LOV nr 434 af 06/05/2025
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
NIS 2-loven § 23
Har en eller flere af de håndhævelsesforanstaltninger, der er pålagt i medfør af § 22, nr. 1-4, vist sig at være utilstrækkelige, kan den kompetente myndighed fastsætte en frist, inden for hvilken den væsentlige enhed skal foretage de nødvendige tiltag for at afhjælpe manglerne eller opfylde den kompetente myndigheds krav. Er tiltagene ikke foretaget inden for den fastsatte frist, kan den kompetente myndighed træffe afgørelse om følgende, jf. dog stk. 4:
-
Midlertidigt at suspendere en certificering eller godkendelse vedrørende dele af eller alle de relevante tjenester, som enheden leverer, eller aktiviteter, der udføres af enheden.
-
Midlertidigt at forbyde enhver fysisk person med ledelsesansvar på niveau med administrerende direktør eller den juridiske repræsentant hos enheden at udøve ledelsesfunktioner i den pågældende enhed.
Stk. 2. Suspensioner eller forbud, som er pålagt i medfør af stk. 1, kan kun anvendes, indtil enheden træffer de nødvendige tiltag for at afhjælpe de mangler eller opfylde de krav, som gav anledning til, at foranstaltningerne blev anvendt.
Stk. 3. En afgørelse efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, men kan af den enhed eller den fysiske person, som afgørelsen vedrører, forlanges indbragt for domstolene.
Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1-3 finder ikke anvendelse på offentlige forvaltningsenheder.
Stk. 5. Vedkommende minister fastsætter efter forhandling med ministeren for samfundssikkerhed og beredskab regler om, hvilke certificeringer og godkendelser der er omfattet af stk. 1, nr. 1.
Forarbejder til NIS 2-loven § 23
RetsinformationDer er i artikel 15 og 17 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen (NIS 1-direktivet), fastsat forpligtelser for de kompetente myndigheder til at føre tilsyn med opfyldelsen af direktivet i de omfattede sektorer.
NIS 1-direktivet indeholder ikke bestemmelser om, at de kompetente myndigheder kan træffe afgørelse om midlertidig suspension af en enheds certificeringer eller godkendelser eller om midlertidigt forbud mod, at en fysisk person med ledelsesansvar i enheden kan udøve ledelsesfunktioner.
Straffelovens § 79 indeholder regler om rettighedsfrakendelse ved dom for strafbare forhold, og bestemmelsen udgør den almindelige regel i dansk ret om rettighedsfrakendelse.
Efter straffelovens § 79, stk. 1, kan den, som udøver en af de i straffelovens § 78, stk. 2, omhandlede virksomheder (bl.a. den som virker som advokat, taxachauffør eller læge), ved dom for strafbart forhold frakendes retten til fortsat at udøve den pågældende virksomhed eller til at udøve den under visse former. Det samme gælder, når særlige omstændigheder taler derfor, om udøvelsen af anden virksomhed, jf. straffelovens § 79, stk. 2. Efter samme regel kan der ske frakendelse af retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed her i landet eller i udlandet uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser. Frakendelsen sker for et tidsrum fra 1 til 5 år regnet fra endelig dom eller indtil videre.
Det følger af det foreslåede § stk. 1, at har de håndhævelsesforanstaltninger, der er pålagt i medfør af § 22, nr. 1-4, vist sig at være utilstrækkelige, kan den kompetente myndighed fastsætte en frist, inden for hvilken den væsentlige enhed skal foretage de nødvendige tiltag for at afhjælpe manglerne eller opfylde den kompetente myndigheds krav. Er tiltagene ikke foretaget inden for den fastsatte frist, kan den kompetente myndighed træffe afgørelse om 1) midlertidigt at suspendere en certificering eller godkendelse vedrørende dele af eller alle de relevante tjenester, enheden leverer, eller aktiviteter, der udføres af enheden og 2) midlertidigt at forbyde enhver fysisk person med ledelsesansvar på niveau med administrerende direktør eller den juridiske repræsentant hos enheden at udøve ledelsesfunktioner i den pågældende enhed.
Bestemmelsen vil gennemføre artikel 32, stk. 5, 1. led, i NIS 2-direktivet. Det følger af bestemmelsen, at medlemsstaterne skal sikre, at de kompetente myndigheder i en situation, hvor håndhævelsesforanstaltninger anvendt i medfør af direktivets artikel 32, stk. 4, litra a-d og f, er virkningsløse, skal have beføjelse til at fastsætte en frist inden for hvilken den væsentlige enhed skal tage de nødvendige tiltag for at afhjælpe manglerne eller opfylde myndighedernes krav. Hvis de ønskede tiltag ikke tages inden for den fastsatte frist, skal de kompetente myndigheder have beføjelse til a) midlertidigt at suspendere, eller anmode et certificerings- eller godkendelsesorgan eller en domstol om i overensstemmelse med national ret midlertidigt at suspendere en certificering eller godkendelse vedrørende dele af eller alle de relevante tjenester, der leveres, eller aktiviteter, der udføres af en væsentlig enhed og b) at anmode de relevante organer eller domstole om i overensstemmelse med national ret midlertidigt at forbyde enhver fysisk person med ledelsesansvar på direktionsniveau eller som juridisk repræsentant i den pågældende væsentlige enhed at udøve ledelsesfunktioner i den pågældende enhed.
