LOV nr 1531 af 21/12/2010
Kulturministeriet
Lov om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet § 3
Vedtægterne for en selvejende institution, der modtager driftstilskud fra Kulturministeriet, skal indeholde bestemmelser om
-
navn,
-
hjemsted,
-
formål,
-
udpegning og konstituering af bestyrelse,
-
bestyrelsens valgperioder og antal genvalg,
-
udformning og godkendelse af budgetter,
-
definition af regnskabsåret,
-
aflæggelse, revision og godkendelse af årsrapporten og
-
vedtægtsændringer og ophør, herunder anvendelse af nettoformuen efter den selvejende institutions ophør.
Stk. 2. Hvis vedtægterne for en selvejende institution ikke er godkendt i henhold til anden lovgivning, skal den offentlige hovedtilskudsyder godkende vedtægterne.
Forarbejder til Lov om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet § 3
RetsinformationTil stk. 1
Styringsgrundlaget for en selvejende institution er institutionens vedtægt. Kravene til tilskudsmodtageres vedtægter er i dag ikke gennemgående og ensartet reguleret i sektorlovgivningen på Kulturministeriets område. Den foreslåede bestemmelse opstiller krav til indholdet af vedtægterne for en selvejende institution, som helt overvejende svarer til de krav, der fremgår af den gældende fondslovgivning for ikke-erhvervsdrivende fonde.
For fonde, der er omfattet af fondslovgivningen, påser fondsmyndigheden (dvs. Civilstyrelsen eller Erhvervs- og Selskabsstyrelsen), at fondens eller den erhvervsdrivende fonds vedtægt opfylder fondslovenes krav til vedtægternes indhold m.v. Hovedparten af de selvejende institutioner, som modtager driftstilskud fra Kulturministeriet, er som følge af fondslovgivningens undtagelsesbestemmelser ikke omfattet af lov om fonde og visse foreninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 698 af 11. august 1992, eller af lov om erhvervsdrivende fonde, jf. lovbekendtgørelse nr. 560 af 19. maj 2010.
Således er selvejende institutioner, der som vilkår for godkendelse eller tilskud fra det offentlige er undergivet tilsyn og økonomisk kontrol af en offentlig myndighed efter anden lovgivning eller bestemmelser udstedt i henhold til anden lovgivning, undtaget fra fondslovgivningen, jf. § 1, stk. 2, nr. 6, i lov om fonde og visse foreninger samt § 1, stk. 4, nr. 5, i lov om erhvervsdrivende fonde.
For at være omfattet af undtagelsesbestemmelsen i § 1, stk. 2, nr. 6, i lov om fonde og visse foreninger eller i § 1, stk. 4, nr. 5, i lov om erhvervsdrivende fonde skal den selvejende institution være undergivet et fondsretligt fuldt betryggende tilsyn. Der lægges herved navnlig vægt på, om tilsynsmyndigheden – i dette lovforslag den offentlige hovedtilskudsyder – som led i sit tilsyn godkender den selvejende institutions regnskab og om tilsynsmyndigheden godkender ekstraordinære dispositioner. De nævnte godkendelseshandlinger, f.eks. af den selvejende institutions regnskab, foretages i dag i henhold til de gældende regnskabsbekendtgørelser på Kulturministeriets område, bortset fra ganske få tilfælde, hvor der ydes meget små driftstilskud. Det er hensigten, at den bekendtgørelse, der skal fastsættes med hjemmel i § 7, stk. 3, skal indeholde en forpligtigelse til, at tilskudsmodtagernes regnskaber fremsendes til hovedtilskudsyderens godkendelse, ligesom der påtænkes indsat bestemmelse om, at hovedtilskudsyderen skal godkende ekstraordinære dispositioner, som fx indgåelse af længerevarende lejemål, henholdsvis lejemål der medfører lejeudgifter over en vis beløbsstørrelse, anlægsudgiftslignende investeringer over en vis størrelse samt kapitalanbringelser over en vis størrelse.
