LOV nr 1553 af 12/12/2023
Justitsministeriet
Lov om ændring af selskabsloven, lov om skifte af dødsboer, værgemålsloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Digital behandling af tvangsopløsningssager og dødsboskiftesager, øget antal byretsdommere, anerkendelse af juridiske eksamener fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland, terminaladgang til indkomstregisteret for Familieretshuset i værgemålssager m.v.) § 4
I lov om skifte af dødsboer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1807 af 3. september 2021, som ændret ved § 3 i lov nr. 697 af 24. maj 2022 og § 44 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages følgende ændringer:
1. I § 8, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 10 a, stk. 5« til: »§ 10 a, stk. 5-8 og 10«.
2. § 9, 2. pkt., ophæves.
3. I § 10 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »boet« til: »afdøde«.
4. I § 10 a, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Fordringer og andre krav mod boet, som stiftes efter dødsfaldet, kan anmeldes til skifteretten.«
5. I § 10 a, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3. pkt., indsættes efter »Anmeldelse«: »til skifteretten«.
6. I § 10 a, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 4, ændres »dog stk. 5« til: »dog stk. 5-8 og 10«.
7. § 10 a, stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Skifteretten kan beslutte at undtage en bruger fra at anvende domstolenes skifteportal, hvis der foreligger særlige forhold, som gør, at vedkommende må forventes ikke at kunne anvende skifteportalen. Skifteretten beslutter samtidig, hvordan anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, til skifteretten skal ske.«
8. I § 10 a indsættes efter stk. 5 som nye stykker:
»Stk. 6. Skifteretten kan beslutte, at anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, til skifteretten i bestemte tilfælde ikke skal ske på domstolenes skifteportal, hvis særlige forhold, herunder navnlig hensynet til statens sikkerhed, personers liv eller helbred eller dokumenternes format eller omfang, taler for det. Skifteretten beslutter samtidig, hvordan anmeldelse m.v. til skifteretten skal ske.
Stk. 7. Vedkommende retspræsident kan i særlige situationer, herunder hvis brugerne ikke kan anvende domstolenes skifteportal på grund af lokale tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser, beslutte, at anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, til skifteretten i alle eller visse af skifterettens sager i en nærmere afgrænset periode ikke skal ske på skifteportalen. Retspræsidenten beslutter samtidig, hvordan anmeldelse m.v. til skifteretten skal ske.
Stk. 8. Skifteretten kan ved tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser, der gør, at en bruger ikke kan anvende domstolenes skifteportal, beslutte, hvordan anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, til skifteretten skal ske. Skifteretten kan beslutte, at en anmeldelse af en fordring eller andet krav, jf. stk. 1, 1. pkt., der er indgivet til skifteretten på anden måde end på domstolenes skifteportal, skal anses for at være kommet frem til skifteretten, jf. stk. 3, hvis brugeren ikke har kunnet anvende skifteportalen på grund af tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser og ikke med rimelighed har kunnet anmode skifteretten om at træffe beslutning efter 1. pkt.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 9.
9. I § 10 a indsættes som stk. 10:
»Stk. 10. Domstolsstyrelsen kan fastsætte regler om, hvordan anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, til skifteretten skal ske ved tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser på domstolenes it-systemer, der gør, at domstolenes skifteportal ikke kan anvendes.«
10. I § 82, stk. 1, 1. pkt., ændres »være skriftlige« til: »indgives på domstolenes skifteportal, jf. § 10 a, stk. 1, 3. pkt.,«.
11. § 83, stk. 2, nr. 1, ophæves.
Nr. 2-4 bliver herefter nr. 1-3.
12. I § 83, stk. 2, nr. 3, 1. pkt., der bliver nr. 2, 1. pkt., indsættes efter »tilsvarende måde«: », herunder lån sikret ved pant efter ejendomsskattelovens kapitel 8«.
13. I § 105, stk. 2, ændres »Skifterettens afgørelser« til: »Afgørelser«, og efter »§ 7, stk. 3,« indsættes: »§ 10 a, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6-8,«.
14. I § 105, stk. 3, 1. pkt., ændres »Afslag på anmodning om fritagelse for anvendelse af domstolenes skifteportal, jf. § 10 a, stk. 5« til: »Beslutninger efter § 10 a, stk. 5, 1. pkt.«
Forarbejder til Lov om ændring af selskabsloven, lov om skifte af dødsboer, værgemålsloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Digital behandling af tvangsopløsningssager og dødsboskiftesager, øget antal byretsdommere, anerkendelse af juridiske eksamener fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland, terminaladgang til indkomstregisteret for Familieretshuset i værgemålssager m.v.) § 4
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 8, stk. 2, 1. pkt., at oplysning om besiddelse af afdødes aktiver gives til skifteretten på domstolenes skifteportal eller til den person, som varetager boets interesser. Det fremgår af bestemmelsens 2. pkt., at § 10 a, stk. 5, finder tilsvarende anvendelse. Efter lovens § 10 a, stk. 5, der foreslås nyaffattet (lovforslagets § 4, nr. 7), beslutter skifteretten, hvis skifteretten vurderer, at der foreligger særlige forhold, som gør, at en kreditor, kontaktperson m.v. ikke må forventes at kunne anvende domstolenes skifteportal, at den pågældende fritages for at anvende skifteportalen.
Det foreslås i dødsboskifteloves § 8, stk. 2, 2. pkt., at ændre »§ 10 a, stk. 5« til: »§ 10 a, stk. 5-8«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at oplysninger om besiddelse af afdødes aktiver ikke vil skulle gives på skifteportalen, hvis skifteretten eller retspræsidenten har besluttet, at skifteportalen ikke skal anvendes, jf. § 10 a, stk. 6-8 (lovforslagets § 4, nr. 8). Oplysninger om besiddelse af afdødes aktiver vil i så fald skulle gives på den måde, der besluttes af skifteretten eller retspræsidenten.
