I tatoveringsloven, lov nr. 695 af 8. juni 2018, foretages følgende ændringer:
1. I § 10, stk. 1, indsættes efter »under 18 år«: », jf. dog stk. 3«.
2. I § 10, stk. 2, indsættes efter »jf. dog stk. 3«: »og 4«.
3. I § 10 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse ved tatovering af en person, der er i exitforløb under myndighedernes nationale exitprogram for personer med tilknytning til bandemiljøet, når Det Nationale Exitkontaktpunkt vurderer, at det er påkrævet at udføre en tatovering under hensyn til exitkandidatens sikkerhed m.v.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
4. § 10, stk. 3, der bliver stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om, at personer, som har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering med praktisk og teoretisk indhold fastsat af en brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre og nedre øjenlåg og læber. Sundheds- og ældreministeren kan endvidere fastsætte regler om krav til uddannelse i kosmetisk tatovering og krav til de brancheforeninger, der forestår uddannelserne.«
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Givet på Christiansborg Slot, den 9. juni 2020
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Magnus Heunicke
Til nr. 1
Det er i dag i medfør af tatoveringslovens § 10, stk. 1, ikke tilladt at tatovere personer under 18 år. Med den foreslåede bestemmelse indføres der en undtagelse for dette ved tatovering af en person, der er i exitforløb under myndighedernes nationale exitprogram for personer med tilknytning til bandemiljøet, når Det Nationale Exitkontaktpunkt vurderer, at det er påkrævet at udføre tatoveringen under hensyn til exitkandidatens sikkerhed m.v. Det medfører, at det i disse situationer vil være lovligt at udføre en tatovering på en person, selv om den pågældende er under 18 år gammel.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den forslåede § 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det er i dag i medfør af tatoveringslovens § 10, stk. 2, ikke tilladt at udføre tatovering på en person i hoved, på hals og på hænder. Med den foreslåede bestemmelse indføres der en undtagelse for dette ved tatovering af en person, der er i exitforløb under myndighedernes nationale exitprogram for personer med tilknytning til bandemiljøet, når Det Nationale Exitkontaktpunkt vurderer, at det er påkrævet at udføre tatoveringen under hensyn til exitkandidatens sikkerhed m.v. Dette medfører, at det i disse situationer vil være lovligt at udføre en tatovering på en person, selv om tatoveringen er i hoved, på hals eller på hænder.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den forslåede § 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
I medfør af tatoveringslovens § 10, stk. 1, er det ikke tilladt at udføre tatovering på en person under 18 år. I medfør af tatoveringslovens § 10, stk. 2, er det ikke tilladt at udføre tatovering på en person i hoved, på hals og på hænder, jf. dog stk. 3.
Koordineringen, understøttelsen og udviklingen af den nationale exitindsats er forankret i Det Nationale Exitkontaktpunkt, der består af repræsentanter for Rigspolitiet, KL, og Direktoratet for Kriminalforsorgen. Et element i et exitforløb kan være fjernelse eller dækning af tatoveringer. Dækning eller fjernelse af disse tatoveringer udføres af tatovører, der er sikkerhedsmæssigt kontrolleret af Rigspolitiet på samme måde som tatoveringer af personer i exitforløb allerede i dag udføres af tatovører, der er sikkerhedsmæssigt kontrolleret af Rigspolitiet. Den eksisterende ordning, hvor de relevante myndigheder undersøger markedet med henblik på at sikre, at den valgte tatovør er sikkerhedsmæssigt forsvarlig at bruge, fortsætter således uændret.
Muligheden for at hjælpe exitkandidater ud af bandemiljøet kan i nogle tilfælde være begrænset af tatoveringslovens forbud mod tatovering af visse legemsdele og forbuddet mod at udføre tatovering på personer under 18 år.
Med henblik på at sikre, at der er de bedste muligheder for at hjælpe exitkandidater ud af bandemiljøet, foreslås det med den foreslåede § 10, stk. 3 , at der indføres en undtagelse fra disse forbud. Undtagelsen vil kun gælde ved tatovering af en person, som er i et exitforløb under myndighedernes nationale exitprogram for personer med tilknytning til bandemiljøet, når Det Nationale Exitkontaktpunkt vurderer, at det er påkrævet at udføre tatovering under hensyn til exitkandidatens sikkerhed m.v. Det medfører, at det for fremtiden i disse situationer vil være lovligt at udføre tatoveringer på en person, der er under 18 år, og på en person i hoved, på hals og på hænder, når denne person er i et exitforløb under myndighedernes nationale exitprogram for personer med tilknytning til bandemiljøet, når Det Nationale Exitkontaktpunkt har vurderet, at det er påkrævet at udføre denne tatovering under hensyn til exitkandidatens sikkerhed m.v.
