LBK nr 206 af 20/02/2025
Erhvervsministeriet
Revisorloven § 36
**(**Ophævet)
Forarbejder til Revisorloven § 36
RetsinformationForslaget til § 36, stk. 1-3, viderefører den gældende § 17. Forslagets stk. 4 er derimod nyt og er en direkte følge af direktivets krav om oprettelsen af et effektivt offentligt tilsyn.
Stk. 1 fastslår, at alle, der er beskæftiget med og som inddrages i arbejdet med kvalitetskontrollen, er underkastet samme regler om uafhængighed som revisorer, jf. forslagets § 24. Bestemmelsen omfatter medlemmer af Revisortilsynet, kvalitetskontrollanterne, ansatte og medhjælpere samt andre, som måtte blive inddraget, f.eks. til vurdering af konkrete erklæringer fra kontrollanterne.
Stk. 2 er en videreførelse af den gældende bestemmelse. Bestemmelsen vedrører samme personkreds, som er omhandlet i stk. 1, og den fastsætter særlige regler om tavshedspligt for denne kreds af personer. I medfør af forslagets § 29, stk. 4, skal Revisortilsynet og kvalitetskontrollanten have adgang til de oplysninger, som anses for nødvendige. De særlige tavshedspligtregler er derfor fastsat af hensyn til den kvalitetskontrollerede virksomheds eller revisors økonomiske, erhvervsmæssige eller private forhold. Oplysninger, der er omfattet af den særlige tavshedspligt, må derfor ikke uden lovhjemmel gives til andre private end den, der har givet oplysningen, eller den, som oplysningen er om, herunder til den, der er part i en kontrolsag. Der er ikke krav på aktindsigt i disse oplysninger efter offentlighedslovens § 14, men hverken almindelige eller særlige tavshedsbestemmelser hindrer parters ret til aktindsigt efter forvaltningsloven, jf. forvaltningslovens § 9, stk. 2. Der henvises til Beretning fra Folketingets Ombudsmand, FOB 1989, side 252.
Forslagets stk. 3, svarer til den gældende lovs § 17, stk. 3. Bestemmelsen løfter tavshedspligten for så vidt angår kvalitetskontrollantens mulighed for at videregive oplysninger til Revisortilsynet. Bestemmelsen betyder, at overdragelse af revisionsdokumenter fra kontrollanten til Revisortilsynet ikke er et brud på tavshedspligten og derfor ikke kan resultere i straffeansvar i medfør af straffelovens § 152, der alene omfatter »uberettiget« videregivelse eller udnyttelse af fortrolige oplysninger. Det er i stk. 3, 2 pkt., 2 led, præciseret, at det samme gælder for Revisortilsynets og kvalitetskontrollanternes videregivelse af oplysninger til Revisornævnet.
I henhold til forslagets § 32, stk. 2, nr. 5, er Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ansvarlig for samarbejde og udveksling af oplysninger med andre landes kompetente myndigheder. Forslagets stk. 4, fastsætter som konsekvens heraf, at Revisortilsynet, kvalitetskontrollanterne samt andre, der har været inddraget i arbejdet, jf. bemærkningerne til stk. 1 om personkredsen, kan videregive oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, uden at der er tale om brud på tavshedspligten.