Det bemærkes, at de eksisterende muligheder for rettighedsfrakendelse i straffeloven ikke vurderes tilstrækkelige til at sikre korrekt og tilstrækkelig gennemførelse af bestemmelsen i direktivet. Det skyldes navnlig, at rettighedsfrakendelse i medfør af straffelovens § 79 alene kan ske i forbindelse med dom for strafbart forhold, og hvis det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen.
Den foreslåede bestemmelse svarer indholdsmæssigt til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 5, 1. led, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Det bemærkes i den forbindelse, at det af den danske oversættelse af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 5, 1. led, fremgår, at bestemmelsen kan anvendes, hvor de relevante håndhævelsesforanstaltninger er »virkningsløse«. Denne oversættelse er efter Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse imidlertid ikke forenelig med den engelske udgave af direktivet, hvori »ineffective« er anvendt. Det er således Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse, at formuleringen »virkningsløse« ville udgøre en indholdsmæssig forskydning i forhold til den engelske sprogversion. Det er desuden Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse, at et kriterium om, at foranstaltningerne er »virkningsløse«, ville indebære, at enhver virkning af de anvendte foranstaltninger – uanset om virkningen måtte være utilstrækkelig eller endda negativ – ville betyde, at bestemmelsen ikke ville kunne anvendes. Det er Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse, at dette reelt ville gøre bestemmelsen uanvendelig i praksis i strid med direktivets forudsætninger. Der er på den baggrund anvendt et kriterium om, at foranstaltningerne er »utilstrækkelige«, da dette i en dansk juridisk sammenhæng vurderes at svare til »ineffektive« og afspejler et indbygget proportionalitetsprincip, som svarer til det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip.
Det følger på den baggrund af den foreslåede bestemmelse, at det vil være en forudsætning for at anvende bestemmelsen, at håndhævelsesforanstaltninger pålagt i medfør af den foreslåede § 22, stk. 1-4, har vist sig at være utilstrækkelige. Det er dermed en forudsætning, at mindre indgribende midler har været forsøgt og vist sig utilstrækkelige til at sikre, at enheden foretager de nødvendige tiltag for at afhjælpe mangler, som den kompetente myndighed har konstateret, eller opfylder den kompetente myndigheds krav.
Bestemmelsen vil skulle anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger som udtrykt i præambelbetragtning nr. 133, hvorefter bestemmelsen kun bør anvendes som en sidste udvej, dvs. først efter at de øvrige, relevante håndhævelsesforanstaltninger er udtømt. Det fremgår videre af samme præambelbetragtning, at i betragtning af deres alvor og indvirkning på enhedernes aktiviteter og i sidste ende brugerne, bør sådanne midlertidige suspensioner eller forbud kun anvendes proportionalt med overtrædelsens alvor og under hensyntagen til omstændighederne i hvert enkelt tilfælde, herunder i lyset af om overtrædelsen var forsætlig eller uagtsom, og ethvert tiltag der er iværksat for at forebygge eller afbøde den materielle eller immaterielle skade.
Den kompetente myndighed vil efter omstændighederne og i relevant omfang kunne træffe afgørelse om anvendelse af flere håndhævelsesforanstaltninger på én gang. Der er således ikke i medfør af den foreslåede § 23 et krav om, at relevante håndhævelsesforanstaltninger anvendes tidsmæssigt forskudt af hinanden, såfremt det vurderes, at flere foranstaltninger i kombination er nødvendige for at sikre, at reglerne efterleves.
Der vil efter bestemmelsen skulle fastsættes en nærmere angivet frist, inden for hvilken enheden skal have truffet de nødvendige tiltag for at afhjælpe manglerne eller opfylde den kompetente myndigheds krav. Varigheden af fristen vil afhænge af en konkret vurdering, som foretages af den kompetente myndighed.
Det foreslås, at afgørelse om suspension eller forbud træffes af den kompetente myndighed i første instans. Det skal ses i lyset af, at muligheden for suspension og forbud ligger i forlængelse af den kompetente myndigheds øvrige håndhævelsesmuligheder, og at der i en afgørelse om suspension eller forbud forudsættes at skulle indgå en begrundelse for, hvorfor allerede pålagte håndhævelsesforanstaltninger er utilstrækkelige.
