I tobaksafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018, som ændret ved § 21 i lov nr. 1728 af 27. december 2018, § 28 i lov nr. 1126 af 19. november 2019 og § 7 i lov nr. 1295 af 5. december 2019, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 1, udgår »fra den 1. januar 2014«.
2. I § 1, stk. 1, nr. 1, ændres »118,25 øre« til: »173,79 øre«.
3. I § 1, stk. 1, nr. 2, ændres »738,50 kr.« til: »1.300,90 kr.«
4. I § 1, stk. 1, nr. 3, ændres »788,50 kr.« til: »1.350,90 kr.«
5. § 1, stk. 1, nr. 1-3, affattes således:
»1) For cigaretter: 193,54 øre pr. styk og 1 pct. af detailsalgsprisen, jf. § 28.
For røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af stk. 2 er defineret som groftskåret røgtobak: 1.500,90 kr. pr. kilogram.
For røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af stk. 2 er defineret som finskåret røgtobak: 1.550,90 kr. pr. kilogram.«
6. § 7, stk. 1, affattes således:
»Af cigarer, cerutter og cigarillos betales afgift til statskassen med 52,7 øre pr. styk plus 10 pct. af detailprisen efter § 28, dog skal afgiften og den beregnede moms af detailprisen fastsat efter § 28 mindst udgøre i alt 133,9 øre pr. styk.«
7. § 7, stk. 1, affattes således:
»Af cigarer, cerutter og cigarillos betales afgift til statskassen med 101,01 øre pr. styk plus 10 pct. af detailprisen efter § 28, dog skal afgiften og den beregnede moms af detailprisen fastsat efter § 28 mindst udgøre i alt 202,90 øre pr. styk.«
8. § 7, stk. 1, affattes således:
»Af cigarer, cerutter og cigarillos betales afgift til statskassen med 118,51 øre pr. styk plus 10 pct. af detailprisen efter § 28, dog skal afgiften og den beregnede moms af detailprisen fastsat efter § 28 mindst udgøre i alt 227,90 øre pr. styk.«
9. I § 7, stk. 2, ændres »kalenderår« til: »tidspunkt«.
I lov om forskellige forbrugsafgifter, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 22. februar 2018, som ændret ved § 5 i lov nr. 1431 af 5. december 2018, § 8 i lov nr. 1728 af 27. december 2018, § 12 i lov nr. 1126 af 19. november 2019 og § 2 i lov nr. 1295 af 5. december 2019, foretages følgende ændringer:
1. I § 13, stk. 1, ændres »73 kr. og 85 øre« til: »113 kr.«
2. I § 13, stk. 2, ændres »268 kr. og 44 øre« til: »410 kr. og 76 øre«.
3. § 13 affattes således:
»§ 13. Der skal af kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., betales en afgift på 126 kr. og 93 øre pr. kilogram.
Stk. 2. Der skal af anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., betales en afgift på 461 kr. og 37 øre pr. kilogram.«
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 1-4 og 7, og § 2, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. april 2020.
Stk. 3. § 1, nr. 5 og 8, og § 2, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 4. § 1, nr. 1-4 og 7, har alene virkning for varer, som fra og med den 1. april 2020 udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres. § 1, nr. 5 og 8, har alene virkning for varer, som fra og med den 1. januar 2022 udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres. § 1, nr. 6, har alene virkning for varer, som fra og med den 1. januar 2020 udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.
Stk. 5. Hvis en virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 20. november 2019 til og med den 31. marts 2020 køber stempelmærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. flere kilogram røgtobak, end virksomheden normalt ville gøre i en periode på 133 dage, anses det overskydende køb for foretaget den 1. april 2020 og vil blive efterreguleret i henhold til de i § 1, nr. 2-4, fastsatte afgiftssatser.
Stk. 6. Hvis en virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 20. november 2019 til og med den 31. marts 2020 lader flere end 5 pct. cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, jf. tobaksafgiftslovens § 8, end virksomheden normalt ville gøre i en periode på 133 dage, anses den mængde, der overstiger de 5 pct., som overgået til forbrug den 1. april 2020 og vil blive efterreguleret i henhold til de i § 1, nr. 7, fastsatte afgiftssatser.
Stk. 7. Ved afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak en virksomhed normalt ville købe stempelmærker i en periode på 133 dage, jf. stk. 5, tages udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 9, 11 og 13. Antallet ganges herefter med 133.
Stk. 8. Ved afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos en virksomhed normalt lader overgå til forbrug i en periode på 133 dage, jf. stk. 6, tages udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 10, 12 og 14. Antallet ganges herefter med 133.
Stk. 9. For virksomheder, der pr. 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 133 dage, jf. stk. 5, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 7.
Stk. 10. For virksomheder, der pr. 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 133 dage, jf. stk. 6, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 8.
Stk. 11. For virksomheder, der pr. 1. april 2019 til og med den 30. september 2019 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 133 dage, jf. stk. 5, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 1. november 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 7.
Stk. 12. For virksomheder, der pr. 1. april 2019 til og med den 30. september 2019 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 133 dage, jf. stk. 6, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 1. november 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 8.
Stk. 13. For virksomheder, der pr. 1. oktober 2019 registreres efter tobaksafgiftsloven, finder stk. 5 ikke anvendelse.
Stk. 14. For virksomheder, der pr. 1. oktober 2019 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, finder stk. 6 ikke anvendelse.
Stk. 15. Virksomheder, der er koncernforbundne, betragtes i stk. 5-14 som en enkelt virksomhed.
Stk. 16. Hvis en virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2021 køber stempelmærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. flere kilogram røgtobak, end virksomheden normalt ville gøre i en periode på 640 dage, anses det overskydende køb for foretaget den 1. januar 2022 og vil blive efterreguleret i henhold til de i § 1, nr. 5, fastsatte afgiftssatser.
Stk. 17. Hvis en virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2021 lader flere end 5 pct. cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, jf. tobaksafgiftslovens § 8, end virksomheden normalt ville gøre i en periode på 640 dage, anses den mængde, der overstiger de 5 pct., som overgået til forbrug den 1. januar 2022 og vil blive efterreguleret i henhold til de i § 1, nr. 8, fastsatte afgiftssatser.
Stk. 18. Ved afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak en virksomhed normalt ville købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, tages udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 20, 22 og 36. Antallet ganges herefter med 275.
Stk. 19. Ved afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos en virksomhed normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, tages udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 21, 23 og 37. Antallet ganges herefter med 275.
