Der er som led i regeringens initiativer ”Flere i beskæftigelse – lavere ledighed” på landsplan afsat 75 mio. kr. til en styrket indsats til opkvalificering af kortuddannede ledige til initiativer i 2004 og yderligere 25 mio. kr. i 2005, jf. Akt 114 31/ 2004.
Arbejdsmarkedsstyrelsen har udstedt bekendtgørelse nr. 507 af 11. juni 2004 om anvendelsen af midlerne i pulje til opkvalificering af ledig kortuddannet arbejdskraft. Bekendtgørelsen trådte i kraft d. 18. juni 2004.
Nedenfor anføres en række uddybende bemærkninger til bekendtgørelsen.
Puljens formål
Formålet med puljen er at give øget økonomisk mulighed for et jobrettet kompetenceløft til kortuddannede arbejdsmarkedsparate ledige med henblik på at undgå, at de fastholdes i ledighed og at undgå, at nye job ikke kan besættes, fordi der mangler kvalificeret arbejdskraft.
Den styrkede indsats skal ses i lyset af, at erhvervsstrukturen er under stadig forandring, og at kvalifikationerne hurtigt bliver forældede. Der er en vigtig opgave at sikre, at de kortuddannede har kvalifikationer, der er tidssvarende, så de kan varetage job på fremtidens arbejdspladser.
Puljens målgruppe
Målgruppen er, jf. §2:
- Kortuddannede ledige, der modtager dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og som har været ledige i sammenlagt mindst 12 måneder.
- Kortuddannede personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed, og som har været ledige i en sammenhængende periode på mindst 12 måneder.
Definitionen, af hvad kortuddannet i denne sammenhæng er, fremgå af § 2, stk. 2 – 4.
Definitionen omfatter generelt personer med uddannelse til og med erhvervsuddannelsesniveau samt ledige med en højere uddannelse, som ikke har haft beskæftigelse inden for denne uddannelse inden for de sidste 3 år.
Kortuddannede omfatter også fx personer, der har gennemført et forløb på en produktionsskole eller en erhvervsgrunduddannelse.
Definitionen er hentet - og tillempet puljen – fra § 4 i bekendtgørelse om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU).
Det fremgår af §2, stk. 2, nr. 4, at kortuddannede også er personer, som har en anden og højere uddannelse end nævnt i nr. 1-3, og som ikke har haft beskæftigelse inden for uddannelsens område de sidste 3 år. Det er en forskel i forhold til VEU-bekendtgørelsen, idet der dér er en grænse på 5 år. Grænsen på 3 år er valgt for at give specielt en række personer med mellemlange uddannelser, stor arbejdsløshed og ringe jobudsigter inden for deres fag mulighed for tidligere at komme i betragtning til et uddannelsestilbud med midler fra puljen.
Puljens anvendelsesområde
Indsatsen forudsættes at ligge ud over den indsats, som AF og kommunerne i øvrigt har mulighed for at finansiere inden for de nuværende bevillinger.
Det forventes således, at de under puljen iværksatte initiativer ligger udover, hvad henholdsvis kommunen eller AF ellers ville have iværksat for denne gruppe. Der er således tale om en styrket prioritering af indsatsen for målgruppen - ledig kortuddannet arbejdskraft. Der er i forbindelse med bevillingsudmeldingen til AF udmeldt et samlet forventet aktivitetstal til indsatsen i 2004 på i alt 850 helårspersoner.
Puljen skal ifølge §2, stk. 1 anvendes til køb af uddannelse inden for områder med gode beskæftigelsesmuligheder. Til brug for afgrænsning heraf kan f eks. anvendes de kvartalsvise arbejdsmarkedsredegørelser, som indeholder de regionale arbejdsmarkedsråds vurdering af udviklingen på arbejdsmarkedet.
Det forudsættes, at Det regionale arbejdsmarkedsråd høres generelt i forbindelse med regionens fastlæggelse af, hvor der er gode beskæftigelsesmuligheder.
Puljen kan ikke anvendes til forsørgelse.
Indsatsen skal ligge inden for de regler, der i øvrigt gælder i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det betyder bl.a., at reglerne i kapitel 9 om jobplan og i kapitel 10 om vejledning og opkvalificering også gælder for uddannelse finansieret via puljen.
Administration
Puljen administreres af AF.
Der udmeldes 75 mio. kr. til indsatsen i 2004. De sidste 25 mio. kr. udmeldes efter vedtagelsen af finansloven for 2005. Puljen kan anvendes (disponeres) indtil 1. juli 2005. Et eventuelt mindreforbrug i 2004 kan videreføres og anvendes indtil 1. juli 2005.
Udmeldingen sker til AF-regionerne og fordelingen mellem regionerne baserer sig på objektiv regional fordeling af henholdsvis forsikrede ledige, som har været ledige i sammenlagt mindst 12 måneder, og arbejdsmarkedsparate ikke-forsikrede ledige.
Udmeldingen sker til AF-regionerne og fordelingen mellem regionerne baserer sig på objektiv regional fordeling af henholdsvis forsikrede ledige, som har været ledige i sammenlagt mindst 12 måneder, og arbejdsmarkedsparate ikke-forsikrede ledige.
Der udmeldes ét samlet beløb til hver AF-region, hvilket betyder, at puljen ikke deles i en bevilling til ikke-forsikrede og en bevilling til forsikrede ledige. Dette sker for at sikre mest mulig fleksibilitet i anvendelsen af puljens midler.
AF skal dog sørge for, at midlerne som udgangspunkt anvendes i forhold til den fordeling mellem forsikrede og arbejdsmarkedsparate ikke-forsikrede, som ligger til grund for fordeling af midlerne til regionen, jf. § 4, stk. 3.
Kommunerne skal søge AF om tilskud til afholdes af uddannelsesudgifter.
For så vidt mulighederne for opnå tilskud fra midlerne i puljen gælder ”først til mølle-princippet”.
Kommunerne kan søge om tilskud til enkeltpersoner eller grupper af enkeltpersoner. Der skal foreligge en tilslutning fra AF-regionen inden kommunen kan anvende midlerne i puljen. AF tager stilling til, om der er disponible midler i puljen. Hvis en kommune har iværksat et tilbud, og der ikke gives tilslutning fra AF til at anvende midler fra puljen, må kommunen afholde udgifterne på sædvanlig måde.
Det forudsættes, at kommunen over for AF erklærer, at betingelserne for at få tilskud efter ordningen er opfyldt, dvs. at kommunen skal stå inde for, at de ledige, de søger om midler til, opfylder betingelserne for at være i puljens målgruppe, at uddannelsen ligger inden for puljens anvendelsesområde, samt at reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats i øvrigt er opfyldt. Det betyder, at AF kan lægge kommunens erklæring til grund for beslutningen om udbetaling,
Det forudsættes, at den kommunale revision påser, at kommunernes indsats opfylder betingelserne efter ordningen.
AF-regionen varetager afregningen af udgifterne til uddannelsesinstitutionen for ikke-forsikrede efter samme princip som for forsikrede ledige og efter fornøden dokumentation fra kommunen.
Uddannelse købt via midler fra denne pulje medregnes ikke i opgørelsen af AF-regionernes uddannelsesdel på 50%.
Ikrafttræden
Bekendtgørelsen trådte i kraft d. 18. juni 2004.
Arbejdsmarkedsstyrelsen, den 21. juni 2004
Kim Svendsen-Tune