LBK nr 1188 af 27/09/2023
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Partiregnskabsloven § 6a
Den, der overtræder § 2 a, stk. 2, og den, der afgiver urigtige eller mangelfulde oplysninger efter § 2 b, stk. 1 eller 2, eller § 3, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Stk. 2. På samme måde straffes den, der afgiver urigtig erklæring efter § 4, stk. 2.
Stk. 3. 5) På samme måde straffes den, der undlader at indsende en bekræftet kopi af regnskabet til Folketinget inden for den frist, der er fastsat i § 5.
Stk. 4. 6) Der kan pålægges partiorganisationer (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Gældende§ 6a
RetsinformationLov om ændring af partiregnskabsloven og partistøtteloven (Forbud mod udenlandske donationer til politiske partier og kandidater)
Dato
21. juni 2025
Ministerium
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kort navn
LOV nr 721 af 20/06/2025
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,7 +1,7 @@
|
|
1 |
-
Den, der overtræder § 2 a, stk.
|
2 |
|
3 |
Stk. 2. På samme måde straffes den, der afgiver urigtig erklæring efter § 4, stk. 2.
|
4 |
|
5 |
Stk. 3. 5) På samme måde straffes den, der undlader at indsende en bekræftet kopi af regnskabet til Folketinget inden for den frist, der er fastsat i § 5.
|
6 |
|
7 |
Stk. 4. 6) Der kan pålægges partiorganisationer (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5\. kapitel.
|
|
|
1 |
+
Den, der overtræder § 2 a, stk. 6, og den, der afgiver urigtige eller mangelfulde oplysninger efter § 2 b, stk. 1 eller 2, eller § 3, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
|
2 |
|
3 |
Stk. 2. På samme måde straffes den, der afgiver urigtig erklæring efter § 4, stk. 2.
|
4 |
|
5 |
Stk. 3. 5) På samme måde straffes den, der undlader at indsende en bekræftet kopi af regnskabet til Folketinget inden for den frist, der er fastsat i § 5.
|
6 |
|
7 |
Stk. 4. 6) Der kan pålægges partiorganisationer (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5\. kapitel.
|
Ændringer
Nr 11: | I § 6 a, stk. 1, ændres »§ 2 a, stk. 2« til: »§ 2 a, stk. 6«. |
Forarbejder
Til nr. 11
Det fremgår af partiregnskabslovens § 6 a, stk. 1, at den, der overtræder § 2 a, stk. 2, og den, der afgiver urigtige eller
mangelfulde oplysninger efter § 2 b, stk. 1 eller 2, eller § 3, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
De opregnede bestemmelser, der er strafsanktioneret, omfatter for det første pligten til inden 30 dage fra modtagelsen at
returnere et anonymt tilskud på over 20.000 kr. (2017-niveau) til tilskudsyderen eller at overføre tilskuddet til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, jf. nærmere partiregnskabslovens § 2 a, stk. 2, jf. stk. 1.
For det andet omfatter det pligten for en kandidatliste, der har deltaget i det senest afholdte regionsrådsvalg eller
kommunalbestyrelsesvalg, og som enten ikke er berettiget til eller ikke ønsker at få udbetalt partistøtte fra regionen henholdsvis
kommunen, til at indsende en erklæring til regionen henholdsvis kommunen om modtagne, returnerede og overførte anonyme tilskud,
jf. nærmere partiregnskabslovens § 2 b, stk. 1 og 2, jf. § 2 a.
For det tredje omfatter det regnskabspligten, herunder pligten til at oplyse om private og anonyme tilskud, jf. nærmere
partiregnskabslovens § 3.
Det fremgår af partiregnskabslovens § 6 a, stk. 4, at der kan pålægges partiorganisationer (juridiske personer) strafansvar efter
reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Det foreslås, at i § 6 a, stk. 1,
ændres »§ 2 a, stk. 2« til »§ 2 a, stk. 6«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det herefter vil fremgå af straffebestemmelsen i partiregnskabslovens § 6 a, stk. 1, at
den, der overtræder § 2 a, stk. 6, og den, der afgiver urigtige oplysninger efter § 2 b, stk. 1 eller 2, eller § 3, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter partiregnskabslovens § 2 a, stk. 2, som følge
af indsættelsen af de foreslåede nye stykker som stk. 2-5 herefter bliver partiregnskabslovens § 2 a, stk. 6.