Stk. 20. For virksomheder, der pr. 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 21. For virksomheder, der pr. 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 22. For virksomheder, der pr. 1. april 2019 til og med den 30. september 2019 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 1. november 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 23. For virksomheder, der pr. 1. april 2019 til og med den 30. september 2019 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 1. november 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 24. For virksomheder, der pr. 1. oktober 2019 til og med den 31. marts 2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 25. For virksomheder, der pr. 1. oktober 2020 til og med den 31. marts 2020 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 26. For virksomheder, der pr. 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. juli 2020 til og med den 30. september 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 27. For virksomheder, der pr. 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. juli 2020 til og med den 30. september 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 28. For virksomheder, der pr. 1. juli 2020 til og med den 30. september 2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. oktober 2020 til og med den 31. december 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 29. For virksomheder, der pr. 1. juli 2020 til og med den 30. september 2020 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. oktober 2020 til og med den 31. december 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 30. For virksomheder, der pr. 1. oktober 2020 til og med den 31. december 2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 31. For virksomheder, der pr. 1. oktober 2020 til og med den 31. december 2020 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. januar 2021 til og med den 30. april 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 32. For virksomheder, der pr. 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 33. For virksomheder, der pr. 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 34. For virksomheder, der pr. 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 35. For virksomheder, der pr. 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 36. For virksomheder, der pr. 1. juli 2021 registreres efter tobaksafgiftsloven, finder stk. 16 ikke anvendelse.
Stk. 37. For virksomheder, der pr. 1. juli 2021 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, finder stk. 17 ikke anvendelse.
Stk. 38. Virksomheder, der er koncernforbundne, betragtes i stk. 16-37 som en enkelt virksomhed.
Givet på Marselisborg Slot, den 27. december 2019
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Morten Bødskov
Officielle noter
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
Efter gældende ret er emballageafgiftslovens fulde lovtitel ”lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og
pvc-folier (emballageafgiftsloven)”.
Ved lov nr. 1434 af 5. december 2018 blev emballageafgiften på pvc-folier til levnedsmidler ophævet.
Det foreslås at nyaffatte emballageafgiftslovens titel som følge af, at emballageafgiften på pvc-folier til levnedsmidler blev
ophævet ved § 1, nr. 1, i lov nr. 1434 af 5. december 2018, så titlen bliver ”lov om afgift af visse emballager, poser og
engangsservice (emballageafgiftsloven)”.
Til nr. 2 og 3
Det følger af emballageafgiftslovens § 2 a, at der svares en vægtbaseret afgift af poser fremstillet af papir eller plast m.v. med
et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 liter. Afgiftspligten omfatter bæreposer af papir eller plast m.v. med et
rumfang på mindst 5 liter med hank eller lignende f.eks. stropper eller snipper, som kan sammenbindes. Hensigten med
emballageafgiften på bæreposer er at afgiftspålægge de typer af poser, som med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet,
tasker og lignende. Afgiften omfatter f.eks. ikke lukkede poser (topsvejsede) til brug for køkkenruller eller toiletpapir, eller
poser, der er umiddelbart sammenlignelige med bærenet og tasker, såsom poser af meget kraftig plast.
Efter emballageafgiftslovens § 2 b, nr. 1, udgør den gældende afgiftssats for poser af papir m.v. 10 kr. pr. kg. Efter
emballageafgiftslovens § 2 b, nr. 2, udgør den gældende afgiftssats for poser af plast m.v. 22 kr. pr. kg.
Det foreslås, at afgiftssatserne i § 2 b fordobles, således at afgiftssatsen for poser af papir m.v., jf. nr. 1, vil komme til at
udgøre 20 kr. pr. kg, og afgiftssatsen for poser af plast m.v., jf. nr. 2, vil komme til at udgøre 44 kr. pr. kg, hvilket svarer
til en stigning i forbrugerprisen på ca. 50 øre pr. standardpose.
Til nr. 4
Det følger af emballageafgiftslovens § 2 c, stk. 2, at der skal svares en vægtbaseret afgift af engangsservice på 19,20 kr. pr.
kg. Engangsservice uanset typen af service og fremstillingsmateriale er omfattet af afgiftspligten, dvs. knive, gafler, skeer,
tallerkner og krus m.v., der benyttes i forbindelse med indtagelse af fødevarer, og som sædvanligvis er bestemt til bortkastning
efter brug, uanset om servicet eventuelt kan anvendes flere gange. Engangsservice, som anvendes til erhvervsmæssig brug, er også
omfattet af afgiften. Derved er al engangsservice omfattet af afgiftspligten. Eksempler på varer, som er omfattet af afgiften, er:
– Bakker med en længde eller tallerkener med en diameter på 33 cm eller derunder.
– Drikkebægre og beholdere med et rumindhold op til 2 l, også selv om de er forsynet med målstreger.
– Drikkebægre af polypropylen med målstreger (hospitalsbægre), som kan forsynes med et låg med drikketud.
– Drinkspinde.
– Engangskopper fremstillet af pap, der udelukkende bruges til demonstration (prøvesmagning) af andre varer.
– Grilltallerkener med flere rum.
– Kaffefade (bakker med fordybning til en kop, bruges som kombineret tallerken og underkop).
– Rørepinde af plast.
– Plastskeer i importerede pakninger, som også indeholder sukker, flødepulver og en serviet.
– Portionsskåle, bægre, kopper eller lignende til servering af is og desserter.
– Pølsebakker fremstillet af foldet pap.
– Tallerkener, trekantede, der er specielt konstruerede til automater med mikrobølgeovn.
– Træspatler til isbægre m.v.
Det foreslås, at afgiftssatsen i § 2 c, stk. 2, fordobles, således, at afgiften på engangsservice vil komme til at udgøre 38,40
kr. pr. kg. Afgiften på engangsservice har til formål at begrænse anvendelsen af engangsservice og dermed reducere
affaldsmængderne samt fremme genanvendelse.
Efter tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der fra den 1. januar 2014 betales afgift af cigaretter og røgtobak her i landet efter
reglerne i tobaksafgiftsloven og efter satserne i tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-3.
I lov nr. 626 af 11. juni 2010 blev afgiften for cigaretter og røgtobak forhøjet. Forhøjelsen skete i to led, hvoraf den første
forhøjelse fremgik af ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 5, stk. 3, i lov nr. 626 af 11. juni 2010. Den endelige afgift, som skulle
være gældende fra den 1. januar 2014, blev indsat i tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-3, jf. § 3 i lov nr. 626 af 11. juni
2010. I den forbindelse blev datoen 1. januar 2014 indsat i tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1.
Satserne i tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-3, foreslås forhøjet pr. 1. april 2020, jf. lovforslagets § 2, nr. 2-4.
Angivelse af en dato er overflødig for forståelsen af loven og besværliggør fremtidige forhøjelser. Det foreslås derfor, at
formuleringen »fra 1. januar 2014« udgår.
Forslaget medfører ingen materielle ændringer af gældende ret.
Til nr. 2
Efter tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der betales afgift af cigaretter her i landet efter reglerne i tobaksafgiftsloven.
Afgiften fastsættes i lovens § 1, stk. 1, nr. 1, og udgør 118,25 øre pr. styk og 1 pct. af detailsalgsprisen.
Det foreslås, at stykafgiften på cigaretter forhøjes med 19,75 øre fra 118,25 øre pr. styk til 138,00 øre pr. styk, mens
værdiafgiften på 1 pct. af detailsalgsprisen bevares i § 1, stk. 1, nr. 1. Det foreslås, at forhøjelsen træder i kraft den 1.
april 2020, jf. lovforslagets § 6, stk. 2.
