LOV nr 1535 af 12/12/2023
Skatteministeriet
Minimumsbeskatningsloven § 48
Den indenlandske ekstraskat for en enhed omfattet af § 47 opgøres og beregnes efter reglerne i kapitel 5-11 og §§ 51 og 72-74, idet grundlaget for opgørelsen er den regnskabsstandard, der anvendes i de konsoliderede regnskaber. § 13, stk. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Uanset stk. 1 skal der ved opgørelsen af en enheds regulerede omfattede skatter ikke medregnes skatter, som er allokeret til enheden efter § 25, stk. 1 og 3-5. 1. pkt. finder dog ikke anvendelse på kildeskatter af enhedens udbytteudlodninger.
Forarbejder til Minimumsbeskatningsloven § 48
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at den indenlandske ekstraskat for en enhed omfattet af § 47 opgøres og beregnes efter reglerne i kapitel 5-11, idet grundlaget for opgørelsen er den regnskabsstandard, der anvendes i de konsoliderede regnskaber. § 13, stk. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at de regler, der vil skulle gælde for opgørelsen og beregningen af ekstraskat for en enhed efter reglen om indkomstmedregning, som udgangspunkt vil skulle finde anvendelse på fuldt tilsvarende vis for opgørelsen af den indenlandske ekstraskat. Det vil indebære, at de valgmuligheder, der gælder for opgørelser og beregninger efter reglerne om indkomstmedregning, ligeledes vil skulle gælde for opgørelser og beregninger af ekstraskat efter reglen om indenlandsk ekstraskat. Det vil f.eks. betyde, at reglen i lovforslagets § 30 om den substansbaserede indkomstudelukkelse vil kunne anvendes.
Det vil efter forslaget som udgangspunkt skulle være den regnskabsstandard, der anvendes i de konsoliderede regnskaber, der anvendes ved opgørelsen af den indenlandske ekstraskat for de omfattede enheder, jf. herved definitionen af konsoliderede regnskaber i lovforslagets § 4, nr. 6.
Det bemærkes, at en indenlandsk ekstraskat som udgangspunkt vil skulle baseres på den regnskabsstandard, der anvendes i de konsoliderede regnskaber, hvis den skal kunne anses for en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, jf. lovforslagets § 4, nr. 49. Det er således kun under strenge betingelser, at der vil være mulighed for at basere en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat på regnskaber udarbejdet efter en lokal regnskabsstandard, jf. pkt. 5.1 i de administrative retningslinjer (»Agreed Administrative Guidance«) vedrørende OECD’s modelregler, der blev offentliggjort den 13. juli 2023.
Det er kun anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskatter, der i en jurisdiktion, der har indført en kvalificeret regel om indkomstmedregning, vil kunne danne grundlag for en anvendelse af en særlig safe harbour-bestemmelse svarende til den, der fremgår af lovforslagets § 34, stk. 2. Forslaget om, at den regnskabsstandard, der anvendes i de konsoliderede regnskaber, som udgangspunkt vil skulle anvendes, skal således sikre, at den danske indenlandske ekstraskat vil kunne anses for en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Efter de ovennævnte administrative retningslinjer vil det dog skulle være muligt at basere opgørelsen på regnskaber udarbejdet efter en anden regnskabsstandard end den, der anvendes i de konsoliderede regnskaber, i samme omfang som dette er muligt efter de foreslåede regler om ekstraskat efter reglen om indkomstmedregning, jf. lovforslagets § 13, stk. 1 og 2.
Disse regler, der efter forslaget finder tilsvarende anvendelse, vil f.eks. kunne give mulighed for at anvende en anden regnskabsstandard efter både reglen om indkomstmedregning og reglen om indenlandsk ekstraskat, når det ikke med rimelighed er praktisk muligt at ansætte en koncernenheds regnskabsmæssige nettoindkomst eller -tab på grundlag af de konsoliderede regnskaber. Der henvises i nærmere herom til bemærkningerne til lovforslagets § 13, stk. 1 og 2.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at uanset stk. 1 skal der ved opgørelsen af en enheds regulerede omfattede skatter ikke medregnes skatter, der som er allokeret til enheden efter § 25, stk. 1 og 3-5.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at der ved opgørelsen af en enheds regulerede omfattede skatter til brug for opgørelsen og beregningen af den indenlandske ekstraskat vil skulle gælde enkelte afvigelser fra de regler om allokering af skatter, der efter forslaget vil skulle finde anvendelse ved allokering af skatter efter reglen om indkomstmedregning.
Den foreslåede bestemmelse henviser om disse afvigelser til bestemmelsen i lovforslagets § 25, der indeholder regler om, hvordan skatter vil skulle allokeres, bl.a. når der er tale om skatter, der er betalt af en enhed i tilfælde, hvor de pågældende skatter vedrører indkomsten i en enhed, der har hjemsted i en anden jurisdiktion. Reglerne i § 25 vil indebære, at der til enheder med hjemsted i Danmark i visse tilfælde vil blive allokeret skatter afholdt af enheder i en anden jurisdiktion, hvilket (isoleret set) vil øge den effektive skattesats i Danmark i relation til anvendelsen af reglerne i lovens afsnit II.
En kvalificeret indenlandsk ekstraskat skal imidlertid kun medregne skatter, der faktisk er pålagt i jurisdiktionen, jf. pkt. 118.30 i OECD’s kommentarer til modelreglernes artikel 10.1.
Skatter, der vedrører indkomsten i en dansk enhed, men som er pålagt en enhed i en anden jurisdiktion, vil derfor ikke skulle medregnes til den danske enheds regulerede omfattede skatter, selv om sådanne skatter ville skulle allokeres til den danske enhed ved anvendelsen af reglen om indkomstmedregning.
De bestemmelser, der henvises til i den foreslåede bestemmelse, vedrører skatter af et dansk driftssteds indkomst, der er betalt af en enhed (normalt hovedenheden) i en anden jurisdiktion (§ 25, stk. 1), skatter af en dansk enheds indkomst, som er medregnet i regnskaberne for koncernenhedens direkte eller indirekte ejere i henhold til regler om CFC-beskatning (§ 25, stk. 3), skatter, der er betalt af en udenlandsk ejer af indkomsten i en hybrid dansk enhed, der i Danmark anses for en selvstændig skattepligtig person, men i ejerens jurisdiktion anses for transparent (§ 25, stk. 4), og endelig skatter, der er pålagt en direkte ejer af en dansk enhed baseret på udlodninger fra den danske enhed (§ 25, stk. 5).
Ingen af de nævnte skatter vil efter forslaget således skulle medregnes ved opgørelsen af den danske enheds regulerede omfattede skatter til brug for opgørelsen og beregningen af den indenlandske ekstraskat.
Det foreslås i stk. 2, 2. pkt., at 1. pkt. dog ikke finder anvendelse på kildeskatter af enhedens udbytteudlodninger.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kildeskatter på udbytter, som en dansk enhed udlodder til en ejer i en anden jurisdiktion, vil skulle medregnes ved opgørelsen af den danske enheds regulerede omfattede skatter. For sådanne kildeskatters vedkommende vil der således skulle gælde samme regel om allokering som den, der efter forslaget til § 25, stk. 5, vil skulle gælde for allokeringen efter reglen om indkomstmedregning.
Forslaget til § 48 implementerer direktivets artikel 11, stk. 1.