Bestemmelsen skal også ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 3, hvori det foreslås, at der i partiregnskabslovens § 2 a,
stk. 2, der bliver stk. 6, efter 1. pkt. indsættes som nyt punktum, hvori fastsættes, at modtager et parti, en kandidatliste eller
en kandidat tilskud i strid med stk. 2-5, skal partiet, kandidatlisten eller kandidaten returnere tilskuddet til tilskudsyder
inden 30 dage fra modtagelsen, og med lovforslagets § 1, nr. 4, hvori det foreslås, at der i partiregnskabslovens § 2 a, stk. 2,
2. pkt., der bliver stk. 6, 3. pkt., ændres »Tilskud« til »Tilskud omfattet af 1. og 2. pkt.« med den virkning, at det herefter
vil fremgår af partiregnskabslovens § 2 a, stk. 2, 2. pkt., der bliver stk. 6, 3. pkt., at tilskud omfattet af 1. og 2. pkt., der
ikke kan returneres til tilskudsyder inden 30 dage fra modtagelsen, skal overføres til en konto hos Indenrigs- og
Sundhedsministeriet inden for samme frist.
Bestemmelsen vil således medføre, at det parti, den kandidatliste eller den kandidat, der modtager tilskud fra myndigheder,
juridiske personer eller fysiske personer, der har bopæl eller hjemsted i udlandet, jf. de foreslåede bestemmelser i
partiregnskabslovens § 2 a, stk. 2-4, eller modtager anonyme tilskud fra udlandet eller anonyme tilskud, der kan komme fra
udlandet, jf. den foreslåede bestemmelse i partiregnskabslovens § 2 a, stk. 5, og som ikke inden 30 dage fra modtagelsen
returnerer tilskuddet til den udenlandske tilskudsyder eller overfører tilskuddet til en konto hos Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, jf. den foreslåede ændring af partiregnskabslovens § 2 a, stk. 2, der bliver stk. 6, vil kunne straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Det vil efter bestemmelsen ikke være selve modtagelsen af et tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder, der vil være strafbar efter
bestemmelsen, men alene undladelsen af at returnere tilskuddet til tilskudsyder inden 30 dage fra modtagelsen, eller såfremt
returnering af tilskuddet til tilskudsyder inden 30 dage fra modtagelsen ikke er mulig, undladelsen af inden 30 dage fra
modtagelsen at overføre tilskuddet til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Fristen vil være absolut og vil ikke kunne
forlænges.
Bestemmelsen vil omfatte partier, der har været opstillet til det senest afholdte valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet,
eller som indsamler vælgererklæringer med henblik på at blive opstillingsberettigede til valg til Folketinget eller
Europa-Parlamentet, eller som er opstillingsberettigede til valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet, jf. den foreslåede
bestemmelse i partiregnskabslovens § 2 a, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Bestemmelsen vil endvidere omfatte kandidatlister, der har været opstillet til det senest afholdte valg til et regionsråd eller en
kommunalbestyrelse, eller som har fået udleveret en formular med henblik på indsamling af underskrifter fra et mindsteantal
vælgere som stillere, jf. § 19 i lov om kommunale og regionale valg, jf. den foreslåede bestemmelse i partiregnskabslovens § 2 a,
stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Bestemmelsen vil desuden omfatte kandidater for de nævnte partier og kandidatlister, og kandidater uden for partierne, der har
været opstillet til det senest afholdte valg til Folketinget, eller som indsamler underskrifter fra vælgere som stillere, jf.
folketingsvalglovens § 32, jf. den foreslåede bestemmelse i partiregnskabslovens § 2 a, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Strafferammen for overtrædelse af forbuddet mod udenlandske tilskud foreslås i lighed med, hvad der gælder for overtrædelse af
forbuddet mod anonyme tilskud over 20.000 kr. (2017-niveau), at være bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Der er herved ikke
tilsigtet ændringer i det eksisterende strafniveau for overtrædelse af partiregnskabslovens § 6 a, stk. 1.