En forhøjelse af stykafgiften med 19,75 øre vil svare til en gennemsnitlig prisstigning på 5 kr. inkl. moms pr. 20 styk
cigaretter.
Til nr. 3
Efter tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der betales afgift af røgtobak her i landet efter reglerne i tobaksafgiftsloven.
Røgtobak inddeles i groftskåret røgtobak og fintskåret røgtobak. Definitionen af, hvad der anses som henholdsvis groftskåret og
fintskåret røgtobak, er i henholdsvis § 2 og § 3 i bekendtgørelse nr. 186 af 26. februar 2013 om tobaksafgifter. Bekendtgørelsen
er udstedt i medfør af tobaksafgiftslovens § 1, stk. 2.
I tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, er afgiften på groftskåret røgtobak fastsat. Afgiften er udformet som en afgift pr.
kilogram og udgør 738,50 kr. pr. kilogram i § 1, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås, at afgiften på groftskåret røgtobak forhøjes med 200 kr. pr. kilogram, fra 738,50 kr. pr. kilogram til 938,50 kr.
pr. kilogram. Det foreslås, at forhøjelsen træder i kraft den 1. april 2020, jf. lovforslagets § 6, stk. 2.
En forhøjelse på 200 kr. pr. kilogram vil medføre, at prisforskellen mellem fint- og groftskåret røgtobak fastholdes.
Til nr. 4
Efter tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der betales afgift af røgtobak her i landet efter reglerne i tobaksafgiftsloven.
Røgtobak inddeles i groftskåret røgtobak og fintskåret røgtobak. Definitionen af, hvad der anses som henholdsvis groftskåret og
fintskåret røgtobak er defineret i henholdsvis § 2 og § 3 i bekendtgørelse nr. 186 af 26. februar 2013 om tobaksafgifter.
Bekendtgørelsen er blandt andet udstedt i medfør af tobaksafgiftslovens § 1, stk. 2, hvor det er fastsat, at skatteministeren
fastsætter de nærmere regler for definitioner af tobaksvarer.
I tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 3, er afgiften på fintskåret røgtobak fastsat. Afgiften er udformet som en afgift pr.
kilogram og udgør 788,50 kr. pr. kilogram.
Det foreslås, at afgiften på fintskåret røgtobak forhøjes med 200 kr. pr. kilogram, fra 788,50 kr. pr. kilogram til 988,50 kr. pr.
kilogram i § 1, stk. 1, nr. 3. Det foreslås, at forhøjelsen træder i kraft den 1. april 2020, jf. lovforslagets § 6, stk. 2.
En forhøjelse på 200 kr. pr. kilogram svarer til en gennemsnitlig prisstigning på 5 kr. inkl. moms pr. 20 g røgtobak svarende til
20 styk hjemmerullede cigaretter, dvs. den samme gennemsnitlige prisstigning, som foreslås for 20 styk cigaretter.
Til nr. 5
Efter tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der fra den 1. januar 2014 betales afgift af cigaretter og røgtobak her i landet efter
reglerne i denne lov og efter satserne fastsat i stk. 1, nr. 1-3.
Efter bestemmelsens nr. 1 skal der betales afgift af cigaretter. Afgiften udgør 118,25 øre pr. styk og 1 pct. af
detailsalgsprisen, jf. § 28. Afgiften er således toleddet og udgør dels en stykafgift, dels en værdiafgift. Værdiafgiften beregnes
på baggrund af detailsalgsprisen efter reglerne i tobaksafgiftslovens § 28. Hvad der efter bestemmelsen anses som en cigaret er
fastsat i § 1 i bekendtgørelse 186 af 26. februar 2013 om tobaksafgifter.
Efter bestemmelsens nr. 2 skal der betales afgift for røgtobak, der efter reglerne fastsat i medfør af lovens § 1, stk. 2, er
defineret som groftskåret røgtobak, med 738,50 kr. pr. kilogram. I tobaksafgiftslovens § 1, stk. 2, er det fastsat, at
skatteministeren fastsætter nærmere regler for definitioner af tobaksvarer. Der er i medfør af § 1, stk. 2, udstedt bekendtgørelse
nr. 186 af 26. februar 2013 om tobaksafgifter. I bekendtgørelsens § 2 er det defineret, hvad der skal betragtes som groftskåret
røgtobak.
Efter bestemmelsens nr. 3 skal der betales afgift for røgtobak, der efter reglerne fastsat i medfør af lovens § 1, stk. 2, er
defineret som fintskåret røgtobak, med 788,50 kr. pr. kilogram. I tobaksafgiftslovens § 1, stk. 2, er det fastsat, at
skatteministeren fastsætter nærmere regler for definitioner af tobaksvarer. Der er i medfør af § 1, stk. 2, udstedt bekendtgørelse
nr. 186 af 26. februar 2013 om tobaksafgifter. I bekendtgørelsens § 3 er det defineret, hvad der skal betragtes som fintskåret
røgtobak.
Det foreslås at nyaffatte tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-3, således at bestemmelsen får følgende ordlyd:
»1) For cigaretter: 157,75 øre pr. styk og 1 pct. af detailsalgsprisen, jf. § 28.
For røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af stk. 2 er defineret som groftskåret røgtobak: 1.138,50 kr. pr. kilogram.
For røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af stk. 2 er defineret som finskåret røgtobak: 1.188,50 kr. pr. kilogram.«
Det foreslås, at nyaffattelsen træder i kraft den 1. januar 2021, jf. lovforslagets § 6, stk. 3.
Baggrunden for nyaffattelsen er, at afgifterne for cigaretter og røgtobak ønskes forhøjet ad to omgange. Første gang den 1. april
2020, jf. lovforslagets § 2, nr. 2-4, og anden gang den 1. januar 2021 i nærværende ændringsnummer. Det foreslås således ikke at
ændre ordlyden af bestemmelsen, men alene satserne.
Det foreslås, at der efter bestemmelsens nr. 1
skal betales afgift af cigaretter. Det foreslås, at afgiften fra og med den 1. januar 2021 skal udgøre 157,75 øre pr. styk og 1
pct. af detailsalgsprisen, jf. tobaksafgiftslovens § 28. Afgiften for cigaretter vil med det foreslåede fortsat være toleddet og
altså udgøre dels en stykafgift og dels en værdiafgift. Værdiafgiften fortsætter efter det foreslåede med at blive beregnet på
baggrund af detailsalgsprisen efter reglerne i § 28. Hvad der efter bestemmelsen betragtes som en cigaret, vil som i dag også
fremadrettet være fastsat i § 1 i bekendtgørelse 186 af 26. februar 2013 om tobaksafgifter.
Som det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås stykafgiften på cigaretter forhøjet med 19,75 øre pr. styk fra og med den 1.
april 2020, således at stykafgiften herefter vil udgøre 138,00 øre pr. styk. I den foreslåede nyaffattelse af tobaksafgiftslovens
§ 1, stk. 1, nr. 1, ligger der en tilsvarende forhøjelse, hvorefter stykafgiften foreslås forhøjet med yderligere 19,75 øre pr.
styk. Efter det foreslåede vil stykafgiften således udgøre 157,75 øre pr. styk fra og med den 1. januar 2021.