På samme måde vil en person, der er undtaget fra at anvende skifteportalen, jf. den foreslåede § 10 a, stk. 5 (lovforslagets § 4, nr. 7), og som ønsker at oplyse om besiddelse af afdødes aktiver, skulle give oplysningerne til skifteretten på den måde, der besluttes af skifteretten.
I overensstemmelse med gældende ret vil oplysning om besiddelse af afdødes aktiver også kunne gives til den person, der varetager boets interesser.
Hvis skifteretten modtager oplysning om besiddelse af afdødes aktiver uden om skifteportalen, og der ikke er truffet beslutninger efter de foreslåede bestemmelser i § 10 a, stk. 5-8, vil skifteretten ikke skulle videregive, registrere eller behandle oplysningerne. Skifteretten vil skulle vejlede den pågældende om at anvende skifteportalen og om muligheden for at søge om at blive undtaget fra at anvende portalen efter § 10 a, stk. 5.
Til nr. 2
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 9, 1. pkt., at søgsmål ikke kan anlægges mod boet fra dødsfaldet, og indtil bestemmelse om boets behandlingsmåde er truffet. Af bestemmelsens 2. pkt. fremgår det, at fordringer og andre krav mod boet kan anmeldes til skifteretten. 2. pkt. må forstås sådan, at den alene angår anmeldelse af fordringer og andre krav, i perioden fra dødsfaldet og indtil bestemmelse om boets behandlingsmåde er truffet.
Det foreslås at ophæve dødsboskiftelovens § 9, 2. pkt.
Den foreslåede ophævelse vil medføre, at der ikke i dødsboskiftelovens § 9 vil være en særskilt regulering af anmeldelse af fordringer og andre krav, i perioden fra dødsfaldet og indtil bestemmelse om boets behandlingsmåde er truffet.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng med lovens § 10 a, stk. 1, 1. pkt., der efter den foreslåede ændring (lovforslagets § 4, nr. 3), vil medføre, at fordringer og andre krav mod afdøde, der anmeldes, skal anmeldes til skifteretten. Derudover skal den foreslåede ophævelse af § 9, 2. pkt., ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 10 a, stk. 1, 2. pkt. (lovforslagets § 4, nr. 4), hvorefter fordringer og andre krav mod boet, som stiftes efter dødsfaldet, der anmeldes, kan anmeldes til skifteretten.
Det vil således fortsat være muligt at anmelde fordringer og andre krav til skifteretten i perioden fra dødsfaldet, og indtil bestemmelse om boets behandlingsmåde er truffet. Hvis der sker anmeldelse til skifteretten, vil anmeldelsen skulle anmeldelsen ske på domstolenes skifteportal, jf. § 10 a, stk. 1, 2. pkt., som med lovforslagets § 4, nr. 4, vil blive 3. pkt.
Der henvises i øvrigt til den foreslåede § 10 a, stk. 1, 2. pkt. (lovforslagets § 4, nr. 4) og bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Det fremgår af § 10 a, stk. 1, 1. pkt., at fordringer og andre krav mod boet anmeldes til skifteretten. Af 2. pkt. fremgår det, at anmeldelse skal ske på domstolenes skifteportal, jf. stk. 5, der foreslås nyaffattet (lovforslagets § 4, nr. 7). Efter stk. 5 beslutter skifteretten, hvis skifteretten vurderer, at der foreligger særlige forhold, som gør, at en kreditor, kontaktperson m.v. ikke må forventes at kunne anvende domstolenes skifteportal, at den pågældende fritages for at anvende portalen.
Det foreslås i dødsboskiftelovens § 10 a, stk. 1, 1. pkt ., at ændre »boet« til: »afdøde«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at fordringer og andre krav mod afdøde – såfremt de anmeldes – skal anmeldes til skifteretten på skifteportalen. Pligten til at anvende skifteportalen til at anmelde krav til skifteretten omfatter således alle de fordringer og andre krav, som kreditorer efter bekendtgørelsen i Statstidende, jf. dødsboskiftelovens § 81, stk. 3, nr. 2, opfordres til at anmelde. Anmeldes en fordring eller et andet krav mod afdøde ikke rettidigt til skifteretten på skifteportalen, vil retten til dækning i boet bortfalde, jf. dog bestemmelsen i dødsboskiftelovens § 83, stk. 2.
Selv om et krav mod afdøde er undtaget fra præklusion i medfør af § 83, stk. 2, vil kravet stadig skulle anmeldes ved brug af skifteportalen og vil således ikke kunne anmeldes til f.eks. skifteretten eller bobestyreren ved brev eller e-mail.
Den foreslåede ændring af § 10 a, stk. 1, 1. pkt., vil derudover medføre, at bestemmelsen ikke regulerer, hvordan der sker anmeldelse af fordringer og andre krav mod boet, der stiftes efter dødsfaldet. Sådanne krav vil kunne anmeldes til skifteretten på skifteportalen efter den nye bestemmelse i § 10 a, stk. 1, 2. pkt. (lovforslagets § 4, nr. 4).
Retsstillingen vil herefter være, at fordringer og andre krav mod afdøde anmeldes til skifteretten, mens fordringer og andre krav mod boet, der stiftes efter dødsfaldet, vil kunne anmeldes til skifteretten. Anmeldes et krav eller en fordring til skifteretten, skal anmeldelse ske på domstolenes skifteportal, jf. § 10 a, stk. 1, 2. pkt., som bliver 3. pkt.