Det følger af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 7, at den kompetente myndighed ved anvendelsen af håndhævelsesforanstaltninger såsom suspension eller forbud efter den foreslåede bestemmelse skal tage hensyn til en række nærmere angivne forhold.
I direktivets artikel 32, stk. 7, er følgende hensyn oplistet: 1) overtrædelsens grovhed og vigtigheden af de overtrådte bestemmelser, idet bl.a. følgende under alle omstændigheder skal betragtes som alvorlige overtrædelser: a) Gentagne overtrædelser, b) manglende underretning om eller afhjælpning af væsentlige hændelser, c) manglende afhjælpning af mangler efter bindende instrukser fra kompetente myndigheder, d) hindringer for audits eller overvågningsaktiviteter beordret af den kompetente myndighed efter konstatering af en overtrædelse og e) afgivelse af urigtige eller klart unøjagtige oplysninger vedrørende cybersikkerhedsrisikostyringsforanstaltninger eller rapporteringsforpligtelser, der er fastsat i §§ 6, 12, 13, 15 og 16, 2) overtrædelsens varighed, 3) den pågældende enheds relevante tidligere overtrædelser, 4) enhver fysisk eller ikke fysisk skade, der er forårsaget, herunder ethvert finansielt eller økonomisk tab, virkninger for andre tjenester og antallet af brugere, der er berørt, 5) hvorvidt der ved overtrædelsen er handlet forsætligt eller uagtsomt, 6) enhver foranstaltning truffet af enheden for at forebygge eller afbøde den materielle eller immaterielle skade, 7) hvorvidt godkendte adfærdskodekser eller godkendte certificeringsmekanismer er overholdt, og 8) i hvilken udstrækning de fysiske eller juridiske personer, der holdes ansvarlige for overtrædelsen, samarbejder med de kompetente myndigheder.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr. 1, indebærer, at såfremt den væsentlige enhed ikke har iværksat tiltag for at afhjælpe manglerne eller efterkomme den kompetente myndigheds krav inden for den fastsatte frist, kan den kompetente myndighed træffe afgørelse om midlertidigt at suspendere en certificering eller godkendelse vedrørende dele af eller alle de relevante tjenester, enheden leverer, eller aktiviteter, der udføres af enheden.
Den foreslåede bestemmelse skal læses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i stk. 5, hvorefter vedkommende minister efter forhandling med ministeren for samfundssikkerhed og beredskab vil kunne fastsætte nærmere regler for, hvilke certificeringer og godkendelser, som bestemmelsen i stk. 1, nr. 1, finder anvendelse på. Det forudsættes, at den foreslåede bestemmelse i 1, nr. 1, ikke anvendes, før bemyndigelsen i den foreslåede stk. 5, er anvendt.
En afgørelse efter nr. 1 vil være af midlertidig karakter, jf. også det foreslåede stk. 2, hvorefter afgørelsen kun kan opretholdes, så længe enheden ikke har truffet de nødvendige tiltag for at afhjælpe de mangler eller efterleve de krav fra myndigheden, som gav anledning til, at foranstaltningerne blev anvendt.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr. 2, indebærer, at såfremt den væsentlige enhed ikke har iværksat tiltag for at afhjælpe manglerne eller efterkomme den kompetente myndigheds krav inden for den fastsatte frist, kan den kompetente myndighed træffe afgørelse om midlertidigt at forbyde enhver fysisk person med ledelsesansvar på niveau med administrerende direktør eller den juridiske repræsentant hos enheden at udøve ledelsesfunktioner i den pågældende enhed.
Det bemærkes i denne forbindelse, at det af den danske oversættelse af NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 5, litra b, bl.a. fremgår, at de personer med ledelsesansvar, der midlertidigt kan suspenderes, omfatter »enhver fysisk person med ledelsesansvar på direktionsniveau«. Denne oversættelse er efter Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse imidlertid ikke forenelig med den engelske udgave af direktivet, hvori »any natural person who is responsible for discharging managerial responsibilities at chief executive officer […] level« er anvendt. Den franske sprogversion anvender en tilsvarende formulering som den engelske. I den foreslåede bestemmelse anvendes på den baggrund betegnelsen »enhver fysisk person med ledelsesansvar på niveau med administrerende direktør«.
I det omfang en virksomhed eller organisation ikke har en administrerende direktør, vil bestemmelsen omfatte den øverste leder af den pågældende væsentlige enhed, f.eks. en generalsekretær, direktør, koncernchef eller managing partner.
En afgørelse efter nr. 2 vil være af midlertidig karakter, jf. også det foreslåede stk. 2, hvorefter afgørelsen kun kan opretholdes, så længe enheden ikke har truffet de nødvendige tiltag for at afhjælpe de mangler eller efterleve de krav fra myndigheden, som gav anledning til, at foranstaltningerne blev anvendt.
