LOV nr 697 af 20/06/2025
Erhvervsministeriet
Lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker § 3
Indgangsordningen etableres som en del af Erhvervsstyrelsen.
Stk. 2. Indgangsordningen har til opgave at sikre hurtige og smidige godkendelsesforløb for virksomheder, der ønsker at etablere, udvide eller omdanne et produktionsanlæg, som opfylder betingelserne i §§ 8 eller 10.
Stk. 3. Indgangsordningen har endvidere til opgave at informere og formidle vejledning om ansøgning om tilladelse til etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg.
Forarbejder til Lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker § 3
RetsinformationEt godkendelsesforløb kræver ofte flere godkendelser fra en række myndigheder, hvilket kan være både tids- og ressourcekrævende, ligesom det forudsætter kendskab til forløbet, herunder krav og frister. Indgangsordningen får en koordinerende rolle i forhold til produktionsvirksomheders ansøgninger til de kompetente myndigheder. Indgangsordningen kan således varetage kontakten med de kompetente myndigheder på vegne af produktionsvirksomheder. Dette kan indebære besvarelse af opfølgende spørgsmål fra de kompetente myndigheder, opfølgning på sagens fremdrift hos de kompetente myndigheder og andre relevante myndighedsopgaver.
Der er ikke efter gældende ret, hjemmel til oprettelse af et fælles myndighedskontaktpunkt for etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg.
Efter det foreslåede stk. 1, etableres indgangsordningen som en del af Erhvervsstyrelsen.
Indgangsordningen vil således være en del af Erhvervsstyrelsen og ikke en selvstændig myndighed.
Med det foreslåede stk. 2, fastslås det, at indgangsordningen har til opgave at sikre hurtige og smidige godkendelsesforløb for virksomheder, der ønsker at etablere, udvide eller omdanne et produktionsanlæg, som opfylder betingelserne i §§ 8 eller 10.
De foreslåede bestemmelser i stk. 1 og 2 vil således muliggøre, at der under Erhvervsstyrelsen kan etableres en fælles myndighedsindgang, som kan varetage den koordinerende opgave i forhold at muliggøre hurtig og smidig myndighedsgodkendelsesproces ved virksomheders ansøgning om de nødvendige tilladelser til etablering og udvidelse af produktionsfaciliteter. Indgangsordningen vil ikke overtage partsbeføjelser, og vil følgelig ikke kunne træffe beslutninger på vegne af ansøgervirksomheder. Indgangsordningen vil ligeledes ikke sende ansøgninger om de forskellige tilladelser på vegne af virksomheden eller yde konkret indholdsmæssig rådgivning til virksomheden om ansøgninger.
Indgangsordningen får til opgave at lette og koordinere godkendelsesforløb for produktionsvirksomheder, der opfylder de i loven fastsatte betingelser. Indgangsordningens opgaver med at lette og koordinere godkendelsesforløb i medfør af bestemmelsen må ikke forveksles med indgangsordningens opgaver i forhold til godkendelsesprocedurer, jf. lovforslagets kapitel 5, og som følger af henholdsvis NZIA-forordningen og CRMA-forordningen.
Efter det foreslåede stk. 3, får indgangsordningen endvidere til opgave at informere og formidle vejledning om ansøgning om tilladelse til etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsanlæg.
Indgangsordningen vil gennem bl.a. formidling af vejledning, hvor det er muligt, skulle lette godkendelsesforløb for produktionsvirksomheder, eksempelvis ved at henvise til, hvor produktionsvirksomheder kan få oplysninger om forløbet, vejlede ansøgerne til at indsende fuldt oplyste ansøgninger eller på anden måde lette forløbet.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at indgangsordningen skal formidle vejledning fra de kompetente myndigheder, herunder om relevant EU-regulering inden for disse myndigheders områder, til produktionsvirksomheder om tilladelse til etablering, udvidelse eller omdannelse af produktionsvirksomheder. Produktionsvirksomheder kan således anmode indgangsordningen om vejledning inden for de kompetente myndigheders ressortområder, hvorefter indgangsordningen vejleder virksomhederne produktionsvirksomheder. Indgangsordningen yder vejledning inden for de kompetente myndigheders ressortområde i regi af disse myndigheders deltagelse i indgangsordningen. Vejledningen vil eksempelvis kunne vedrøre, hvilke krav produktionsvirksomheder skal opfylde i forbindelse med et godkendelsesforløb. Indgangsordningen vil endvidere kunne informere produktionsvirksomheder om forhold af betydning for deres igangværende eller potentielle godkendelsesforløb. Dette kunne eksempelvis være forventede sagsbehandlingstider.
Indgangsordningen kan formidle vejledning om ansøgning om tilladelse til etablering, udvidelse og omdannelse af produktionsvirksomheder, selvom der ikke formelt set er påbegyndt et godkendelsesforløb jf. § 2, nr. 5.