LOV nr 1535 af 12/12/2023
Skatteministeriet
Minimumsbeskatningsloven § 47
Koncernenheder og medlemmer af en joint venture-koncern skal betale indenlandsk ekstraskat, når de har hjemsted i Danmark.
Stk. 2. Ved medlemmer af en joint venture-koncern forstås joint ventures og tilknyttede joint ventures, jf. § 38. Et medlem af en joint venture-koncern anses for at have hjemsted i Danmark, når det ville have været en koncernenhed med hjemsted i Danmark, hvis det havde haft en forbindelse til det ultimative moderselskab som omhandlet i § 4, nr. 3.
Forarbejder til Minimumsbeskatningsloven § 47
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at koncernenheder og medlemmer af en joint venture-koncern skal betale indenlandsk ekstraskat, når de har hjemsted i Danmark.
Det foreslås med bestemmelsen, at der indføres en indenlandsk ekstraskat.
Det bemærkes, at EU-medlemslandene efter direktivets artikel 11 kan beslutte at anvende en kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Ved en kvalificeret indenlandsk ekstraskat forstås, jf. lovforslagets § 4, nr. 28, en ekstraskat, der gennemføres i national ret i en jurisdiktion, såfremt en sådan jurisdiktion ikke udbyder nogen fordele i forbindelse med disse regler, og som indebærer en fastlæggelse af det overskydende overskud for de koncernenheder, der er hjemmehørende i nævnte jurisdiktion i overensstemmelse med reglerne i denne lov eller, for så vidt angår tredjelandsjurisdiktioner, OECD's modelregler. Herudover skal minimumsskattesatsen anvendes på det overskydende overskud for jurisdiktionen og koncernenhederne i overensstemmelse med direktivet eller, for så vidt angår tredjelandsjurisdiktioner, OECD's modelregler. Endelig skal reglerne administreres på en måde, der er i overensstemmelse med de regler, som er fastsat i denne lov eller, for så vidt angår tredjelandsjurisdiktioner, OECD's modelregler.
Efter den foreslåede bestemmelse vil den danske indenlandske ekstraskat for det første skulle gælde for koncernenheder, der har hjemsted i Danmark. Hvad der vil skulle forstås ved koncernenheder, fremgår af forslaget til § 4, nr. 2, sammenholdt med definitionen af begrebet koncern i lovforslagets § 4, nr. 3. Om en koncernenhed vil skulle anses for at have hjemsted i Danmark, vil bero på reglerne i lovforslagets kapitel 3.
Efter forslaget vil den indenlandske ekstraskat også skulle betales af medlemmer af en joint venture-koncern. Forslaget har sammenhæng med, at en kvalificeret indenlandsk ekstraskat vil skulle omfatte medlemmer af en joint venture-koncern, hvis den skal kunne anses for anerkendt, jf. lovforslagets § 4, nr. 49. Det bemærkes, at det kun vil være anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskatter, som i en jurisdiktion, der har indført en kvalificeret regel om indkomstmedregning, vil kunne danne grundlag for en anvendelse af en særlig safe harbour-bestemmelse svarende til den, der fremgår af lovforslagets § 34, stk. 2.
Forslaget om, at den danske indenlandske ekstraskat også vil skulle omfatte medlemmer af joint venture-koncerner med hjemsted i Danmark har således til formål at sikre, at den danske indenlandske ekstraskat vil kunne anses for en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at ved medlemmer af en joint venture-koncern forstås joint ventures og tilknyttede joint ventures, jf. § 38.
Den foreslåede bestemmelse definerer, hvad der vil skulle forstås ved medlemmer af en joint venture-koncern. Efter forslaget vil de enheder, der er omfattet af den særlige regel om joint ventures i lovforslagets § 38, skulle være omfattet, dvs. joint ventures og disses tilknyttede joint ventures, jf. lovforslagets § 38, stk. 3. Et joint venture, der ikke har tilknyttede joint ventures, vil også skulle anses for omfattet af definitionen, selv om joint venture-koncernen i så fald kun består af det pågældende joint venture.
Joint ventures og tilknyttede joint ventures omfattet af lovforslagets § 38 vil ikke opfylde betingelserne for at blive anset for koncernenheder, fordi de ikke har en sådan forbindelse til det ultimative moderselskab, der er omfattet af regelsættet i lovens afsnit II, at de vil kunne anses for koncernenheder, jf. lovforslagets § 4, nr. 3. Det vil efter forslaget skulle være en betingelse for, at enheder anses for medlemmer af en joint venture-koncern, at de ville indgå i en koncern, hvis de havde opfyldt betingelserne for at være koncernenheder.
Det foreslås i stk. 2, 2. pkt., at et medlem af en joint venture-koncern anses for at have hjemsted i Danmark, når det ville have været en koncernenhed med hjemsted i Danmark, hvis det havde haft en forbindelse til det ultimative moderselskab som omhandlet i § 4, nr. 3.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil skulle afgøres efter reglerne i lovforslagets § 5, om et medlem af en joint venture-koncern har hjemsted i Danmark. De regler, der vil skulle gælde for afgørelsen af, om en enhed har hjemsted i Danmark, vil således skulle være de samme for alle enheder, der omfattes af den foreslåede indenlandske ekstraskat.
Forslaget til § 47 implementerer direktivets artikel 11, stk. 1.