LOV nr 1535 af 12/12/2023
Skatteministeriet
Minimumsbeskatningsloven § 59
Told- og skatteforvaltningen har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til lokaliteter, der tilhører koncernenheder, og arbejdssteder uden for koncernenhedens lokaler, dog ikke arbejdssteder, der tjener til tredjemands privatbolig eller fritidsbolig, for at gennemgå materiale, der kan have betydning for skattekontrollen. I det omfang det nævnte materiale er registreret elektronisk, omfatter told- og skatteforvaltningens adgang også en elektronisk adgang hertil.
Stk. 2. Driver koncernenheden virksomhed fra en ejendom, som også anvendes som bolig, kan told- og skatteforvaltningen gennemføre kontrol på ejendommen efter samme betingelser som i stk. 1.
Stk. 3. Ved kontrollen efter stk. 1 og 2 skal koncernenhedens ansatte yde told- og skatteforvaltningen fornøden vejledning og hjælp.
Stk. 4. Politiet yder om fornødent told- og skatteforvaltningen bistand til gennemførelse af kontrollen efter stk. 1 og 2.
Forarbejder til Minimumsbeskatningsloven § 59
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, 1. pkt., at Skatteforvaltningen, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til lokaliteter, der tilhører koncernenheder, samt arbejdssteder uden for koncernenhedens lokaler, dog ikke arbejdssteder, der tjener til tredjemands privatbolig eller fritidsbolig, for at gennemgå materiale, der kan have betydning for skattekontrollen.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at give Skatteforvaltningen mulighed for at kunne foretage udgående kontrol hos koncernenheder, hvis det skønnes nødvendigt af hensyn til at føre kontrol med overholdelsen af reglerne i denne lov.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at Skatteforvaltningen til enhver tid vil have adgang til koncernenheders lokaliteter samt arbejdssteder uden for koncernenheders lokaler for at gennemgå materiale, der kan have betydning for skattekontrollen, dvs. en kontrol af, om der skal opkræves ekstraskat. Hvis administrationen af koncernenhedens virksomhed foregår fra privatboligen, og materialet opbevares der, vil Skatteforvaltningen også have adgang til den del af boligen, hvorfra administrationen foregår og materialet opbevares, jf. nærmere nedenfor om den foreslåede bestemmelse i § 59, stk. 2.
Hvis et kontrolbesøg skønnes nødvendigt, vil det skulle tilstræbes, at kontrolbesøget ikke hindrer koncernenheden i at udføre sin daglige virksomhed. Desuden vil det skulle tilstræbes, at kontrolbesøget foretages efter forudgående aftale med koncernenheden og i samarbejde med denne. Uanmeldte kontrolbesøg bør således kun foretages, hvis det skønnes, at formålet med kontrollen vil kunne forspildes ved en forudgående varsling.
Kontrollen vil i udgangspunktet være varslet og blive foretaget efter aftale mellem koncernenheden og Skatteforvaltningen, hvilket også vil gøre det lettere for koncernenheden at finde det nødvendige og relevante materiale frem. Denne aftale vil også omfatte, om kontrollen vil skulle ske ved indsendelse af materiale eller ved besøg hos koncernenheden.
Skatteforvaltningen vil skulle fremvise behørig legitimation i forbindelse med et kontrolbesøg. Af legitimationen vil det skulle fremgå, hvem den pågældende er, og at denne repræsenterer Skatteforvaltningen. Kontrolbesøget vil kunne foretages uden retskendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil skulle administreres i overensstemmelse med retssikkerhedslovens regler.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at i det omfang det nævnte materiale er registreret elektronisk, omfatter Skatteforvaltningens adgang også en elektronisk adgang hertil.
Kravet om adgang kan opfyldes ved, at koncernenheden giver online-adgang til det elektroniske materiale, således at der via f.eks. en computer med adgang til internettet kan opnås adgang til materialet. Det er i så fald uden betydning, om den server, materialet opbevares på, fysisk er placeret her i landet eller i udlandet. Det samme gælder, hvis koncernenheden anvender en cloud-løsning, hvor serverens fysiske placering ikke er kendt.
Skatteforvaltningens adgang til elektronisk opbevaret materiale omfatter ikke dataspejling. Ved dataspejling tages der en fuldstændig kopi af alle data, der findes på f.eks. en harddisk, herunder slettede filer.