En forhøjelse af stykafgiften med 19,75 øre vil svare til en gennemsnitlig prisstigning på 5 kr. inkl. moms pr. 20 styk
cigaretter. De to foreslåede forhøjelser vil sammenlagt betyde, at stykafgiften foreslås forhøjet med i alt 39,50 øre, hvilket vil
svare til en gennemsnitlig prisstigning på 10 kr. inkl. moms pr. 20 styk cigaretter.
Det foreslås, at der efter bestemmelsens nr. 2
skal betales afgift for røgtobak, der efter reglerne fastsat i medfør af lovens § 1, stk. 2, er defineret som groftskåret
røgtobak, med 1.138,50 kr. pr. kilogram. I tobaksafgiftslovens § 1, stk. 2, er det fastsat, at skatteministeren fastsætter nærmere
regler for definitioner af tobaksvarer. Der er i medfør af § 1, stk. 2, udstedt bekendtgørelse nr. 186 af 26. februar 2013 om
tobaksafgifter. I bekendtgørelsens § 2 er det defineret, hvad der skal betragtes som groftskåret røgtobak.
Som det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås afgiften på groftskåret røgtobak forhøjet med 200 kr. pr. kilogram fra og
med den 1. april 2020, således at afgiften herefter vil udgøre 938,50 kr. pr. kilogram. I den foreslåede nyaffattelse af
tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, ligger der en tilsvarende forhøjelse, hvorefter afgiften foreslås forhøjet med yderligere
200 kr. pr. kilogram. Efter det foreslåede vil afgiften på groftskåret røgtobak skulle udgøre 1.138,50 kr. pr. kilogram fra og med
den 1. januar 2021.
En forhøjelse på 200 kr. pr. kilogram vil medføre, at prisforskellen mellem fint- og groftskåret røgtobak fastholdes. De to
foreslåede forhøjelser vil sammenlagt betyde, at afgiften på groftskåret tobak foreslås forhøjet med 400 kr.
Det foreslås, at der efter bestemmelsens nr. 3
skal betales afgift af røgtobak, der efter reglerne fastsat i medfør af lovens § 1, stk. 2, er defineret som fintskåret røgtobak,
med 1.188,50 kr. pr. kilogram. I tobaksafgiftslovens § 1, stk. 2, er det fastsat, at skatteministeren fastsætter nærmere regler
for definitioner af tobaksvarer. Der er i medfør af § 1, stk. 2, udstedt bekendtgørelse nr. 186 af 26. februar 2013 om
tobaksafgifter. I bekendtgørelsens § 3 er det defineret, hvad der skal betragtes som fintskåret røgtobak.
Som det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås afgiften på fintskåret røgtobak forhøjet med 200 kr. pr. kilogram fra og med
den 1. april 2020, således at afgiften herefter vil udgøre 988,50 kr. pr. kilogram. I den foreslåede nyaffattelse af
tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 3, ligger der en tilsvarende forhøjelse, hvorefter afgiften foreslås forhøjet med yderligere
200 kr. pr. kilogram. Efter det foreslåede vil afgiften på fintskåret røgtobak skulle udgøre 1.188,50 kr. pr. kilogram fra og med
den 1. januar 2021.
En forhøjelse på 200 kr. pr. kilogram svarer til en gennemsnitlig prisstigning på 5 kr. inkl. moms pr. 20 g røgtobak svarende til
20 styk hjemmerullede cigaretter, dvs. den samme gennemsnitlige prisstigning, som foreslås for 20 styk cigaretter. De to
foreslåede forhøjelser vil sammenlagt betyde, at afgiften på fintskåret tobak foreslås forhøjet med 400 kr., hvilket vil svare til
en gennemsnitlig prisstigning på 10 kr. inkl. moms pr. 20 g røgtobak svarende til 20 styk hjemmerullede cigaretter, dvs. den samme
gennemsnitlige prisstigning, som foreslås for 20 styk cigaretter.
Til nr. 6-8
Efter tobaksafgiftslovens § 7, stk. 1, skal der betales en afgift af cigarer, cerutter og cigarillos. Afgiften på cigarer,
cerutter og cigarillos udgøres af en stykafgift og en værdiafgift af detailprisen på 10 pct., som fastsættes efter
tobaksafgiftslovens § 28. Herudover er der fastsat en minimumsafgift, som fastsætter, hvad afgiften samt den beregnede moms af
detailprisen efter § 28 mindst skal udgøre.
Stykafgiften og minimumsafgiften forhøjes og indekseres hvert år fra og med 2015 til og med 2020. Afgifterne i de forskellige år
fremgår af § 7, stk. 1, nr. 1-6.
Den nuværende sats, som gælder i perioden fra og med den 1. januar 2019 til og med den 31. december 2019, er fastsat i
bestemmelsens nr. 5. Stykafgiften udgør 52,7 øre pr. styk, og minimumsafgiften er fastsat til 133,9 øre pr. styk. I bestemmelsens
nr. 6 fremgår den sats, som er fastsat til at gælde i perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 31. december 2020.
Stykafgiften er herefter fastsat til at skulle udgøre 53,7 øre pr. styk, og minimumsafgiften er fastsat til at udgøre 135,3 øre
pr. styk.
Hvad der betragtes som cigarer, cerutter eller cigarillos, er fastsat i § 5 i bekendtgørelse nr. 186 af 26. februar 2013 om
tobaksafgifter. Bekendtgørelsen er blandt andet udstedt i medfør af § 1, stk. 2, hvor det er fastsat, at skatteministeren
fastsætter de nærmere regler for definitioner af tobaksvarer.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 6-8, at nyaffatte tobaksafgiftslovens § 7, stk. 1. Nyaffattelserne foreslås at skulle
fastsætte de foreslåede afgiftssatser for cigarer, cerutter og cigarillos frem til den 1. januar 2021.
Med de i lovforslaget § 2, nr. 6-8, foreslåede nyaffattelser, fastholdes den gældende definition af, hvad der betragtes som
cigarer, cerutter eller cigarillos, som er fastsat i § 5 i bekendtgørelse nr. 186 af 26. februar 2013 om tobaksafgifter.
Bekendtgørelsen er blandt andet udstedt i medfør af tobaksafgiftslovens § 1, stk. 2, hvor det er fastsat, at skatteministeren
fastsætter de nærmere regler for definitioner af tobaksvarer.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 6, at nyaffatte § 7, stk. 1, således at bestemmelsen får følgende ordlyd: »Af cigarer,
cerutter og cigarillos betales afgift til statskassen med 52,7 øre pr. styk plus 10 pct. af detailprisen efter § 28, dog skal
afgiften samt den beregnede moms af detailprisen fastsat efter § 28 mindst udgøre i alt 133,9 øre pr. styk.«
Det foreslås, at denne nyaffattelse af § 7, stk. 1, træder i kraft den 1. januar 2020, jf. lovforslagets § 6, stk. 1.