I en del af den gældende sektorlovgivning på Kulturministeriets område, fx teaterlovens § 30, stk. 1, er det pålagt den tilsynsførende offentlige myndighed (hovedtilskudsyderen), at denne skal godkende teatrets (den selvejende institutions) vedtægt samt ændringer i denne. Den foreslåede bestemmelse opstiller minimumskravene til vedtægternes indhold, når en selvejende institution vil modtage driftstilskud fra Kulturministeriet. Bestemmelsen skal bidrage til at sikre, at den selvejende institutions vedtægter indeholder bestemmelser, der opfylder de noget nær tilsvarende minimumskrav til vedtægternes indhold i kapitel 4 i lov om fonde og visse foreninger og i kapitel 3 i lov om erhvervsdrivende fonde.
Det skal bemærkes, at der i sektorlovgivningen kan være opstillet supplerende krav til vedtægternes indhold, jf. fx museumslovens § 14, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., der stiller krav om, at et statsanerkendt museums ansvarsområde skal fremgå af vedtægterne.
Ud over de anførte krav vil der i vedtægterne eller i en af bestyrelsen fastsat forretningsorden oftest være fastlagt regler om bl.a. bestyrelsens beslutningsdygtighed samt for afstemninger, når bestyrelsen skal træffe beslutning.
Vedtægterne for den selvejende institution skal efter lovforslaget indeholde en bestemmelse om institutionens ophør, hvilket skal ses som et formkrav til vedtægten om opstilling af en formel procedure for institutionens nedlæggelse, herunder om anvendelse af institutionens eventuelle nettoformue ved ophør.
Uanset det forhold, at en selvejende institution som sådan opfylder betingelserne for at være undtaget fra fondslovgivningen, indebærer de almindelige fondsretlige grundsætninger, at Civilstyrelsen i kraft af styrelsens såkaldte permutationsmyndighed tillige vil skulle godkende væsentlige vedtægtsændringer, herunder opløsningen af den selvejende institution. Dette gælder, selv om Kulturministeriet eller en kommune i øvrigt er godkendende myndighed for så vidt angår vedtægter og vedtægtsændringer i den selvejende institution samt for institutionens regnskaber m.v.
Til stk. 2
I en del af sektorlovgivningen på Kulturministeriets område er det pålagt den tilsynsførende myndighed (den offentlige hovedtilskudsyder), at denne skal godkende den selvejende institutions vedtægter samt ændringer i disse. Som anført i bemærkningerne til stk. 1 er dette begrundet i, at selvejende institutioner, der modtager driftstilskud fra Kulturministeriet, som hovedregel er undtaget fra fondslovgivningen og dermed fra fondsmyndighedernes tilsyn.
Bestemmelsen foreslås derfor som en opsamlingsbestemmelse for de tilfælde, hvor sektorlovgivningen ikke indeholder selvstændige bestemmelser om godkendelse af vedtægterne for en selvejende institution. Bestemmelsen giver modsætningsvis sektorlovgivningen fortrinsret, når denne indeholder bestemmelser om vedtægternes godkendelse. I de tilfælde, hvor vedtægten for en selvejende institution godkendes i henhold til sektorlovgivningen, skal vedtægten dog stadigvæk opfylde de indholdsmæssige minimumskrav, som er anført i stk. 1.
Det foreslås, at godkendelseshandlingen omfatter vedtægternes formelle indhold, dvs. et tilsyn med at vedtægterne nævner/regulerer de forhold, der er beskrevet i stk. 1. Herudover omfatter godkendelseshandlingen en sikring af, at det materielle indhold af vedtægtsbestemmelserne er så klart beskrevet, at det fx kan vurderes, om det formål, som et driftstilskud ydes til, ligger inden for institutionens formål.
Godkendelseskravet gælder tilsvarende ved ændringer i vedtægterne for en selvejende institution.