LOV nr 1535 af 12/12/2023
Skatteministeriet
Minimumsbeskatningsloven § 75
Er det ultimative moderselskab hjemmehørende i en jurisdiktion med en selskabsskattesats på 20 pct. eller højere, nedsættes ekstraskatten efter reglerne i afsnit III om underbeskattet overskud til nul for hvert regnskabsår af højst 12 måneders varighed, der påbegyndes den 31. december 2025 eller før, og som slutter senest den 30. december 2026.
Forarbejder til Minimumsbeskatningsloven § 75
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at hvis det ultimative moderselskab er hjemmehørende i en jurisdiktion med en selskabsskattesats på 20 pct. eller højere, nedsættes ekstraskatten efter reglerne i afsnit III om underbeskattet overskud til nul for hvert regnskabsår af højst 12 måneders varighed, der påbegyndes den 31. december 2025 eller før, og som slutter senest den 30. december 2026.
Den foreslåede bestemmelse omhandler en midlertidig undtagelse fra de foreslåede regler om underbeskattet overskud i lovens afsnit III.
De foreslåede regler om underbeskattet overskud vil have som konsekvens, at en dansk koncernenhed, der indgår i en multinational koncern, hvori der også indgår lavt beskattede koncernenheder, vil kunne blive pålagt at betale ekstraskat af underbeskattet overskud. Dette vil være tilfældet, hvis det ultimative moderskab er hjemmehørende i en jurisdiktion, som ikke har indført en regel om indkomstmedregning.
I det omfang der i jurisdiktioner med lavt beskattede koncernenheder måtte blive indført regler om indenlandsk ekstraskat, vil reglerne om underbeskattet overskud aftage i betydning. Dette beror på, at indførelse af regler om indenlandsk ekstraskat vil have som konsekvens, at en anden jurisdiktion ikke samtidig vil kunne opkræve ekstraskat af underbeskattet overskud for den samme situation.
Der kan for de jurisdiktioner, der måtte ønske at indføre regler om en indenlandsk ekstraskat, være forfatningsmæssige krav eller andet, som indebærer, at det vil kræve en vis tid før jurisdiktionen kan have regelsættet på plads. Den foreslåede midlertidig undtagelse har til formål at tage højde for dette, bl.a. ud fra den betragtning, at den ekstraskat, som allokeres til jurisdiktioner efter reglerne om underbeskattet overskud, kan have en uforholdsmæssig stor størrelse henset til størrelsen af overskuddet i de pågældende jurisdiktioner.
Den foreslåede regel vil betyde, at hvis der for en dansk koncernenhed i en multinational koncern opgøres en ekstraskat efter de foreslåede regler om underbeskattet overskud, vil denne ekstraskat under visse betingelser i en nærmere defineret overgangsperiode skulle nedsættes til nul.
Reglen vil skulle finde anvendelse, når den multinationale koncerns ultimative moderselskab er hjemmehørende i en jurisdiktion med en selskabsskattesats på 20 pct. eller højere, som ikke har indført en regel om indkomstmedregning. Det bemærkes, at der ikke vil være beregnet en ekstraskat for den danske koncernenhed efter reglerne om underbeskattet overskud, hvis det ultimative moderselskab er omfattet af regler om indkomstmedregning.
Reglen vil kun skulle finde anvendelse for regnskabsår af højst 12 måneders varighed, der påbegyndes den 31. december 2025 eller før, og som slutter senest den 30. december 2026.
Med den foreslåede overgangsperiode vil en eventuel nedsættelse til nul af en ekstraskat beregnet for en dansk koncernenhed efter de foreslåede regler om underbeskattet overskud kunne indtræde for regnskabsår, der er påbegyndt senest den 31. december 2025, forudsat at regnskabsåret slutter senest den 30. december 2026, og forudsat at regnskabsåret har en løbetid på maksimalt 12 måneder.
Det skal bemærkes, at hvor de foreslåede regler om indkomstmedregning og dansk indenlandsk ekstraskat efter forslaget vil skulle have virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2023 eller senere, vil de foreslåede regler i afsnit III om underbeskattet overskud efter forslaget først skulle have virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2024 eller senere.
Den foreslåede midlertidige undtagelse fra de foreslåede regler i afsnit III om underbeskattet overskud vil således give mulighed for en midlertidig lempelse i relation til den jurisdiktion, hvor det ultimative moderselskab er hjemmehørende, og som ikke har regler om indkomstmedregning, i de første to år, efter at regelsættet om minimumsbeskatning har fået virkning.