LOV nr 1535 af 12/12/2023
Skatteministeriet
Minimumsbeskatningsloven § 55
En koncernenhed, der er omfattet af § 53, stk. 1, 1. pkt., skal senest inden udløbet af den ordinære oplysningsfrist efter skattekontrollovens § 12, stk. 1, for det indkomstår, for hvilket skemaet med oplysninger om ekstraskat efter § 53 skal indgives, meddele told- og skatteforvaltningen, at koncernenheden er omfattet af denne lov.
Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om registrering efter stk. 1, herunder om registreringens form og indhold og om ændring af registreringen. Skatteministeren kan endvidere fastsætte regler om, at anmeldelse til registrering og ændring heraf kan fremtvinges ved anvendelse af daglige tvangsbøder.
Forarbejder til Minimumsbeskatningsloven § 55
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at en koncernenhed, der er omfattet af § 53, stk. 1, 1. pkt., skal senest inden udløbet af den ordinære oplysningsfrist efter skattekontrollovens § 12, stk. 1, for det indkomstår, for hvilket skemaet med oplysninger om ekstraskat efter § 53 skal indgives, meddele Skatteforvaltningen, at koncernenheden er omfattet af denne lov.
Bestemmelsen fastsætter en koncernenheds pligt til at lade sig registrere hos Skatteforvaltningen, når koncernenheden er omfattet af lovforslagets § 53, stk. 1, 1. pkt., herunder hvis der er tale om et medlem af en joint venture-koncern, der er omfattet af reglerne i lovens afsnit IV.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at Skatteforvaltningen af hensyn til sin mulighed for at gennemføre kontrol efter loven har kendskab til de koncernenheder, der har hjemsted i Danmark og efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 53, stk. 1, 1. pkt., skal indgive et skema med oplysninger om ekstraskat til Skatteforvaltningen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at koncernenheder som nævnt i bestemmelsen vil skulle give meddelelse til Skatteforvaltningen med henblik på, at Skatteforvaltningen registrerer, at den enkelte koncernenhed er omfattet af § lovforslagets 53, stk. 1, 1. pkt. Herved vil Skatteforvaltningen have mulighed for at kunne føre kontrol med, hvorvidt alle koncernenheder omfattet af lovforslagets § 53, stk. 1, 1. pkt., faktisk har indgivet et skema med oplysninger om ekstraskat.
Som det fremgår af de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 53, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, samt de tilhørende bemærkninger, vil en koncernenhed under nærmere betingelser ikke skulle indgive et skema med oplysninger om ekstraskat til Skatteforvaltningen, når skemaet indgives på dennes vegne af en anden koncernenhed. Den omstændighed, at en koncernenhed ikke selv skal indgive skemaet med oplysninger om ekstraskat til Skatteforvaltningen, fordi skemaet indgives på dennes vegne af en anden koncernenhed, fritager ikke for at give meddelelse og lade sig registrere hos Skatteforvaltningen efter den foreslåede bestemmelse. Det skyldes, at den enkelte koncernenhed er endelig ansvarlig for, at der sker fyldestgørende og rettidig indgivelse af skemaet til Skatteforvaltningen, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 53, stk. 1, 1. pkt., og direktivets betragtning nr. 22, hvoraf følgende fremgår: »Det primære ansvar for indgivelse af skemaet med oplysninger om ekstraskat bør ligge hos koncernenheden selv.« Det vil bl.a. på denne baggrund være nødvendigt for Skatteforvaltningen at have registreret enhver koncernenhed, der vil skulle indgive skema med oplysninger om ekstraskat til Skatteforvaltning, hvis ikke dette forestås af en anden koncernenhed.
Ifølge bestemmelsen vil meddelelsen skulle indgives til Skatteforvaltningen inden udløbet af den ordinære oplysningsfrist efter skattekontrollovens § 12, stk. 1, for det indkomstår, skemaet med oplysninger om ekstraskat vedrører. Skattekontrollovens § 12, stk. 1, fastsætter, at juridiske personer bortset fra dødsboer omfattet af dødsboskatteloven skal give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i skattekontrollovens § 2 senest 6 måneder efter indkomstårets udløb, jf. dog stk. 2. I stk. 2 fremgår det, at udløber indkomståret i perioden fra og med den 1. marts til og med den 31. marts, skal oplysninger som nævnt i skattekontrollovens § 2 gives senest den 1. september samme år.
Skatteforvaltningen vil efter den foreslåede bestemmelse have et register over, hvilke koncernenheder der enten selv vil skulle indgive et skema eller vil skulle være omfattet af indgivelsen fra en anden koncernenhed.
Tvivl hos en koncernhed, hvorvidt koncernenheden er omfattet af bestemmelsen, fritager ikke for registrering. I tilfælde af tvivl vil koncernenheden skulle kontakte Skatteforvaltningen med henblik på, at Skatteforvaltningen vil kunne give vejledning om spørgsmålet.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om registrering efter stk. 1, herunder om registreringens form og indhold og om ændring af registreringen.
Bestemmelsen er en bemyndigelse til skatteministeren til at kunne fastsætte regler om registreringen efter stk. 1 i en bekendtgørelse.
Der vil i bekendtgørelsen bl.a. kunne blive fastsat regler om registreringens form, det vil sige på hvilken måde, en koncernenhed vil skulle give meddelelse efter stk. 1. Det vil til eksempel kunne fastsættes, at meddelelsen skal gives digitalt efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning.
Der vil også kunne blive fastsat regler om registreringens indhold, det vil sige en angivelse af, hvilke oplysninger meddelelsen efter stk. 1 skal indeholde om den registreringspligtige koncernenhed. Sådanne oplysninger vil til eksempel være oplysninger om koncernenhedens navn, adresse og eventuelle cvr-nummer.
Bemyndigelsen er ikke begrænset til at fastsætte regler om registreringens form og indhold, jf. »herunder«. Der vil dermed kunne fastsættes øvrige regler, der vedrører den registrering, der skal foretages i medfør af den foreslåede bestemmelse i stk. 1.
Det foreslås i stk. 2, 2. pkt., at skatteministeren endvidere kan fastsætte regler om, at anmeldelse til registrering og ændring heraf kan fremtvinges ved anvendelse af daglige tvangsbøder.
Bestemmelsen medfører, at skatteministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler i en bekendtgørelse om, at der vil kunne anvendes daglige tvangsbøder med henblik på at sikre, at der sker registrering efter stk. 1.