Fordringer og andre krav mod afdøde, f.eks. krav på betaling af husleje vedrørende en periode før dødsfaldet, vil således – såfremt der sker anmeldelse – skulle anmeldes til skifteretten på skifteportalen.
Fordringer og andre krav mod boet, som er opstået efter dødsfaldet, f.eks. udgifter forbundet med afdødes begravelse, vil således efter den foreslåede bestemmelse i § 10 a, stk. 1, 2. pkt. (lovforslagets § 4, nr. 4) kunne anmeldes til skifteretten på skifteportalen eller til f.eks. bobestyreren.
Til nr. 4
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 9, 2. pkt., at fordringer og andre krav mod boet kan anmeldes til skifteretten. Bestemmelsen må forstås sådan, at den alene angår anmeldelse af fordringer og andre krav, i perioden fra dødsfaldet og indtil bestemmelse om boets behandlingsmåde er truffet.
Det fremgår af § 10 a, stk. 1, 1. pkt., at fordringer og andre krav mod boet anmeldes til skifteretten. Af 2. pkt. fremgår det, at anmeldelse skal ske på domstolenes skifteportal.
Det foreslås at indsætte et nyt § 10 a, stk. 1, 2. pkt., hvorefter fordringer og andre krav mod boet, som stiftes efter dødsfaldet, kan anmeldes til skifteretten.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at fordringer og andre krav mod boet, som stiftes efter dødsfaldet, f.eks. efter omstændighederne krav vedrørende begravelsesudgifter eller erstatningskrav mod boet, vil kunne anmeldes til skifteretten. Hvis der sker anmeldelse til skifteretten, vil dette skulle ske på skifteportalen. Krav, som er stiftet ved gensidigt bebyrdende aftaler, der er indgået efter dødsfaldet, f.eks. om husforsikring, el, vand og varme eller husleje, vil også kunne anmeldes til skifteretten på skifteportalen.
De omhandlede fordringer og andre krav – dvs. fordringer og andre krav, der er stiftes af boet efter dødsfaldet – vil også efter omstændighederne kunne anmeldes til f.eks. bobestyreren i et bo, der behandles ved bobestyrer, eller til arvingerne i et bo, der behandles ved privat skifte.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med den foreslåede ophævelse af lovens § 9, 2. pkt. (lovforslagets § 4, nr. 2), hvorefter fordringer og andre krav mod boet kan anmeldes til skifteretten, og den foreslåede ændring af lovens § 10 a, stk. 1, 1. pkt. (lovforslagets § 4, nr. 3), hvorefter fordringer og andre krav mod afdøde skal anmeldes til skifteretten.
Den foreslåede bestemmelse vil i et vist omfang omfatte de anmeldelser, som allerede efter den gældende bestemmelse i dødsboskiftelovens § 9, 2. pkt., der foreslås ophævet, kan gives til skifteretten. Anvendelsen af den foreslåede bestemmelse i § 10 a, stk. 1, 2. pkt., vil – i modsætning til § 9, 2. pkt. – ikke være betinget af, hvornår der sker anmeldelse, men om det anmeldte krav er stiftet af boet efter dødsfaldet. Er der tale om en fordring eller andet krav mod afdøde, vil en eventuel anmeldelse skulle ske til skifteretten på skifteportalen, jf. dødsboskiftelovens § 10 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., som med lovforslagets § 4, nr. 4, vil blive 3. pkt.
Der henvises i øvrigt til den foreslåede ophævelse af lovens § 9, 2. pkt., (lovforslagets § 4, nr. 2) og til den foreslåede ændring af § 10 a, stk. 1, 1. pkt., (lovforslagets § 4, nr. 3) samt bemærkningerne hertil.
Til nr. 5
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 10 a, stk. 1, 1. pkt., at fordringer og andre krav mod boet anmeldes til skifteretten. Af 2. pkt. fremgår det, at anmeldelse skal ske på domstolenes skifteportal.
Det fremgår af § 10 a, stk. 2, 1. pkt., at tilgodehavender, der tilfalder boet, anmeldes til skifteretten eller til den person, der varetager boets interesser. Af 2. pkt. fremgår det, at anmeldelse til skifteretten skal ske på domstolenes skifteportal.
Det foreslås i § 10 a, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3. pkt., at der efter »Anmeldelse« indsættes: »til skifteretten«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det præciseres, at fordringer og andre krav, der anmeldes til skifteretten, skal anmeldes på domstolenes skifteportal. Bestemmelsens ordlyd vil med den foreslåede bestemmelse blive bragt i overensstemmelse med den gældende tilsvarende bestemmelse i § 10 a, stk. 2, 2. pkt.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 10 a, stk. 1, 2. pkt. (lovforslagets § 4, nr. 4), hvorefter fordringer og andre krav mod boet, som stiftes efter dødsfaldet, kan anmeldes til skifteretten.
Retsstillingen vil herefter være, at fordringer og andre krav mod afdøde, der anmeldes, skal anmeldes til skifteretten, mens fordringer og andre krav mod boet, der stiftes efter dødsfaldet, kan anmeldes til skifteretten. Anmeldes et krav eller en fordring til skifteretten, skal anmeldelse ske på domstolenes skifteportal.
Der henvises i øvrigt til den foreslåede ændring af § 10 a, stk. 1, 1. pkt., og indsættelsen af nyt 2. pkt. (lovforslagets § 4, nr. 3 og 4) samt bemærkningerne til.
