LOV nr 434 af 06/05/2025
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
NIS 2-loven § 15
Væsentlige og vigtige enheder underretter uden unødigt ophold modtagerne af deres tjenester om væsentlige hændelser, der sandsynligvis vil påvirke leveringen af deres tjenester negativt.
Stk. 2. Væsentlige og vigtige enheder oplyser uden unødigt ophold modtagerne af deres tjenester, som potentielt er berørt af en væsentlig cybertrussel, om eventuelle foranstaltninger eller modforholdsregler, som modtagerne kan træffe som reaktion herpå. Enhederne skal også informere de pågældende modtagere om den væsentlige cybertrussel, hvor det er relevant.
Forarbejder til NIS 2-loven § 15
RetsinformationDer var ikke i NIS 1-direktivet fastsat nærmere bestemmelser, der regulerede, i hvilket omfang operatører af væsentlige tjenester skulle underrette modtagerne af deres tjenester om væsentlige hændelser, der påvirker de tjenester, som operatørerne leverede.
Det følger af det foreslåede stk. 1, at væsentlige og vigtige uden unødigt ophold underretter modtagerne af deres tjenester om væsentlige hændelser, der sandsynligvis vil påvirke leveringen af deres tjenester negativt.
Bestemmelsen vil gennemføre artikel 23, stk. 1, 2. pkt., i NIS 2-direktivet, som fastsætter en forpligtelse for medlemsstaterne til at sikre, at væsentlige og vigtige enheder i relevant omfang underretter modtagerne af deres tjenester om væsentlige hændelser, der sandsynligvis vil påvirke leveringen af disse tjenester negativt.
Den foreslåede bestemmelse svarer indholdsmæssigt til bestemmelsen i NIS 2-direktivets artikel 23, stk. 1, 2. pkt., og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Bestemmelsen vil indebære en forpligtelse for enhederne til at underrette modtagerne af deres tjenester om en væsentlig hændelse. Underretning af modtagerne vil alene skulle ske i relevant omfang. Det indebærer, at enhederne vil kunne undlade at foretage underretning af modtagerne ud fra en konkret vurdering af, at underretningen ikke vil være i modtagernes interesse.
Om en hændelse er at anse for væsentlig vurderes ud fra den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 2, og ud fra regler, der måtte være udstedt i en given sektor i medfør af § 12, stk. 3.
Der stilles ingen formkrav til underretningen, og de pågældende enheder vil derfor have metodefrihed i forhold til, hvordan underretningen af modtagerne vil skulle ske, idet det dog forudsættes, at underretningen skal være umiddelbart tilgængelig for de relevante modtagere og kommunikeres på et letforståeligt sprog.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at væsentlige og vigtige enheder uden unødigt ophold oplyser modtagerne af deres tjenester, som potentielt er berørt af en væsentlig cybertrussel, om eventuelle foranstaltninger og modforanstaltninger, som modtagerne kan træffe som reaktion på den pågældende trussel. Hvor det er relevant, skal enhederne også informere de pågældende modtagere om den væsentlige cybertrussel.
Bestemmelsen vil gennemføre NIS 2-direktivets artikel 23, stk. 2, der fastsætter en forpligtelse for medlemsstaterne til at sikre, at væsentlige og vigtige enheder i givet fald uden unødigt ophold meddeler modtagerne af deres tjenester, som potentielt kan være berørt af en væsentlig cybertrussel, eventuelle foranstaltninger eller modforholdsregler, som disse modtagere kan træffe som reaktion på den pågældende trussel. Hvor det er relevant, skal enhederne også informere de pågældende modtagere om selve den væsentlige trussel.
Den foreslåede bestemmelse svarer indholdsmæssigt til bestemmelsen i NIS 2-direktivets artikel 23, stk. 2, og skal forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger.
Den foreslåede bestemmelse vil i overensstemmelse med NIS 2-direktivets præambelbetragtning nr. 103 indebære, at væsentlige og vigtige enheder uden unødigt ophold vil skulle underrette modtagerne af deres tjenester om enhver foranstaltning eller modforholdsregel, som modtagerne kan træffe for at afbøde risici fra en væsentlig cybertrussel. Enhederne vil desuden, hvor det er hensigtsmæssigt, og navnlig hvor den væsentlige cybertrussel sandsynligvis vil indtræde, skulle informere deres tjenestemodtagere om selve truslen. Kravet om at informere modtagerne om væsentlige cybertrusler bør opfyldes efter bedste evne, men vil ikke fritage enhederne for forpligtelsen til at træffe passende og øjeblikkelige foranstaltninger til at forebygge eller afhjælpe enhver trussel og genoprette tjenestens normale sikkerhedsniveau, jf. den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 1.
I overensstemmelse med præambelbetragtning nr. 103 vil bestemmelse endvidere indebære, at oplysninger om væsentlige cybertrusler skal stilles gratis til rådighed for modtagerne i et let forståeligt sprog.
Der vil i øvrigt ikke blive stillet formkrav til oplysningen, og de pågældende enheder vil derfor have metodefrihed i forhold til, hvordan underretningen af modtagerne vil skulle ske.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.