Til nr. 1
Det fremgår af SU-lovens § 16, stk. 1, at der højst kan gives 70 klip (rammen) til uddannelse, der gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet.
Uddannelsesstøtte gives uden for og inden for et begrænset støttesystem (klippekortet), jf. SU-lovens § 6.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 16, stk. 1, at »70« ændres til »58.«.
Den foreslåede ændring af § 16, stk. 1, vil medføre, at den maksimale ramme til uddannelsessøgende på videregående uddannelser ændres fra 70 til 58 SU-klip. Uddannelsessøgende vil dermed som udgangspunkt have en maksimal ramme på 58 SU-klip (måneder), svarende til 4 år og 10 måneder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter SU-lovens § 16, stk. 2, udvides rammen, i det omfang den normerede uddannelsestid efter lovens § 17, stk. 1, overstiger 58 måneder (klip). Bestemmelsen omhandler den samlede ramme for SU inden for klippekortet som fastlagt i § 16, stk. 1.
SU-lovens § 7, stk. 3, omhandler SU-handicaptillæg, og § 7, stk. 4, nr. 1, omhandler forsørgertillæg til enlige.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 16, stk. 2, hvorefter rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af § 16, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter der højst vil kunne gives 58 klip (rammen) til uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet.
Den foreslåede nye bestemmelse i § 16, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende, som modtager tillægsstipendium – enten i form af SU-handicaptillæg efter lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg til enlige efter § 7, stk. 4, nr. 1 – får udvidet deres ramme for uddannelsesstøtte med 12 klip til i alt 70 klip.
Udvidelsen af rammen kan kun ske én gang og vil ske automatisk i forbindelse med, at styrelsen træffer afgørelse om SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige. Rammeudvidelsen vil også gælde for efterfølgende uddannelser, dog således at rammen ikke kan udvides yderligere, selvom den uddannelsessøgende til en efterfølgende uddannelse også tildeles SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
Hvis en uddannelsessøgende med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige til en uddannelse, vil de tildelte ekstra 12 klip ikke bortfalde, selvom den uddannelsessøgende ikke længere opfylder betingelserne for at modtage SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter SU-lovens § 16, stk. 5, gælder udvidelse af rammen efter § 16, stk. 2-4, kun for den uddannelse, den uddannelsessøgende er i gang med.
Det foreslås i § 16, stk. 5 , der bliver stk. 6, at »stk. 2-4« ændres til »stk. 3-5«.
Det foreslåede er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvori det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2 i SU-lovens § 16, og hvormed de gældende § 16, stk. 2-6, bliver stk. 3-7.
Til nr. 4
Det fremgår af SU-lovens § 16, stk. 6, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om udvidelsen af rammen efter bestemmelsens stk. 3 og 4.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 16, stk. 6, der bliver stk. 7, at »stk. 3 og 4« ændres til »stk. 2, 4 og 5, og kan«. For så vidt angår henvisningen til stk. 2, indebærer det foreslåede, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne fastsætte regler om udvidelsen af rammen efter det foreslåede § 16, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Det forventes herunder, at der med denne bemyndigelse vil blive fastsat regler i SU-bekendtgørelsen, der medfører, at rammen for uddannelsesstøtte vil blive ændret, hvis en uddannelsessøgende, der har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, ikke har modtaget dette tillæg med rette, og derfor heller ikke har haft ret til den rammeudvidelse, som følger af retten til SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
For så vidt angår den foreslåede henvisning til stk. 4 og 5, er der tale om en lovteknisk konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter § 16, stk. 3 og 4 bliver stk. 4 og 5. Endvidere har den foreslåede tilføjelse af ordene »og kan« alene sproglig karakter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 2, at uddannelsessøgende, der senest 2 år efter afslutningen af den adgangsgivende uddannelse optages på en uddannelse, der gives støtte til inden for klippekortet, gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 3, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at støttetiden i en uddannelse kan forlænges med klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse.
Det følger af SU-lovens § 17, stk. 4, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2 og kan herunder fastsætte regler om, hvad der anses for at være en adgangsgivende ungdomsuddannelse, og hvornår der kan undtages fra betingelserne i stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at § 17, stk. 2-4, ophæves, og at der indsættes et nyt § 17, stk. 2 og 3.
Efter det foreslåede § 17, stk. 2, gives uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Det foreslåede § 17, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller stk. 4, nr. 1, gives en støttetid til den enkelte uddannelse, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Tildelingen af stipendium inden for støttetiden vil som hidtil forudsætte, at der er klip hertil tilbage i rammen, som for disse uddannelsessøgende efter det foreslåede vil være 70 klip.
Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at der ikke længere vil blive givet 12 ekstra SU-klip i tillæg til uddannelsessøgende, som er optaget på en videregående uddannelse inden for to år efter afsluttet adgangsgivende ungdomsuddannelse.
