LBK nr 151 af 08/02/2024
Transportministeriet
Postloven § 35
(Udelades)
Forarbejder til Postloven § 35
RetsinformationDen foreslåede ændring vedrører de rammer, som Post Danmark A/S vil være underlagt i henhold til nærværende lovforslag. Forslaget indebærer, at det fastsættes ved lov, at hvis transportministeren, jf. § 15, stk. 1, i lovforslaget, ved individuel tilladelse udpeger Post Danmark A/S til at være den befordringspligtige postvirksomhed, vil Post Danmark A/S være forpligtet heraf.
Da transportministeren ved lov nr. 542 af 17. juni 2008 blev bemyndiget til at indgå aftale med den svenske regering om at etablere en selskabskonstruktion (Posten Norden AB (aktiebolag)) vedrørende Post Danmark A/S og den svenske postvirksomhed Posten AB, havde Færdselsstyrelsen, jf. § 2 i lov nr. 472 af 9. juni 2004, allerede meddelt Post Danmark A/S koncession til at udføre postbefordring, herunder en forpligtelse (befordringspligt) og eneret til at udføre postbefordring af visse forsendelser.
I forbindelse med indgåelse af aftalen, jf. aktstykke nr. 195 af 16. april 2009 med den svenske stat om ombytning af den danske stats aktier i Post Danmark A/S med aktier i Posten Norden AB, blev det aftalt, at den danske stat skal være berettiget til at kræve, at der i vedtægterne for Post Danmark A/S indsættes en særlig formålsbestemmelse, der - i kombination med den til enhver tid gældende lovgivning om postbefordring og de krav, der påhviler selskabet i medfør af meddelte koncessioner m.v. udstedt i henhold til denne lovgivning - har til formål at sikre, at Post Danmark A/S fortsat vil være forpligtet til at varetage befordringspligten. Der blev samtidig i vedtægterne for Posten Norden AB indsat en række særlige bestemmelser, der har til formål at sikre, at så længe den danske stat ejer mindst 20 pct. af aktierne i Posten Norden AB, vil den danske stat kunne modsætte sig ændringer af den særlige formålsbestemmelse i vedtægterne for Post Danmark A/S og dermed modsætte sig et ophør af Post Danmark A/S’ varetagelse af befordringspligten.
Der har efterfølgende været drøftelser med Europa-Kommissionen om disse særlige bestemmelser i vedtægterne for de to selskaber. Kommissionen er af den opfattelse, at behovet for at sikre befordringspligtens fortsatte varetagelse gennem Post Danmark A/S, såfremt virksomheden udpeges hertil af transportministeren, bør ske ved lov og ikke ved at give den danske stat særlige beføjelser i sin egenskab af minoritetsaktionær i Posten Norden AB.
Med den foreslåede ændring i den danske lovgivning vil det således være tydeliggjort, hvilke rammer Post Danmark A/S fremover vil være underlagt uanset den direkte eller indirekte ejerkreds i selskabet.
Den svenske riksdag har i juli 2010 vedtaget en postlov, som ligeledes indeholder bemyndigelse til, at den svenske regering kan pålægge en postvirksomhed, herunder Posten AB, befordringspligt uanset ejerforholdene i selskabet.
Post Danmark A/S forudsættes i første omgang at blive pålagt at løfte befordringspligten for perioden 2011-2013. I 2013 har transportministeren mulighed for at genudpege Post Danmark A/S til at løfte befordringspligten.
Det bemærkes, at Post Danmark A/S skal drives på et forretningsmæssigt grundlag, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 409 af 6. juni 2002 om Post Danmark A/S (efter lovforslagets vedtagelse § 2, stk. 3).
Dette krav gælder, uanset om Post Danmark A/S er pålagt befordringspligt, og det er også i denne sammenhæng, at nærværende lovforslags § 19 om en udligningsordning skal ses.
Lovændringen giver ikke en garanti for, at Post Danmark A/S kan løfte befordringspligten (i sit nuværende omfang) i al fremtid. En sådan garanti kan næppe udstedes, især af den grund, at Post Danmarks A/S’ kerneprodukt – den almindelige brevforsendelse – er under hårdt pres fra de elektroniske kommunikationsmidler (e-mail, sms m.v.). Dog indebærer ændringen tillige med lovforslagets § 19 en betryggelse og tydeliggørelse af rammerne for Post Danmark A/S.