LBK nr 186 af 02/02/2022
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Produktenergimærkningsloven § 11a
Kontrolmyndigheden kan pålægge udbydere af informationssamfundstjenester tvangsbøder med henblik på at gennemtvinge handlinger, som det påhviler udbyderne at foretage efter §§ 5 b og 5 c.
Forarbejder til Produktenergimærkningsloven § 11a
RetsinformationDen foreslåede § 11 viderefører energimærkningslovens § 21 om klageadgang.
Ifølge lovens § 21, stk. 1, behandler Energiklagenævnet klager over afgørelser truffet af klima- og energiministeren eller transportministeren efter loven og efter regler fastsat i medfør af loven.
Ifølge lovens § 21, stk. 2, skal klage være indgivet skriftligt til Energiklagenævnet, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt.
Ifølge lovens § 21, stk. 3, kan afgørelser som nævnt i stk. 1 ikke indbringes for domstolene, før den endelige administrative afgørelse foreligger.
Ifølge lovens § 21, stk. 4, kan energi-, forsynings- og klimaministeren eller transportministeren fastsætte regler om adgangen til at klage til Energiklagenævnet, herunder om opsættende virkning af klage og afskæring af klageadgang.
Ifølge lovens § 21, stk. 5, kan energi-, forsynings- og klimaministeren eller transportministeren fastsætte regler om, at afgørelser truffet af en myndighed under vedkommende ministerium, hvortil ministeren har henlagt sine beføjelser efter loven, ikke kan indbringes for vedkommende minister.
Efter det foreslåede stk. 1 er det Energiklagenævnet, der behandler klager over afgørelser truffet af tilsynsmyndigheden efter loven og efter regler fastsat i medfør af loven. Energiklagenævnet er uafhængigt af energi-, forsynings- og klimaministeren.
Det foreslåedes stk. 1 viderefører således energimærkningslovens § 21, stk. 1, hvorefter klager over tilsynsmyndighedens afgørelser kan påklages til Energiklagenævnet og ikke til andre administrative myndigheder.
Efter stk. 2 er der en frist for klager til Energiklagenævnet på 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Klagefristen regnes fra det tidspunkt, hvor meddelelsen er kommet frem. Klagen skal være kommet frem inden udløbet af klagefristen. Fristen udløber 4 uger senere på samme ugedag, som afgørelsen er nået frem. Når klagefristens sidste dag falder på en lørdag eller helligdag, anses fristen først at udløbe på den efterfølgende hverdag.
Ifølge stk. 3 kan en afgørelse, som er indbragt for Energiklagenævnet, ikke indbringes for domstolene, før Energiklagenævnets afgørelse foreligger.
Efter det foreslåede stk. 4 bemyndiges energi, forsynings- og klimaministeren til at fastsætte regler om adgangen til at klage til Energiklagenævnet, herunder om opsættende virkning af klage og afskæring af klageadgang. Der vil kunne fastsættes regler om afskæring af klager i afgørelser af mindre væsentlig betydning, f.eks. sager, der har en mindre økonomisk betydning. Der vil dog som hovedregel skulle bestå et to instans princip, der kun vil være afskåret i få sager, der er af mindre væsentlig betydning.
Reglerne i energimærkningsbekendtgørelsen om klage forventes videreført. Der tale om bestemmelser om, at klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelse er meddelt, at søgsmål til prøvelse af afgørelser skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt, og at afgørelser ikke kan indbringes for domstolene, før den endelige administrative afgørelse foreligger.
Ifølge stk. 5 kan energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte regler om, at afgørelser truffet af en myndighed under vedkommende ministerium, hvortil ministeren har henlagt sine beføjelser efter loven, jf. § 7, ikke kan indbringes for vedkommende minister. Den almindelige klageadgang til Energiklagenævnet vil fortsat bestå.
Det er Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt at videreføre de gældende regler om klage. Det er vurderingen, at Energiklagenævnet fortsat vil være rette klageinstans for afgørelser truffet efter denne lov og regler fastsat i medfør af loven.