Til nr. 6
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 10 a, stk. 1, 1. pkt., at fordringer og andre krav mod boet anmeldes til skifteretten. Af stk. 2, 1. pkt. fremgår det, at tilgodehavender, der tilfalder boet, anmeldes til skifteretten eller den person, der varetager boets interesser. Det følger af 2. pkt. i henholdsvis § 10 a, stk. 1 og 2, at anmeldelse til skifteretten skal ske på domstolenes skifteportal, jf. dog stk. 5.
Efter § 10 a, stk. 4, gør den person, der varetager boets interesser, sig bekendt med anmeldte fordringer og andre krav, jf. stk. 1, tilgodehavender, der tilfalder boet, jf. stk. 2, og oplysninger om besiddelse af afdødes aktiver, jf. § 8, stk. 2, på domstolenes skifteportal, i det omfang anmeldelse eller oplysning er givet på skifteportalen, jf. dog stk. 5.
Det fremgår af § 10 a, stk. 5, at hvis skifteretten vurderer, at der foreligger særlige forhold, som gør, at en kreditor, kontaktperson m.v. ikke må forventes at kunne anvende domstolenes skifteportal, beslutter skifteretten, at den pågældende fritages for at anvende skifteportalen.
Det foreslås i dødsboskiftelovens § 10 a, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 4, at ændre »dog stk. 5« til: »dog stk. 5-8 og 10«.
Den foreslåede ændring vil for det første medføre, at der i de tilfælde, der er nævnt i § 10 a, stk. 6-8 (lovforslagets § 4, nr. 8), ikke vil skulle ske anmeldelse af krav og tilgodehavender mv. på skifteportalen, ligesom den, der varetager boets interesser, heller ikke vil skulle gøre sig bekendt med anmeldte krav og tilgodehavender mv. på skifteportalen.
Der vil kunne være tale om tilfælde, hvor skifteretten f.eks. på grund af dokumenternes format efter den foreslåede § 10 a, stk. 6, har besluttet, at anmeldelse ikke skal ske på domstolenes skifteportal. Der vil derudover kunne være tale om, at retspræsidenten i den pågældende retskreds har truffet beslutning efter det foreslåede stk. 7 om, at skifteportalen ikke skal anvendes på grund af f.eks. et lokalt teknisk nedbrud. Endelig vil skifteretten efter det foreslåede stk. 8 kunne have truffet beslutning om, at f.eks. boets kontaktperson ikke skal gøre sig bekendt med anmeldte krav mv. på skifteportalen, fordi driftsforstyrrelser forhindrer kontaktpersonen i at anvende portalen.
Den foreslåede ændring vil for det andet medføre, at der ikke vil skulle ske anmeldelse af krav og tilgodehavender mv. på skifteportalen, hvis situationen er omfattet af de generelle regler, Domstolsstyrelsen forventes at fastsætte i medfør af det foreslåede § 10 a, stk. 10 (lovforslagets § 4, nr. 9). Det forventes, at Domstolsstyrelsen vil udnytte bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at skifteportalen ikke skal anvendes, hvis brugeren den pågældende dag har en frist til at foretage en handling, hvis nedbruddet eller driftsforstyrrelsen fortsætter eller opstår uden for skifterettens åbningstid, og det fremgår af domstol.dk eller domstolenes portalsider, at der er identificeret et nedbrud eller en driftsforstyrrelse, som endnu ikke er løst.
I overensstemmelse med gældende ret i medfør af § 8, stk. 2, og § 10 a, stk. 2, vil oplysning om besiddelse af afdødes aktiver og anmeldelse af tilgodehavender, der tilfalder boet, kunne ske til den person, der varetager boets interesser, uanset at der er truffet beslutning efter de foreslåede bestemmelser i § 10 a, stk. 6-8.
Den foreslåede ændring vil ikke berøre, at hvis personen, der ønsker at anmelde et krav eller tilgodehavende mv., er undtaget fra at anvende skifteportalen, jf. dødsboskiftelovens stk. 5 (der nyaffattes med lovforslagets § 4, nr. 7), vil anmeldelse mv., der indgives til skifteretten, skulle indgives på den måde, der besluttes af skifteretten. På samme måde vil den, der varetager boets interesser, hvis vedkommende er undtaget fra at anvende skifteportalen, jf. den foreslåede stk. 5, kunne modtage de oplysninger, der fremgår af skifteportalen, på den måde, der besluttes af skifteretten.
Hvis skifteretten modtager en anmeldelse af et krav eller tilgodehavende mv. uden om skifteportalen, og der ikke er truffet beslutninger efter de foreslåede bestemmelser i § 10 a, stk. 5-8, og tilfældet ikke er omfattet af de regler, der udstedes i medfør af stk. 10, vil skifteretten ikke skulle videregive, registrere eller behandle oplysningerne, og kravet eller tilgodehavendet vil ikke blive anset som modtaget af skifteretten. Skifteretten vil skulle vejlede den pågældende om at anvende skifteportalen og om muligheden for at søge om at blive undtaget fra at anvende portalen efter § 10 a, stk. 5.
Til nr. 7
Det fremgår af § 10 a, stk. 5, at hvis skifteretten vurderer, at der foreligger særlige forhold, som gør, at en kreditor, kontaktperson m.v. ikke må forventes at kunne anvende domstolenes skifteportal, beslutter skifteretten, at den pågældende fritages for at anvende portalen.
Følgende fremgår af bemærkningerne til dødsboskiftelovens § 10 a, stk. 5, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 156 som fremsat, side 11:
»Hvis en kreditor, kontaktperson m.v. mener sig ude af stand til at foretage anmeldelse digitalt, må skifteretten afklare og vurdere, om der foreligger sådanne særlige forhold, at den pågældende må forventes ikke at kunne anvende skifteportalen.
