LBK nr 1031 af 10/07/2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Regionsloven § 13
- Til varetagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender nedsætter regionsrådet et forretningsudvalg, et eller flere stående udvalg, jf. dog § 13 a, stk. 5, og et antal sundhedsråd med hvert sit geografisk afgrænsede område, jf. regler fastsat i medfør af § 8, stk. 2, og § 9, stk. 1, i overgangsloven og med de ændringer, der kan besluttes af indenrigs- og sundhedsministeren i henhold til § 4 a, stk. 1, i inddelingsloven.
Stk. 2. Regionsrådet vælger medlemmer af de øvrige udvalg, kommissioner, bestyrelser og lign. end de i stk. 1 nævnte, hvori regionsrådet i henhold til andre bestemmelser skal være repræsenteret.
Stk. 3. Valg af medlemmer til de i stk. 2 nævnte udvalg m.v. finder sted umiddelbart efter valg af regionsrådets formand og næstformænd. Valgene har virkning for regionsrådets funktionsperiode.
Stk. 4. Regionsrådet kan nedsætte de i lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 4, nævnte særlige udvalg. Regionsrådet bestemmer de særlige udvalgs sammensætning og fastsætter regler for deres virksomhed.
Stk. 5. Medlemmer af regionsrådet er pligtige at modtage valg til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lign. samt til at udføre øvrige hverv, som regionsrådet måtte tildele dem. Regionsrådet kan også, medmindre andet særligt er bestemt, overlade hverv til andre af regionens beboere, som er villige dertil.
Stk. 6. Regionsrådet drager omsorg for indretningen af regionens administration og fastsætter regler om ansættelse og afskedigelse af regionalt personale.
Forarbejder til Regionsloven § 13
RetsinformationMed bestemmelsen indføres et fleksibelt forretningsudvalgsstyre som udgangspunkt for regionernes styreform.
Styreformen medfører, at forretningsudvalget varetager de funktioner, der i kommunerne er tillagt det af kommunalbestyrelsen nedsatte økonomiudvalg, at forretningsudvalgets erklæring skal indhentes om enhver sag, der forelægges regionsrådet til beslutning, og at regionsrådet skal træffe beslutning om, hvorvidt varetagelsen af den umiddelbare forvaltning af regionens andre anliggender helt eller delvis skal henlægges til forretningsudvalget eller regionsrådet. Af § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, fremgår, at kommunalbestyrelsen til varetagelse af den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender skal nedsætte et økonomiudvalg samt et eller flere stående udvalg. Økonomiudvalget og de stående udvalg er ikke tillagt selvstændig kompetence, men skal varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Heri ligger, at det påhviler udvalgene at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for udvalgets område, medmindre andet følger af lovgivningen eller af kommunalbestyrelsens beslutning. Udvalgenes varetagelse af den umiddelbare forvaltning indebærer tillige, at kommunalbestyrelsens beslutninger som udgangspunkt skal forberedes ved udvalgsbehandling. Varetagelse af den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender skal forstås i overensstemmelse hermed. Det påhviler således forretningsudvalget eller regionsrådet at afgøre alle sædvanlige, løbende sager inden for det pågældende område, medmindre andet følger af lovgivningen eller af regionsrådets beslutning. Det påhviler forretningsudvalget at rette sig efter regionsrådets vedtagelser og reglementer m.v. samt at påse, at de bevilgede beløb ikke overskrides, jf. lovforslagets § 15, stk. 2, jf. lov om kommunernes styrelse § 21, stk. 1. Det påhviler tillige regionsrådet at overholde bevillingerne, jf. lovforslagets § 21, stk. 4, jf. lov om kommunernes styrelse § 40, stk. 2.
