LBK nr 4 af 03/01/2023
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Miljøvurderingsloven § 29
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at indgivelse af ansøgninger efter §§ 18 og 19 og fremlæggelse af miljøkonsekvensrapport efter § 20 skal ske ved anvendelse af digital selvbetjening eller indgives digitalt.
Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler om, hvilke oplysninger bygherren skal afgive ved ansøgning efter §§ 18 og 19, og at indgivelse af ansøgninger skal ske på et særligt skema.
Stk. 3. Miljøministeren kan fastsætte regler om, hvilke oplysninger bygherren skal fremlægge i miljøkonsekvensrapporten til myndigheden, og i hvilken form oplysningerne skal indgives.
Forarbejder til Miljøvurderingsloven § 29
RetsinformationDen foreslåede § 29 omhandler bemyndigelser til miljø- og fødevareministeren med henblik på at fastsætte nærmere regler om ansøgningerne og for myndighedernes behandling heraf. Bemyndigelserne udgør alle en videreførelse af de eksisterende regler.
Den foreslåede bemyndigelse i stk. 1 vil blive udnyttet til at videreføre eller fastsætte nye regler om, at bygherre skal indgive sin ansøgning vedrørende et projekt til VVM-screening ved anvendelse af en digital selvbetjeningsløsning. Ministeren vil herunder også kunne fastsætte regler om, at den kompetente myndighed kan behandle en ansøgning, der er indgivet uden anvendelse af digital selvbetjening, hvis den kompetente myndighed vurderer, at der foreligger særlige forhold, der gør, at bygherre ikke må forventes at kunne anvende den digitale selvbetjening. Den foreslåede bestemmelse medfører, at efterfølgende kommunikation om ansøgningen også kan foregå uden anvendelse af digital selvbetjening.
Særlige forhold kan for eksempel foreligge, hvor der er tale om borgere med særlige handikap, såvel kognitiv som fysisk funktionsnedsættelse samt demens. Ligeledes for borgere, der mangler digitale kompetencer, visse socialt udsatte borgere, borgere med psykiske lidelser, borgere med sprogvanskeligheder, hvor hjælp og vejledning fra den kompetente myndighed ikke konkret vurderes at være en egnet løsning. Der kan således foreligge særlige forhold for nogle borgere fra de nævnte grupper, der gør, at borgeren ikke kan anvende digital selvbetjening. Tilsvarende vil der også være nogle borgere fra de nævnte grupper, der kan anvende digital selvbetjening, og som derfor er forpligtet til at anvende denne. Særlige forhold kan også foreligge, hvis bygherre skal indsende oplysninger i et format, den digitale selvbetjening ikke understøtter.
Såfremt den kompetente myndighed modtager en ansøgning, der ikke er indgivet ved den digitale selvbetjeningsløsning, vil den kompetente myndighed skulle vejlede bygherren om at anvende den digitale selvbetjeningsløsning.
Ud over denne særlige ordning for visse projekttyper giver bemyndigelsen i øvrigt mulighed for, at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte øvrige regler om indgivelse af ansøgninger efter §§ 18 og 19 og om fremlæggelse af miljøkonsekvensrapporten efter § 20 om andre projekttyper og den efterfølgende kommunikation herom eventuelt ved anvendelse af digital selvbetjening, herunder anvendelse af bestemte IT-systemer, særlige digitale formater, digital signatur eller lignende.
Den foreslåede bemyndigelse viderefører den særlige ordning, der blev etableret ved lov 537 af 29. april 2015, jf. forslag nr. 126 af 29. januar 2015 til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om planlægning § 2. Herved blev miljø- og fødevareministeren bemyndiget til at fastsætte regler om, at indgivelse af en anmeldelse af visse kategorier af anlæg til vurdering af anlæggets væsentlige miljøpåvirkning (screening) og efterfølgende kommunikation om anmeldelsen skal ske ved anvendelse af digital selvbetjening, herunder anvendelse af bestemte IT-systemer, særlige digitale formater, digital signatur eller lignende. Denne ordning er i første omgang rettet mod visse virksomheder, anlæg og indretninger, jf. miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og anlæg omfattet af en branchebekendtgørelse udstedt i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, som også er omfattet af bilag 2 i VVM-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1832 af 16. december 2015.
Den foreslåede bemyndigelse i stk. 2 giver miljø- og fødevareministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om, at bygherren forud for påbegyndelsen af et bilag 2-anlæg (screeningspligtige anlæg), jf. dette lovforslags bilag 2, skal anvende et særligt skema til ansøgningen. Miljø- og fødevareministeren kan endvidere fastætte regler om hvilke oplysninger bygherre skal indgive ved ansøgning efter § 19. Ministeren kan således præcisere kravene i lovforslagets § 19, herunder for enkelte projekttyper. Kravet om digital indgivelse af ansøgningsskemaet forventes udnyttet.
Bestemmelsen viderefører den bemyndigelse, der fremgår af § 11 h, der i dag er udnyttet i VVM-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1529 af 23. november 2015 af lov om planlægning.
Den foreslåede bemyndigelse i stk. 3 angår de oplysninger, bygherren skal indgive ved indlevering af miljøkonsekvensrapporten. Miljø- og fødevareministeren kan således inden for rammerne af § 20, herunder for visse projekttyper, præcisere kravene i lovforslagets § 20.
Bestemmelsen viderefører bemyndigelsen i planlovens § 11 h, der i dag er udmøntet i VVM-bekendtgørelsens § 5.