LBK nr 151 af 08/02/2024
Transportministeriet
Postloven § 15
Postvirksomheder, som udfører postbefordring efter udpegning, jf. § 14, stk. 3, skal for posttjenester, som virksomheden er udpeget til at varetage, anvende takster, som er omkostningsægte, gennemsigtige og ikkediskriminerende.
Forarbejder til Postloven § 15
RetsinformationDet foreslås i § 15, at transportministeren udpeger den befordringspligtige postvirksomhed, som pålægges en forpligtelse til at udføre landsdækkende postbefordring af de i § 15, stk. 3, nævnte forsendelser. For perioden 2011-2013 forudsættes Post Danmark A/S fortsat udpeget til befordringspligtig postvirksomhed. Post Danmark A/S’ tilladelse og øvrige vilkår herfor offentliggøres af transportministeren. Transportministeren kan på ny pålægge Post Danmark A/S befordringspligten efter 2013.
Varetagelsen af Post Danmark A/S’ befordringspligt kan også ske via helejede datterselskaber.
Det foreslås i stk. 2, at den befordringspligtige postvirksomhed skal tilbyde brugerne et landsdækkende net af postkasser og postbetjeningssteder til indsamling og udlevering af forsendelser. I Post Danmark A/S’ nuværende koncession er principperne for posthusnettets omfang fastsat, jf. § 7 i Færdselsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1312 af 14. december 2004 om koncession for Post Danmark A/S, og disse vil blive videreført, så der fortsat sikres en god geografisk dækning med postbetjeningssteder i hele landet.
Postbutikker udgør en stigende andel af Post Danmark A/S’ postbetjeningssteder. Det fremgår af den politiske aftale, at det skal være et generelt vilkår, at der i postbutikker kan afhentes pakker og købes frimærker i hele værtsbutikkens åbningsperiode, dvs. også uden for postbutikkens åbningstider. Dette vil Post Danmark A/S lægge til grund for selskabets aftaler med værtsbutikker og lignende om etablering af en postbutik. Da forholdet således afhænger af en tredjepart, er der imidlertid behov for en vis fleksibilitet. Det er sandsynligt, at der vil være lokale købmænd i landdistrikter, som ellers vil opsige deres aftale med Post Danmark A/S, da sådanne butikker f.eks. i sommerhusområder kan have meget lange åbningstider, og det ofte ikke vil være praktisk muligt at have begge funktioner åben i alle åbningstimerne.
I stk. 3 defineres det befordringspligtige område. Det består af følgende posttjenester:
-
Adresserede breve op til 2 kg.
-
Adresserede dag-, uge- og månedsblade, tidsskrifter og lignende samt andre adresserede forsendelser med et ensartet, trykt indhold, f.eks. kataloger og brochurer op til 2 kg.
-
Adresserede pakker op til 20 kg, herunder en pakketjeneste henholdsvis med og uden omdeling.
-
Befordring af rekommanderede forsendelser og værdiforsendelser.
-
Befordring i indlandet af forsendelser fra udlandet samt befordring af forsendelser til udlandet samt til Færøerne og Grønland.
-
Gratis befordring af blindeforsendelser op til 7 kg.
Ved lovforslaget foretages ingen ændringer i befordringspligtens omfang i forhold til det nuværende indhold i Post Danmark A/S’ koncession. Post Danmark A/S vil således være forpligtet til landsdækkende omdeling af breve m.v. op til 2 kg og pakker op til 20 kg seks dage om ugen (mandag til lørdag), idet der dog fortsat ikke skal omdeles pakker om lørdagen.
Den befordringspligtige postvirksomhed skal dog som noget nyt i tilladelsen forpligtes til fremtidigt at tilbyde to pakkeprodukter: pakker der omdeles til adressen og pakker uden omdeling, hvor modtageren får en meddelelse om, at pakken er ankommet, og at den kan afhentes på nærmeste postbetjeningssted eller et andet med modtageren aftalt sted. Taksten for pakker uden omdeling fastsættes til en lavere takst baseret på omkostningerne.