Det fleksible forretningsudvalgsstyre adskiller sig fra de gældende styreformer i lov om kommunernes styrelse derved, at forretningsudvalget - ud over at varetage den traditionelle økonomiudvalgsfunktion - kan varetage alle eller visse nærmere definerede opgaver alt afhængig af regionsrådets nærmere beslutning. Henlæggelsen af den umiddelbare forvaltning til enten forretningsudvalget eller regionsrådet kan således tilpasses fleksibelt efter regionsrådets ønske.
Til stk. 1
Det fremgår af bestemmelsen, at forretningsudvalget som udgangspunkt varetager de funktioner, som i lov om kommunernes styrelse er tillagt økonomiudvalget, og at forretningsudvalgets erklæring skal indhentes om enhver sag, der forelægges regionsrådet til beslutning. Ved forretningsudvalgets afgivelse af erklæring til regionsrådet forudsættes det, at forretningsudvalget varetager både tværgående og koordinerende funktioner, herunder såvel hensynet til en økonomisk afbalancering som hensynet til en politisk forsvarlig forberedelse af sager, der skal behandles i regionsrådet.
Forretningsudvalgets erklæring skal så vidt mulig være tilgængelig for regionsrådets medlemmer mindst tre hverdage inden regionsrådets møde, jf. lovforslagets § 10, stk. 3, jf. lov om kommunernes styrelse § 8, stk. 4, om sagsmateriale.
Forretningsudvalget har desuden indseende med de økonomiske og administrative forhold inden for samtlige regionens administrationsområder, jf. lov om kommunernes styrelse § 18, stk. 2.
Forretningsudvalget varetager endvidere den umiddelbare forvaltning af anliggender, der vedrører regionens kasse- og regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold, jf. § 18, stk. 3 , i lov om kommunernes styrelse, ligesom forretningsudvalget forestår eller samordner regionens planlægning, jf. § 18, stk. 4 , i lov om kommunernes styrelse. Forretningsudvalget kan endvidere i overensstemmelse med regionsrådets bestemmelse varetage den umiddelbare forvaltning af andre regionale anliggender, jf. § 18, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse, samt lovforslagets § 13, stk. 2.
Forretningsudvalget har endvidere ansvar for at udarbejde forslag til regionens årsbudget og budgetoverslag, jf. lovforslagets § 18, stk. 1.
Til stk. 2
Af bestemmelsen fremgår, at regionsrådet i styrelsesvedtægten skal træffe bestemmelse om, hvorvidt varetagelsen af den øvrige del af den umiddelbare forvaltning i regionen bortset fra de traditionelle økonomiudvalgsfunktioner, jf. § 18, stk. 1-4, i lov om kommunernes styrelse, helt eller delvis skal henlægges til regionsrådet eller til forretningsudvalget. Dette indebærer eksempelvis, at regionsrådet kan henlægge den umiddelbare forvaltning af alle regionsrådets opgaver – bortset fra økonomiudvalgsfunktionerne - til regionsrådet. Regionsrådet kan også vælge at henlægge den umiddelbare forvaltning af alle regionsrådets opgaver til forretningsudvalget, der derved vil varetage den umiddelbare forvaltning af alle regionsrådets opgaver. Regionsrådet kan endelig vælge at fordele varetagelsen af den umiddelbare forvaltning mellem regionsrådet og forretningsudvalget.
Regionsrådets beslutning om den nærmere styreform fastsættes i styrelsesvedtægten.
Til stk. 3
Det fastlægges, at regionsrådet i styrelsesvedtægten træffer bestemmelse om forretningsudvalgets sammensætning og myndighedsområde. Forretningsudvalgets medlemstal skal være ulige. Forretningsudvalget skal have mindst 11 og højst 19 medlemmer.
