I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, som ændret ved lov nr. 1779 af 28. december 2023, foretages følgende ændring:
1. § 53 affattes således:
»§ 53. Fra en person, der er død på eller som død er indbragt til et sygehus eller lignende institution, kan væv og andet biologisk materiale udtages til behandling af sygdom eller legemsskade hos et andet menneske efter reglerne i stk. 3-5.
Stk. 2. Personer, der er fyldt 18 år, og som er bopælsregistreret i Danmark i Det Centrale Personregister (CPR), er omfattet af Organdonorregisteret.
Stk. 3. Indgrebet må foretages, såfremt afdøde efter sit fyldte 18. år skriftligt har truffet bestemmelse herom i Organdonorregisteret. Det samme gælder, hvis personen mundtligt eller skriftligt har udtalt sig for et sådant indgreb. Pårørende til afdøde kan ikke modsætte sig indgrebet, hvis afdøde skriftligt har truffet bestemmelse herom i Organdonorregisteret eller har truffet anden skriftlig eller mundtlig bestemmelse herom, medmindre afdøde har bestemt, at beslutningen er givet under forudsætning af de pårørendes accept.
Stk. 4. Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde må indgrebet kun foretages, såfremt der ikke foreligger nogen tilkendegivelse fra afdøde imod indgrebet og afdødes nærmeste giver samtykke til indgrebet. Efterlader afdøde sig ingen nærmeste, må indgrebet ikke foretages.
Stk. 5. Er afdøde under 18 år, må indgrebet kun foretages, såfremt forældremyndighedens indehaver har givet samtykke til indgrebet.
Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om drift m.v. af Organdonorregisteret, herunder udformning og registrering.
Stk. 7. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om målrettede påmindelser vedrørende bekræftelse af stillingtagen i Organdonorregisteret.«
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Det fremgår af sundhedslovens § 53, stk. 1, at væv og andet biologisk materiale fra en person, der er død på eller som død er
indbragt til et sygehus eller lignende institution, kan udtages til behandling af sygdom eller legemsskade hos et andet menneske
efter reglerne i bestemmelsens stk. 2-4.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en nærmere beskrivelse af gældende ret.
Det foreslås i § 53, stk. 1,
at »stk. 2-4« ændres til »stk. 3-5«.
Det foreslåede er en konsekvens af, at der med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås indsat et nyt stk. 2 i sundhedslovens § 53.
Til nr. 2
Ifølge sundhedslovens § 53, stk. 2, kræver et indgreb efter stk. 1, at afdøde mundtligt eller skriftligt har givet samtykke
hertil.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en beskrivelse af gældende ret.
Den nuværende samtykkemodel for organdonation er et aktivt tilvalg, hvorefter man som udgangspunkt ikke er organdonor, medmindre
man aktivt har registreret sig i Organdonorregisteret, har tilkendegivet sin holdning til nærmeste pårørende, udfyldt donorkortet
eller ens nærmeste giver accept til organdonation.
Det foreslås, at der efter sundhedslovens § 53, stk. 1,
indsættes som nyt stk. 2: »Personer, som der er fyldt 18 år, og som er bopælsregistreret i Danmark i Det Centrale Personregister
(CPR), er omfattet af Organdonorregisteret.«
Den foreslåede bestemmelse vil medføre en omlægning af Organdonorregisteret, således at alle, som er fyldt 18 år, og som er
bopælsregistreret i Danmark i CPR, er omfattet af Organdonorregisteret.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der indføres en såkaldt blød model af aktivt fravalg til organdonation. Bestemmelsen
vil gælde for personer, som er fyldt 18 år, og som er bopælsregistreret i CPR. Formålet med bestemmelsen er alene at ændre
samtykkemodellen for organdonation.
At en person bliver omfattet af Organdonorregisteret vil ikke i sig selv medføre, at en person bliver organdonor. Personen vil
selv efterfølgende skulle bekræfte sin stillingtagen i Organdonorregisteret for at kunne blive organdonor.
Personer vil først blive omfattet af Organdonorregisteret, når de er fyldt 18 år, eller fra det fyldte 15. år, såfremt de selv
registrerer sig.
Personer, der flytter til Danmark og bliver bopælsregistreret i Danmark i CPR, vil blive omfattet af Organdonorregisteret. Hvis en
person udrejser af Danmark og registreres som udrejst i CPR, slettes registreringen i Organdonorregisteret. Hvis personen
efterfølgende genindrejser i Danmark og bliver bopælsregistreret i CPR, vil personen igen blive tilmeldt Organdonorregisteret, og
personen vil derefter skulle registrere sin stillingtagen i Organdonorregisteret.
