LBK nr 1031 af 10/07/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Regionsloven § 16
Lov om kommunernes styrelse §§ 30-33 om kommunalbestyrelsens formand og næstformand finder tilsvarende anvendelse for regionsrådets formand og næstformænd.
Forarbejder til Regionsloven § 16
RetsinformationDet fremgår af bestemmelsen, at §§ 30-33 i lov om kommunernes styrelse om kommunalbestyrelsens formand og næstformand finder tilsvarende anvendelse på regionsrådets formand og næstformænd. At bestemmelserne finder tilsvarende anvendelse, betyder, at de kompetencer, der i bestemmelserne i lov om kommunernes styrelse er tillagt borgmesteren henholdsvis viceborgmestrene, udøves af formanden henholdsvis næstformændene for regionsrådet.
Henvisningen til § 30 i lov om kommunernes styrelse indebærer, at regionsrådsformanden forbereder regionsrådets møder, leder forhandlingerne i regionsrådet og drager omsorg for, at regionsrådets beslutninger indføres i beslutningsprotokollen.
Henvisningen til lov om kommunernes styrelse § 31 indebærer, at regionsrådsformanden på regionsrådets vegne kan afgøre sager, som ikke tåler opsættelse eller ikke giver anledning til tvivl, at formanden orienterer herom senest på førstkommende ordinære møde, at formanden har den øverste daglige ledelse af regionens administration, at formanden fordeler sagerne og drager omsorg for, at sager, der kræver beslutning af regionsrådet, forelægges regionsrådet, at formanden påser sagernes ekspedition og sørger for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling. Som øverste daglige leder af forvaltningen har regionsrådsformanden ansvaret for, at alle formelle forhold vedrørende sagsekspeditionen er i orden, det vil sige, at der er ansat tilstrækkeligt kvalificeret personale til løsningen af regionens opgaver, at de ansatte iagttager god forvaltningsskik, at der internt tilrettelægges hensigtsmæssige arbejdsrutiner og kontrolprocedurer, og at der sikres den fornødne koordination mellem sammenhængende sagsområder. Regionsrådsformanden har ikke i sin egenskab af øverste daglige leder af administrationen nogen kompetence med hensyn til sagernes indhold. Regionsrådsformanden har således ikke instruktionsbeføjelse over for ansatte med hensyn til, hvorledes sagerne skal afgøres, og har endvidere ikke kompetence til at give direktiver med hensyn til beslutninger om konkrete sagsbehandlingsskridt, som f.eks. afgørelse af ansattes habilitet i forhold til en sag. Regionsrådsformanden kan heller ikke som øverste daglige leder omgøre administrationens afgørelser.
Henvisningen til § 31 a i lov om kommunernes styrelse betyder, at regionsrådsformanden – der er født formand for forretningsudvalget, jf. lovforslagets § 14, 2. pkt. – kan deltage i møderne i eventuelle særlige udvalg nedsat i henhold til lovforslagets § 13, stk. 6, uden stemmeret , at formanden underrettes om møder i udvalgene og modtager materiale herfra, at formanden kan sammenkalde medlemmerne af to eller flere udvalg til en samlet drøftelse af sager af fælles interesse, og at formanden – medmindre afgørelsen ved lovgivningen er henlagt til udvalget – kan standse udvalgsbehandlingen af en sag og skriftligt pålægge forretningsudvalget og eventuelle særlige udvalg at forelægge sagen for regionsrådet.
Henvisningen til lov om kommunernes styrelse § 32 betyder, at dokumenter vedrørende regionens køb og salg af fast ejendom, optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser skal underskrives af regionsrådets formand eller næstformænd og en person, der er bemyndiget dertil af regionsrådet.
Henvisningen til lov om kommunernes styrelse § 33 betyder, at regionens første eller anden næstformand i den nævnte rækkefølge – når denne fungerer i regionsrådsformandens forfald – overtager samtlige opgaver, der er pålagt regionsrådsformanden.