Det forventes, at alle professionelle repræsentanter, såsom advokater, inkassoselskaber m.v., vil være i stand til at anvende skifteportalen. Det forventes ligeledes, at virksomheder, vil være i stand til at anvende skifteportalen eller lade sig repræsentere af en, som kan anvende portalen. Professionelle parter og aktører forventes derfor ikke at kunne opfylde betingelserne for at blive fritaget fra kravet om digitalisering, medmindre de er hjemmehørende i udlandet, eller andre ganske særlige forhold gør sig gældende.
En kreditor eller debitor, som har en partsrepræsentant, der er i stand til at foretage digital anmeldelse, vil ikke kunne fritages fra kravet om brug af skifteportalen.
Hvis en kreditor, kontaktperson eller anden person, der i forbindelse med dødsboskiftet skal anvende skifteportalen, ikke ved skifterettens hjælp og vejledning kan bringes i stand til at anvende skifteportalen, vil den pågældende skulle fritages fra pligten til at anvende portalen. Skifteretten skal foretage en vurdering af, om den pågældende vil være i stand til at anvende skifteportalen. Denne vurdering vil som regel skulle ske ud fra dennes egen beskrivelse af sit funktionsniveau. Der vil være situationer, hvor beslutningen om fritagelse fra at anvende skifteportalen på baggrund af vurderingen af vedkommende kan træffes uden at høre denne eller uden at modtage anmodning fra pågældende om fritagelse, navnlig hvor vedkommende tidligere har været fritaget.
Muligheden for at blive fritaget fra at anvende skifteportalen skal imødekomme borgere med særlige behov. Fritagelse fra at anvende skifteportalen skal ske, hvis en kreditor, kontaktperson m.v. ikke kan forventes at være i stand til at anmelde sit krav eller tilgodehavende m.v. på skifteportalen. Der kan for eksempel være tale om borgere med særlige handikap, herunder såvel kognitiv som fysisk funktionsnedsættelse eller demens. Særlige behov kan også foreligge hos borgere, der mangler digitale kompetencer, visse socialt udsatte borgere, borgere med psykiske lidelser, hjemløse, borgere med sprogvanskeligheder m.v.
Særlige forhold kan tillige foreligge, hvor den pågældende er afskåret fra adgang til en computer, eksempelvis på grund af fængsling eller institutionsanbringelse. Det vil derimod ikke være tilstrækkeligt, at vedkommende ikke har adgang til en computer på sin bopæl eller internetadgang. I sådanne tilfælde vil den pågældende normalt kunne få adgang til en computer i retten.
Er en borger i forvejen undtaget fra kravet om digital post fra det offentlige, vil dette være en omstændighed, som kan være med til at sandsynliggøre, at borgeren ikke kan anvende skifteportalen. Det vil imidlertid fortsat være en konkret vurdering, om borgeren kan anmelde krav m.v. på skifteportalen, og betingelserne for fritagelse fra digital post er ikke sammenfaldende med vurderingen af, om borgeren kan anmelde sit krav m.v. digitalt.
Skifteportalen forudsætter anvendelse af personnummer og MitID eller tilsvarende løsning. Forudsætningerne for at få udstedt MitID er, at borgeren er fyldt 15 år, at borgeren har et dansk personnummer, og at borgeren kan legitimere sig fyldestgørende. Hvis en borger ikke har mulighed for at få MitID, og den pågældende ikke kan eller bør lade sig repræsentere af en anden, bør borgeren fritages fra at anvende skifteportalen. Der kan eksempelvis være tale om en EU-/EØS-borger, som ikke kan få MitID eller anden relevant digital signatur. Der vil ikke kunne stilles krav om anvendelse af skifteportalen, hvis en borger eller virksomhed fra et andet EU-/EØS-land i praksis ikke vil kunne anvende skifteportalen. Hvis borgeren derimod opfylder betingelserne for at få MitID, men aldrig har fået det, kan dette ikke i sig selv begrunde fritagelse. Retten skal i så fald vejlede borgeren om at anskaffe sig MitID.
Det vil afhænge af en konkret vurdering, hvilken hjælp den enkelte vurderes at have brug for, og om denne ved vejledning vil kunne bringes i stand til at anvende skifteportalen.
Såfremt skifteretten træffer afgørelse om at fritage en person fra at anvende skifteportalen, vil skifteretten foretage registreringen på portalen på baggrund af den skriftlige anmeldelse.«
Det foreslås at nyaffatte § 10 a, stk. 5, hvorefter skifteretten kan beslutte at undtage en bruger fra at anvende skifteportalen, hvis der foreligger særlige forhold, som gør, at vedkommende må forventes ikke at kunne anvende skifteportalen. Skifteretten beslutter samtidig, hvordan anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, til skifteretten skal ske.
Den foreslåede affattelse vil, bortset fra det der er omtalt nedenfor, ikke medføre en ændring af gældende ret. Der er således hovedsagelig tale om, at bestemmelsen vil blive sprogligt moderniseret, og at den herefter vil svare til den tilsvarende foreslåede regel i selskabslovens § 229 a, stk. 3, (lovforslagets § 1, nr. 2) og bestemmelsen i retsplejelovens § 148 a, stk. 4, der foreslås nyaffattet (lovforslagets § 6, nr. 15).