Bestemmelsen vil medføre, at en juridisk eller fysisk person med hjemsted eller bopæl i Danmark, som modtager et tilskud fra
udlandet med henblik på at overføre dette til et parti, en kandidatliste eller en kandidat, efter omstændighederne vil kunne
straffes for medvirken til overtrædelse af forbuddet mod udenlandske tilskud.
Bestemmelsen skal endvidere ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 8, hvori det foreslås, at der i partiregnskabslovens § 2
b, stk. 1 og 2, efter 1. pkt. indsættes som nyt punktum, hvori fastsættes, at erklæringen også skal indeholde oplysning om den
samlede størrelse af udenlandske tilskud i det foregående kalenderår, som kandidatlisten har returneret til tilskudsyder
henholdsvis har overført til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf. stk. 2-5, samt oplysninger om
navn og adresse på og størrelsen af tilskuddene fra den enkelte udenlandske tilskudsyder.
Bestemmelsen i § 1, nr. 11, vil medføre, at såfremt den erklæring, som en kandidatliste, der har deltaget i det senest afholdte
regionsrådsvalg henholdsvis kommunalbestyrelsesvalg, og som enten ikke er berettiget til eller ikke ønsker at få udbetalt tilskud
efter partistøttelovens § 3 henholdsvis § 4, dvs. regional henholdsvis kommunal partistøtte, skal indsende til regionsrådet
henholdsvis kommunalbestyrelsen, indeholder urigtige eller mangelfulde oplysninger om den samlede størrelse af udenlandske tilskud
i det foregående kalenderår, som kandidatlisten har returneret til tilskudsyder henholdsvis har overført til en konto hos
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf. stk. 2-5, samt oplysninger om navn og adresse på og størrelsen af
tilskuddene fra den enkelte udenlandske tilskudsyder, vil denne overtrædelse kunne straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder. Der er herved ikke tilsigtet ændringer i det eksisterende strafniveau for overtrædelse af partiregnskabslovens § 6 a,
stk. 1.
Bestemmelsen skal endvidere ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 10, hvori det foreslås, at der i partiregnskabslovens § 3
efter stk. 2 indsættes et nyt stk. 3, hvori fastsættes, at regnskabet skal indeholde oplysning om den samlede størrelse af
udenlandske tilskud i regnskabsåret, jf. § 4, stk. 1, som partiet har returneret til tilskudsyder henholdsvis har overført til en
konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf. stk. 2-5, samt oplysninger om navn og adresse på og størrelsen
af tilskuddene fra den enkelte udenlandske tilskudsyder.
Bestemmelsen i § 1, nr. 11, vil medføre, at såfremt det regnskab, som partier, der har været opstillet til det senest afholdte
valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet, skal aflægge over partiets landsorganisations indtægter og udgifter, indeholder
urigtige eller mangelfulde oplysninger om den samlede størrelse af udenlandske tilskud i regnskabsåret – som er kalenderåret, jf.
partiregnskabslovens § 4, stk. 1 – som partiet har returneret til tilskudsyder henholdsvis har overført til en konto hos
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. partiregnskabslovens § 2 a, stk. 6, jf. stk. 2-5, samt oplysninger om navn og adresse på og
størrelsen af tilskuddene fra den enkelte udenlandske tilskudsyder, vil denne overtrædelse kunne straffes med bøde eller fængsel i
indtil 4 måneder. Der er herved ikke tilsigtet ændringer i det eksisterende strafniveau for overtrædelse af partiregnskabslovens §
6 a, stk. 1.
Om rækkevidden af forbuddet mod udenlandske tilskud og om pligten til at returnere henholdsvis overføre modtagne udenlandske
tilskud henvises til bemærkningerne til § 2 a, stk. 2-6, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 og 3.
