LOV nr 697 af 20/06/2025
Erhvervsministeriet
Lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker § 16
Hvor en beslutning, der er omfattet af en bemyndigelse efter § 15, stk. 1, efter lovgivningen skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, skal beslutningen træffes af den delegerende kommunalbestyrelse i et møde.
Stk. 2. Klage over afgørelser, der er truffet efter en bemyndigelse efter § 15, stk. 1, kan ikke indbringes for den delegerende kommunalbestyrelse.
Forarbejder til Lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker § 16
RetsinformationDelegation indebærer, at den delegerende kommunalbestyrelse bevarer ansvaret for opgavevaretagelsen for de opgaver, hvis udøvelse er delegeret. I tilfælde, hvor det følger af lovgivningen, at en beslutning skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde og således ikke kan delegeres til et udvalg eller til den kommunale administration, er det for at fastholde ansvaret for opgavevaretagelsen i den delegerende kommune nødvendigt at fastsætte, at beslutningen skal træffes af den delegerende kommunalbestyrelse.
Det forhold, at en kompetence i lovgivningen er tillagt kommunalbestyrelsen, er som udgangspunkt alene udtryk for, at opgaverne skal løses i kommunalt regi. Kommunalbestyrelsen har således som udgangspunkt mulighed for at delegere udøvelsen af sin kompetence til udvalg og til den kommunale administration. Kommunalbestyrelsen er dog afskåret fra at overlade udøvelsen af sin kompetence til udvalg og den kommunale administration, hvis andet følger af lovgivningen. Et sådant forbud mod delegation til udvalg og til den kommunale administration kan følge af lovgivningen, fordi det er fastsat eller forudsat i den skrevne lovgivning på de enkelte opgaveområder, at beslutning skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde. Det kan endvidere som følge af en sags beskaffenhed følge af uskreven lovgivning, dvs. af forvaltningsretlige grundsætninger, at behandlingen af sagen skal ske i kommunalbestyrelsen i et møde og altså ikke kan overlades til et udvalg eller til forvaltningen. Det kan f.eks. være tilfældet i sager, der på grund af deres betydning eller karakter i særlig grad forudsætter politisk behandling, bl.a. med den deraf følgende mulighed for eventuelle mindretal for at tilkendegive en afvigende opfattelse.
Det følger af det foreslåede stk. 1, at hvor en beslutning, der er omfattet af en bemyndigelse efter § 15, stk. 1, efter lovgivningen skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, skal beslutningen træffes af den delegerende kommunalbestyrelse i et møde.
Den foreslåede bestemmelse vil begrænse adgangen til delegation efter § 15, stk. 1, i særlige tilfælde, hvor det enten følger af den skrevne lovgivning, eller tilfælde, hvor det som følge af sagens beskaffenhed følger af forvaltningsretlige grundsætninger, at beslutning skal træffes af kommunalbestyrelsen. Hvis det i øvrigt følger af den aftalte bemyndigelse, at opgaverne på det pågældende område generelt udøves af den bemyndigede kommune, skal denne som udgangspunkt medvirke ved forberedelsen af kommunalbestyrelsesbeslutninger omfattet af den foreslåede bestemmelse. Noget andet kan dog følge af den indgåede aftale eller af retningslinjer eller call-in-beslutninger fra den delegerende kommunalbestyrelse.
For beslutninger efter den foreslåede bestemmelse, gælder de sædvanlige regler om forberedelse af kommunalbestyrelsesbeslutninger, som følger af lov om kommunernes styrelse og forvaltningsretlige grundsætninger. Dette indebærer bl.a., at beslutningerne som udgangspunkt skal forberedes gennem udvalgsbehandling i den delegerende kommune.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at klager over afgørelser, der er truffet efter en bemyndigelse efter § 15, stk. 1, ikke kan indbringes for den delegerende kommunalbestyrelse.
Den foreslåede bestemmelse præciserer, at der ved delegation mellem sideordnede myndigheder ikke er rekursadgang til den delegerende myndighed. For de berørte borgere og virksomheder, vil dette ikke medføre en ringere retsstilling end, hvis den delegerende kommune selv havde behandlet sagen, idet en borger normalt ikke har krav på, at kommunalbestyrelsen behandler en klage over forvaltningens afgørelse.
Bestemmelsen vil indebære, at klage over afgørelser, der er truffet efter en bemyndigelse efter det foreslåede § 15, stk. 1, skal indbringes for den myndighed, der er klageinstans i forhold til den delegerende kommunalbestyrelses afgørelser i den pågældende sagstype.