Det foreslås, at det fastsættes, at der skal betales afgift til statskassen af cigarer, cerutter og cigarillos med 52,7 øre pr.
styk plus 10 pct. af detailprisen efter § 28, samt at afgiften og den beregnede moms af detailprisen fastsat efter § 28 mindst
skal udgøre i alt 133,9 øre pr. styk.
Det foreslås at annullere den forhøjelse, som skulle gælde i perioden fra og med 1. januar 2020 til og med den 31. december 2020,
og den nuværende sats, som gælder i perioden fra og med den 1. januar 2019 til og med den 31. december 2019, foreslås forlænget.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 7 og 8, hvor afgifterne for cigarer, cerutter og cigarillos foreslås forhøjet fra
og med den 1. april 2020 og igen fra og med den 1. januar 2021
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 7, at nyaffatte § 7, stk. 1, således at bestemmelsen får følgende ordlyd: »Af cigarer,
cerutter og cigarillos betales afgift til statskassen med 69,3 øre pr. styk plus 10 pct. af detailprisen efter § 28, dog skal
afgiften samt den beregnede moms af detailprisen fastsat efter § 28 mindst udgøre i alt 157,6 øre pr. styk.«
Det foreslås, at denne nyaffattelse af § 7, stk. 1, træder i kraft den 1. april 2020, jf. lovforslagets § 6, stk. 2.
Det foreslås at forhøje stykafgiften og minimumsafgiften for cigarer, cerutter og cigarillos. Formålet med det foreslåede er, at
afgiften for disse tobaksvarer forhøjes samtidig med forhøjelsen af afgifterne for cigaretter og røgtobak, jf. lovforslagets § 2,
nr. 2-4.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 8, at nyaffatte § 7, stk. 1, således at bestemmelsen får følgende ordlyd: »Af cigarer,
cerutter og cigarillos betales afgift til statskassen med 86,8 øre pr. styk plus 10 pct. af detailprisen efter § 28, dog skal
afgiften samt den beregnede moms af detailprisen fastsat efter § 28 mindst udgøre i alt 182,6 øre pr. styk.«
Det foreslås, at denne nyaffattelse af § 7, stk. 1, træder i kraft den 1. januar 2021, jf. lovforslagets § 6, stk. 3.
Det foreslås at forhøje stykafgiften og minimumsafgiften for cigarer, cerutter og cigarillos. Formålet med det foreslåede er, at
afgiften for disse tobaksvarer forhøjes samtidig med forhøjelsen af afgifterne for cigaretter og røgtobak, jf. lovforslagets § 2,
nr. 5.
Til nr. 9
Efter tobaksafgiftslovens § 7, stk. 1, skal der betales afgift af cigarer, cerutter og cigarillos. Der fremgår af bestemmelsens
stk. 2, at afgiften skal betales med den sats, der gælder for det kalenderår, hvor cigaren, cerutten og cigarilloen overgår til
forbrug.
Det foreslås, at »kalenderår« ændres til »tidspunkt« i tobaksafgiftslovens § 7, stk. 2.
Efter gældende ret indekseres afgiften på cigarer, cerutter og cigarillos hvert år i perioden 2015 til 2020. Der er således kun en
afgift pr. kalenderår. I lovforslagets § 2, nr. 6 og 7, foreslås det, at der i 2020 skal gælde to forskellige afgiftssatser. Den
ene skal gælde i perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 31. marts 2020, og den anden afgiftssats skal gælde i
perioden fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2020. På den baggrund er det nødvendigt at ændre formuleringen i
tobaksafgiftslovens § 7, stk. 2, da der med det foreslåede vil gælde to afgiftssatser i et og samme kalenderår.
Efter forbrugsafgiftslovens § 13, stk. 1, skal der betales afgift af kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v. Afgiften beregnes pr. kilogram og udgør 73 kr. og 85 øre pr. kilogram.
Det foreslås at forhøje de afgifter i forbrugsafgiftsloven, der skal betales af røgfri tobak, herunder afgiften af kardusskrå og
snus til nasalt brug (røgfri tobak), som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., i forbrugsafgiftslovens § 13,
stk. 1. Det foreslås at ændre »73 kr. og 85 øre« til »87 kr. og 77 øre« i § 13, stk. 1. Det foreslås, at forhøjelsen træder i
kraft den 1. april 2020, jf. lovforslagets § 6, stk. 2.
Forhøjelsen af afgiften på kardusskrå og snus til nasalt brug (røgfri tobak) vil sikre, at der ikke skabes en utilsigtet
substitution til disse produkter, når prisen på cigaretter, røgtobak, cigarer, cerutter og cigarillos tilsvarende forhøjes.
Til nr. 2
Efter forbrugsafgiftslovens § 13, stk. 2, skal der betales afgift af anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter lov
om tobaksvarer m.v. Afgiften beregnes pr. kilogram. og udgør 268 kr. og 44 øre pr. kilogram.
Det foreslås at forhøje de afgifter i forbrugsafgiftsloven, der skal betales af røgfri tobak, herunder af anden røgfri tobak, som
er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v. i forbrugsafgiftslovens § 13, stk. 2. Det foreslås at ændre »268 kr. og 44
øre« til »319 kr. og 5 øre« i § 13, stk. 2. Det foreslås, at forhøjelsen træder i kraft den 1. april 2020, jf. lovforslagets § 6,
stk. 2.
Forhøjelsen af afgiften på anden røgfri tobak vil sikre, at der ikke skabes en utilsigtet substitution til disse produkter, når
prisen på cigaretter, røgtobak, cigarer, cerutter og cigarillos forhøjes.
Til nr. 3
Efter forbrugsafgiftslovens § 13, stk. 1, skal der betales afgift af kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v. Afgiften beregnes pr. kilogram og udgør 73 kr. og 85 øre pr. kilogram. Efter
bestemmelsens stk. 2 skal der betales afgift af anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
Afgiften beregnes pr. kilogram og udgør 268 kr. og 44 øre pr. kilogram.
Det foreslås at nyaffatte forbrugsafgiftslovens § 13. Bestemmelsen foreslås herefter at få følgende ordlyd:
»Der skal af kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., betales en afgift på
101 kr. og 70 øre pr. kg.
Stk. 2. Der skal af anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., betales en afgift på 369 kr.
og 66 øre pr. kg.«
Det foreslås, at nyaffattelsen træder i kraft den 1. januar 2021, jf. lovforslagets § 6, stk. 3.
I stk. 1
foreslås det, at der af kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., vil
skulle betales en afgift på 101 kr. og 70 øre pr. kilogram.
Det foreslås at fastholde definitionen af kardusskrå og snus, således at bestemmelsen fortsat omfatter kardusskrå og snus til
nasalt brug, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
Det foreslås således at forhøje afgiften. Forhøjelsen af afgiften på kardusskå og snus (røgfri tobak) og anden røgfri tobak vil
sikre, at der ikke skabes en utilsigtet substitution til disse produkter, når prisen på cigaretter, røgtobak, cigarer, cerutter og
cigarillos forhøjes.
I stk. 2
foreslås det, at der af anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., vil skulle betales en
afgift på 369 kr. og 66 øre pr. kilogram.
