LOV nr 685 af 11/06/2024
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Lov om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde) § 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, foretages følgende ændringer:
1. I § 16, stk. 1, ændres »70« til: »58«.
2. I § 16 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3 eller stk. 4, nr. 1.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
3. I § 16, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk. 2-4« til: »stk. 3-5«.
4. I § 16, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 3 og 4 og« til: »stk. 2, 4 og 5 og kan«.
5. § 17, stk. 2-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3 eller stk. 4, nr. 1, gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2.«
6. § 21, stk. 1, 2. pkt., ophæves.
7. I § 21, stk. 2, 2. pkt., udgår »eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2«.
Forarbejder til Lov om ændring af SU-loven (Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde) § 1
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af SU-lovens § 16, stk. 1, at der højst kan gives 70 klip (rammen) til uddannelse, der gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet.
Uddannelsesstøtte gives uden for og inden for et begrænset støttesystem (klippekortet), jf. SU-lovens § 6.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 16, stk. 1, at »70« ændres til »58.«.
Den foreslåede ændring af § 16, stk. 1, vil medføre, at den maksimale ramme til uddannelsessøgende på videregående uddannelser ændres fra 70 til 58 SU-klip. Uddannelsessøgende vil dermed som udgangspunkt have en maksimal ramme på 58 SU-klip (måneder), svarende til 4 år og 10 måneder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter SU-lovens § 16, stk. 2, udvides rammen, i det omfang den normerede uddannelsestid efter lovens § 17, stk. 1, overstiger 58 måneder (klip). Bestemmelsen omhandler den samlede ramme for SU inden for klippekortet som fastlagt i § 16, stk. 1.
SU-lovens § 7, stk. 3, omhandler SU-handicaptillæg, og § 7, stk. 4, nr. 1, omhandler forsørgertillæg til enlige.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 16, stk. 2, hvorefter rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af § 16, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter der højst vil kunne gives 58 klip (rammen) til uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet.
Den foreslåede nye bestemmelse i § 16, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende, som modtager tillægsstipendium – enten i form af SU-handicaptillæg efter lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg til enlige efter § 7, stk. 4, nr. 1 – får udvidet deres ramme for uddannelsesstøtte med 12 klip til i alt 70 klip.
Udvidelsen af rammen kan kun ske én gang og vil ske automatisk i forbindelse med, at styrelsen træffer afgørelse om SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige. Rammeudvidelsen vil også gælde for efterfølgende uddannelser, dog således at rammen ikke kan udvides yderligere, selvom den uddannelsessøgende til en efterfølgende uddannelse også tildeles SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
Hvis en uddannelsessøgende med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige til en uddannelse, vil de tildelte ekstra 12 klip ikke bortfalde, selvom den uddannelsessøgende ikke længere opfylder betingelserne for at modtage SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter SU-lovens § 16, stk. 5, gælder udvidelse af rammen efter § 16, stk. 2-4, kun for den uddannelse, den uddannelsessøgende er i gang med.
Det foreslås i § 16, stk. 5 , der bliver stk. 6, at »stk. 2-4« ændres til »stk. 3-5«.
Det foreslåede er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvori det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2 i SU-lovens § 16, og hvormed de gældende § 16, stk. 2-6, bliver stk. 3-7.
Til nr. 4
Det fremgår af SU-lovens § 16, stk. 6, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om udvidelsen af rammen efter bestemmelsens stk. 3 og 4.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 16, stk. 6, der bliver stk. 7, at »stk. 3 og 4« ændres til »stk. 2, 4 og 5, og kan«. For så vidt angår henvisningen til stk. 2, indebærer det foreslåede, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne fastsætte regler om udvidelsen af rammen efter det foreslåede § 16, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Det forventes herunder, at der med denne bemyndigelse vil blive fastsat regler i SU-bekendtgørelsen, der medfører, at rammen for uddannelsesstøtte vil blive ændret, hvis en uddannelsessøgende, der har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, ikke har modtaget dette tillæg med rette, og derfor heller ikke har haft ret til den rammeudvidelse, som følger af retten til SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
For så vidt angår den foreslåede henvisning til stk. 4 og 5, er der tale om en lovteknisk konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter § 16, stk. 3 og 4 bliver stk. 4 og 5. Endvidere har den foreslåede tilføjelse af ordene »og kan« alene sproglig karakter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 2, at uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen af den adgangsgivende uddannelse optages på en uddannelse, der gives støtte til inden for klippekortet, gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 3, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse.
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 4, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2 og kan herunder fastsætte regler om, hvad der anses for at være en adgangsgivende ungdomsuddannelse, og hvornår der kan undtages fra betingelserne i stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at § 17, stk. 2-4, ophæves, og at der indsættes et nyt § 17, stk. 2 og 3.
Efter det foreslåede § 17, stk. 2, gives uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Det foreslåede § 17, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, gives en støttetid til den enkelte uddannelse, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i rammen, som for disse uddannelsessøgende efter det foreslåede vil være 70 klip.
Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at der ikke længere vil blive givet 12 ekstra SU-klip i tillæg til uddannelsessøgende, som er optaget på en videregående uddannelse inden for to år efter afsluttet adgangsgivende ungdomsuddannelse.
Efter det foreslåede § 17, stk. 3, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2.
Det er hensigten med den foreslåede bemyndigelse at fastsætte regler om ændring af støttetiden, hvis den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne for at modtage SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, og hvis en uddannelsessøgende således ikke med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 3, vil medføre, at en uddannelsessøgende vil få tildelt SU til en uddannelses normerede tid, uanset om den uddannelsessøgende har ubrugte klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse. Støttetiden vil således ikke kunne forlænges i disse tilfælde. Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 4, vil medføre, at uddannelses- og forskningsministeren ikke vil kunne fastsætte nærmere regler om udvidet støttetid med et tillæg på 12 klip som følge af uddannelsesstart inden for to år efter afslutningen af adgangsgivende uddannelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af SU-lovens § 21, stk. 1, 2. pkt., at slutlån gives i højst 12 måneder inden for de sidste 12 måneder af uddannelsen til uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ophæve § 21, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslåede vil indebære, at det for alle uddannelsessøgende vil være muligt at søge om at få slutlån i op til 24 måneder inden for de sidste 24 måneder af en uddannelse, jf. § 21, stk. 1, 1. pkt.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med dette lovforslags § 1, nr. 5, hvormed SU-lovens § 17, stk. 2, foreslås ophævet. Den foreslåede ophævelse af SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende ikke kan få udvidet støttetid og ekstra klip, hvis de er optaget på deres videregående uddannelse senest 2 år efter, at de har afsluttet deres adgangsgivende uddannelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det følger af SU-lovens § 21, stk. 2, at slutlån gives, når den uddannelsessøgende har brugt alle de klip, der kan tildeles til uddannelsen. Tildelingen sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 21, stk. 2, 2. pkt., at »eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2« udgår.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter § 21, stk. 1, 2. pkt., foreslås ophævet.
Den foreslåede ændring af § 21, stk. 2, 2. pkt., indebærer, at henvisningen til uddannelsessøgende med en udvidet støttetid efter § 17, stk. 2, udgår, hvilket er en konsekvens af dette lovforslags § 1, nr. 5, hvorefter den gældende § 17, stk. 2, forslås ophævet.
Det foreslåede indebærer, at tildelingen af slutlån for alle uddannelsessøgende – herunder også for uddannelsessøgende, der har modtaget 12 tillægsklip efter den foreslåede § 17, stk. 2, jf. dette lovforslags § 1, nr. 5 – sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.