LBK nr 1031 af 10/07/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Regionsloven § 36b
- Et regionsråd kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at stående udvalg nedsat i henhold til § 13, stk. 1, ikke eller kun inden for visse af deres områder varetager den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender.
Forarbejder til Regionsloven § 36b
RetsinformationTil stk. 1
Efter bestemmelsen kan regionsrådet med indenrigs- og sundhedsministerens godkendelse i styrelsesvedtægten fastsætte regler, der afviger fra en række nærmere opregnede bestemmelser i lovforslaget. Med denne bestemmelse får regionsrådene mulighed for i styrelsesvedtægten at fastsætte regler, der fraviger en række af de almindelige bestemmelser om regionernes virksomhed. De almindelige bestemmelser i lovforslaget om regionernes virksomhed, som regionsrådet får mulighed for at fravige med indenrigs- og sundhedsministerens godkendelse, svarer til de almindelige bestemmelser i lov om kommunernes styrelse om kommunernes virksomhed, som kommunalbestyrelsen efter § 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse kan fravige med indenrigs- og sundhedsministerens godkendelse, i det omfang, de nævnte regler er relevante for regionerne. Godkendelseskravet er begrundet i, dels at der er tale om en fravigelse af lovens regler, dels at det må sikres, at der tages de nødvendige hensyn til mindretallene og til en klar opgave- og kompetenceafgrænsning. Indenrigs- og sundhedsministerens dispensation vil eksempelvis kunne opnås til, at der i styrelsesvedtægten fastsættes regler om, at en stedfortræder skal indkaldes ved medlemmets forfald, af de i § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse nævnte grunde, uanset at forhindringen har en forventet kortere varighed end én måned. Der vil endvidere kunne opnås dispensation til i styrelsesvedtægten at fastsætte regler om, at der indkaldes stedfortrædere i forretningsudvalget ved ethvert lovligt forfald, at særlige udvalg kan have almindelige administrative funktioner m.v. Regionsrådenes beslutning om i styrelsesvedtægten at fastsætte regler, der afviger fra de omhandlede bestemmelser i lovforslaget, har virkning, indtil regionsrådet træffer beslutning om at ophæve eller ændre den eller de pågældende bestemmelser i styrelsesvedtægten. Der er ikke fundet grundlag for at fastholde princippet i § 65 c i lov om kommunernes styrelse, hvorefter dispensation alene kan meddeles for en valgperiode ad gangen.
Til stk. 2
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er opmærksomt på, at den omstændighed, at regionerne er nye myndigheder med nye opgaver, kan skabe behov for at indføre styreformer, som er tilpasset den nye situation. Desuden vil de fem regioner med tiden kunne udvikle forskellig praksis m.v. i opgaveløsningen – bl.a. begrundet i regionernes forskellighed – som kan begrunde, at regionernes styrelse bør kunne tilrettelægges inden for forskellige rammer. Efter bestemmelsen vil regionsrådet dermed med indenrigs- og sundhedsministerens godkendelse kunne træffe beslutning om en anden styreform end den i lovforslaget § 13 nævnte. Regionsrådets beslutning herom skal træffes forud for eller i løbet af regionsrådets valgperiode og er bindende for den resterende del af valgperioden.
Når indenrigs- og sundhedsministerens godkendelse er anset for fornøden, skyldes det, dels at der er tale om fravigelser af lovens regler, dels at det må sikres, at der tages de nødvendige hensyn til mindretal og til en klar opgave- og kompetenceafgrænsning.
Ministeren vil ved godkendelsen desuden påse, at den ønskede styreform i tilstrækkeligt omfang tager højde for regionernes karakter og opgavesammensætning, herunder at regionernes opgavesammensætning begrunder en styreform, der adskiller sig fra det almindelige udvalgsstyre. Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.4.1. Ministeren vil derfor ikke med bestemmelsen kunne godkende en styreform, der svarer til det almindelige udvalgsstyre, dvs. med stående udvalg, der varetager den umiddelbare forvaltning af regionens opgaver.
Til stk. 3
Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om en styreform, der godkendes efter stk. 2, herunder om de fravigelser af dette lovforslags indhold som styreformen nødvendiggør eller gør ønskelig. Bestemmelsen svarer til § 65 c, stk. 3, i lov om kommunerne styrelse.