Ved »bruger« forstås de fysiske eller juridiske personer, der anmelder krav og tilgodehavender mv., og den person, der varetager boets interesser, dvs. boets kontaktperson eller bobestyreren.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med, at Digitaliseringsstyrelsen i lovgivningen vedrørende Digital Post henholdsvis digital selvbetjening sondrer mellem »fritagelse« som en generel og tidsubegrænset fritagelse fra at bruge Digital Post og »undtagelse« som en konkret undtagelse fra at bruge en digital selvbetjening i det enkelte tilfælde. Det har ikke med bestemmelsen i § 10 a, stk. 5, været hensigten, at en person skal kunne fritages generelt og tidsubegrænset fra at bruge skifteportalen, men at den pågældende kan anmode skifteretten om at blive undtaget fra at bruge skifteportalen i hver enkelt sag. Der er således på dette punkt alene tale om en sproglig ændring, der ikke vil medføre nogen ændring af gældende ret.
Forslaget vil samtidig medføre, at det udtrykkeligt kommer til at fremgå af loven, at skifteretten, når den beslutter at undtage en person fra at anvende skifteportalen, samtidig skal beslutte, hvordan anmeldelse mv. skal ske. Den person, der undtages, vil herefter alene kunne foretage anmeldelse til skifteretten af krav og tilgodehavender mv., jf. dødsboskiftelovens § 8, stk. 2, og § 10 a, stk. 1, 2 og 4, på den måde, der besluttes af skifteretten.
Til nr. 8
Den gældende dødsboskiftelov indeholder én mulighed for at fritage for anvendelsen af domstolenes skifteportal. Denne bestemmelse fremgår af § 10 a, stk. 5, hvorefter skifteretten, hvis den vurderer, at der foreligger særlige forhold, som gør, at en kreditor, kontaktperson m.v. ikke må forventes at kunne anvende domstolenes skifteportal, kan beslutte, at den pågældende fritages for at anvende portalen.
Det foreslås som § 10 a, stk. 6, at indføre en regel, hvorefter skifteretten kan beslutte, at anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, til skifteretten i bestemte tilfælde ikke skal ske på domstolenes skifteportal, hvis navnlig hensynet til statens sikkerhed, personers liv eller helbred eller dokumenternes format taler for det. Skifteretten beslutter samtidig, hvordan anmeldelse m.v. til skifteretten skal ske.
Den foreslåede bestemmelse i § 10 a, stk. 6, vil indebære, at skifteretten efter anmodning eller af egen drift kan beslutte, at fordringer og andre krav, tilgodehavender, der tilfalder boet mv., ikke skal anmeldes til skifteretten på domstolenes skifteportal.
Bestemmelsen forudsættes anvendt i ganske ekstraordinære situationer, hvor navnlig hensynet til statens sikkerhed eller til personers liv eller helbred taler for det, eller hvor domstolenes skifteportal i øvrigt ikke er egnet til at håndtere en bestemt situation.
Skifteretten vil endvidere undtagelsesvis kunne bestemme, at et eller flere dokumenter ikke skal indlæses digitalt. Denne del af bestemmelsen forudsættes anvendt i de situationer, hvor skifteportalen ikke er egnet til at håndtere dokumenter af en bestemt type, f.eks. fordi de har et format, som ikke nemt lader sig overføre til skifteportalen, eller hvor en sagsportefølje er så omfattende, at den teknisk ikke – eller kun meget vanskeligt – kan håndteres på sagsportalen.
Hvor de særlige forhold alene gør sig gældende for bestemte typer af oplysninger, vil skifteretten i medfør af den foreslåede bestemmelse kunne bestemme, at det f.eks. alene er anmeldelse af oplysning om besiddelse af afdødes aktiver, der ikke skal ske på skifteportalen, mens anmeldelse af fordringer eller andre krav fortsat skal ske på skifteportalen i overensstemmelse med lovens § 10 a, stk. 1.
Skifteretten vil efter retsplejelovens § 222 kunne omgøre sin beslutning efter den foreslåede bestemmelse, når omstændighederne taler for det, f.eks. hvis beslutningen om ikke at anvende skifteportalen skyldes en hindring, som senere forsvinder.
Hvis skifteretten efter det foreslåede stk. 6 beslutter, at fordringer eller andre krav, tilgodehavender, der tilfalder boet mv. ikke skal anmeldes til skifteretten på domstolenes skifteportal, vil skifteretten samtidig beslutte, hvordan anmeldelse mv. skal ske.
Det foreslås i § 10 a, stk. 7, at vedkommende retspræsident i særlige situationer, herunder hvor brugerne ikke kan anvende domstolenes skifteportal på grund af lokale tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser, kan beslutte, at anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, til skifteretten i alle eller visse af skifterettens sager i en nærmere afgrænset periode ikke skal ske på skifteportalen. Retspræsidenten beslutter samtidig, hvordan anmeldelse m.v. til skifteretten skal ske.
Den foreslåede bestemmelse vil svare til bestemmelsen i retsplejelovens § 148 a, stk. 6, der foreslås nyaffattet (lovforslagets § 6, nr. 15), og giver vedkommende retspræsident mulighed for at beslutte, at anmeldelse mv. ikke skal ske på domstolenes skifteportal i en nærmere afgrænset periode i særlige situationer, hvor brugerne ikke kan anvende skifteportalen, f.eks. på grund af lokale tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser, herunder større udfald på it-infrastrukturen, eller udefrakommende årsager. Bestemmelsen forudsættes anvendt sjældent og omfatter som udgangspunkt ikke nedbrud, der skyldes mindre fejl, f.eks. kabelbrud eller lokale strømsvigt, som opstår og løses inden for kortere tid, eller planlagte lokale strømafbrydelser. I sådanne tilfælde vil brugeren kunne afvente, at driftsforstyrrelsen eller nedbruddet ophører, og derefter anmelde kravet på skifteportalen.