En tatovering skal i forbindelse med denne undtagelse forstås i overensstemmelse med lovens § 3, nr. 2. Der forstås herved en metode, hvorved tatoveringsfarve med et eller flere pigmenter med nål eller lignende udstyr indføres i en persons læderhud eller i slimhinde med henblik på permanent eller langvarig farvning af hud eller slimhinde med det formål at dekorere, forskønne, korrigere, rekonstruere eller bibringe det tatoverede område en bestandig markering. Den ved metoden frembragte farveændring af hud eller slimhinde benævnes også tatovering. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til bestemmelsen, jf. i øvrigt Folketingstidende 2017-18, A, L 134 som fremsat, s. 17.
I forhold til vurderingen af, hvorvidt en person er i exitforløb fra bandemiljøet , skal der lægges afgørende vægt på, at der er indgået en exitaftale med exitkandidaten, og at exitkandidaten aktuelt er i exitforløb. Det vil således i tilfælde af uenighed blandt de involverede myndigheder være det Nationale Exitkontaktpunkt, der træffer beslutning om, hvorvidt der er tale om en person i et exitforløb eller ej.
Endelig er det et krav, for at undtagelsen finder anvendelse, at Det Nationale Exitkontaktpunkt vurderer ud fra et konkret skøn, at tatoveringen er påkrævet af hensyn til den pågældende persons sikkerhed m.v. Herved forstås blandt andet, at der er tale om en konkret fare mod den pågældende exitkandidat, som kan afværges eller forsøges afværget ved at udnytte undtagelsen til forbuddene i tatoveringsloven. Der vil dog ligeledes kunne lægges vægt på den pågældendes sikkerhed i bredere forstand, herunder behandlingens betydning for vedkommendes exitforløb.
Det forudsættes, at den eneste mulighed der i medfør af lovforslaget er for at udnytte undtagelsesbestemmelsen, er i form af ”cover-up”-tatoveringer. Det vil sige, at der ikke med undtagelsesbestemmelsen forudsættes indført en mulighed for, at der i øvrigt kan laves tatoveringer m.v. på personer, alene fordi disse er i eller på vej i et exitforløb.
Ved ”cover-up”-tatoveringer skal forstås tatoveringer, der tatoveres oven på allerede eksisterende tatoveringer for at give disse et andet udseende. Der vil f.eks. være tale om eksisterende tatoveringer, der signalerer et klart tilhørsforhold til en bande eller lignende, men i det omfang, der f.eks. stilles konkrete krav fra det tidligere tilhørsforhold om, at også andre tatoveringer skal dækkes til eller fjernes, vil disse også kunne fjernes eller dækkes. Det er således ikke intentionen, at der skal være et krav for, at der kan laves en ”cover-up”-tatovering, at den tatovering, der dækkes til, er banderelateret. Hensigten med ændringen er at give de bedst mulige forudsætninger for et succesfuldt exitforløb, og hvis der f.eks. fra den tidligere bande eller lignende stilles krav om, at en tatovering, der ikke har en egentlig relation til bandemiljøet, fjernes, vil denne kunne dækkes af en ”cover-up”-tatovering i medfør af undtagelsesbestemmelsen, hvis den eksisterende tatovering f.eks. er i hovedet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter tatoveringslovens § 10, stk. 3, kan sundheds- og ældreministeren fastsætte regler om, at personer, som har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering med praktisk og teoretisk indhold fastsat af en brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre og nedre øjenlåg og læber. Bemyndigelsesbestemmelsen er ikke udnyttet.
Det er forudsat i tatoveringsloven, lov nr. 695 af 8. juni 2018, at hvis bemyndigelsesbestemmelsen i § 10, stk. 3, bliver udnyttet, og hvis kosmetiske tatoveringssteder i forbindelse med udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen skal være omfattet af den registrerings- og tilsynsordning, der gælder for traditionelle tatoveringssteder, vil det kræve en lovændring. Der henvises i den forbindelse til Folketingstidende 2017-18 A, L 134, som fremsat, side 21.