Det vil stadig, som i dag, være muligt at tilkendegive sin holdning til organdonation enten mundtligt til sine nærmeste, ved et
udfyldt donorkort eller via Organdonorregisteret. Hvis der er tvivl om den afdødes ønske om organdonation, vil de pårørende altid
blive inddraget.
Til nr. 3
Det fremgår af sundhedslovens § 53, stk. 2, 1. pkt., at et indgreb efter stk. 1 må foretages, såfremt afdøde efter sit fyldte 15.
år skriftligt har truffet bestemmelse herom.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en nærmere beskrivelse af gældende ret.
Det foreslås, at der i § 53, stk. 2, 1. pkt.,
efter »herom« indsættes »i Organdonorregisteret«.
Det vil indebære, at Organdonorregisteret eksplicit nævnes i lovgivningen. Med omlægningen af samtykkemodellen for
Organdonorregisteret til et fravalgsregister, vil alle personer, der fylder 18 år, blive omfattet af registeret automatisk. Ved
eksplicit at nævne registeret i lovgivningen, klargøres det endvidere, at bestemmelsen om organdonation kan træffes her.
Til nr. 4
Ifølge sundhedslovens § 53, stk. 2, 2. pkt., kan et indgreb efter stk. 1 ligeledes foretages, såfremt afdøde mundtligt har udtalt
sig for et sådant indgreb.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en beskrivelse af gældende ret.
Det foreslås, at der i § 53, stk. 2, 2. pkt.,
efter »mundtligt« indsættes »eller skriftligt«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at muligheden for at tilkendegive sin holdning på skrift præciseres. Det er nødvendigt at
præcisere, at bestemmelse om organdonation kan træffes både mundtligt og skriftligt, da registrering i Organdonorregisteret efter
§ 53, stk. 1, 1. pkt., alene er skriftligt jf. ovenstående. Samtykke skal altså kunne tilkendegives ved registrering i
Organdonorregisteret, skriftligt på anden vis eller ved mundtlig udtalelse herom. Dette kan bidrage til at afhjælpe tvivl om
afdødes stillingtagen.
Til nr. 5
Det følger af sundhedslovens § 53, stk. 2, 3. pkt., at pårørende til afdøde ikke kan modsætte sig indgrebet, hvis afdøde
skriftligt har truffet bestemmelse herom, medmindre afdøde har bestemt, at beslutningen er givet under forudsætning af de
pårørendes accept, jf. dog stk. 4.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en beskrivelse af gældende ret.
Det foreslås, at der i § 53, stk. 2, 3. pkt.,
efter »herom« indsættes »i Organdonorregisteret eller truffet anden skriftlig eller mundtlig bestemmelse herom«, og at »stk. 4«
ændres til »stk. 5«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at pårørende ikke kan modsætte sig indgrebet, hvis afdøde har truffet bestemmelse herom enten
skriftligt, mundtligt eller i Organdonorregisteret. Hidtil har det alene været muligt at træffe skriftlig beslutning om, at
pårørende ikke kan modsætte sig indgrebet. Fremover vil det også være muligt at give en tilkendegivelse mundtligt eller i
Organdonorregisteret.
Til nr. 6
Det følger af sundhedslovens § 53, stk. 3, 1. pkt., at indgreb uden for de i stk. 2 nævnte tilfælde kun må foretages, såfremt der
ikke foreligger nogen tilkendegivelse fra afdøde imod indgrebet og afdødes nærmeste giver samtykke til indgrebet.
Det foreslås i § 53, stk. 3, 1. pkt.,
at »stk. 2« ændres til »stk. 3«.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvor der efter sundhedslovens § 53, stk. 1, foreslås indsat et nyt stykke,
og det gældende stk. 2 herefter bliver stk. 3. Der foreslås med bestemmelsen ingen materiel ændring af de nuværende regler.
Til nr. 7
Der findes i lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024 ikke en eksisterende bemyndigelsesbestemmelse på området for
organdonation.
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 53
indsættes et nyt stk. 6,
hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om drift m.v. af Organdonorregisteret, herunder udformning
og registrering.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, hvordan registreringer i Organdonorregisteret opbevares,
procedurer for ændring af registreringer, det nærmere indhold af Organdonorregisteret, samt ansvaret for og adgangen til
registreringen i Organdonorregisteret.
Der vil endvidere blive fastlagt regler for, hvornår personer bliver slettet fra Organdonorregisteret i tilfælde af fraflytning af
Danmark.
Det er ikke hensigten, at der skal opbevares flere typer af oplysninger i Organdonorregisteret, end de oplysninger, der allerede
registreres i dag, ligesom det ikke er hensigten med bemyndigelsesbestemmelsen, at flere end i dag skal have adgang til
oplysningerne i Organdonorregisteret.