Til stk. 4
Det fastsættes, at regionsrådet herudover vælger medlemmer af de udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende, hvori regionsrådet i henhold til andre bestemmelser skal være repræsenteret, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 9, stk. 1. Bestemmelsen svarer til § 17, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Til stk. 5
Det fastsættes, at valg af medlemmer til forretningsudvalg, samt øvrige udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende, hvori regionsrådet skal være repræsenteret, jf. stk. 1 og 4, finder sted umiddelbart efter valg af regionsrådets formand og næstformænd, det vil sige på det konstituerende møde, jf. lovforslagets § 9. Valgene har virkning for regionsrådets funktionsperiode. Bestemmelsen svarer til § 17, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Til stk. 6
Det fastsættes, at regionsrådet kan nedsætte de i § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse nævnte særlige udvalg. Regionsrådet bestemmer de særlige udvalgs sammensætning og fastsætter regler for deres virksomhed. De særlige udvalgs medlemstal skal være ulige og kan ikke overstige halvdelen af regionsrådets medlemstal.
Afgrænsningen af de særlige udvalgs kompetence svarer til afgrænsningen i § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse. Det betyder, at regionsrådet ikke uden udtrykkelig lovhjemmel kan tillægge de særlige udvalg en selvstændig af regionsrådet uafhængig kompetence, idet regionsrådet er regionens øverste myndighed med det overordnede ansvar for hele den regionale virksomhed, jf. lovforslagets § 3, stk. 1. Regionsrådet kan ikke ved nedsættelse af særlige udvalg gøre indskrænkning i den kompetence, der i henhold til loven og styrelsesvedtægten er tillagt forretningsudvalget. Der kan således ikke ved nedsættelsen af særlige udvalg efter lovforslagets § 13, stk. 6, gøres indgreb i forretningsudvalgets beføjelse til at varetage den umiddelbare forvaltning af udvalgets sagsområde.
Regionsrådet træffer beslutning om de særlige udvalgs virksomhed, herunder regler om, på hvilken måde, på hvilke områder, og inden for hvilke rammer det særlige udvalg har adgang til at udøve sin forberedende eller rådgivende virksomhed. Regionsrådet vil således eksempelvis kunne nedsætte særlige udvalg, der alene har til opgave at udarbejde en årlig rapport på et givent område, eller som eksempelvis har som opgave at foretage de og kun de vurderinger på et givent område, som regionsrådet løbende anmoder om. I sådanne tilfælde vil de særlige udvalg ikke have en generel og løbende adgang til af egen drift at stille forslag m.v. inden for det fagområde, som udvalget omfatter.
Det særlige udvalg skal nedsættes under regionsrådet henholdsvis forretningsudvalget afhængig af, om den umiddelbare forvaltning af det område, der ønskes henlagt til det særlige udvalg, varetages af regionsrådet henholdsvis forretningsudvalget. På de områder, hvor regionsrådet varetager den umiddelbare forvaltning, kan regionsrådet dog bestemme, at det særlige udvalg nedsættes under forretningsudvalget. På de områder, hvor den umiddelbare forvaltning er tillagt forretningsudvalget, kan regionsrådet derimod ikke bestemme, at det særlige udvalg skal nedsættes direkte under regionsrådet.
Regionsrådet kan under forudsætning af, at der ikke gøres indskrænkninger i forretningsudvalgets kompetence, tillægge et særligt udvalg forberedende eller rådgivende funktioner eller en beslutningsret inden for et bestemt, nærmere afgrænset område (varetagelse af bestemte hverv). Derimod kan hverken regionsråd eller forretningsudvalg tillægge et særligt udvalg almindelige administrerende funktioner. Et særligt udvalg kan således ikke få overladt det overordnede ansvar for driften af en institution. Regionsrådet henholdsvis forretningsudvalget kan træffe beslutning om at henlægge afgrænsede administrative funktioner til et særligt udvalg. Regionsrådet henholdsvis forretningsudvalget må i så fald fastlægge de fornødne retningslinjer for administrationen samt tilrettelægge den fornødne kontrol med udøvelsen af de herved overladte funktioner. Adgangen til at tillægge et særligt udvalg en beslutningskompetence er særdeles begrænset, såfremt beslutningskompetencen ikke er af midlertidig karakter. Adgangen er endvidere navnlig begrænset for så vidt angår myndighedsudøvelse, det vil sige den del af den regionale forvaltning, der består i at regulere borgernes forhold.