Skatteforvaltningen vil kunne benytte såkaldt dataanalyse ved kontrollen. Ved dataanalyse foretages en analyse af indholdet af datamedier i koncernenhedens lokaler. Dataanalyse vil kunne foregå på koncernenhedens datamedier eller på IT-udstyr, som Skatteforvaltningen medbringer, og kun elektroniske dokumenter, der er relevante for kontrolsagen, medtages fra virksomheden. Hvis der ved dataanalysen findes relevante dokumenter til kontrolsagen, vil disse blive markeret. Udpegning af relevante dokumenter kan også ske efter koncernenhedens anvisning. Der er således udelukkende tale om en elektronisk gennemgang af indholdet af koncernenhedens datamedier, og kun relevante dokumenter vil blive kopieret og forlade koncernenheden. Koncernenheden vil modtage en elektronisk kopi af det kopierede og en elektronisk dokumentliste, inden kontrollen afsluttes. Koncernenheden eller dennes repræsentanter har under hele forløbet mulighed for at kommentere og drøfte relevansen af de udvalgte dokumenter. Brug af specielle it-værktøjer sikrer, at der ikke kan ske utilsigtede ændringer på koncernenhedens datamedier, f.eks. sletning af dokumenter, og giver samtidig koncernenheden en garanti for, at autenticiteten af dokumenterne bevares, da det ikke efterfølgende vil være muligt at ændre dokumenternes indhold, metadata m.v. It-værktøjerne sikrer i den sammenhæng koncernenheden, at det materiale, der indgår i Skatteforvaltningens kontrolsag, er en eksakt kopi af det originale dokument, og at der ikke kan ske menneskelige fejl ved håndteringen af materialet.
Skatteforvaltningen vil ikke under en kontrol kunne koble sit eget it-udstyr til koncernenhedens udstyr, hvis koncernenheden ikke giver tilladelse hertil. Skatteforvaltningen må i så fald nøjes med at få adgang via koncernenhedens systemer og enten få materialet udskrevet på papir eller få en elektronisk kopi, f.eks. på et krypteret USB-stik. Skatteforvaltningen vil ikke uden koncernenhedens samtykke kunne medtage originalt fysisk materiale. Der vil i givet fald være tale om beslaglæggelse, der skal ske efter retsplejelovens regler og fordrer politiets og rettens mellemkomst.
Der vil kunne være personoplysninger i det materiale, som er relevant for kontrollen, og som Skatteforvaltningen derfor har krav på at få adgang til. Indsamling af personoplysninger om f.eks. ansatte af relevans for kontrollen vil kunne indsamles under iagttagelse af databeskyttelseslovgivningens regler.
Det foreslås i stk. 2, at driver koncernenheden virksomhed fra en ejendom, som også anvendes som bolig, kan Skatteforvaltningen gennemføre kontrol på ejendommen efter samme betingelser som i stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der vil kunne foretages kontrol i en privatbolig i tilfælde, hvor virksomhed drives eller administreres fra boligen. Kontrollen vil alene kunne udføres i den del af boligen, hvorfra der sker virksomhedsdrift eller administration, og Skatteforvaltningen vil under kontrol i privatboligen ikke kunne gennemgå dokumenter, der intet har med dette at gøre.
Den foreslåede bestemmelse vil skulle administreres i overensstemmelse med retssikkerhedslovens regler.
Det foreslås i stk. 3, at ved kontrollen efter stk. 1 og 2 skal koncernenhedens ansatte yde Skatteforvaltningen fornøden vejledning og hjælp.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at alle ansatte som udgangspunkt vil have en pligt til at yde Skatteforvaltningen vejledning og hjælp ved kontrollen. Normalt vil der ikke være mistanke om, at der foregår noget strafbart, når Skatteforvaltningen foretager kontrol. Skatteforvaltningen vil også i disse situationer skulle iagttage retssikkerhedslovens § 9 om forholdet til strafferetsplejen ved gennemførelsen af tvangsindgreb og § 10 om forbuddet mod selvinkriminering.
Det foreslås i stk. 4, at politiet om fornødent yder Skatteforvaltningen bistand til gennemførelse af kontrollen efter stk. 1 og 2.
Politiets bistand efter bestemmelsen vil begrænse sig til overvindelse af fysiske hindringer for gennemførelsen af kontrollen, f.eks. skaffe adgang til et aflåst rum. Selve kontrollen vil skulle gennemføres af medarbejdere hos Skatteforvaltningen. Politiets bistand vil skulle ske efter reglerne i politiloven. Hvis der på tidspunktet for politiets bistand ved Skatteforvaltningens kontrolbesøg er, eller der i forbindelse hermed opstår, konkret mistanke om et strafbart forhold, vil politiets bistand til gennemførelsen af kontrollen skulle ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler, når bistanden har karakter af efterforskning.