Sammenholdt med den foreslåede ændring af straffebestemmelsen i partiregnskabslovens § 6 a, stk. 1, jf. § 2 a, stk. 6, vil § 6 a,
stk. 4, medføre, at der vil kunne pålægges partiorganisationer (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel for undladelse hos et parti eller en kandidatliste omfattet af § 2 a, stk. 2, 3 og 5, af inden 30 dage fra modtagelsen at
returnere tilskuddet til tilskudsyder eller at overføre tilskuddet til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Den gældende bestemmelse i partiregnskabslovens § 6 a, stk. 4, vil, sammenholdt med den foreslåede ændring af straffebestemmelsen
i partiregnskabslovens § 6 a, stk. 1, jf. § 2 b, stk. 1 og 2, endvidere medføre, at der vil kunne pålægges partiorganisationer
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel for urigtige eller mangelfulde oplysninger om
udenlandske tilskud i det foregående kalenderår i de erklæringer, som en kandidatliste, der har deltaget i det senest afholdte
regionsrådsvalg henholdsvis kommunalbestyrelsesvalg, og som enten ikke er berettiget til eller ikke ønsker at få udbetalt regional
eller kommunal partistøtte, vil skulle indsende til regionsrådet henholdsvis kommunalbestyrelsen.
Den gældende bestemmelse i partiregnskabslovens § 6 a, stk. 4, vil, sammenholdt med den foreslåede ændring af straffebestemmelsen
i partiregnskabslovens § 6 a, stk. 1, jf. § 3, desuden medføre, at der vil kunne pålægges partiorganisationer (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel for urigtige eller mangelfulde oplysninger om udenlandske tilskud i
regnskabsåret i det regnskab, som partier, der har været opstillet til det senest afholdte valg til Folketinget eller
Europa-Parlamentet, skal aflægge over partiets landsorganisations indtægter og udgifter.
Der er ved anvendelsen af formuleringen ”partiorganisationer (juridiske personer)” frem for den sædvanlige formulering i
bestemmelser om strafansvar for juridiske personer ”selskaber m.v. (juridiske personer)” ikke tilsigtet nogen ændring i arten af
juridiske personer, der vil kunne ifalde strafansvar efter bestemmelsen. Selv om alle politiske partier i dag har karakter af
foreninger, vil også partier organiseret som et selskab eller en fond kunne straffes, jf. bemærkningerne til lovforslaget bag lov
nr. 464 af 7. juni 2001, Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 5042. Ikke kun landsorganisationen, men også foreninger, der
står bag kandidatlister, der stiller op til regionsrådsvalg henholdsvis kommunalbestyrelsesvalg, samt kredsorganisationer, der
opstiller kandidater til folketingsvalg, vil kunne straffes efter bestemmelsen.
Om der vil skulle ske strafforfølgning alene i forhold til partiet eller også i forhold til en eller flere fysiske personer, vil
bero på en konkret vurdering efter de almindelige regler om valg af ansvarssubjekt. I Rigsadvokatens meddelelse nr. 5/1999 af 6.
oktober 1999 er der fastsat nærmere retningslinjer til anklagemyndigheden om valg af ansvarssubjekt i tilfælde, hvor
anklagemyndigheden finder at kunne gennemføre en straffesag mod en juridisk person og en eller flere enkeltpersoner i anledning af
samme forhold. I forarbejderne til straffelovens kapitel 5 (Folketingstidende 1995-96, tillæg A, side 4050 ff., lovforslag nr. L
201 af 7. februar 1996, de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.) er det forudsat, at den juridiske persons strafansvar vil være det
primære. Der kan dog i en række tilfælde være anledning til ud over tiltalen mod den juridiske person tillige at rejse tiltale mod
en eller flere fysiske personer, såfremt disse har handlet forsætligt eller udvist grov uagtsomhed. Dette vil bl.a. gælde, hvis
ledelsen af den juridiske person eller en overordnet ansat, herunder direktøren, har handlet forsætligt eller udvist grov
uagtsomhed. Tiltale mod underordnede ansatte vil i almindelighed ikke skulle rejses, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder, f.eks. hvis den underordnede har handlet forsætligt og eventuelt tillige på eget initiativ. Disse retningslinjer
vil også være anvendelige på overtrædelser af partiregnskabslovens § 6 a, stk. 1. Der henvises nærmere til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.6 til lovforslaget bag lov nr. 464 af 7. juni 2001 (Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 5040, lovforslag
nr. L 171).