Efter det foreslåede § 17, stk. 3, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2.
Det er hensigten med den foreslåede bemyndigelse at fastsætte regler om ændring af støttetiden, hvis den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne for at modtage SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, og hvis en uddannelsessøgende således ikke med rette har modtaget SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige.
Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 3, vil medføre, at en uddannelsessøgende vil få tildelt SU til en uddannelses normerede tid, uanset om den uddannelsessøgende har ubrugte klip, der er valgt fra eller i øvrigt sparet op i en tidligere gennemført uddannelse. Støttetiden vil således ikke kunne forlænges i disse tilfælde. Den foreslåede ophævelse af den gældende bestemmelse i SU-lovens § 17, stk. 4, vil medføre, at uddannelses- og forskningsministeren ikke vil kunne fastsætte nærmere regler om udvidet støttetid med et tillæg på 12 klip som følge af uddannelsesstart inden for to år efter afslutningen af adgangsgivende uddannelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af SU-lovens § 21, stk. 1, 2. pkt., at slutlån gives i højst 12 måneder inden for de sidste 12 måneder af uddannelsen til uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ophæve § 21, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslåede vil indebære, at det for alle uddannelsessøgende vil være muligt at søge om at få slutlån i op til 24 måneder inden for de sidste 24 måneder af en uddannelse, jf. § 21, stk. 1, 1. pkt.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med dette lovforslags § 1, nr. 5, hvormed SU-lovens § 17, stk. 2, foreslås ophævet. Den foreslåede ophævelse af SU-lovens § 17, stk. 2, vil medføre, at uddannelsessøgende ikke kan få udvidet støttetid og ekstra klip, hvis de er optaget på deres videregående uddannelse senest 2 år efter, at de har afsluttet deres adgangsgivende uddannelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det følger af SU-lovens § 21, stk. 2, at slutlån gives, når den uddannelsessøgende har brugt alle de klip, der kan tildeles til uddannelsen. Tildelingen sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 21, stk. 2, 2. pkt., at »eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2« udgår.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter § 21, stk. 1, 2. pkt., foreslås ophævet.
Den foreslåede ændring af § 21, stk. 2, 2. pkt., indebærer, at henvisningen til uddannelsessøgende med en udvidet støttetid efter § 17, stk. 2, udgår, hvilket er en konsekvens af dette lovforslags § 1, nr. 5, hvorefter den gældende § 17, stk. 2, forslås ophævet.
Det foreslåede indebærer, at tildelingen af slutlån for alle uddannelsessøgende – herunder også for uddannelsessøgende, der har modtaget 12 tillægsklip efter den foreslåede § 17, stk. 2, jf. dette lovforslags § 1, nr. 5 – sker på grundlag af uddannelsesinstitutionens vurdering af, om den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24 måneder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. december 2026.
SU udbetales månedligt forud, jf. SU-lovens § 38 b, stk. 2. SU for januar 2027 udbetales således i slutningen af december 2026. Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt har til formål at sikre, at de nye regler kan finde anvendelse for udbetalingen af SU for januar 2027.
Det foreslås i stk. 2, at loven har virkning uddannelsesstøtte, der udbetales for januar 2027 eller senere.
Det foreslåede vil indebære, at de nye regler finder anvendelse for SU, der fra slutningen af december 2026 eller senere udbetales for januar 2027 eller senere.
Det foreslås i stk. 3, nr. 1, at loven har virkning for uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende, som påbegynder en ny uddannelse, der kan gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet, den 1. juli 2025 eller senere.
Det foreslåede vil indebære, at uddannelsessøgende, der den 1. juli 2025 eller senere påbegynder en ny uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, og som inden januar 2027 i medfør af de gældende regler tildeles – eller tidligere er tildelt – en ramme på 70 klip, vil skulle have nedskrevet rammen med virkning for SU for januar 2027 og frem.
Det foreslåede vil samtidig indebære, at uddannelsessøgende, som i løbet af perioden fra den 1. juli 2025 til og med december 2026 med hjemmel i SU-lovens § 17, stk. 2, tildeles en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip, vil skulle have nedskrevet støttetiden med virkning for SU for januar 2027 og frem.
For uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg til enlige, når de nye regler får virkning, er det hensigten, at udvidelsen af rammen og støttetiden vil ske automatisk efter lovens ikrafttræden med virkning for SU for januar 2027 og frem.
Den nedskrevne ramme og den nye støttetid, der foreslås i dette lovforslags § 1, vil alene have betydning for SU for januar 2027 eller senere. Der vil således ikke skulle ske tilbagebetaling af SU, som er forfaldet inden reglernes ikrafttræden den 1. december 2026, selvom denne SU måtte gå ud over den nedskrevne ramme eller den nye støttetid.