Som medlemmer af særlige udvalg kan udpeges såvel regionsrådsmedlemmer som ikke-regionsrådsmedlemmer, herunder ansatte i den regionale forvaltning og andre sagkyndige. Flertallet af medlemmerne af et særligt udvalg nedsat i medfør af lovforslagets § 13, stk. 6, kan bestå af ikke-regionsrådsmedlemmer.
Det bemærkes, at § 20, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse om udvalgenes afholdelse af møder, beslutningsdygtighed, flertalsafgørelser, fastsættelse af forretningsorden og protokoltilførsler m.v. i vidt omfang er udtryk for almindelige regler om kollegiale organers mødevirksomhed, der også gælder for særlige udvalg nedsat i medfør af lovforslagets § 13, stk. 6, jf. § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, medmindre regionsrådet udtrykkeligt har truffet modstående beslutning. Tilsvarende gælder for så vidt angår § 21 i lov om kommunernes styrelse om udvalgenes pligt til at bestyre de anliggender, der er henlagt til vedkommende udvalg, der således også finder anvendelse i forhold til de særlige udvalg, der er nedsat i medfør af lovforslagets § 13, stk. 6. § 25 i lov om kommunernes styrelse om udpegning efter forholdstalsvalgmetoden finder efter sit indhold også anvendelse ved valg af medlemmer til særlige udvalg, nedsat i medfør af § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, og denne bestemmelse finder således også anvendelse for de særlige udvalg nedsat i medfør af lovforslagets § 13, stk. 6, jf. § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse. Regionsrådet vil dog ved almindelig flertalsbeslutning kunne bestemme, at regionsrådets formand skal være født medlem af et særligt udvalg. Regionsrådet vil endvidere ved almindelig flertalsbeslutning kunne fastsætte, hvilke kvalifikationer ikke-regionsrådsmedlemmer skal opfylde for at kunne udpeges som medlemmer af de særlige udvalg. Regionsrådet kan ikke herudover ved almindelig flertalsbeslutning begrænse mindretallets ret til ved forholdstalsvalg at øve indflydelse på udpegelsen af medlemmer af særlige udvalg. § 28 i lov om kommunernes styrelse om et medlems forfald eller udtræden i valgperiodens løb finder også anvendelse på medlemmerne af særlige udvalg nedsat i medfør af lovforslagets § 13, stk. 6, jf. § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse. Endelig vil principperne i § 29 i lov om kommunernes styrelse om udvalgsmedlemmers habilitet kunne anvendes analogt ved vurderingen af habilitet for et medlem af et særligt udvalg.
Til stk. 7
Det fastsættes, at regionsrådsmedlemmerne har pligt til at modtage valg til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende samt til at udføre øvrige hverv, som regionsrådet måtte tildele dem. Det fastsættes videre, at regionsrådet, med mindre andet særligt er bestemt, kan overlade hverv til andre af regionens beboere, som er villige dertil. Pligten til at modtage valg gælder således kun medlemmerne af regionsrådet. Bestemmelsen svarer til § 17, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse.
Det er fastsat i lovforslagets § 14, at forretningsudvalgets medlemmer vælges blandt regionsrådets medlemmer. Bestemmelsen om, at regionsrådet kan overlade hverv til andre af regionens beboere, som er villige hertil, gælder således ikke medlemskabet af forretningsudvalget. Derimod vil andre end medlemmer af regionsrådet kunne udpeges til de særlige udvalg med forberedende og rådgivende funktioner, jf. lovforslagets § 13, stk. 6, 2. pkt.
Til stk. 8
Det fastsættes, at regionsrådet drager omsorg for indretningen af regionens administration og fastsætter regler om ansættelse og afskedigelse af regionalt personale. Bestemmelsen svarer til § 17, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse.