LOV nr 697 af 20/06/2025
Erhvervsministeriet
Lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker § 15
I forbindelse med behandlingen af ansøgninger om tilladelser efter §§ 8 og 10 kan en kommunalbestyrelse efter aftale med en anden kommunalbestyrelse bemyndige denne til på sine vegne at varetage myndighedsopgaver og hertil knyttede opgaver efter følgende bestemmelser og regler udstedt i medfør af:
-
§ 16, stk. 1 og 9, § 16 A, § 16 C, stk. 1-3, og § 22, stk. 1 og 5, i byggeloven.
-
§§ 16-19, jf. § 65, stk. 1 og 2, i lov om naturbeskyttelse.
-
§ 19, § 28, stk. 1 og 3, og § 33, stk. 1 og 2, i lov om miljøbeskyttelse.
-
§ 21, stk. 1, og § 25, stk. 1, i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
-
§§ 34-37 i beredskabsloven.
Stk. 2. Dette kapitel finder ligeledes anvendelse for afgørelser efter stk. 1, nr. 5, som træffes af samordnede redningsberedskaber, som kommunalbestyrelser har henlagt myndighedsopgaver til i henhold til beredskabslovens § 10.
Stk. 3. Beslutningen om at indgå eller opsige en aftale om bemyndigelse efter stk. 1 træffes af kommunalbestyrelsen i et møde. Dette gælder for både den kommunalbestyrelse, som ønsker at delegere, og den bemyndigede kommunalbestyrelse.
Stk. 4. Den delegerende kommunalbestyrelse skal offentliggøre oplysninger om indgåelse og opsigelse af en aftale om bemyndigelse efter stk. 1.
Forarbejder til Lov om én indgang for produktionsvirksomheder og statslig udpegning af industriparker § 15
RetsinformationEfter dansk ret kræver enhver delegation af myndighedsbeføjelser og -opgaver udtrykkelig lovhjemmel. Efter gældende ret er det ikke muligt for en kommunalbestyrelse at delegere sin afgørelseskompetence i sager som omhandlet i denne lov til en anden kommunalbestyrelse.
Det følger af det foreslåede stk. 1, at en kommunalbestyrelse i forbindelse med behandlingen af ansøgninger om tilladelser efter denne lovs §§ 8 og 10, efter aftale med en anden kommunalbestyrelse, kan bemyndige denne til på sine vegne at udøve myndighedsopgaver og hertil knyttede opgaver efter byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) samt beredskabsloven og regler udstedt i medfør heraf.
Den foreslåede bestemmelse gælder for de myndighedsopgaver, som kommunalbestyrelsen, i henhold til de anførte love og regler udstedt med hjemmel i disse, varetager i forhold til projekter omfattet af dette lovforslag.
Bestemmelsen vil således give kommunalbestyrelser hjemmel til at indgå frivillige aftaler om delegation af afgørelseskompetence og varetagelse af de dermed forbundne nævnte myndighedsopgaver i de anførte sagstyper. Bestemmelsen omhandler alene de myndighedsopgaver, som kommunalbestyrelsen varetager i forhold til ansøgninger om tilladelser til projekter, som er omfattet af lovens §§ 8 og 10.
Adgangen til delegation efter den foreslåede bestemmelse er frivillig, og det vil være op til de samarbejdende kommunalbestyrelser at aftale, hvilke af de opgaver nævnt i stk. 1, delegationen skal omfatte. Samarbejdet vil også kunne omfatte dele af en opgave, herunder det sagsforberedende arbejde forud for afgørelsen i de omfattede sagstyper. Det vil i den forbindelse være den delegerende kommunalbestyrelses ansvar at sikre, at den samlede opgaveudførelse, uanset at en del af opgaven udføres i en anden kommune, overholder lovgivningens krav og sker på en forsvarlig måde, jf. nærmere nedenfor om den delegerende kommunalbestyrelses ansvar.
Der må i alle tilfælde foreligge en delegation af udførelsen af opgaverne fra én kommunalbestyrelse til en anden. Det foreslås, at der ikke fastsættes en grænse for antallet af sådanne delegationsaftaler den delegerende eller bemyndigede kommune kan indgå i. Det foreslås ligeledes, at der ikke fastsættes grænser for, hvor mange andre kommunalbestyrelser, der kan indgås sådanne delegationsaftaler med. Der er eksempelvis ikke noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen i én kommune kan indgå aftaler med flere kommunalbestyrelser om at varetage udøvelsen af de samme eller af forskellige myndighedsopgaver på deres vegne. Der er heller ikke noget til hinder for, at en kommunalbestyrelse aftaler at delegere udøvelsen af forskellige af sine myndighedsopgaver til forskellige kommunalbestyrelser.
