LOV nr 480 af 22/05/2024
Erhvervsministeriet
Lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og forskellige andre love (Gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og EU-direktiv om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet m.v.) § 10
I lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, jf. lovbekendtgørelse nr. 232 af 1. marts 2024, foretages følgende ændringer:
1. I fodnoten til lovens titel ændres »og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/878/EU af 20. maj 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 150, side 253« til: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/878/EU af 20. maj 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 150, side 253, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU for så vidt angår virksomheders bæredygtighedsrapportering, EU-Tidende 2022, nr. L 322, side 15«.
2. I § 143 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Er der afgivet en erklæring om bæredygtighedsrapportering, jf. § 154 a, stk. 1, skal denne indgå i årsrapporten.«
3. I § 146, stk. 2, nr. 2, ændres »tide og« til: »tide,«, og efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»3) hvis årsrapporten skal indeholde en bæredygtighedsrapportering, kan forsynes med en erklæring om bæredygtighedsrapportering, så årsrapporten kan godkendes i tide, og«.
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.«
4. I § 147, stk. 1, nr. 3, indsættes efter »påvirkes af«: », og at en eventuel bæredygtighedsrapportering er udarbejdet i overensstemmelse med reglerne i dette kapitel og de regler, der er udstedt i medfør af § 154 a, stk. 5, og § 157«.
5. § 154, 3. pkt., affattes således:
»Revisor skal dog afgive en udtalelse om ledelsesberetningen.«
6. Efter § 154 indsættes før overskriften før § 155:
§ 154 a. Et fondsmæglerselskab eller en fondsmæglerholdingvirksomhed, som har pligt til at udarbejde bæredygtighedsrapportering, skal lade bæredygtighedsrapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering.
Stk. 2. Erklæring efter stk. 1 skal afgives af en revisor, som i henhold til revisorloven er godkendt til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering.
Stk. 3. § 160, stk. 5-7 og 9, finder med de fornødne tilpasninger tilsvarende anvendelse for bæredygtighedsrapporteringen.
Stk. 4. Bestyrelsen kan tillade, at interne revisions- og vicerevisionschefer udfører arbejdshandlinger som grundlag for erklæringen om bæredygtighedsrapportering, jf. stk. 1. Bestemmelserne i § 160, stk. 8, finder med de fornødne tilpasninger tilsvarende anvendelse for interne revisions- og vicerevisionschefers arbejdshandlinger i forbindelse med afgivelse af erklæring om bæredygtighedsrapportering.
Stk. 5. Finanstilsynet fastsætter bestemmelser om revisionens afgivelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering, herunder om intern revision og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler.«
7. Overskriften før § 155 affattes således:
8. I § 156, stk. 2., 1. pkt., indsættes efter »revisionspåtegning«: »eller anden erklæring fra revisor, jf. § 154 a«.
9. I § 156 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. En virksomhed, som har pligt til at udarbejde bæredygtighedsrapportering, og som i henhold til anden lovgivning er forpligtet til at lade dele af sin bæredygtighedsrapportering verificere af en akkrediteret uafhængig tredjepart, skal gøre rapporten fra den uafhængige tredjepart tilgængelig på virksomhedens hjemmeside.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
10. Efter § 156 indsættes før overskriften før § 157:
»§ 156 a. Dattervirksomheder og filialer, der skal udarbejde en bæredygtighedsrapport på vegne af den øverste modervirksomhed eller en udenlandsk virksomhed, der ikke er underlagt lovgivningen i Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, skal indsende bæredygtighedsrapporten og en erklæring om bæredygtighedsrapportering, som er afgivet af en juridisk eller fysisk person, der er autoriseret til at afgive erklæring herom i henhold til lovgivningen i det pågældende land, til Erhvervsstyrelsen senest 12 måneder efter afslutningen af det regnskabsår, som bæredygtighedsrapporten vedrører.
Stk. 2. De virksomheder, som nævnes i stk. 1, skal indsende en erklæring om, at bæredygtighedsrapporten er udarbejdet på grundlag af de oplysninger, som dattervirksomheden eller filialen er i besiddelse af, hvis den øverste modervirksomhed eller den udenlandske virksomhed ikke har stillet de nødvendige oplysninger til rådighed til brug for udarbejdelsen af bæredygtighedsrapporten. En eventuel erklæring skal indsendes til Erhvervsstyrelsen senest 12 måneder efter afslutningen af det regnskabsår, som bæredygtighedsrapporten vedrører.
Stk. 3. Dattervirksomheder og filialer, der er undtaget fra selv at udarbejde en bæredygtighedsrapport, fordi den øverste modervirksomhed, eller den udenlandske virksomhed, har udarbejdet en bæredygtighedsrapport, skal til Erhvervsstyrelsen senest 12 måneder efter afslutningen af det regnskabsår, som rapporten vedrører, indsende den bæredygtighedsrapport, der er udarbejdet af den øverste modervirksomhed eller den udenlandske virksomhed, sammen med en erklæring om bæredygtighedsrapportering, som er afgivet af en juridisk eller fysisk person, der er autoriseret til at afgive erklæring herom i henhold til lovgivningen i det pågældende land, eller en eventuel erklæring om, at den øverste modervirksomhed eller den udenlandske virksomhed ikke har afgivet en erklæring om bæredygtighedsrapportering.
Stk. 4. Finanstilsynet kan efter forhandling med Erhvervsstyrelsen fastsætte nærmere regler om indsendelse af bæredygtighedsrapporten, erklæringen om bæredygtighedsrapportering og eventuelle erklæringer efter stk. 2 og 3 til Erhvervsstyrelsen.«
11. Overskriften før § 157 affattes således:
12. I § 157 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Finanstilsynet fastsætter regler for bæredygtighedsrapportering, herunder regler om indhold og form.«
13. I § 158 indsættes efter »årsrapporter«: »og bæredygtighedsrapporter udarbejdet af dattervirksomheder og filialer på vegne af den øverste modervirksomhed eller en udenlandsk virksomhed, der ikke er underlagt lovgivningen i Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område,«.