Det foreslås, at § 10, stk. 3, nyaffattes, således at sundheds- og ældreministeren efter 1. pkt. kan fastsætte regler om, at personer, som har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering med praktisk og teoretisk indhold fastsat af en brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre og nedre øjenlåg og læber. Sundheds- og ældreministeren kan endvidere efter bestemmelsens 2. pkt. fastsætte regler om krav til uddannelse i kosmetisk tatovering og krav til de brancheforeninger, der forestår uddannelserne.
Med den foreslåede bestemmelses 1. pkt. bemyndiges sundheds- og ældreministeren til at fastsætte regler om, at personer, som har gennemført en uddannelse med et praktisk og teoretisk indhold i kosmetisk tatovering, der er fastsat af en brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre og nedre øjenlåg og læber.
Det sikres herved, at sundheds- og ældreministeren i bekendtgørelse under visse betingelser kan undtage kosmetiske tatovører, der udfører kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre og nedre øjenlåg og læber fra at være omfattet af forbuddet mod at tatovere i hoved og på hænder.
Forslaget betyder, at bemyndigelsesbestemmelsen vil kunne udmøntes med den konsekvens, at kosmetiske tatoveringssteder bliver omfattet af registrerings- og tilsynsordningen, der gælder for traditionelle tatoveringssteder, og kravet i bemærkningerne i forslaget til tatoveringsloven, lov nr. 695 af 8. juni 2018, om, at det vil kræve en lovændring at omfatte kosmetiske tatoveringssteder af den eksisterende registrerings- og tilsynsordning, vil være opfyldt.
Med den foreslåede bestemmelses 2. pkt. kan sundheds- og ældreministeren endvidere fastsætte regler om krav til uddannelse i kosmetisk tatovering og krav til de brancheforeninger, der forestår uddannelserne.
Det betyder at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om det nærmere indhold og længde af den uddannelse, som brancheforeningen kan udbyde.
Der vil blandt andet kunne fastsættes overordnede krav til uddannelsens teoretiske og praktiske indhold og længden heraf. Der vil kunne fastsættes regler om, at uddannelsen blandt andet skal indeholde et kursus i anatomi og fysiologi, herunder hudens opbygning, et hygiejnekursus, kursus i hudsygdomme, infektionssygdomme og medicinske komplikationer, regler om myndighedskrav, forbrugerinformation, produktkendskab og ingrediensteknologi. Der vil desuden kunne fastsættes krav til uddannelsens længde.
Det betyder endvidere, at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om krav til de brancheforeninger, der forestår uddannelserne.
Der vil kunne fastsættes regler om, at foreningen skal give offentligheden adgang til oplysninger om, hvilke nærmere uddannelseskrav foreningen har opstillet.
Der vil desuden blandt andet kunne fastsættes regler om krav til brancheforeningens formål, f.eks. at foreningen vil skulle repræsentere medlemmerne i faglige spørgsmål, og at foreningen vil skulle have et ikke uvæsentligt antal medlemmer. Der vil også kunne fastsættes krav til foreningens vedtægter, herunder at foreningen vil skulle være demokratisk i sin opbygning og funktion, og at vedtægterne skal indeholde bestemmelser om optagelse og fratagelse af medlemskab.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Det vil altså være muligt at udnytte undtagelsen i lovens § 1, nr. 1, nr. 3, fra tatoveringslovens forbud mod tatovering af visse legemsdele og tatovering af personer under 18 år fra den 1. juli 2020.
For så vidt angår lovens § 1, nr. 4, 2. pkt., kan sundheds- og ældreministeren fra 1. juli 2020 fastsætte regler om krav til uddannelse i kosmetisk tatovering og krav til de brancheforeninger, der forestår uddannelserne.
Med hensyn til lovens § 1, nr. 4, 1. pkt. , hvorefter sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om, at personer, som har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering, kan undtages fra at være omfattet af forbuddet mod at tatovere i visse dele af hovedet, vil regler herom blive fastsat med et ikrafttrædelsestidspunkt senere end 1. juli 2020, forventeligt 1. juli 2021.
Hermed sikres det, at der er tid til, at brancheforeningerne kan sammensætte uddannelserne i kosmetisk tatovering, at kosmetiske tatovører kan gennemføre uddannelsen samt at Sikkerhedsstyrelsen kan tilpasse den eksisterende registrerings- og tilsynsordning til også at omfatte kosmetiske tatoveringssteder.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, fordi hovedloven ikke gælder for Færøerne og Grønland, og vil således ikke kunne blive sat i kraft for Færøerne og Grønland.