Den bemyndigede kommunalbestyrelse vil således skulle varetage udøvelsen af opgaverne på vegne af den delegerende kommunalbestyrelse, der bevarer kompetencen til at udføre de opgaver, hvis udførelse delegeres. Dette betyder bl.a., at den delegerende kommunalbestyrelse uanset samarbejdet vil være ansvarlig for afgørelser og anden udførelse af opgaver, som er omfattet af samarbejdet. Den delegerende kommunalbestyrelse bevarer såvel det politiske som det økonomiske ansvar for de afgørelser, der træffes. Dette ansvar kan den delegerende kommunalbestyrelse ikke ved aftalen om samarbejdet frigøre sig fra.
Som følge af, at den delegerende kommunalbestyrelse bevarer ansvaret for varetagelsen af opgaverne, har den delegerende kommunalbestyrelse adgang til at fastsætte retningslinjer for udførelsen af opgaverne, som den bemyndigede kommunalbestyrelse er forpligtet til at følge. Det er således den delegerende kommunalbestyrelse, der har rådighed over, hvordan opgaver, der udføres for denne kommune, skal varetages. Den delegerende kommune vil ikke ved aftalen om samarbejdet kunne fraskrive sig retten til at fastsætte retningslinjer om udførelsen af opgaverne.
Som følge af sit ansvar for varetagelsen af de opgaver, der er omfattet af en aftale om delegation, har den delegerende kommunalbestyrelse endvidere efter forvaltningsmæssige grundsætninger en pligt – og dermed også ret – til at føre tilsyn med, hvorledes opgaverne varetages i den bemyndigede kommune. Tilsynspligten svarer til den tilsynspligt, der gælder i forhold til kommunens egen opgavevaretagelse. Tilsynspligten omfatter såvel overholdelsen af lovgivning, der gælder for opgavevaretagelsen, som overholdelsen af de retningslinjer, som kommunalbestyrelsen har fastsat for udøvelsen af opgaverne. Den delegerende kommunalbestyrelse vurderer selv, hvorledes tilsynet skal føres, herunder hvilke foranstaltninger der skal indgå i tilsynet. Tilsynet kan bl.a. gennemføres ved aftaler med den bemyndigede kommune om, at den delegerende kommunalbestyrelse løbende skal modtage på forhånd fastlagte typer af oplysninger om den bemyndigede kommunes udøvelse af opgaverne.
Se om udveksling af oplysninger den foreslåede § 17.
Tilsynet kan den delegerende kommunalbestyrelse efter almindelige principper om delegation i kommunestyret overlade til det kommunale udvalg eller den kommunale forvaltning af udøve. Den delegerende kommunalbestyrelse kan ikke ved aftalen om samarbejdet fraskrive sig pligten eller retten til at føre tilsyn med udførelsen af opgaverne i den bemyndigede kommune.
Den delegerende kommunalbestyrelse har også mulighed for af egen drift at behandle en sag, som ellers skulle være behandlet af den bemyndigede kommunalbestyrelse (call-in) med den virkning, at en sag, der er omfattet af en aftale om samarbejde, desuagtet afgøres af kommunalbestyrelsen, økonomiudvalget, et stående udvalg eller af administrationen i den delegerende kommune. Heller ikke denne mulighed kan den delegerende kommunalbestyrelse fraskrive sig ved aftalen om samarbejdet.
Det forhold, at den delegerende kommune ikke ved aftale kan fraskrive sig ovennævnte beføjelser, som følger af, at denne kommune har ansvaret for varetagelsen af opgaverne, indebærer, at den efter aftalen bemyndigede kommune, så længe samarbejdet løber, må følge de delegerende kommunalbestyrelsers retningslinjer for opgavevaretagelsen samt tåle dennes tilsyn og dens anvendelse af call-in-beføjelsen. Den bemyndigede kommune er imidlertid ikke forpligtet til at indgå i et samarbejde på de betingelser, som den delegerende kommune ønsker, og er et samarbejde påbegyndt, vil den bemyndigede kommune under overholdelse af opsigelsesvilkårene i aftalen kunne opsige samarbejdet, hvis den ikke ønsker at følge retningslinjer, som den delegerende kommune fastsætter, at acceptere den delegerende kommunes tilsyn, eller at acceptere dennes anvendelse af call-in-beføjelsen.
Det anførte udelukker ikke, at den aftale, som regulerer samarbejdet, kan omfatte vilkår om den delegerende kommunes fastsættelse af retningslinjer, udførelse af tilsyn og anvendelse af call-in-beføjelsen, men den delegerende kommune vil kunne tilsidesætte sådanne vilkår – med risiko for, at den bemyndigede kommune opsiger aftalen.
At ansvaret for varetagelsen af de delegerede opgaver, uanset at samarbejdet forbliver hos den delegerende kommunalbestyrelse, indebærer, at den bemyndigede kommunalbestyrelse udfører opgaverne og handler på vegne af den delegerende kommune. Dette gælder uanset på hvilket niveau i den bemyndigede kommunale organisation, at sagen behandles.