Hvor de særlige forhold alene vedrører bestemte typer af oplysninger, vil retspræsidenten i medfør af den foreslåede bestemmelse kunne bestemme, at det f.eks. alene er anmeldelse af oplysning om besiddelse af afdødes aktiver, der ikke kan ske på skifteportalen, mens anmeldelse af fordringer eller andre krav fortsat skal ske på skifteportalen i overensstemmelse med lovens § 10 a, stk. 1.
Det forudsættes, at når den afgrænsede periode, hvor der er truffet beslutning om, at anmeldelse skal ske på anden måde end på skifteportalen, ophører, vil skifteretten i relevant omfang indføre de anmeldelser af krav og tilgodehavender mv. samt oplysning om besiddelse af afdødes aktiver på skifteportalen, som skifteretten har modtaget uden om skifteportalen i perioden med tekniske driftsforstyrrelser eller nedbrud.
Det foreslås i § 10 a, stk. 8, at skifteretten ved tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser, der gør, at en bruger ikke kan anvende domstolenes skifteportal, kan beslutte, hvordan anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1 og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, til skifteretten skal ske. Det foreslås desuden, at skifteretten kan beslutte, at en anmeldelse af en fordring eller andet krav, jf. § 10 a, stk. 1, 1. pkt., der er indgivet til skifteretten på anden måde end på domstolenes skifteportal, skal anses for at være kommet frem til skifteretten, jf. stk. 3, hvis brugeren ikke har kunnet anvende skifteportalen på grund af tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser og ikke med rimelighed har kunnet anmode skifteretten om at træffe beslutning efter stk. 8, 1. pkt.
Det foreslåede 1. pkt. vil indebære, at skifteretten, hvis der opstår tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser, kan beslutte, at anmeldelse mv. skal ske til skifteretten på anden måde end ved anvendelse af skifteportalen, f.eks. ved at sende en e-mail til skifteretten.
Bestemmelsen vil vedrøre navnlig den situation, hvor anmeldelse mv. ikke kan ske på skifteportalen på grund af tekniske problemer på domstolenes it-systemer eller problemer på offentlige og private infrastrukturløsninger, som domstolenes it-systemer er afhængige af, f.eks. MitID. Der vil f.eks. kunne være tale om tilfælde, hvor en bruger ikke kan tilgå eller logge ind på skifteportalen, hvor log-in funktionen virker, men den pågældende ikke har adgang til et bo, eller hvor det af andre årsager ikke er muligt at anmelde krav og tilgodehavender mv. til skifteretten via skifteportalen. Bestemmelsen vil også omfatte situationer, hvor brugerne ikke kan anvende skifteportalen på grund af lokale it-nedbrud eller driftsforstyrrelser, medmindre retspræsidenten efter den foreslåede bestemmelse i § 10 a, stk. 7, har truffet en generel beslutning om, at skifteportalen ikke skal anvendes. Planlagte opdateringer af domstolenes it-systemer eller nedbrud, der skyldes mindre fejl, som opstår og løses inden for kortere tid, vil som udgangspunkt ikke være omfattet af bestemmelsen. Tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser på en brugers egne it-løsninger eller situationer, hvor det er pågældendes egne forhold, der medfører, at den relevante handling ikke kan gennemføres via skifteportalen, vil ligeledes ikke være omfattet.
Bestemmelsen forudsættes navnlig anvendt, når en bruger på grund af nedbruddet eller driftsforstyrrelserne ikke kan overholde en frist fastsat ved lov eller af skifteretten, f.eks. fristen for anmeldelse af krav mod afdøde, jf. dødsboskiftelovens § 81, stk. 3, nr. 2 (proklamafristen). I tilfælde, hvor skifteretten kan udsætte fristen, vil skifteretten i stedet for at træffe beslutning efter den foreslåede bestemmelse kunne meddele brugeren udsættelse af fristen.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med de foreslåede bestemmelser i § 10 a, stk. 7, og § 10 a, stk. 10 (lovforslagets § 4, nr. 9), hvorefter retspræsidenten og Domstolsstyrelsen vil kunne henholdsvis beslutte og fastsætte regler om, at anmeldelse mv. ikke skal ske på skifteportalen ved tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser. Det forudsættes, at skifteretten alene vil træffe beslutning efter den foreslåede bestemmelse i § 10 a, stk. 8, 1. pkt., hvis vedkommende retspræsident ikke har truffet en generel beslutning om, at skifteportalen ikke skal anvendes, eller når forholdet ikke er omfattet af de generelle regler, Domstolsstyrelsen forventes at fastsætte efter § 10 a, stk. 10 (lovforslagets § 4, nr. 9).
Det foreslåede 2. pkt. vil medføre, at det i de forventeligt ganske få situationer, der er omfattet af denne del af bestemmelsen, vil være muligt for skifteretten at beslutte, at en anmeldelse, som allerede er indgivet på en anden måde end ved anvendelse af domstolenes skifteportal, jf. dødsboskiftelovens § 10 a, stk. 1, nr. 2, der bliver nr. 3, skal anses for at være kommet frem, jf. § 10 a, stk. 3.
Bestemmelsen vil alene kunne finde anvendelse, hvis en række kumulative betingelser er opfyldt.
For det første vil der skulle være tale om en anmeldelse af en fordring eller andet krav mod afdøde, jf. den foreslåede § 10 a, stk. 1, 1. pkt. (lovforslagets § 4, nr. 3). Bestemmelsen vil således ikke kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor f.eks. et tilgodehavende, der tilfalder boet, jf. § 10 a, stk. 2, er anmeldt til skifteretten på anden måde end på skifteportalen.
