarbejdere, er således ikke omfattet af bestemmelsen. Ledelsen vil dog være ansvarlig for, at vederlaget til disse medarbejdere også er forsvarligt henset til kapitalselskabets økonomiske stilling mv.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, 2. pkt., at retningslinjerne skal være behandlet og godkendt på aktieselskabets generalforsamling. Dette medfører, at det øverste ledelsesorgans forslag til overordnede retningslinjer for kapitalselskabets incitamentsaflønning af selskabets ledelse, skal behandles og godkendes som et selvstændigt punkt på generalforsamlingens dagsorden.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt. , at hvis generalforsamlingen har godkendt retningslinjer for incitamentsaflønning af aktieselskabets ledelse, jf. stk. 1, skal der i selskabets vedtægter optages en bestemmelse, der oplyser, at der er vedtaget retningslinjer for incitamentsaflønning af ledelsen. Herved sikres, at nuværende og potentielle investorer, samarbejdspartnere og andre med interesse i selskabets forhold via selskabets vedtægter kan gøre sig bekendt med, om selskabet har godkendt retningslinjer for incitamentsaflønning af ledelsen. I aktieselskaber, der ikke anvender incitamentsaflønning til ledelsen, vil der derimod ikke være krav om oplysninger herom i vedtægterne.
Ved det foreslåede stk. 2, 2. pkt. er det præciseret, at den påkrævede vedtægtsbestemmelse, der oplyser om, at selskabet har godkendt retningslinjer for incitamentsaflønning af ledelsen, ikke kræver særskilt vedtagelse. Godkendelsen af retningslinjerne vedtages således med simpelt stemmeflertal, medmindre vedtægterne bestemmer andet, og vedtægtsændringen følger herefter automatisk med.
Hvis en efterfølgende generalforsamling beslutter at afskaffe muligheden for, at selskabet kan indgå aftaler om incitamentsaflønning rettet mod medlemmer af selskabets ledelse, og vedtægtsbestemmelsen herom derfor skal fjernes igen, vil denne vedtægtsændring ligeledes følge med beslutningen og kræver ingen særskilt vedtagelse. Lovens almindelige anmeldelsesfrist for vedtægtsændringer på 2 uger gælder også for den foreslåede bestemmelse.
I stk. 2, 3. pkt. foreslås det, at retningslinjerne efter generalforsamlingens godkendelse hurtigst muligt skal offentliggøres på aktieselskabets hjemmeside med angivelse af, hvornår generalforsamlingen har godkendt retningslinjerne. Offentliggørelsen af retningslinjerne sikrer offentlighed omkring retningslinjerne til gavn for nuværende og potentielle investorer, samarbejdspartnere og andre med interesse i selskabets forhold. Angivelsen af, hvornår generalforsamlingen har godkendt retningslinjerne, giver den nødvendige sikkerhed for, at det er de gældende, godkendte retningslinjer, som er offentligt tilgængelige på selskabets hjemmeside. Som led i ensretningen af sprogbrugen i selskabsloven er fristen for offentliggørelse ændret fra »uden ugrundet opholdt« til »hurtigst muligt«. Der er ikke tilsigtet materielle ændringer herved.
Et tilsvarende krav om at lade oplysninger offentliggøre på selskabers hjemmeside kendes fra § 27, stk. 5, i lov om værdipapirhandel mv., vedrørende offentliggørelse af intern viden, der direkte vedrører en udsteder af værdipapirer, der er optaget til handel på et reguleret marked her i landet.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at konkrete aftaler om incitamentsaflønning, jf. stk. 1, tidligst kan indgås dagen efter, at de gældende, godkendte retningslinjer er offentliggjort på selskabets hjemmeside, jf. stk. 2. Bestemmelsen sikrer, at der har været offentlighed om de gældende, godkendte overordnede retningslinjer, inden konkrete incitamentsaftaler indgås. Endvidere tilskyndes kapitalselskabet til at offentliggøre retningslinjerne på hjemmesiden hurtigst muligt.
I stk. 2, 2. pkt. foreslås, at de gældende, godkendte retningslinjer skal overholdes ved indgåelse af konkrete incitamentsaftaler. Bestemmelsen præciserer, at ved indgåelse af konkrete incitamentsaftaler med medlemmer af selskabets ledelse, skal de til enhver tid gældende, generalforsamlingsgodkendte retningslinjer være overholdt.
Bestemmelsen betyder, at hvis generalforsamlingen træffer beslutning om at ændre i tidligere godkendte retningslinjer, kan der ikke længere indgås konkrete incitamentsaftaler i henhold til de tidligere godkendte retningslinjer. Der kan endvidere ikke indgås konkrete incitamentsaftaler i henhold til de nye godkendte retningslinjer før dagen efter, at de nye godkendte retningslinjer er offentliggjort på kapitalselskabets hjemmeside. Således tilskyndes kapitalselskabet til at offentliggøre de gældende retningslinjer hurtigst muligt uanset, om det er første gang kapitalselskabet vedtager retningslinjer.
Forslaget er begrundet i hensynet til at sikre en effektiv overholdelse af bestemmelserne i stk. 1 og 2, og i hensynet til at sikre åbenhed om retningslinjerne også over for offentligheden, herunder investorerne.
Det foreslås i stk. 4, at stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse på aftaler om forlængelse af og ændringer i eksisterende konkrete aftaler om incitamentsaflønning af medlemmer af selskabets ledelse. Ændringer af redaktionel karakter vil dog ikke være omfattet af det foreslåede stk. 4.