LBK nr 927 af 28/06/2024
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Naturbeskyttelsesloven § 72
Miljøministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved administration af loven.
Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at opkrævning og indbetaling af gebyrer, der er fastsat i regler udstedt i medfør af stk. 1, skal ske elektronisk.
Gældende§ 72
RetsinformationLov om ændring af lov om naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ (Supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen om tilsyn, gebyr og konfiskation m.v.)
Dato
11. december 2024
Ministerium
Ministeriet for Grøn Trepart
Kort navn
LOV nr 1467 af 10/12/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,7 +1,7 @@
|
|
1 |
Miljøministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved
|
2 |
-
administration
|
3 |
|
4 |
Stk. 2.
|
5 |
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at opkrævning og indbetaling af gebyrer, der er fastsat i regler udstedt i medfør af stk.
|
6 |
1, skal ske elektronisk.
|
7 |
|
|
|
1 |
Miljøministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved
|
2 |
+
administration og tilsyn i forbindelse med loven og EU-regler vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov.
|
3 |
|
4 |
Stk. 2.
|
5 |
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at opkrævning og indbetaling af gebyrer, der er fastsat i regler udstedt i medfør af stk.
|
6 |
1, skal ske elektronisk.
|
7 |
|
Ændringer
Nr 2: | I § 72, stk. 1, ændres »af loven« til: »og tilsyn i forbindelse med loven og EU-regler vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov«. |
Forarbejder
Til nr. 2
Det følger af den gældende § 72, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven, at ministeren for grøn trepart kan fastsætte regler om gebyrer
til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved administration af loven.
Det følger af lovbemærkningerne til § 72, stk. 1, jf. Folketingstidende 1991-92, tillæg A, spalte 1494 ff., at bestemmelsen giver
ministeren for grøn trepart bemyndigelse til at fastsætte regler om brugerbetaling i forbindelse med lovens administration,
herunder til dækning af myndighedernes omkostninger ved behandling af sager om tilladelser eller dispensationer og ved behandling
af klagesager. Gebyrer vil kun kunne komme på tale i tilfælde, hvor en person ved ansøgning, klage eller lignende har givet
anledning til en sagsbehandling. Herudover kan gebyrer bl.a. komme på tale i forbindelse med registrerings- og mærkningsordningen,
der er hjemlet i lovens § 30, samt for udstedelse af tilladelser, dispensationer og certifikater indenfor rammerne af
Washingtonkonventionen og for kontrollen med overholdelsen af disse regler.
Det foreslås, at bemyndigelsen i § 72, stk. 1
, i naturbeskyttelsesloven ændres således, at ministeren for grøn trepart bemyndiges til at fastsætte regler om gebyrer til hel
eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og tilsyn i forbindelse med loven og EU-regler vedrørende
forhold, der er omfattet af denne lov.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der skabes en tilstrækkelig klar hjemmel til, at ministeren for grøn trepart kan fastsætte
regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og tilsyn med EU-regler
vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov.
Det er hensigten, at ministeren vil anvende bemyndigelsen i § 72, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven til at fastsætte regler om
gebyrer for Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs omkostninger i forbindelse med udførelse af tilsyn med overholdelse af
skovrydningsforordningen, herunder administrationsomkostninger i forbindelse med gennemførelse af tilsynsindsatsen. For de
tilsynsforpligtelser og -beføjelser, der påhviler tilsynsmyndigheden efter skovrydningsforordningen, henvises til pkt. 2.1.1.1. i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Gebyrerne forbundet med Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs administration og tilsyn med overholdelse af
skovrydningsforordningen forventes både at dække udgifter af administrativ karakter, som f.eks. udgifter til planlægning af
tilsynsindsatsen, udgifter af driftsmæssig karakter, som f.eks. udgift til transport og overhead, samt udgifter forbundet med
prøvetagning, herunder udgifter forbundet med analysering heraf.
Det er hensigten at udmønte bemyndigelsen i bekendtgørelsesform, hvorefter Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø opkræver
to forskellige gebyrer, henholdsvis et årligt gebyr for administration og almindeligt tilsyn og et tids- og omkostningsbaseret
gebyr for opfølgende tilsyn.