Det foreslås at fastholde definitionen af anden røgfri tobak, således at bestemmelsen fortsat omfatter kardusskrå og snus til
nasalt brug, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
Det foreslås således at forhøje afgiften. Forhøjelsen af afgiften på anden røgfri tobak vil sikre, at der ikke skabes en
utilsigtet substitution til disse produkter, når prisen på cigaretter, røgtobak, cigarer, cerutter og cigarillos forhøjes.
Lov om midlertidig nedsættelse af straffen for overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske
konti m.v. (herefter strafnedsættelsesloven) indeholder bestemmelser om den midlertidige strafnedsættelsesordning vedrørende
skjulte formuer i udlandet og henviser til et bilag til loven (bilag 1), som indeholder en opremsning af de skatte- og
afgiftslove, som strafnedsættelsesloven regulerer, herunder emballageafgiftsloven, jf. bilag 1.
Det foreslås, at henvisningen til lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven) i
bilag 1
ændres som følge af, at emballageafgiftslovens titel foreslås nyaffattet. Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 1.
Opkrævningsloven indeholder bestemmelser om opkrævning af skatter og henviser til et bilag til loven (bilag 1, liste A), som
indeholder en opremsning af de skatte- og afgiftslove, som opkrævningsloven regulerer, herunder emballageafgiftsloven, jf. bilag
1, liste A, nr. 8.
Det foreslås, at bilag 1, liste A, nr. 8
, ændres som følge af, at lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven) titel
foreslås nyaffattet. Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2 og 3.
Det foreslås i stk. 2,
at lovens § 2, nr. 1-4 og 7, og § 3, nr. 1 og 2, som angår første afgiftsforhøjelse på cigaretter, røgtobak, cigarer, cerutter,
cigarillos og røgfri tobak, først træder i kraft den 1. april 2020.
Det foreslås i stk. 3,
at lovens § 2, nr. 5 og 8, og § 3, nr. 3, som angår anden afgiftsforhøjelse på cigaretter, røgtobak, cigarer, cerutter, cigarillos
og røgfri tobak, først træder i kraft den 1. januar 2021.
Det foreslås i stk. 4,
at § 2, nr. 1-4 og 7, alene har virkning for varer, som fra og med den 1. april 2020 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres. Herudover foreslås det, at § 2, nr. 5 og 8, alene har virkning for varer,
som fra og med den 1. januar 2021 udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.
Endelig foreslås det, at § 2, nr. 6, alene har virkning for varer, som fra og med den 1. januar 2020 udleveres til forbrug fra
registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.
Det foreslås således, at afgiftsforhøjelserne på cigaretter, røgtobak, cigarer, cerutter og cigarillos først skal gælde for de
varer, som udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres fra og med den 1. april
2020 for så vidt angår § 2, nr. 1-4 og 7, og fra og med den 1. januar 2021 for så vidt angår § 2, nr. 5 og 8. I lovens § 2, nr. 6,
forhøjes afgiften ikke, men afgiftssatsen, som efter gældende ret er gældende fra og med 1. januar 2019 til og med 31. december
2019, foreslås forlænget samtidig med, at den indeksering som efter gældende ret vil skulle gælde fra og med 1. januar 2020 til og
med 31. december 2020, foreslås annulleret.
For at sikre, at forhøjelsen får virkning så tæt på ikrafttrædelsesdatoen som muligt, og at effekten af loven ikke udsættes, er
det nødvendigt at begrænse virksomhedernes køb af stempelmærker til cigaretter eller røgtobak samt antallet af cigarer, cerutter
eller cigarillos, som virksomheder lader overgå til forbrug. I modsat fald ville producenter og importører kunne opbygge lagre med
unaturlige mængder af afgiftsberigtigede tobaksvarer hos grossister eller i detailhandlen i perioden til og med den 31. marts 2020
for så vidt angår den første afgiftsforhøjelse og den 31. december 2020 for så vidt angår den anden afgiftsforhøjelse. Disse varer
ville herefter frit kunne sælges til forbrugerne til den gamle pris (og med den gamle lavere afgift) fra og med den 1. april 2020
for så vidt angår den første afgiftsforhøjelse og den 1. januar 2021 for så vidt angår den anden afgiftsforhøjelse og hermed ville
effekten af loven blive udsat.
Det foreslås derfor i stk. 5
og 6
at indsætte en værnsregel med virkning fra lovforslagets fremsættelsesdato, som skal sikre, at der ikke sker væsentlige
lageropbygninger til de hidtidige afgiftssatser hos grossister og detailhandlere i perioden til og med den 31. marts 2020.
Værnsreglen i stk. 5 foreslås udformet således, at hvis en virksomhed, som er registreret efter tobaksafgiftsloven, fra og med den
20. november 2019 til og med den 31. marts 2020 køber stempelmærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. flere
kilogram røgtobak, end virksomheden normalt ville gøre i en periode på 133 dage, anses det overskydende køb for foretaget den 1.
april 2020 og vil blive efterreguleret i henhold til de i § 2, nr. 2-4, fastsatte afgiftssatser.
Det foreslås således, at der lægges et loft over, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak, de registreringspligtige
virksomheder må købe stempelmærker efter de gældende afgiftssatser i perioden fra fremsættelse af lovforslaget til
afgiftsstigningernes ikrafttræden den 1. april 2020. De stempelmærker, som de registreringspligtige virksomheder køber, som
overstiger dette antal, vil herefter blive betragtet som købt den 1. april 2020, og afgiften vil derfor blive efterreguleret efter
de nye afgiftssatser.
Der er i beregningen af loftet over antal købte stempelmærker taget udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak den enkelte virksomhed normalt køber stempelmærker i en periode på 133 dage (svarende til antal dage fra og med datoen
for forslagets fremsættelse den 20. november 2019 til og med den 31. marts 2020), og hertil er der lagt 5 pct. Således sikres det
i videst muligt omfang, at værnsreglen ikke medfører, at der i perioden til og med den 31. marts 2020 ikke er mulighed for at
imødekomme den reelle forbrugerefterspørgsel på tobaksvarerne.
Det foreslås, at reglen skal have virkning, fra lovforslaget er fremsat. Da hensigten er at undgå unaturlig lageropbygning indtil
afgiftsstigningernes ikrafttræden den 1. april 2020, er det nødvendigt med denne virkningsdato, da producenter m.v. i modsat fald
ville have mulighed for at købe ubegrænsede antal af stempelmærker fra fremsættelsen af lovforslaget og indtil lovens
ikrafttræden. En virkning tilbage i tiden, fra lovforslaget er fremsat, er derfor nødvendig.