Den foreslåede ændring kræver en ændring af vejledning nr. 10099 af 5. december 2019 om samtykke til transplantation fra afdøde
personer og til transplantationsrelateret forskning.
Til nr. 8
Der findes i lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024 ikke hjemmel til, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om målrettede påmindelser vedrørende bekræftelse af stillingtagen i Organdonorregisteret.
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 53
indsættes et nyt stk. 7,
hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om målrettede påmindelser vedrørende bekræftelse af
stillingtagen i Organdonorregisteret.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om målrettede påmindelser, herunder deling af
personoplysninger fra Organdonorregisteret og offentlige myndigheder. Det er hensigten, at delingen af data skal foregå
automatisk, uden at personoplysninger kan tilgås af uvedkommende.
Der henvises til lovforslagets alm. bemærkninger pkt. 3.
Til nr. 9
Sundhedspersoner har tavshedspligt, jf. sundhedslovens § 40. Der findes dog en række undtagelser til dette udgangspunkt i
sundhedslovens kapitel 9, som indeholder regler om sundhedspersoners indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger og andre
fortrolige oplysninger om patienter.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en nærmere beskrivelse af gældende ret.
Det foreslås, at der i sundhedsloven indsættes en ny § 53 a,
hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om sundhedspersoners behandling af helbredsoplysninger og andre
fortrolige oplysninger om organdonor og organmodtager i forbindelse med et donationsforløb, herunder om, hvornår og hvordan
sundhedspersoner kan eller skal indhente og videregive oplysninger.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at der kan fastsættes regler om, at når pårørende til afdøde organdonor anmoder om det, kan
og skal sundhedspersoner videregive oplysninger om, hvilke organer der er udtaget og transplanteret eller kasseret. Der kan
desuden fastsættes regler om organmodtagers samtykke til, at der i anonymiseret form videregives oplysninger om organmodtager til
organdonors pårørende om, hvordan det er gået med modtageren af organet. Der vil være tale om køn og alderskategori for
modtageren, og, såfremt det er muligt at holde modtager anonym, også oplysninger om hvilket organ, der er transplanteret.
Bemyndigelsen skal udmøntes i en bekendtgørelse, hvori der fastsættes regler, der supplerer de almindelige regler om
sundhedspersoners tavshedspligt og indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger, som findes i sundhedslovens kapitel 9.
Det foreslås, at der med bemyndigelse i den foreslåede bestemmelse for det første skal fastsættes pligtudleveringsbestemmelse som
nævnt i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 1. Sundhedspersoner skal således have pligt til at videregive oplysninger om en afdød
organdonor til donors pårørende, når donors pårørende anmoder herom, såfremt det ikke må antages at stride mod afdødes ønske og
hensynet til afdøde, eller andre private interesser ikke taler afgørende herimod. Forpligtelsen vil ligne den, der i dag findes i
sundhedslovens § 45, hvorefter sundhedspersonen efter anmodning kan og skal videregive oplysninger til pårørende om patientens
sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde.
For det andet skal bemyndigelsen bruges til at fastsætte nærmere regler om organmodtagers samtykke til indhentning og
videregivelse af visse oplysninger om vedkommende til pårørende til den afdøde donor af de organer, som organmodtager har
modtaget. Der kan desuden fastsættes regler om varigheden af samtykket, så samtykket ikke bortfalder efter et år.
Det foreslås, at bekendtgørelsen skal omfatte sundhedspersoner. Det vil ofte være en organtransplantationskoordinator, der har
behov for at slå op i elektroniske patientjournaler og andre elektroniske systemer, der supplerer patientjournalen, for at
indhente oplysninger med henblik på at følge op over for pårørende til en afdød donor. Der kan dog også være behov for, at andre
sundhedspersoner, der er involverede i donationsforløbet, har adgang til at indhente eller videregive oplysninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 2, stk. 1,
at § 1, nr. 9, træder i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås endvidere i § 2, stk. 2,
at nr. 1-7 træder i kraft den 1. juni 2025.
Det betyder, at der kort tid efter lovens vedtagelse bliver etableret mulighed for at fastsætte regler om sundhedspersoners
behandling af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger om organdonor og organmodtager i forbindelse med et
donationsforløb. Derimod træder ændringerne vedrørende ny samtykkemodel først i kraft den 1. juni 2025, så der er tid til den
nødvendige implementering af og kommunikation om ændringen.
Allerede foretagne registreringer i Organdonorregisteret videreføres uden ændringer.
Registreringer i Organdonorregistreret foretaget i perioden fra lovens vedtagelse til lovens ikrafttræden videreføres også uden
ændringer.
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Det følger dog af sundhedslovens § 278, stk. 3, at sundhedslovens kapitel 12, som indeholder § 53, ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Det foreslås i § 3,
at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger. Det foreslås også, at
lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.