LBK nr 151 af 08/02/2024
Transportministeriet
Postloven § 22
Transportministeren kan fastsætte regler om:
-
Gennemførelse eller opfyldelse af EU-regler om forhold, der er omfattet af denne lov.
-
At postvirksomheder skal udarbejde generelle forretningsbetingelser, der informerer brugerne om udbuddet af posttjenester, vilkårene for deres levering og anvendelse, kvaliteten af den leverede tjeneste samt taksterne.
-
Udførelse af kvalitetsmåling for posttjenester, som udbydes af postvirksomheder, og offentliggørelse heraf.
-
Behandling og offentliggørelse af klager.
-
Erstatningspligt for forsinkelse, bortkomst eller beskadigelse af forsendelser.
Forarbejder til Postloven § 22
RetsinformationI § 22, stk. 1, foreslås, at den befordringspligtige postvirksomhed vedligeholder det offentlige postnummersystem. Ved bestemmelsen præciseres det således, at postnummersystemet er offentligt og bruges såvel til den landsdækkende postbetjening som til sikring af den geografiske entydighed af vejnavne og adresser.
Inddelingen af landet i et postnummersystem blev oprindeligt indført af postvæsenet i 1967 af hensyn til en sikker og effektiv postbefordring. Post Danmark A/S har i medfør af den gældende postlovgivning fortsat en pligt til at etablere og vedligeholde systemet, herunder til at sikre passende offentliggørelse af postnumrene.
De grundlæggende regler for det danske system af vejnavne, adresser og andre adressebetegnelser er fastlagt i BBR-loven (Lov om Bygnings- og Boligregistrering, jf. lovbekendtgørelse nr. 160 af 8. februar 2010). I forbindelse med en ændring af BBR-loven i 2005 (Lov nr. 601 af 24. juni 2005) blev det fastlagt, at en adressebetegnelse består af postnummer, vejnavn og husnummer, hvormed postnummersystemet fik status som et bærende element i det offentlige adressesystem.
Ændringen af BBR-loven i 2005 forudsatte således, at postnummersystemet blev anerkendt som en stabil bestanddel af samfundets infrastruktur, som alle nuværende og fremtidige it-systemer og forretningsprocesser kunne basere sig på. Lovændringen lagde både vægt på, at postnumrene udgjorde en kendt og accepteret opdeling af Danmark, som var velegnet til at sikre den geografiske entydighed af vejnavne og adresser, og på at inddelingen var uafhængig af landets administrative inddeling, hvorfor den valgte løsning kunne være robust over for fremtidige ændringer i den kommunale struktur.
Da postnummersystemet således udgør et bærende element i det offentlige adressesystem, er det af stor betydning, at det stilles til rådighed for brugerne uden særskilte begrænsninger.
Med den stigende digitalisering af samfundet er kredsen af brugere, der anvender postnumrene som en naturlig, fælles geografisk reference, øget meget betragteligt siden 1967. Brugere af postnummersystemet er derfor såvel andre postvirksomheder, der vil anvende postnumrene i deres forretningsvirksomhed, som borgerne, erhvervslivet og den offentlige forvaltning i øvrigt.
Ved lovforslagets stk. 2 foreslås det, at den befordringspligtige postvirksomhed skal indhente transportministerens godkendelse forud for en ændring i postnummersystemet. Bestemmelsen omfatter alle ændringer, herunder ændringer, hvor et nyt postnummer oprettes, et eksisterende postnummer nedlægges, eller hvor et postnummers betegnelse (f.eks. bynavnet) eller dets geografiske afgrænsning ændres.
Bestemmelsen skal gøre det muligt for transportministeren at påse, om en påtænkt ændring vil føre til, at et vejnavn eller en adresse ikke længere er geografisk entydig inden for et postnummer, og om ændringen vil medføre væsentlige administrative omkostninger for erhvervslivet eller for offentlige myndigheder.
I stk. 3 foreslås, at transportministeren kan nægte godkendelse, såfremt den påtænkte ændring, som beskrevet ovenfor, indebærer at et vejnavn eller en adresse ikke længere er geografisk entydig inden for et postnummer. Opstår en sådan situation, vil det være til stor skade både for de virksomheder og institutioner, som er afhængige af pålidelige adresseoplysninger (f.eks. 112, politiet og ambulanceberedskabet) og for de berørte borgere og virksomheder, som risikerer misforståelser, fejl og forsinkelser, når det samme vejnavn eller den samme adresse optræder to steder.
Ved afgørelsen af spørgsmålet om, hvorvidt et vejnavn er entydigt inden for et postnummer, anvendes de bestemmelser, som er fastsat i medfør af BBR-lovens § 3 f, stk. 1. Aktuelt findes disse bestemmelser i adressebekendtgørelsen (Bekendtgørelse nr. 1398 af 12. december 2006), hvor § 7 indeholder de detaljerede regler om, hvornår to vejnavne regnes som ens eller næsten enslydende. Kommunerne anvender reglerne ved fastsættelse af nye vejnavne, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt, at de samme regler lægges til grund for så vidt angår ændringer i postnummersystemet.
Såfremt en påtænkt ændring i postnummersystemet vil medføre væsentlige administrative omkostninger for erhvervslivet eller for offentlige myndigheder, kan transportministeren nægte godkendelse. Ministerens beslutning herom vil blandt andet afhænge af, om disse omkostninger samlet set er rimelige, når de afvejes mod de fordele, som den foreslåede ændring søger at opnå.
En sådan vurdering kan eksempelvis være relevant, hvis eksisterende postnumre foreslås opdelt i flere nye postnumre, idet et stort antal virksomheder og borgere i så fald skal have nyt postnummer samtidig med, at der skal foretages en omfattende opdatering i alle it-systemer og datasamlinger, som anvender postnumre.
Transportministeren vil inddrage Økonomi- og Erhvervsministeriet, Erhvervs- og Byggestyrelsen, som er den overordnede myndighed for adressesystemet, i vurderingen af de påtænkte ændringer i postnummersystemet, som er omfattet af stk. 2 og 3.
Ved stk. 4 foreslås, at transportministeren kan fastsætte nærmere regler om udformning og vedligeholdelse af postnummersystemet. Post Danmark A/S vil forinden blive inddraget, og transportministeren vil endvidere skulle forhandle spørgsmålet om sådanne regler med Økonomi- og Erhvervsministeriet, Erhvervs- og Byggestyrelsen.