Når den bemyndigede kommunalbestyrelse udøver opgaverne på vegne af den delegerende kommunalbestyrelse, er den ud over retningslinjer fastsat af den delegerende kommune forpligtet til at overholde den lovgivning, der gælder for opgavevaretagelsen. Dette omfatter både materielle regler for indholdet af opgavevaretagelsen og processuelle regler for sagsbehandlingen inden for det pågældende opgaveområde, herunder eksempelvis sagsbehandlingsregler. Det gælder også generel materiel lovgivning, herunder eksempelvis almindelige forvaltningsretlige grundsætninger om saglighed, og generelle sagsbehandlingsregler i f.eks. forvaltningsloven og offentlighedsloven.
Den nævnte bestemmelse indebærer et delegationsforbud internt i kommunen, således at selve beslutningen om at indgå eller opsige en aftale om samarbejde skal behandles i kommunalbestyrelsen og ikke kan overlades til et udvalg eller til den kommunale forvaltning.
Delegationsforbuddet gælder både for den delegerende og for den bemyndigede kommunalbestyrelse i et samarbejde og foreslås med henvisning til den betydning for kommunernes forvaltning af deres opgaver, som en sådan aftale har.
Delegationsforbuddet gælder selve beslutningen om at indgå eller opsige en aftale om samarbejde, men ikke alle vilkår for samarbejdet. Det vil således være tilstrækkeligt, at kommunalbestyrelsen godkender de overordnede vilkår for aftalen eller for dens opsigelse. Bestemmelsen indebærer dermed ikke et krav om, at alle vilkår for et samarbejde skal godkendes af de deltagende kommunalbestyrelser i et møde og dermed heller ikke, at den aftale, som skal regulere samarbejdet, i sin helhed skal godkendes af kommunalbestyrelserne i et møde, eller at alle ændringer af vilkår i en sådan aftale skal godkendes på denne måde.
Specifikt i forhold til det foreslåede nr. 1, bemærkes, at de myndighedsopgaver i henhold til byggeloven, som vil kunne omfattes af en aftale om frivillig delegation er fastsat i byggelovens § 16, stk. 1 og stk. 9 om byggetilladelse og deltilladelser, samt i § 16 A om ibrugtagningstilladelse. Endvidere kan bestemmelserne i byggeloven 16 C, stk. 1-3, samt § 22, stk. 1 og stk. 5 om mulighed for lovliggørelse af ulovligt byggeri og om dispensation delegeres.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at kapitlet ligeledes finder anvendelse i forhold til afgørelser efter stk. 1, nr. 5 som træffes af samordnede redningsberedskaber, som kommunalbestyrelser har henlagt myndighedsopgaver til i henhold til beredskabslovens § 10.
I beredskabsloven er der givet to eller flere kommunalbestyrelser mulighed for at samordne deres redningsberedskaber, herunder kan kommuner henlægge myndighedsopgaver til de samordnede redningsbered-skaber/fælles beredskabskommissioner, jf. beredskabslovens § 10. Samordningen er omfattet af § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Der er i dag 85 kommuner, der benytter sig af denne mulighed, hvilket betyder, at der er etableret 19 samordnede redningsberedskaber. De resterende 13 kommuner har hver sit kommunale redningsberedskab eller beredskabskommission.
Det følger af det foreslåede stk. 3, at beslutningen om at indgå eller opsige en aftale om bemyndigelse efter stk. 1 træffes af kommunalbestyrelsen i et møde. Dette gælder for både den kommune, som ønsker at delegere, samt den bemyndigede kommune.
Der stilles ikke formkrav til en sådan aftale, men selve beslutningen om at indgå og opsige en sådan aftale skal træffes af de pågældende kommunalbestyrelser i et møde, jf. det foreslåede stk. 3 og bemærkningerne til denne bestemmelse nedenfor.
Der foreslås heller ikke med lovforslaget bestemte krav til indholdet af en sådan aftale, men det vil være naturligt, at aftalen indeholder de nærmere vilkår for samarbejdet. Se også nedenfor om de beføjelser, som den delegerende kommunalbestyrelse ikke kan fraskrive sig som ansvarlig for varetagelsen af de delegerede opgaver.
Aftalen må også omfatte vilkår for opsigelse af aftalen.
Det følger af det foreslåede stk. 4, at den delegerende kommunalbestyrelse skal offentliggøre oplysninger om indgåelse og opsigelse af en bemyndigelse efter stk. 1.
Det foreslåede vil ikke stille formkrav til offentliggørelsen, men offentliggørelsen skal indebære, at de borgere og virksomheder i kommunen, for hvem samarbejdet henholdsvis dets ophør kan få betydning, får mulighed for at gøre sig bekendt med oplysningerne. Offentliggørelse på kommunens hjemmeside vil opfylde kravet om offentliggørelse, men kommunen vil også kunne anvende flere og andre offentliggørelsesmåder.