LBK nr 1764 af 26/08/2021
Digitaliseringsministeriet
PSI-loven § 11
Den offentlige myndighed og offentlige virksomhed offentliggør en oversigt over dokumenter og datasamlinger, der stilles til rådighed for videreanvendelse efter denne lov.
Stk. 2. Beslutning om ikke længere at stille bestemte dokumenter og datasamlinger til rådighed for videreanvendelse eller ikke længere at opdatere dem skal offentliggøres snarest muligt i elektronisk form.
Stk. 3. Finansministeren kan fastsætte nærmere regler om offentliggørelse af dokumenter og datasamlinger efter stk. 1 og 2.
Forarbejder til PSI-loven § 11
RetsinformationTil stk. 1
Bestemmelsen, der følger af PSI-direktivets artikel 9, skal sikre, at der skabes et overblik over offentlig information, der stilles til rådighed for videreanvendelse af de offentlige myndigheder. Den offentlige myndighed skal efter bestemmelsen offentliggøre en oversigt over de dokumenter og datasamlinger, som myndigheden stiller til rådighed for videreanvendelse efter denne lov. Eventuelle administrative omkostninger forbundet med denne offentliggørelse vil kunne indregnes i de marginale omkostninger ved at stille data til rådighed.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke indebærer et krav om, at der skal etableres åbne postlister eller lignende, ligesom den offentlige myndighed ikke skal offentliggøre oversigter over dokumenter og datasamlinger, hvortil der gives aktindsigt. Der kan i øvrigt i den forbindelse henvises til de almindelige bemærkninger pkt. B om forholdet mellem forvaltnings- og offentlighedslovens regler om aktindsigt og denne lov.
Der vil heller ikke være behov for særlig opmærkning eller anden tydeliggørelse af informationer i forhold til, om de er udleveret som led i en anmodning om aktindsigt eller med henblik på videreanvendelse efter denne lov.
Eftersom det i praksis især er relevant at søge om videreanvendelse af datasamlinger, vil det i praksis hovedsagelig være aftaler om videreanvendelse af datasamlinger, der skal offentliggøres. Der kan opstilles enkelte undtagelser, hvor der er behov for løbende aftaler om dokumenter. Hvis der f.eks. ønskes indgået en aftale om løbende adgang til bestemte typer af dokumenter, vil det være relevant og enkelt for alle parter at indgå en sådan efter reglerne i dette lovforslag. Det vil i givet fald være tilstrækkeligt at offentliggøre denne aftale. Hvis borgere eller virksomheder ønsker enkeltstående adgang til specifikke informationer eller dokumenter, vil det være mere relevant at søge aktindsigt i disse efter offentlighedsloven.
Eventuelle administrative omkostninger forbundet med denne offentliggørelse vil kunne indregnes i de marginale omkostninger ved at stille data til rådighed og kan dermed indgå i de opkrævede gebyrer.
Lovforslaget forpligter ikke de offentlige myndigheder til at stille offentlig information til rådighed for videreanvendelse i videre omfang, end hvad der følger af gældende ret i dag.
Opfyldelsen af kravet om offentliggørelse kan ske ved, at der indberettes til den fælles oversigt etableret af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Ministeriet er som en del af udviklingen af den såkaldte »Infostrukturbase« ved at implementere en tjeneste, hvori der kan samles informationer om hvilke datasamlinger, der vedligeholdes i den offentlige sektor, hvor de kan findes, kontaktpersoner for bestemte datasamlinger, kravene for at få adgang til dem mv. Denne tjeneste hedder »Adgang til data« og kan findes på adressen www.adgangtildata.dk, som stiller disse informationer til rådighed for alle.
Systemet tilbyder således specifikke vejledninger om, hvad der skal oplyses for at overholde kravet til offentliggørelse, skabeloner til udfyldelse og et centralt bibliotek til oprettelse og vedligeholdelse af oversigtslister.
Udnyttelse af den centrale tjeneste vil ikke alene kunne lette de enkelte institutioners arbejde med oprettelse og vedligeholdelse af oversigter over, hvilke datasamlinger der eksisterer og vedligeholdes, men vil også sikre, at borgere, virksomheder og offentlige myndigheder kan se, hvilke data offentlige myndigheder er i besiddelse af med henblik på genbrug og hermed effektivisering i form af at undgå dobbelt registrering både for borgere og myndigheder.
Bestemmelsen indebærer ikke en pligt til at benytte netop denne oversigt. Offentliggørelse vil også kunne ske decentralt, f.eks. på myndighedens egen hjemmeside.
Til stk. 2
Bestemmelsen sikrer en hurtig opdatering af oversigter over de tilgængelige dokumenter og datasamlinger, der aktuelt stilles til rådighed for videreanvendelse. Brugerne skal informeres så hurtigt som muligt om ændringer i forhold til, hvilke datasamlinger offentlige myndigheder stiller til rådighed for videreanvendelse. Der er tale om vigtig information for markedet, og brugerne skal kunne tage deres forholdsregler, når myndighedens vedligeholdelse og drift af en datasamling ophører, f.eks. fordi materialet er forældet. Er der indgået en aftale om videreanvendelse med en ansøger, skal andre ansøgere dog som udgangspunkt have samme ret. Der kan i forbindelse med anmodninger om videreanvendelse indgås aftale om eventuel varsling.
Bestemmelsen medfører ikke, at den offentlige myndighed skal informere om ændringer i offentliggjorte data, der i sagens natur er tilgængelige for videreanvendelse, og hvorom der ikke er indgået en aftale om videreanvendelse. Der kunne f.eks. være tale om nyheder på myndighedens hjemmeside.