LBK nr 1031 af 10/07/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Regionsloven § 26
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om regionernes låntagning og lignende dispositioner.
Forarbejder til Regionsloven § 26
RetsinformationBestemmelsen bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte regler om regionernes låntagning og lignende dispositioner. Bestemmelsen svarer til § 58, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Der vil derfor på samme måde som over for kommunerne, under hensyn til styringsbehov og risikovurderinger, kunne fastsættes regler, der regulerer regionernes muligheder for at optage lån og indgå leje- og leasingaftaler m.v. Herunder kan der fastsættes regler for låne- og lejevilkår og ske regulering f.eks. af mulighederne for sale-and-lease-back arrangementer. Endvidere vil der, jf. bemærkningerne til lovforslaget om regionernes finansiering, blive fastsat bestemmelser om dispensationsmuligheder i tilfælde af underskud i regionerne, således at der bliver mulighed for at give dispensation til lånefinansiering af underskud mod nærmere fastsatte vilkår (»sætte under administration«). Regionerne vil herved få mulighed for at refinansiere den eventuelle nettogæld, regionerne overtager fra amtskommune, således at den årlige belastning heraf kan blive udjævnet over en årrække.
Reguleringen af låntagning m.v. skal endvidere tage hensyn til, at regionernes økonomi består af tre adskilte dele: Sundhedsområdet, udviklingsopgaver og drift af institutioner på social- og undervisningsområdet, jf. bemærkningerne til § 25.
Der kan således være behov for en forskellighed i reguleringen af lånemulighederne på de enkelte områder under hensyn til udgiftsområdernes forskellige karakter og den forskellige finansieringsstruktur på områderne.
For sundhedsområdet vil udgangspunktet således være, at der ved fastsættelsen af størrelsen af det statslige tilskud er skabt balance mellem regionernes samlede nettodrifts- og anlægsudgifter og regionernes samlede indtægter. I kraft heraf og som følge af regionernes betydelige økonomiske tyngde set i forhold til de enkelte anlægsprojekter må det således forventes, at der ikke vil være et permanent behov for lånoptagelse som supplerende finansieringskilde i forbindelse med anlægsinvesteringer. Der kan dog f.eks. i tilfælde af udsving i anlægsaktiviteten for regionerne være behov for at fastsætte nærmere regler om regionernes låneadgang. Denne låneadgang kan f.eks. fastsættes som en dispensationspulje for et år ad gangen.
Udviklingsopgaverne vil have en karakter, hvor der kun vil være et begrænset behov for anlægsudgifter, idet der dog navnlig ved regionernes varetagelse af opgaver indenfor den kollektive trafiks område kan opstå sådanne behov, og lånemulighederne må tilrettelægges under hensyn hertil.
Endelig kan der ved regionernes drift af institutioner på social- og undervisningsområdet være behov for en særlig regulering af låne- og lejemulighederne, der tager hensyn til, at regionerne driver disse tilbud mod kommunal takstbetaling.