Stempelmærker købes hos Skatteforvaltningen og påsættes herefter pakker, som indeholder et givent antal cigaretter, eller
beholdere, som indeholder en given mængde røgtobak. Det er anført på stempelmærket, hvor mange styk cigaretter eller gram røgtobak
den givne pakke eller beholder indeholder. Formuleringen i stk. 5, hvorefter virksomhederne begrænses i deres køb af stempelmærker
til op til 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. flere kilogram røgtobaksprodukter, end virksomheden normalt ville gøre i en
periode på 133 dage til den gældende afgiftssats, skal sikre, at begrænsningen afspejler virksomhedernes reelle afsætning af
cigaretter og røgtobak og ikke blot tager isoleret udgangspunkt i antal købte stempelmærker. I modsat fald ville virksomhederne
have mulighed for at omgå reglen, f.eks. ved at begynde at producere cigaretpakker med 30 styk cigaretter og købe langt flere af
de stempelmærker, og færre af de stempelmærker, som skal påsættes en pakke med 20 styk cigaretter.
Værnsreglen i stk. 6 foreslås udformet således, at hvis en virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 20.
november 2019 til og med den 31. marts 2020 lader flere end 5 pct. cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, jf.
tobaksafgiftslovens § 8, end virksomheden normalt ville gøre i en periode på 133 dage, anses den mængde, der overstiger de 5 pct.,
som overgået til forbrug den 1. april 2020 og vil blive efterreguleret i henhold til de i § 2, nr. 7, fastsatte afgiftssatser.
Det foreslås således, at der lægges et loft over, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos de registreringspligtige
virksomheder må lade overgå til forbrug og dermed afgiftsberigtige til de før den 1. april 2020 gældende afgiftssatser. Den
mængde, som overstiger loftet, vil blive betragtet som værende overgået til forbrug den 1. april 2020, og afgiften vil derfor
blive efterreguleret efter de nye afgiftssatser.
Der er i beregningen af loftet taget udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos den enkelte virksomhed
samlet set normalt lader overgå til forbrug i en periode på 133 dage (svarende til antal dage fra og med datoen for forslagets
fremsættelse den 20. november 2019 til og med den 31. marts 2020), og hertil er der lagt 5 pct. Således sikres det i videst muligt
omfang, at værnsreglen ikke medfører, at der i perioden til og med den 31. marts 2020 ikke er mulighed for at imødekomme den
reelle forbrugerefterspørgsel på tobaksvarerne.
Det foreslås i stk. 7,
at det ved afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak en virksomhed normalt ville købe stempelmærker i
en periode på 133 dage, jf. stk. 5, tages udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i
gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 9, 11 og 13.
Antallet ganges herefter med 133.
Det foreslås således, at det fastsættes nærmere, hvordan beregningen skal foretages af, hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak en virksomhed normalt køber stempelmærker på 133 dage. Det foreslås, at det gennemsnitlige antal købte stempelmærker pr.
dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, lægges til grund. Virksomhedens gennemsnitlige antal købte
stempelmærker pr. dag ganges herefter med 133. Hertil lægges de 5 pct., som fremgår af stk. 5.
Det foreslås i stk. 8,
at det ved afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos en virksomhed normalt lader overgå til forbrug i en
periode på 133 dage, jf. stk. 6, tages udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i
gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 10, 12 og
14. Antallet ganges herefter med 133.
Det foreslås således, at det fastsættes nærmere, hvordan beregningen skal foretages af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos en virksomhed normalt lader overgå til forbrug på 133 dage. Det foreslås, at det gennemsnitlige antal varer, der er
overgået til forbrug pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, lægges til grund. Det gennemsnitlige
antal pr. dag ganges herefter med 133. Hertil lægges de 5 pct., som fremgår af stk. 6.
Det foreslås i stk. 9,
at for virksomheder, der pr. den 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der
i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode
på 133 dage, jf. stk. 5, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 7.
Det foreslås således, at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra
og med den 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra og med den 1. april
2019 til og med den 30. juni 2019 lægges til grund for den videre beregning i stk. 7.
Det foreslås i stk. 10,
at for virksomheder, der pr. den 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019, for første gang har ladet cigarer, cerutter eller
cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 133 dage, jf. stk. 6, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos
virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019. Herefter
anvendes metoden i stk. 8.
Det foreslås således, at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først fra og med den 1. januar 2019 til og med den
31. marts 2019, er begyndt at lade cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder foreslås det, at
perioden fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019 lægges til grund for den videre beregning i stk. 8.
Det foreslås i stk. 11,
at for virksomheder, der pr. den 1. april 2019 til og med den 30. september 2019 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages
der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en
periode på 133 dage, jf. stk. 5, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit
har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 1. november 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 7.
Det foreslås således, at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra
og med den 1. april 2019 til og med den 30. september 2019. For denne virksomhed foreslås det, at perioden fra og med den 1.
oktober 2019 til og med den 1. november 2019 lægges til grund for den videre beregning i stk. 7.
Det foreslås i stk. 12,
at for virksomheder, der pr. den 1. april 2019 til og med den 30. september 2019, for første gang har ladet cigarer, cerutter
eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden
normalt lader overgå til forbrug i en periode på 133 dage, jf. stk. 6, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 1.
november 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 8.
Det foreslås således, at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først fra og med den 1. april 2019 til og med den
30. september 2019, har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder foreslås det, at
perioden fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 1. november 2019 lægges til grund for den videre beregning i stk. 8.
Det foreslås i stk. 13,
at hvis en virksomhed pr. den 1. oktober 2019 registreres efter tobaksafgiftsloven, finder reglen i stk. 5 ikke anvendelse.
Virksomheden vil derfor ikke være begrænset i sit køb af stempelmærker før den 1. april 2020.
Det foreslås i stk. 14,
at hvis en virksomhed først pr. den 1. oktober 2019 er begyndt at lade de omhandlede varer overgå til forbrug, finder reglen i
stk. 6 ikke anvendelse.
Virksomheden vil derfor ikke være begrænset i, hvor mange varer den lader overgå til forbrug før den 1. april 2020.
Det følger af stk. 15,
at såfremt en virksomhed er koncernforbundet med en anden virksomhed, vil de i relation til stk. 5-14 blive betragtet som én
virksomhed. Koncernforbundne skal forstås som begrebet i kursgevinstlovens § 4.
Det foreslås i stk. 16-26,
at der i forbindelse med afgiftsforhøjelsen den 1. januar 2021 indsættes tilsvarende værnsregler som de, der finder anvendelse i
forbindelse med afgiftsforhøjelsen den 1. april 2020, jf. lovforslagets § 6, stk. 5-15.
Værnsreglen i stk. 16
forslås udformet således, at hvis en virksomhed som er registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. april 2020 til og
med den 31. december 2020, køber stempelmærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. flere kilogram røgtobak, end
virksomheden normalt ville gøre i en periode på 275 dage, anses det overskydende køb for foretaget den 1. januar 2021 og vil blive
efterreguleret i henhold til de i § 2, nr. 5, fastsatte afgiftssatser.
Med det foreslåede sikres det, at der ikke sker væsentlig lageropbygning hos grossister og detailhandlere i perioden op til
afgiftsforhøjelsen træder i kraft den 1. januar 2021. Bestemmelsen udformes således, at der lægges et loft over, til hvor mange
styk cigaretter eller kilogram røgtobak de registreringspligtige virksomheder må købe stempelmærker efter de gældende
afgiftssatser i en periode på 275 dage, inden afgiftsforhøjelsen på tobak den 1. januar 2021 træder i kraft. De stempelmærker, som
de registreringspligtige virksomheder køber, som overstiger dette antal, vil herefter blive betragtet som købt den 1. januar 2021,
og afgiften vil derfor blive efterreguleret efter de foreslåede afgiftssatser.