14. I § 230 ændres »finansiel information« til: »information«, og »§§ 143 og 146-154« ændres til: »§§ 143 og 146-154 a«.
15. I § 266, stk. 1, nr. 1, indsættes efter »§ 154, 1. pkt.,«: »§ 154 a, stk. 1 og 2,«.
16. I § 289 ændres »§ 156, stk. 3,« til: »§ 156, stk. 4,«.
Forarbejder til Lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og forskellige andre love (Gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og EU-direktiv om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet m.v.) § 10
RetsinformationTil nr. 1
Den gældende fodnote til lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, jf. lov nr. 1155 af 8. juni 2021, indeholder en oplistning af de direktiver og ændringsdirektiver, som er implementeret helt eller delvist i loven.
Det foreslås i fodnoten til lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter at ændre »og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/878/EU af 20. maj 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 150, side 253-293« til: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/878/EU af 20. maj 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 150, side 253-293, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU for så vidt angår virksomheders bæredygtighedsrapportering, EU-Tidende 2022, nr. L 322, side 15.«
Den foreslåede ændring vil videreføre den gældende fodnote og tilføje, at loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU for så vidt angår virksomheders bæredygtighedsrapportering.
Til nr. 2
Det følger af den gældende § 143, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, stk. 1, at fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder for hvert regnskabsår skal aflægge et årsregnskab, der består af en balance, en resultatopgørelse, anden totalindkomst, noter, herunder redegørelse for anvendt regnskabspraksis, og en oversigt over bevægelserne i egenkapitalen. Årsregnskabet skal suppleres med det i stk. 1, nr. 1-4 oplistede.
Det foreslås i stk. 4, at indsætte krav om, at en afgivet erklæring om bæredygtighedsrapportering, jf. den foreslåede § 154 a, stk. 1, skal indgå i årsrapporten.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med forslaget til ny § 154 a, jf. lovforslagets § 10, nr. 6, hvorefter fondsmæglerselskaber eller fondsmæglerholdingvirksomheder, der har pligt til at udarbejde en bæredygtighedsrapportering, vil skulle lade bæredygtighedsrapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering afgivet af en revisor, som i henhold til revisorloven er godkendt til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at når et fondsmæglerselskab eller en fondsmæglerholdingvirksomhed i medfør af det foreslåede § 154 a, stk. 1, skal udarbejde en bæredygtighedsrapportering, vil erklæringen om bæredygtighedsrapportering skulle indgå i årsrapporten. For en virksomhed, der frivilligt vælger at udarbejde en bæredygtighedsrapportering og frivilligt vælger at få bæredygtighedsrapporteringen forsynet med en erklæring om bæredygtighedsrapportering, vil erklæringen også skulle indgå i årsrapporten.
Til nr. 3
Efter den gældende § 146, stk. 2, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, har hvert enkelt ledelsesmedlem ansvar for, at årsrapporten udarbejdes i overensstemmelse med lovgivningen og eventuelle yderligere krav til regnskaber i vedtægter eller aftale, at årsrapporten kan revideres og godkendes i tide, og at den indsendes til Finanstilsynet og Erhvervsstyrelsen inden for de frister, der er fastsat i lovgivningen.
Det foreslås i § 146, stk. 2, nr. 2, at ændre »tide og« til: »tide,« og at der efter nr. 2, indsættes som nr. 3 : »3) at en eventuel erklæring om bæredygtighedsrapportering kan afgives, så årsrapporten kan godkendes i tide og«.
Det foreslåede stk. 2, nr. 3, vil gennemføre bæredygtighedsdirektivets artikel 1, nr. 11, om ændring af regnskabsdirektivets artikel 33, stk. 1.
Det foreslåede vil medføre, at en virksomheds ledelse, hvis det er krævet, i tillæg til de nuværende krav, i givet fald vil have ansvar for, at bæredygtighedsrapporteringen kan forsynes med en erklæring om bæredygtighedsrapportering, således at årsrapporten kan godkendes i tide.
Til nr. 4
Bestemmelsen i § 147, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, vedrører bl.a. årsrapportens ledelsespåtegning, som en virksomheds ledelsesmedlemmer skal udarbejde samt datere og underskrive. Bestemmelsens stk. 1, nr. 3 stiller krav til ledelsespåtegningen, hvor ledelsesmedlemmerne skal erklære sig om, hvorvidt ledelsesberetningen indeholder en retvisende redegørelse for udviklingen i fondsmæglerselskabets eller fondsmæglerholdingvirksomhedens aktiviteter og økonomiske forhold og, hvis der er udarbejdet koncernregnskab, koncernens aktiviteter og økonomiske forhold samt en beskrivelse af de væsentligste risici og usikkerhedsfaktorer, som henholdsvis fondsmæglerselskabet, fondsmæglerholdingvirksomheden og koncernen kan påvirkes af.
Det foreslås i § 147, stk. 1, nr. 3, at der efter »påvirkes af« indsættes », og at en eventuel bæredygtighedsrapportering er udarbejdet i overensstemmelse med reglerne i dette kapitel og de regler, der er udstedt i medfør af §§ 154 a, stk. 5, og 157.«
Det foreslåede vil implementere bæredygtighedsdirektivets artikel 2, nr. 2, litra a, om ændring af gennemsigtighedsdirektivets artikel 4, stk. 2, litra c, hvorefter en virksomheds ledelse også, hvor det er relevant, vil skulle erklære sig om, hvorvidt ledelsesberetningen er udarbejdet i overensstemmelse med standarderne for bæredygtighedsrapportering, og med de specifikationer, der er vedtaget i henhold til artikel 8, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/852 af 18. juni 2020 om fastlæggelse af en ramme til fremme af bæredygtige investeringer, m.v. (taksonomiforordningen) med senere ændringer.
De nærmere regler om bæredygtighedsrapportens indhold og form implementeres i Finanstilsynets regnskabsbekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl. I regnskabsbekendtgørelsen forventes krav indsat til virksomheders bæredygtighedsrapportering, hvorefter oplysninger i en virksomheds bæredygtighedsrapportering vil skulle afgives i overensstemmelse med de for virksomheden til enhver tid relevante standarder for bæredygtighedsrapportering, som fastsat af Kommissionen ved delegerede retsakter i medfør af artikel 29b, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU 26. juni 2013 om årsregnskaber, m.v. (regnskabsdirektivet) med senere ændringer.
Den foreslåede tilføjelse i § 147, stk. 1, nr. 3 vil medføre, at ledelsesmedlemmerne i en omfattet virksomhed i ledelsespåtegningen vil skulle erklære sig om, at ledelsesberetningen er udarbejdet i overensstemmelse med reglerne i kapitel 16 og de regler, der er udstedt i medfør af de foreslåede §§ 154 a og 157, herunder de standarder hvortil der henvises til i regnskabsbekendtgørelserne med de specifikationer, som fremgår af de supplerende delegerede retsakter, som er vedtaget af Kommissionen i henhold til taksonomiforordningens artikel 8, stk. 4.
Til nr. 5
Den gældende bestemmelse i § 154, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter vedrører revision af års- og koncernregnskaber og revisors udtalelse om ledelsesberetningen (»konsistenstjek«). I bestemmelsens 3. pkt., fastlægges, at revisionspligten ikke omfatter ledelsesberetningen og supplerende beretninger som indgår i årsrapporten, men at revisor skal afgive en udtalelse om, hvorvidt oplysningerne i ledelsesberetningen er i overensstemmelse med årsregnskabet og et eventuelt koncernregnskab.
Det foreslås, at § 154, 3. pkt. affattes således: »Revisor skal dog afgive en udtalelse om ledelsesberetningen.«
Den foreslåede ændring af 3. pkt., vil gennemføre bæredygtighedsdirektivets artikel 1, nr. 13, litra a, nr. i, om ændring af regnskabsdirektivets artikel 34, stk. 1, 2. afsnit, litra a, nr. ii, og litra b, hvorefter revisor dels skal afgive en udtalelse om, hvorvidt ledelsesberetningen er blevet udarbejdet i overensstemmelse med gældende lovkrav med undtagelse af kravene vedrørende bæredygtighedsrapportering, og dels skal afgive en udtalelse om, hvorvidt revisor under revisionen har fundet væsentlige fejlagtige angivelser i ledelsesberetningen, og arten af sådanne eventuelle fejlagtige angivelser anføres.
Med bæredygtighedsdirektivet bliver kravene til revisors udtalelse om ledelsesberetningens overensstemmelse med gældende lovkrav ændret, således at udtalelsen ikke skal vedrøre en virksomheds bæredygtighedsrapportering, hvis bæredygtighedsrapporteringen er forsynet med en erklæring om bæredygtighedsrapportering i henhold til § 154 a, jf. lovforslagets § 10, nr. 6. Ændringen skal ses i sammenhæng med bæredygtighedsdirektivets krav om, at en virksomheds bæredygtighedsrapportering skal forsynes med en erklæring om bæredygtighedsrapportering, som blandt andet omfatter en vurdering af, hvorvidt rapporteringen er udarbejdet i overensstemmelse med lovgivningens krav.
Den foreslåede ændring vil medføre, at i de tilfælde, hvor et fondsmæglerselskab eller en fondsmæglerholdingvirksomhed er forpligtet til at rapportere om bæredygtighed og til at lade bæredygtighedsrapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighed, vil den reviderende revisors udtalelse skulle indeholde en udtalelse om, hvorvidt ledelsesberetningen er i overensstemmelse med gældende lovkrav, dog med undtagelse af kravene til rapportering om bæredygtighed.
Den foreslåede ændring i § 154, 3. pkt., vil ikke undtage den reviderende revisor fra at skulle afgive en udtalelse om, hvorvidt ledelsesberetningen er i overensstemmelse med gældende lovkrav i øvrigt.
I tilfælde, hvor en virksomhed frivilligt vælger at udarbejde en rapportering om bæredygtighed, vil revisors udtalelse om, hvorvidt ledelsesberetningen er udarbejdet i overensstemmelse med gældende krav også omfatte bæredygtighedsrapporteringen, medmindre virksomheden har valgt at lade rapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i § 154 a i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
Til nr. 6
De generelle regler om aflæggelse af årsrapport samt revision fremgår af kapitel 16, i lov om fonds-mæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter. De mere detaljerede regler om årsrapporter og revision er fastlagt i regnskabsbekendtgørelsen om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl. (bekendtgørelse nr. 281 af 5. september 2014 med senere ændringer). For ikke-finansielle virksomheder gælder årsregnskabslovens regler.
Det foreslås at indsætte en ny § 154 a, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og-aktiviteter.
Før indsættelsen af § 154 a i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, foreslås overskriften »Erklæring om bæredygtighedsrapportering« indsat i forbindelse med, at der indsættes nye bestemmelser om bæredygtighedsrapportering.
Det foreslås i § 154 a , stk. 1, at et fondsmæglerselskab eller en fondsmæglerholdingvirksomhed, som er omfattet af pligten til at rapportere om bæredygtighed, vil skulle lade bæredygtighedsrapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering.
Det foreslåede vil implementere bæredygtighedsdirektivets artikel 1, nr. 13, litra a, nr. ii, om ændring af regnskabsdirektivets artikel 34, stk. 1, 2. afsnit, der indsætter litra aa, som vil medføre, at revisor vil skulle afgive en udtalelse på grundlag af en erklæringsopgave med begrænset sikkerhed om bæredygtighedsrapporteringen. Udtalelsen vil skulle omfatte bæredygtighedsrapporteringens overholdelse af regnskabsdirektivets krav, herunder bæredygtighedsrapporteringens overensstemmelse med de standarder for bæredygtighedsrapportering, der er vedtaget i henhold til artikel 29b eller 29c, i regnskabsdirektivet, den proces, som virksomheden har gennemført for at identificere de oplysninger, der indberettes efter disse standarder for bæredygtighedsrapportering, og overholdelsen af kravet om at opmærke bæredygtighedsrapportering i overensstemmelse med artikel 29d, i regnskabsdirektivet, og om overholdelsen af rapporteringskravene i artikel 8 i forordning (EU) 2020/852 om fastlæggelse af en ramme til fremme af bæredygtige investeringer, m.v. (taksonomiforordningen). Kravet gælder også for bæredygtighedsrapportering for koncernen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingselskaber omfattet af kravet om bæredygtighedsrapportering, vil blive forpligtiget til at lade fondsmæglerselskabets eller fondsmæglerholdingvirksomhedens bæredygtighedsrapportering, forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering.
Erklæringen vil skulle afgives med begrænset sikkerhed. Kommissionen kan i henhold til bæredygtighedsdirektivets artikel 1, nr. 15, der indfører en ny artikel 26a, stk. 3, i revisordirektivet, senest den 1. oktober 2028 vedtage standarder for erklæring med høj grad af sikkerhed efter en vurdering, der skal fastslå, om det er muligt at opnå erklæring med høj grad af sikkerhed for revisorer og for virksomheder. De nærmere krav til erklæringens indhold vil blive fastsat i henhold til revisorloven i Erhvervsstyrelsens bekendtgørelse om godkendte revisorers erklæringer.
Uanset kravet i det foreslåede stk. 1 om, at et fondsmæglerselskab eller en fondsmæglerholdingvirksomhed vil skulle forsyne dens bæredygtighedsrapportering med en erklæring om bæredygtighedsrapportering, vil den revisor, som afgiver revisionspåtegning på fondsmæglerselskabets eller fondsmæglerholdingvirksomhedens årsregnskab, stadig skulle afgive en udtalelse om ledelsesberetningen i henhold til § 154, 3. pkt., jf. lovforslagets § 10, nr. 5.
Er der tale om revision af en årsrapport, indeholdende en bæredygtighedsrapportering, som er forsynet med en erklæring om bæredygtighedsrapportering i henhold til kravene i bekendtgørelsen om godkendte revisorers erklæringer, vil den reviderende revisors udtalelse om ledelsesberetningen, jf. det foreslåede § 154, 3. pkt., ikke skulle forholde sig til, hvorvidt virksomhedens bæredygtighedsrapportering er udarbejdet i overensstemmelse med lovens krav. Det vil imidlertid stadig skulle indgå i den reviderende revisors udtalelse om ledelsesberetningen.
Et fondsmæglerselskab eller en fondsmæglerholdingvirksomhed, der frivilligt vælger at udarbejde bæredygtighedsrapportering, vil ikke være omfattet af pligten til at lade bæredygtighedsrapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering. Bæredygtighedsrapporteringen vil i sin helhed være omfattet af revisors udtalelse om ledelsesberetningen i henhold til § 154, herunder udtalelsen om, hvorvidt den er udarbejdet i overensstemmelse med lovgivningens krav.
De nærmere regler om bæredygtighedsrapportering, herunder kriterierne for, hvilke finansielle virksomheder, der er omfattet af kravet om bæredygtighedsrapportering, samt regler om indhold og form, vil fremgå af bekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl.
Det foreslås i stk. 2, at erklæringen om fondsmæglerselskabets eller fondsmæglerholdingvirksomhedens bæredygtighedsrapportering vil skulle afgives af revisorer, som i henhold til revisorloven er godkendt til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering.
Den foreslåede vil implementere bæredygtighedsdirektivets artikel 1, nr. 13, litra a og b, om ændring af regnskabsdirektivets artikel 34, stk. 1, 2. afsnit, litra a, nr. ii, og stk. 3, der medfører, at selskabets revisor udover at afgive en revisionspåtegning skal afgive en erklæring med begrænset sikkerhed om virksomhedens bæredygtighedsrapportering, men hvor det også tillades, at erklæringen vil kunne afgives af en anden revisor end den, der reviderer selskabets regnskab.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at erklæringen om bæredygtighedsrapportering efter det foreslåede stk. 1 kun vil kunne afgives af en revisor, som i henhold til revisorloven er godkendt til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering. Efter revisorloven vil en revisor kunne blive godkendt til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering, hvis betingelserne i de foreslåede bestemmelser til revisorlovens §§ 3 b og 3 c, jf. lovforslagets § 2, nr. 5, er opfyldt, og den pågældende er blevet registreret i det offentlige register over godkendte revisorer og revisionsvirksomheder, jf. revisorlovens § 2. For de nærmere betingelser vedrørende revisors godkendelse til at afgive erklæringer om bæredygtighed henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 5, vedrørende indsættelse af §§ 3 b og 3 c i revisorloven.
Den foreslåede bestemmelse vil udnytte muligheden i bæredygtighedsdirektivets artikel 1, nr. 13, litra b, som ændrer regnskabsdirektivets artikel 34, stk. 3. Efter det foreslåede vil der således ikke være krav om, at revisionspåtegningen og erklæringen om virksomhedens bæredygtighedsrapportering kun vil kunne afgives af den samme revisor. Virksomheden vil derfor kunne vælge en revisor til at revidere regnskabet, jf. § 154, og en anden revisor til at afgive erklæringen om bæredygtighedsrapportering, jf. den foreslåede § 154 a, stk. 2.
Det foreslås i stk. 3, at bestemmelserne i § 160, stk. 5-7 og 9, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, med de fornødne tilpasninger finder tilsvarende anvendelse for bæredygtighedsrapporteringen.
Bestemmelsen i § 160 omhandler regler for den revisor, som foretager revision af årsrapporten for fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder.
Det følger af § 160, stk. 5, at ved revisorskifte skal fondsmæglerselskabet eller fondsmæglerholdingvirksomheden og den afgående revisor senest 1 måned efter fratræden give Finanstilsynet hver sin redegørelse, hvis skiftet skyldes særlige forhold.
Efter det foreslåede stk. 3, vil henvisningen til § 160, stk. 5, sikre, at Finanstilsynet får den fornødne redegørelse om årsagen til et revisorskifte, når den afgående revisor er den revisor, som i henhold til revisorloven er godkendt til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering og som af virksomheden er valgt hertil.
Det følger af § 160, stk. 6, at Finanstilsynet kan pålægge revisor, og for fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder med intern revisor tillige intern revisionschef at give oplysninger om forholdene i et fondsmæglerselskab, i en fondsmæglerholdingvirksomhed eller i sådanne fondsmæglerselskabers og fondsmæglerholdingvirksomheders dattervirksomheder.
Efter det foreslåede stk. 3, vil henvisningen til § 160, stk. 6, sikre Finanstilsynet mulighed for at indhente relevante oplysninger i forbindelse med tilsynsopgaven om bæredygtighedsrapportering også i de tilfælde, hvor bæredygtighedsrapporten ikke er en del af ledelsesberetningen, og hvor revisor er forskellig fra den i § 160, stk. 1, valgte revisor, og i tilfælde, hvor den interne revisionschef udfører arbejdshandler som grundlag for erklæringen om bæredygtighedsrapportering.
Det følger af § 160, stk. 7, at Finanstilsynet kan foranstalte en ekstraordinær revision i et fondsmæglerselskab, i en fondsmæglerholdingvirksomhed eller i sådanne fondsmæglerselskabers og fondsmæglerholdingvirksomheders dattervirksomheder. Fondsmæglerselskabet eller fondsmæglerholdingvirksomheden kan pålægges at betale for revisionens udførelse. Finanstilsynet godkender honorarets størrelse.
Efter det foreslåede stk. 3, vil henvisningen til § 160, stk. 7, betyde, at Finanstilsynet har mulighed for at foranstalte gennemførelse af ekstraordinære arbejdshandlinger vedrørende bæredygtighedsrapporteringen eller kræve en fornyet erklæringsafgivelse, uanset om fondsmæglerselskabets eller fondsmæglerholdingvirksomhedens bæredygtighedsrapportering er en del af ledelsesberetningen eller en selvstændig bæredygtighedsrapport for filialer og dattervirksomheder af virksomheder placeret uden for EU/EØS.
Det følger af § 160, stk. 9, at bestyrelsen ikke kan tillade, jf. § 89, stk. 1, at interne revisions- og vicerevisionschefer påtager sig hverv, der bevirker, at de kommer i strid med habilitetsbestemmelser svarende til dem, der i medfør af revisorloven og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden og om ophævelse af Kommissionens afgørelse 2005/909/EF med senere ændringer, finder anvendelse for eksterne revisorer for virksomheder af interesse for offentligheden
Efter det foreslåede stk. 3, vil henvisningen til § 160, stk. 9, sikre, at interne revisions- og vicerevisionschefer ikke må være inhabile i forhold til udførte arbejdshandlinger som grundlag for erklæringen om bæredygtighedsrapportering, jf. stk. 1.
Det foreslåede stk. 3 vil medføre, at bestemmelserne i § 160, stk. 5-7 og 9 om revision af årsrapporten tilsvarende vil finde anvendelse for bæredygtighedsrapporteringen, uanset om denne indgår i årsrapporten eller udarbejdes særskilt, og uanset om det er samme revisor, der afgiver revisionspåtegning på årsrapporten og afgiver erklæring om bæredygtighedsrapporteringen, eller om det er to forskellige revisorer.
Det foreslås i stk. 4, at bestyrelsen kan tillade, at interne revisions- og vicerevisionschefer udfører arbejdshandlinger som grundlag for erklæringen om bæredygtighedsrapportering, jf. stk. 1. Bestemmelserne i § 160, stk. 8, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, finder med de fornødne tilpasninger tilsvarende anvendelse for interne revisions- og vicerevisionschefers arbejdshandlinger i forbindelse med afgivelse af erklæring om bæredygtighedsrapportering.
Det foreslåede stk. 4 vil indebære, at fondsmæglerselskabers og fondsmæglerholdingvirksomheders interne revisions- og vicerevisionschefer vil kunne udføre arbejdshandlinger som grundlag for den erklæring om bæredygtighedsrapportering, som en revisor, der er godkendt til at afgive en sådan erklæring, gennemfører for at kunne afgive erklæringen. Med henvisningen til § 160, stk. 8, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, vil det endvidere være muligt for interne revisions- og vicerevisionschefer, foruden at udføre revisionsopgaver i virksomheder inden for koncernen eller i virksomheder inden for samme administrationsfællesskab også, med bestyrelsens tilladelse, at udføre arbejdshandlinger som grundlag for den erklæring om bæredygtighedsrapportering, som en revisor, der er godkendt til at afgive en sådan erklæring, gennemfører for at kunne afgive erklæringen.
Det foreslås i stk. 5, at Finanstilsynet fastsætter bestemmelser om revisionens afgivelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering, herunder om intern revision og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler.
Bemyndigelsesbestemmelsen svarer til § 160, stk. 1, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, der bemyndiger Finanstilsynet til at fastsætte bestemmelser om gennemførelsen af revisionen af årsrapporter i fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder.
Den foreslåede bestemmelse vil give Finanstilsynet hjemmel til at fastsætte regler om revisionens afgivelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering. Herunder vil Finanstilsynet kunne fastsætte bestemmelser om intern revision og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler.
Bemyndigelsesbestemmelsen adskiller sig fra det foreslåede § 157, stk. 4, der omfatter selve udformningen af bæredygtighedsrapporten, herunder regler om indhold og form, ved at det foreslåede § 154 a, stk. 6, omfatter selve de arbejdshandlinger, der skal udføres som grundlag for afgivelsen af erklæringen om bæredygtighedsrapportering. Hvor udformningen af årsrapporten og bæredygtighedsrapporten for virksomheder, som er omfattet af lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, forventes at blive reguleret i en ny bekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl., så er revisionen reguleret i bekendtgørelse om revisionens gennemførelse i finansielle virksomheder m.v. samt finansielle koncerner (bekendtgørelse nr. 1912 af 22. december 2015) samt i bekendtgørelse om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentraler m.fl. (nr. 1581 af 22. december 2022).
Til nr. 7
Det følger af overskriften før § 155, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, at bestemmelserne i afsnittet omhandler regler om indsendelse af årsrapporter og revisionsprotokollater.
Det foreslås, at overskriften affattes således: »Indsendelse af årsrapporter, revisionsprotokollater og erklæringer om bæredygtighedsrapportering«.
Ændringen af overskriften er en tilpasning som følge af det foreslåede § 154 a, jf. lovforslagets § 10, nr. 6, der indeholder en bestemmelse om erklæringer om bæredygtighedsrapportering.
Med forslaget vil det fremgå af overskriften, at afsnittet også omfatter en bestemmelse om erklæringer om bæredygtighedsrapportering.
Til nr. 8
§ 156, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter omhandler indsendelse af årsrapporter til Erhvervsstyrelsen.
Ifølge bestemmelsens stk. 2, 1. pkt., skal den indsendte årsrapport indeholde mindst de bestanddele, der er obligatoriske, samt den fulde revisionspåtegning.
Det foreslås, at § 156, stk. 2, 1. pkt., ændres, så det tilføjes, at den indsendte årsrapport også skal indeholde en eventuel anden erklæring fra en revisor, jf. § 154 a, stk. 1, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med forslaget til § 154 a, jf. lovforslagets § 10, nr. 6, hvorefter virksomheder, der har pligt til at udarbejde en bæredygtighedsrapportering, vil skulle lade bæredygtighedsrapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering afgivet af en revisor, der er godkendt til at afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering.
Det foreslåede vil medføre, at en virksomhed, som er forpligtet til at rapportere om bæredygtighed, altid vil skulle lade revisors erklæring om bæredygtighedsrapportering, jf. § 154 a, indgå i årsrapporten, som indsendes til Erhvervsstyrelsen. Med det foreslåede vil en erklæring om bæredygtighedsrapportering efter § 154 a, fremadrettet blive en obligatorisk bestanddel af årsrapporten for de virksomheder, der er omfattet af rapporteringsforpligtigelsen.
Vælger en virksomhed frivilligt at udarbejde en bæredygtighedsrapportering, og lade rapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering i henhold til § 154 a, vil det ligeledes være et krav, at erklæringen om bæredygtighedsrapportering vil skulle indgå i den indberettede årsrapport.
Til nr. 9
§ 156, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter omhandler indsendelse af årsrapporter til Erhvervsstyrelsen.
Det foreslås at der i § 156, indsættes et nyt stk. 3 . Det foreslås i stk. 3, at en virksomhed, som har pligt til at udarbejde bæredygtighedsrapportering, og som i henhold til anden lovgivning er forpligtet til at lade dele af sin bæredygtighedsrapportering verificere af en akkrediteret uafhængig tredjepart, skal gøre rapporten fra den uafhængige tredjepart tilgængelig på virksomhedens hjemmeside.
Forslaget vil implementere bæredygtighedsdirektivets artikel 1, nr. 13, litra c om ændring af regnskabsdirektivets artikel 34 med tilføjelse af et nyt stk. 6, som handler om offentliggørelse af rapporter fra akkrediterede uafhængige tredjeparter, hvis en virksomhed, som har pligt til at udarbejde bæredygtighedsrapportering, efter EU-lovgivning skal lade dele af sin bæredygtighedsrapportering verificere af en sådan
Der vil være tale om et selvstændigt dokument, som ikke er en del af virksomhedens årsrapport, men en rapport udarbejdet af den akkrediterede uafhængige tredjepart til brug for virksomhedens verificering af dele af sin bæredygtighedsrapportering. Rapporten fra den akkrediterede uafhængige tredjepart vil skulle offentliggøres på virksomhedens hjemmeside med henblik på at sikre transparens om, og dokumentation for, eventuel verificering.
Til nr. 10
Der er i gældende ret ikke regler om tredjelandsvirksomheders dattervirksomheder eller filialers pligt til at udarbejde og indsende en bæredygtighedsrapport, erklæring om bæredygtighedsrapportering og eventuel erklæring om udarbejdelse af bæredygtighedsrapport ved manglende oplysninger eller manglende afgivelse af bæredygtighedsrapportering fra tredjelandsvirksomheden.
Det foreslås at indsætte en ny § 156 a, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
Det følger af det foreslåede § 156 a , stk. 1, at dattervirksomheder og filialer, der skal udarbejde en bæredygtighedsrapport på vegne af den øverste modervirksomhed eller en udenlandsk virksomhed, der ikke er underlagt lovgivningen i den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, skal indsende bæredygtighedsrapporten og en erklæring om bæredygtighedsrapportering, som er afgivet af en juridisk eller fysisk person, der er autoriseret til at afgive erklæring herom i henhold til lovgivningen i det pågældende land, til Erhvervsstyrelsen senest 12 måneder efter afslutning af det regnskabsår, som bæredygtighedsrapporten vedrører.
Det foreslåede § 156 a, vil implementere artikel 1, nr. 14, i bæredygtighedsdirektivet, som indsætter artikel 40d, i regnskabsdirektivet. Det foreslåede vil medføre, at det er dattervirksomheden eller filialen, der er ansvarlig for at indsende bæredygtighedsrapporten og en erklæring om bæredygtighedsrapportering til Erhvervsstyrelsen. Bæredygtighedsrapporten og erklæringen om bæredygtighedsrapportering vil skulle være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 12 måneder efter afslutningen af det regnskabsår, som rapporten vedrører.
De nærmere regler vedrørende bæredygtighedsrapportens indhold og form vil for fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder fremgå af bekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl.
Det følger af det foreslåede § 156 a, stk. 2, at de virksomheder som nævnes i stk. 1 vil skulle indsende en erklæring om, at bæredygtighedsrapporten er udarbejdet på grundlag af de oplysninger, som dattervirksomheden eller filialen er i besiddelse af, hvis den øverste modervirksomhed, eller den udenlandske virksomhed, ikke har stillet de nødvendige oplysninger til rådighed til brug for udarbejdelsen af bæredygtighedsrapporten. En eventuel erklæring om, at der ikke er stillet de nødvendige oplysninger til rådighed, vil skulle indsendes til Erhvervsstyrelsen senest 12 måneder efter afslutning af det regnskabsår, som bæredygtighedsrapporten vedrører.
Bestemmelsen vil vedrøre de tilfælde, hvor dattervirksomheden og filialen ikke kan få adgang til alle de nødvendige oplysninger, for at kunne udarbejde en bæredygtighedsrapport. I det tilfælde skal dattervirksomheden eller filialen udarbejde en rapport med de oplysninger, som den er i besiddelse af, eller har indhentet eller erhvervet. Som tillæg hertil skal dattervirksomheden eller filialen afgive en erklæring om, at den øverste modervirksomhed eller den udenlandske virksomhed, ikke har stillet de nødvendige oplysninger til rådighed.
Bæredygtighedsrapporten, erklæringen om bæredygtighedsrapportering og en eventuel erklæring om, at der ikke er stillet de nødvendige oplysninger til rådighed, vil skulle være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 12 måneder efter afslutningen af det regnskabsår, som rapporten vedrører. Bæredygtighedsrapporten skal, for de virksomheder som nævnes i stk. 1, indsendes som et særskilt dokument og vil således ikke skulle inkluderes i et års- eller koncernregnskab. Bæredygtighedsrapporten, forsynet med en erklæring om bæredygtighedsrapportering, og en eventuel erklæring om udarbejdelse af bæredygtighedsrapport med manglende oplysninger fra tredjelandsvirksomheden vil være gratis tilgængelig for offentligheden på det centrale virksomhedsregister (datacvr.virk.dk).
Det følger af det foreslåede § 156 a, stk. 3, at dattervirksomheder og filialer, der er undtaget fra selv at udarbejde en bæredygtighedsrapport, fordi den øverste modervirksomhed, eller den udenlandske virksomhed, har udarbejdet en bæredygtighedsrapport, til Erhvervsstyrelsen senest 12 måneder efter afslutning af det regnskabsår, som rapporten vedrører, vil skulle indsende den bæredygtighedsrapport der er udarbejdet af den øverste modervirksomhed, eller den udenlandske virksomhed, sammen med en erklæring om bæredygtighedsrapportering, eller en eventuel erklæring om, at den øverste modervirksomhed eller den udenlandske virksomhed ikke har afgivet en erklæring om bæredygtighedsrapportering.
Bestemmelsen vil implementere regnskabsdirektivets artikel 40d, og vil sikre, at dattervirksomheden eller filialen, der er undtaget fra selv at udarbejde en bæredygtighedsrapport, indsender koncernens, herunder den øverste modervirksomheds, eller den udenlandske virksomheds bæredygtighedsrapport, erklæring om bæredygtighedsrapportering eller en eventuel erklæring om, at den øverste modervirksomhed eller den udenlandske virksomhed ikke har afgivet erklæringen om bæredygtighedsrapportering til rådighed for dattervirksomheden eller filialen til Erhvervsstyrelsen.
Det følger af det foreslåede § 156 a, stk. 4, at Finanstilsynet efter forhandling med Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om indsendelse af bæredygtighedsrapporten, erklæring om bæredygtighedsrapportering og eventuelle erklæringer efter det foreslåede stk. 2 og 3 til Erhvervsstyrelsen.
Den foreslåede bestemmelse vil give Finanstilsynet hjemmel til, efter forhandling med Erhvervsstyrelsen, at fastsætte nærmere regler om indsendelse af bæredygtighedsrapporten, erklæringen om bæredygtighedsrapportering og eventuelle erklæringer om manglende oplysninger eller manglende erklæring om bæredygtighedsrapportering fra den øverste modervirksomhed eller den udenlandske virksomhed. Det forventes, at hjemlen vil blive udnyttet således, at de omfattede virksomheder og filialer vil skulle indsende rapporten med erklæringen om bæredygtighedsrapportering og eventuelle erklæringer i en særlig indberetningsløsning for bæredygtighedsrapporter.
For at sikre at data er sammenlignelige, vil rapporten skulle gøres tilgængelig for offentligheden i et elektronisk rapporteringsformat, som er maskinlæsbart.
Til nr. 11
Det følger af overskriften før § 157 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, at bestemmelsen omhandler Finanstilsynets beføjelser til at fastsætte nærmere regler om årsrapporten.
Det foreslås at overskriften til afsnittet affattes således: »Finanstilsynets beføjelser til at fastsætte nærmere regler om årsrapporten og erklæringer om bæredygtighedsrapportering«.
Ændringen af overskriften vil være en tilpasning som følge af det foreslåede § 157, stk. 4, jf. lovforslagets § 10, nr. 11, der indeholder en bemyndigelsesbestemmelse.
Til nr. 12
Det følger af § 157, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, at Finanstilsynet fastsætter nærmere regler for årsrapporter mv.
Det foreslås i § 157, stk. 4, at Finanstilsynet fastsætter regler for bæredygtighedsrapportering, herunder regler om indhold og form.
Den foreslåede bestemmelse vil give Finanstilsynet hjemmel til at fastsætte nærmere regler om bæredygtighedsrapportering, herunder regler om indhold og form. Det forventes, at hjemlen vil blive udnyttet således, at krav til bæredygtighedsrapportering, for fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder, fastsættes i Finanstilsynets regnskabsbekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl.
Det foreslåede stk. 4, vil give Finanstilsynet hjemmel til at fastsætte regler til indhold og form af redegørelsen om bæredygtighed i regnskabsbekendtgørelserne. Denne tilgang fastholder gældende praksis på området og sikrer konsistens ved, at kravene til bæredygtighedsrapportering vil kunne findes i samme regelsæt som tilsvarende regnskabsregler.
Til nr. 13
Bestemmelsen i § 158, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, vedrører Finanstilsynets beføjelser til at yde vejledning, påtale overtrædelser og påbyde, at fejl skal rettes, og at overtrædelser skal bringes til ophør med henblik på at sikre, at fondsmæglerselskabers og fondsmæglerholdingvirksomheders årsrapporter er i overensstemmelse med reglerne i kapitel 16 og de regler, der er udstedt i medfør af § 157, og at fondsmæglerselskabers og fondsmæglerholdingvirksomheders koncernregnskaber, omfattet af artikel 4 i Rådets forordning om anvendelse af internationale regnskabsstandarder, er i overensstemmelse med de internationale regnskabsstandarder.
Det foreslås i § 158, efter »årsrapporter« at indsætte: »samt bæredygtighedsrapporter udarbejdet af dattervirksomheder og filialer på vegne af den øverste modervirksomhed eller en udenlandsk virksomhed, der ikke er underlagt lovgivningen i den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område,«.
Bæredygtighedsdirektivet stiller krav om, at virksomheder skal medtage en redegørelse om bæredygtighed i ledelsesberetningen. Redegørelsen, der skal udgøre et særskilt afsnit i ledelsesberetningen, vil derved indgå i virksomhedens årsrapport.
For en dattervirksomhed, som indgår i en koncern, hvor den øverste modervirksomhed ikke er er underlagt lovgivningen i den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, eller en filial af en udenlandsk virksomhed, der ikke er underlagt lovgivningen i den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, skal der udarbejdes en bæredygtighedsrapport på vegne af den øverste modervirksomhed eller den udenlandske virksomhed. Bæredygtighedsrapporten udarbejdes særskilt af dattervirksomheden og filialen.
Med forslaget vil Finanstilsynets beføjelser i § 158 blive udvidet, så de også vil finde anvendelse med henblik på at sikre, at bæredygtighedsrapporter udarbejdet særskilt fra årsrapporten af dattervirksomheder og filialer på vegne af den øverste modervirksomhed, eller en udenlandsk virksomhed, der ikke er underlagt lovgivningen i den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, vil være i overensstemmelse med reglerne i kapitel 16 og de regler, der er udstedt i medfør af § 157.
Til nr. 14
Det følger af § 230, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, at Finanstilsynet kontrollerer, at reglerne for finansiel information i årsrapporter og delårsrapporter i §§ 143 og 146-154, og i regler udstedt i medfør af § 157, er overholdt for fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder, som har udstedt omsættelige værdipapirer, der er optaget til handel på et reguleret marked, jf. § 213, stk. 1-5 og 8, i lov om kapitalmarkeder.
Det foreslås i § 230, at ændre »finansiel information« til: »information«, og at ændre »§§ 143 og 146-154« ændres til: »§§ 143 og 146-154 a«.
Forslaget vil være en konsekvensændring ved ændringen fra »finansiel information« til »information«, som følge af lovforslagets § 6, nr. 2, om ændring af ordlyden i § 213, stk. 1 og 5, i lov om kapitalmarkeder.
Derudover foreslås det, at henvisningen til bestemmelserne »§§ 143 og 146-154« ændres til: »§§ 143 og 146-154 a« for at omfatte den foreslåede § 154 a, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter jf. lovforslagets § 10, nr. 6.
Den foreslåede ændring i henvisningerne vil medføre, at Finanstilsynets kontrol med information udvides til at omfatte kontrollen med den foreslåede § 154 a. Ændringen er udtryk for en tilpasning til Finanstilsynets eksisterende kontrol med visse regler om årsrapport og revision i kapitel 16 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til § 10, nr. 6.
Til nr. 15
Efter den gældende § 266, stk. 1, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, straffes overtrædelse af nærmere fastsatte bestemmelser i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Det foreslås i § 266, stk. 1, nr. 1, at indsætte en henvisning til § 154 a, stk. 1 og 2.
Forslaget vil indebære, at overtrædelse af det foreslåede § 154 a, stk. 1 og 2, kan straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, hvis et fondsmæglerselskab eller en fondsmæglerholdingvirksomhed, som har pligt til at udarbejde bæredygtighedsrapportering, har undladt at lade bæredygtighedsrapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering efter § 154, stk. 1, eller hvis fondsmæglerselskabet eller fondsmæglerholdingvirksomheden har ladet bæredygtighedsrapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering fra en person, som ikke opfylder betingelserne for afgivelse af erklæringen i § 154 a, stk. 2.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget til ny § 154 a, jf. lovforslagets § 10, nr. 6, hvorefter et fondsmæglerselskab eller en fondsmæglerholdingvirksomhed, der har pligt til at udarbejde bæredygtighedsrapportering, skal lade bæredygtighedsrapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering afgivet af en revisor, der er godkendt hertil. Det er et krav efter bæredygtighedsdirektivet, at bæredygtighedsrapporteringen forsynes med en erklæring om bæredygtighedsrapportering for at sikre troværdigheden af bæredygtighedsoplysningerne og opfylde de tilsigtede brugeres behov for disse oplysninger. Overtrædelse af reglerne for erklæring om bæredygtighedsrapporteringen bør derfor straffes på lige fod med overtrædelse af reglerne om revision af virksomhedens årsregnskab.
Med den foreslåede henvisning til § 154 a, stk. 1 og 2 vil der blive indført hjemmel til at straffe overtrædelse af det foreslåede § 154 a, stk. 1 og 2 med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.