Uddannelsessøgende, der er i gang med en ny uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, og som er påbegyndt den 1. juli 2025 eller senere, vil, inden de modtager SU for januar 2027, modtage en støttemeddelelse fra styrelsen, hvori den nye ramme og støttetid med virkning fra januar 2027 vil fremgå. Inden da vil de uddannelsessøgende løbende blive vejledt, herunder på www.su.dk, om betydningen af reglerne, således at de uddannelsessøgende har mulighed for at indrette sig på de nye regler. Der vil således også blive vejledt herom inden tidspunktet for søgning til uddannelser, der påbegyndes den 1. juli 2025 eller senere.
Det foreslås i stk. 3, nr. 2, at loven har virkning for uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende, som den 1. juli 2030 eller senere genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse, der kan gives SU til inden for klippekortet, og som er påbegyndt før den 1. juli 2025.
Det foreslåede vil indebære, at uddannelsessøgende, der senest den 30. juni 2030 genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, og som er påbegyndt før den 1. juli 2025, ikke vil være omfattet af de nye regler, idet de dermed ikke påbegynder en ny uddannelse, men derimod genoptager samme uddannelse, som de tidligere har påbegyndt.
Da en uddannelsessøgende vil kunne genoptage en uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, mange år efter, at uddannelsen er påbegyndt, foreslås det, at loven tillige skal have virkning for uddannelsessøgende, der genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse inden for klippekortet den 1. juli 2030 eller senere. Hermed vil alle, der påbegynder eller genoptager en uddannelse inden for klippekortet den 1. juli 2030 eller senere, være omfattet af samme regler. De uddannelsessøgende, som måtte ønske at genoptage en uddannelse, der er påbegyndt før den 1. juli 2025, får således mulighed for at indrette sig efter de nye regler, herunder over en længere periode mulighed for at genoptage uddannelsen, såfremt de ønsker fortsat at være omfattet af de hidtil gældende regler.
Det foreslås i stk. 4, at for uddannelsesstøtte, som ikke er omfattet af stk. 2 og 3, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
De uddannelsessøgende vil blive vejledt om, at de ved påbegyndelse af en ny uddannelse vil blive omfattet af de nye regler, men også at de ved genoptagelse af en tidligere påbegyndt uddannelse inden den 1. juli 2030 fortsat vil være omfattet af de hidtil gældende regler.
Det foreslås i stk. 5, at regler udstedt i medfør af § 16, stk. 6, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 16, stk. 7, i SU-loven, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2, som indebærer, at bemyndigelsen i SU-lovens § 16, stk. 6, bliver stk. 7.
Endelig foreslås det i stk. 6, at regler udstedt i medfør af § 17, stk. 3 og 4, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves. Det foreslåede vil medføre, at der fra lovens ikrafttræden den 1. december 2026 ikke vil kunne ske ændringer i regler fastsat i medfør af § 17, stk. 3 og 4, i SU-loven.
Den foreslåede lov vil ikke gælde for Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne sættes i kraft for Færøerne eller Grønland, da SU-loven, som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og heller ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne eller Grønland.
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, foretages følgende ændringer:
1. I § 16, stk. 1, ændres »70« til: »58«.
2. I § 16 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Rammen udvides med 12 klip for uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3 eller stk. 4, nr. 1.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
3. I § 16, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk. 2-4« til: »stk. 3-5«.
4. I § 16, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 3 og 4 og« til: »stk. 2, 4 og 5 og kan«.
5. § 17, stk. 2-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3 eller stk. 4, nr. 1, gives en støttetid, der svarer til den normerede uddannelsestid med et tillæg på 12 klip.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om støttetiden efter stk. 2.«
6. § 21, stk. 1, 2. pkt., ophæves.
7. I § 21, stk. 2, 2. pkt., udgår »eller inden for 12 måneder for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter § 17, stk. 2«.
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. december 2026.
Stk. 2. Loven har virkning for uddannelsesstøtte, der udbetales for januar 2027 eller senere, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Loven har alene virkning for uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende,
som påbegynder en ny uddannelse, der kan gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet, den 1. juli 2025 eller senere, eller
som den 1. juli 2030 eller senere genoptager en tidligere påbegyndt uddannelse, der kan gives uddannelsesstøtte til inden for klippekortet, og som er påbegyndt før den 1. juli 2025.
Stk. 4. For uddannelsesstøtte, som ikke er omfattet af stk. 2 og 3, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 5. Regler udstedt i medfør af § 16, stk. 6, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 16, stk. 7, i SU-loven, jf. denne lovs § 1, nr. 2.
Stk. 6. Regler udstedt i medfør af § 17, stk. 3 og 4, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves.
/ Christina Egelund