Der er i beregningen af loftet over antal købte stempelmærker taget udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak den enkelte virksomhed normalt køber stempelmærker i en periode på 275 dage (svarende til antal dage mellem de to
afgiftsforhøjelser, som er fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2020), og hertil er der lagt 5 pct. Således
sikres det i videst muligt omfang, at værnsreglen ikke medfører, at der i perioden til og med den 31. december 2020 ikke er
mulighed for at imødekomme den reelle forbrugerefterspørgsel på tobaksvarerne.
Stempelmærker købes hos Skatteforvaltningen og påsættes herefter pakker, som indeholder et givent antal cigaretter, eller
beholdere, som indeholder en given mængde røgtobak. Det er anført på stempelmærket, hvor mange styk cigaretter eller gram røgtobak
den givne pakke eller beholder indeholder. Formuleringen i stk. 16, hvorefter virksomhederne begrænses i deres køb af
stempelmærker til op til 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. kilogram røgtobaksprodukter, end virksomheden normalt ville
gøre i en periode på 275 dage, til den gældende afgiftssats, sikrer, at begrænsningen afspejler virksomhedernes reelle afsætning
af cigaretter og røgtobak og ikke blot tager isoleret udgangspunkt i antal købte stempelmærker. I modsat fald ville virksomhederne
have mulighed for at omgå reglen, eksempelvis ved at begynde at producere cigaretpakker med 30 styk cigaretter og købe langt flere
af de stempelmærker, og færre af de stempelmærker, som skal påsættes en pakke med 20 styk cigaretter.
Værnsreglen i stk. 17
foreslås udformet således, at hvis en virksomhed, som er registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1. april 2020 til og
med den 31. december 2020, lader flere end 5 pct. cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, jf. tobaksafgiftslovens §
8, end virksomheden normalt ville gøre i en periode på 275 dage, anses den mængde, der overstiger de 5 pct., som overgået til
forbrug den 1. januar 2021 og vil blive efterreguleret i henhold til de i § 2, nr. 8, fastsatte afgiftssatser.
Det foreslås således, at der lægges et loft over, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos de registreringspligtige
virksomheder må lade overgå til forbrug og dermed afgiftsberigtige til de før den 1. januar 2021 gældende afgiftssatser. Den
mængde, som overstiger loftet, vil blive betragtet som værende overgået til forbrug den 1. januar 2021, og afgiften vil derfor
blive efterreguleret efter de foreslåede afgiftssatser.
Der er i beregningen af loftet taget udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos den enkelte virksomhed
samlet set normalt lader overgå til forbrug i en periode på 275 dage (svarende til antal dage mellem de to afgiftsforhøjelser, som
er fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2020), og hertil er der lagt 5 pct. Således sikres det i videst muligt
omfang, at værnsreglen ikke medfører, at der i perioden til og med den 31. december 2020 ikke er mulighed for at imødekomme den
reelle forbrugerefterspørgsel på tobaksvarerne.
Det foreslås i stk. 18,
at der ved afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak en virksomhed normalt ville købe stempelmærker i
en periode på 275 dage, jf. stk. 16, tages udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i
gennemsnit har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 20, 22 og 24.
Antallet ganges herefter med 275.
Det foreslås således, at det fastsættes nærmere, hvordan beregningen skal foretages af, hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak en virksomhed normalt køber stempelmærker til på 275 dage. Det foreslås således, at det gennemsnitlige antal købte
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019 lægges til grund. Virksomhedens gennemsnitlige
antal købte stempelmærker pr. dag ganges herefter med 275. Hertil lægges de 5 pct., som fremgår af stk. 16.
Det foreslås i stk. 19,
at der ved afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos en virksomhed normalt lader overgå til forbrug i en
periode på 275 dage, jf. stk. 17, tages udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i
gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 21, 23 og
25. Antallet ganges herefter med 275.
Det foreslås således, at det fastsættes nærmere, hvordan beregningen skal foretages af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos en virksomhed normalt lader overgå til forbrug på 275 dage. Det foreslås således, at det gennemsnitlige antal varer,
der er overgået til forbrug pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, lægges til grund. Det
gennemsnitlige antal pr. dag ganges herefter med 275. Hertil lægges de 5 pct., som fremgår af stk. 17.
Det foreslås i stk. 20,
at for virksomheder, der pr. den 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der
i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en periode
på 275 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit har
købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Det foreslås således, at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først blev registreret efter tobaksafgiftsloven fra
og med den 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019. For disse virksomheder foreslås det, at perioden fra og med den 1. april
2019 til og med den 30. juni 2019 lægges til grund for den videre beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 21,
at for virksomheder, der pr. den 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller
cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 275 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos
virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019. Herefter
anvendes metoden i stk. 19.
Det foreslås således, at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først fra og med den 1. januar 2019 til og med den
31. marts 2019, er begyndt at lade cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder foreslås det, at
perioden fra og med den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019 lægges til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 22,
at for virksomheder, der pr. den 1. april 2019 til og med den 30. september 2019 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages
der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe stempelmærker i en
periode på 275 dage, jf. stk. 16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden i gennemsnit
har købt stempelmærker pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 1. november 2019. Herefter anvendes metoden i stk.
18.
Det foreslås således, at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først blev registreret efter tobaksafgiftsloven
efter den 1. april 2019 til og med den 30. september 2019. For denne virksomhed foreslås det, at perioden fra og med den 1.
oktober 2019 til og med den 1. november 2019 lægges til grund for den videre beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 23,
at for virksomheder, der pr. den 1. april 2019 til og med den 30. september 2019, for første gang har ladet cigarer, cerutter
eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden
normalt lader overgå til forbrug i en periode på 275 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 1.
november 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Det foreslås således, at der tages højde for den situation, hvor en virksomhed først efter den 1. april 2019 til og med den 30.
september 2019, har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder foreslås det, at perioden
fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 1. november 2019 lægges til grund for den videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 24,
at hvis en virksomhed pr. den 1. oktober 2019 registreres efter tobaksafgiftsloven, finder reglen i stk. 16 ikke anvendelse.
Virksomheden vil derfor ikke være begrænset i sit køb af stempelmærker før den 1. januar 2021.
Det foreslås i stk. 25,
at hvis en virksomhed først pr. den 1. oktober 2019 er begyndt at lade de omhandlede varer overgå til forbrug, finder reglen i
stk. 17 ikke anvendelse.
Virksomheden vil derfor ikke være begrænset i, hvor mange varer den lader overgå til forbrug før den 1. januar 2021.
Det følger af stk. 26,
at såfremt en virksomhed er koncernforbundet med en anden virksomhed, vil de i relation til stk. 16-25 blive betragtet som én
virksomhed. Koncernforbundne skal forstås som begrebet i kursgevinstlovens § 4.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og
ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.