Det forventes, at det årlige gebyr vil blive opkrævet én gang årligt bagudrettet hos alle operatører og ikke-SMV-forhandlere, der
har uploadet en due diligence-erklæring i EU-Kommissionens informationssystem i det forgangne år. Gebyret vil blive opkrævet til
dækning af Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs omkostninger forbundet med det almindelige tilsyn inkl. direkte
omkostninger, fællesomkostninger og transportomkostninger i forbindelse med det almindelige tilsyn efter skovrydningsforordningens
artikel 16, stk. 8-10. Gebyret forventes desuden at dække Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs omkostninger i
forbindelse med prøvetagning, analyse af prøver, bistand til operatører m.fl. i forbindelse med upload af due
diligence-erklæringer i EU-Kommissionens informationssystem, understøttelse af operatørers og forhandleres arbejde i den
forbindelse, samt tilrettelæggelse af tilsynsindsatsen, herunder årlig udarbejdelse af tilsynsplan. Det forventes desuden, at det
årlige gebyr skal dække omkostninger til udvikling, vedligehold og drift af IT-systemer til brug for udvælgelse af operatører og
forhandlere til tilsyn m.m.
Det årlige gebyr vil blive beregnet en gang årligt på baggrund af antallet af udførte almindelige tilsyn og udgifterne forbundet
hermed. Gebyrsatsen vil bl.a. afhænge af antallet og varigheden af de udførte tilsyn, udgifter til prøvetagning og analysering og
antallet af due diligence-erklæringer. Det bemærkes, at antallet af påkrævede tilsyn vil afhænge af EU-Kommissionens
landerisikoinddeling. Om EU-Kommissionens landerisikoinddeling henvises til pkt. 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget. Gebyrsatsen kan variere fra år til år, men den forventes ud fra et foreløbigt skøn, at blive ca. 400 kr.
Det tids- og omkostningsbaserede gebyr vil dække Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs omkostninger ved opfølgende
tilsyn, herunder nødvendige tilsyn som følge af Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs konstatering af mangelfulde
forhold ved det almindelige tilsyn, eller når Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø modtager eller får kendskab til
relevante oplysninger, herunder ved modtagelse af anmeldelser fra tredjemand eller andre landes tilsynsmyndigheder om manglende
overholdelse af skovrydningsforordningen. Det tids- og omkostningsbaserede gebyr vil alene blive opkrævet af den virksomhed, der
har givet anledning til det opfølgende tilsyn.
Taksten for det tids- og omkostningsbaserede gebyr vil blive fastsat med en fast pris pr. påbegyndt time. Timeprisen forventes at
følge den til enhver tid gældende timesats for Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, som i dag er 741 kr. Hertil kommer
alle andre udgifter i forbindelse med tilsynet, herunder udgifter til prøvetagning, analysering af prøver, sagsopfølgning,
udarbejdelse af afgørelser om forbud og påbud, oplagring af produkter m.v. Gebyret vil også dække udgifter forbundet med
beslaglæggelse, donation og destruktion, som udspringer af midlertidige foranstaltninger og korrigerende tiltag i tilfælde af
manglende overholdelse efter skovrydningsforordningens artikel 23 og 24. Om skovrydningsforordningens artikel 23 og 24, henvises
til pkt. 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Den pågældende operatør eller forhandler vil blive faktureret
efter medgået tid og andre udgifter i forbindelse med tilsynet.
I overensstemmelse med Finansministeriets budgetvejledning vil gebyrtakster blive fastsat således, at der tilstræbes fuld dækning
for de omkostninger, der er forbundet med Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs administration og tilsyn med
overholdelse af skovrydningsforordningen.
Justeringer af gebyrsatserne vil blive foretaget i overensstemmelse med Finansministeriets budgetvejledning. Det forventes, at
gebyrsatserne vil blive reguleret årligt per 1. januar på grundlag af det senest offentliggjorte pris- og lønindeks i
Økonomisk-Administrativ Vejledning fra Finansministeriet. De aktuelle gebyrsatser forventes offentliggjort på Styrelsen for Grøn
Arealomlægning og Vandmiljø hjemmeside.
Det er hensigten, at de nærmere regler om opkrævning, beregning af gebyrsatser, omfattede virksomheder m.v. vil blive fastsat ved
bekendtgørelse. Det er ikke hensigten at differentiere gebyrerne, f.eks. efter antallet af indsendte due diligence-erklæringer,
eller størrelsen på virksomhederne. Det er heller ikke hensigten at undtage nogle typer af virksomheder.
Den gældende bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 92, hvorefter myndighederne bl.a. kan opkræve morarenter for gebyrer efter §
72, der ikke betales rettidigt, vil også finde anvendelse på ovenstående gebyrer.
Den foreslåede ændrede bemyndigelse vil endvidere kunne anvendes til at fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning
af myndighedernes omkostninger ved administration og tilsyn med krav, der kunne blive vedtaget ved senere ændringer af
skovrydningsforordningen.
Den foreslåede ændrede bemyndigelse vil herudover kunne anvendes til at fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning
af myndighedernes omkostninger ved administration og tilsyn med andre EU-regler vedrørende forhold, der er omfattet af loven.