Det foreslås i stk. 2, at suspensioner eller forbud, som er pålagt i medfør af stk. 1, kun kan anvendes, indtil enheden træffer de nødvendige tiltag for at afhjælpe de mangler eller opfylde de krav, som gav anledning til, at foranstaltningerne i medfør af stk. 1 blev anvendt.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 5, 2. led, 1. pkt., hvoraf det følger, at midlertidige suspensioner eller forbud, som er pålagt i henhold til dette stykke, kun anvendes, indtil den pågældende enhed træffer de nødvendige foranstaltninger til at afhjælpe manglerne eller opfylde den kompetente myndigheds krav, som gav anledning til, at disse håndhævelsesforanstaltninger blev anvendt.
Den foreslåede bestemmelse svarer med sproglige tilpasninger uden indholdsmæssig betydning til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 5, 2. led, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Bestemmelsen indebærer, at den kompetente myndighed, der har truffet afgørelse om midlertidigt at suspendere en certificering eller midlertidigt har forbudt en fysisk person med ledelsesansvar på niveau med administrerende direktør eller den juridiske repræsentant hos enheden at udøve ledelsesfunktioner i den pågældende enhed, skal træffe afgørelse om at ophæve foranstaltningen, når enheden har truffet de nødvendige tiltag for at afhjælpe de mangler eller opfylde de krav, som gav anledning til, at foranstaltningen blev anvendt.
Det følger af det foreslåede stk. 3, at en afgørelse efter stk. 1 ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Dette skal navnlig ses i lyset af, at der på de forskellige sektorer kan være forskellig praksis for administrativ rekurs. Det er på denne baggrund Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse, at muligheden for administrativ rekurs bør afskæres, således at alle enheder, der er underlagt denne lov, ligestilles.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en afgørelse vil kunne forlanges indbragt for domstolene af enheden eller den fysiske person, afgørelsen vedrører. Den myndighed, som har truffet afgørelse i sagen skal i givet fald anlægge en sag inden for rammerne af den civile retspleje mod den enhed eller person, som har forlangt sagen indbragt.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 5, 2. led, 2. pkt., hvoraf det følger, at pålæggelse af midlertidige suspensioner eller forbud skal være underlagt passende proceduremæssige garantier i overensstemmelse med de generelle principper i EU-retten og chartret, herunder retten til effektive retsmidler og til en retfærdig rettergang, uskyldsformodningen og retten til et forsvar.
Det vil efter den foreslåede bestemmelse være muligt for enheden eller den fysiske person, som afgørelsen om suspension eller forbud vedrører, at forlange afgørelsen indbragt for retten. Når en sådan sag indbringes for retten, vil bestemmelserne i retsplejeloven finde anvendelse, hvilket vil sikre de nødvendige retssikkerhedsgarantier.
Det følger af det foreslåede stk. 4, at de foreslåede bestemmelser i stk. 1-3 ikke finder anvendelse på offentlige forvaltningsenheder.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 5, 3. led, hvorefter håndhævelsesforanstaltningen i artikel 32, stk. 5, ikke finder anvendelse på offentlige forvaltningsenheder, der er omfattet af direktivet.
Den foreslåede bestemmelse svarer med sproglige tilpasninger uden indholdsmæssig betydning til NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 5, 3. led, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at muligheden for suspension eller forbud ikke finder anvendelse på enheder i den offentlige forvaltning, herunder både den centrale offentlige forvaltning og forvaltningsenheder på lokal plan.
Det følger af det foreslåede stk. 5, at vedkommende minister fastsætter forhandling med ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte nærmere regler om, hvilke certificeringer og godkendelser der er omfattet af stk. 1, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 indebærer, at vedkommende minister kan fastsætte nærmere regler om, hvilke certificeringer og godkendelser der er omfattet af den midlertidige suspensionsordning i § 23, stk. 1, nr. 1.
Ved at fastsætte nærmere regler i bekendtgørelsesform sikres det, at det vil være klart og forudsigeligt for enhederne, hvilke certificerings- og godkendelsesordninger, der vil kunne medføre suspension. Det sikres endvidere, at reglerne løbende kan tilpasses den udvikling, der er på området, f.eks. i tilfælde af, at der indføres en ny cybersikkerhedscertificering i EU-regi.
De nærmere regler vil skulle udarbejdes inden for den ramme, som det foreslåede stk. 1 udgør. Det indebærer bl.a., at reglerne vil skulle være i overensstemmelse med regeringens principper om minimumsimplementering. Det forudsættes, at den foreslåede bestemmelse i 1, nr. 1, ikke anvendes, før bemyndigelsen i den foreslåede stk. 5, er anvendt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets pkt. 3.4.