For det andet vil anmeldelsen på skifteportalen skulle være forhindret af de tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser, der tillige er omfattet af bestemmelsens 1. pkt., jf. den ovenstående beskrivelse og afgrænsning heraf. Der vil f.eks. kunne være tale om tilfælde, hvor en bruger ikke kan tilgå eller logge ind på skifteportalen, hvor log-in funktionen virker, men den pågældende ikke har adgang til et bo, eller hvor det af andre årsager ikke er muligt at anmelde fordringer eller andre krav til skifteretten via skifteportalen.
For det tredje skal brugeren ikke med rimelighed have kunnet anmode skifteretten om at træffe beslutning efter stk. 8, 1. pkt. Betingelsen vil som udgangspunkt medføre, at anmeldelser, der indgives inden for skifterettens åbningstid, ikke vil være omfattede af bestemmelsen. Sender en kreditor således f.eks. et krav til skifteretten via e-mail inden for skifterettens åbningstid, vil anmeldelsen af kravet ikke efterfølgende kunne anses at være kommet frem til skifteretten efter 2. pkt. Kreditoren bør i stedet anmode skifteretten om at træffe beslutning efter bestemmelsens 1. pkt. og derefter – hvis skifteretten beslutter, at anmeldelse til skifteretten kan ske via e-mail – sende kravet til skifteretten via e-mail.
Det foreslåede 2. pkt. forudsættes alene anvendt i tilfælde, hvor det ikke er muligt at anmode skifteretten om at træffe beslutning efter 1. pkt., fordi der – hvis anmeldelsen til skifteretten udsættes – vil ske overskridelse af en frist. Der vil hovedsagelig være tale om situationer, hvor det ikke er muligt at kontakte skifteretten inden for fristen for anmeldelse af krav mod afdøde, jf. dødsboskiftelovens § 81, stk. 3, nr. 2 (proklamafristen).
Det foreslåede 2. pkt. skal ses i sammenhæng med de foreslåede bestemmelser i § 10 a, stk. 7, og § 10 a, stk. 10 (lovforslagets § 4, nr. 9), hvorefter retspræsidenten og Domstolsstyrelsen vil kunne henholdsvis beslutte og fastsætte regler om, at anmeldelse mv. ikke skal ske på skifteportalen ved tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser. Det forudsættes, at skifteretten alene vil træffe beslutning efter den foreslåede bestemmelse i § 10 a, stk. 8, 2. pkt., hvis vedkommende retspræsident ikke ved anmeldelsen havde truffet en generel beslutning om, at skifteportalen ikke skulle anvendes, eller når anmeldelsen ikke er omfattet af de generelle regler, Domstolsstyrelsen forventes at fastsætte efter § 10 a, stk. 10 (lovforslagets § 4, nr. 9).
Såfremt skifteretten træffer afgørelse om at anse en anmeldelse af en fordring eller andet krav for gyldigt indgivet til skifteretten efter den foreslåede bestemmelse i § 10 a, stk. 8, 2. pkt., vil skifteretten registrere fordringen eller kravet på skifteportalen.
Til nr. 9
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 10 a, stk. 6, at Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om anvendelse af domstolenes skifteportal og om indførelse af data på portalen. Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1369 af 30. september 2022 om anvendelse af domstolenes skifteportal i sager om dødsboskifte, der indeholder regler om bl.a., hvordan fordringer og andre krav anmeldes på skifteportalen.
Det foreslås at indføre et nyt § 10 a, stk. 10, hvorefter Domstolsstyrelsen bemyndiges til at fastsætte regler om, hvordan anmeldelse m.v., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4, til skifteretten skal ske ved tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser på domstolenes it-systemer, der gør, at domstolenes skifteportal ikke kan anvendes.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil give Domstolsstyrelsen hjemmel til at fastsætte generelle regler, der angiver, hvornår skifteportalen ikke skal anvendes i tilfælde af tekniske problemer på domstolenes it-systemer eller problemer på offentlige og private infrastrukturløsninger, som domstolenes it-systemer er afhængige af, f.eks. MitID.
Det forventes, at Domstolsstyrelsen vil udnytte bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at skifteportalen ikke skal anvendes, hvis brugeren den pågældende dag har en frist til at foretage en handling, hvis nedbruddet eller driftsforstyrrelsen fortsætter eller opstår uden for skifterettens åbningstid, og det fremgår af domstol.dk eller domstolenes portalsider, at der er identificeret et nedbrud eller en driftsforstyrrelse, som endnu ikke er løst.
Domstolsstyrelsen forventes endvidere at fastsætte generelle regler om, hvordan en bruger orienterer sig om skifteportalens aktuelle driftsstatus, herunder om der er opstået et nedbrud eller en driftsforstyrrelse på domstolenes it-systemer eller tilknyttede it-systemer, der kan føre til, at skifteportalen ikke skal anvendes, og hvordan anmeldelser mv. i så fald teknisk skal gives til skifteretten, f.eks. ved at sende en e-mail til skifteretten.
Bestemmelsen vil alene tage sigte på at give Domstolsstyrelsen bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvordan anmeldelser mv. teknisk indgives til skifteretten i tilfælde af it-nedbrud.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med de foreslåede bestemmelser i § 10 a, stk. 7 og 8 (lovforslagets § 4, nr. 8), hvorefter vedkommende retspræsident henholdsvis skifteretten kan beslutte, at skifteportalen ikke skal anvendes ved tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser. Domstolsstyrelsen vil efter den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse kunne fastsætte regler om, at anmeldelse mv. ikke skal ske på skifteportalen ved tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser på domstolenes it-systemer eller tilknyttede it-systemer i visse nærmere afgrænsede tilfælde, mens retspræsidenterne vil kunne træffe en generel beslutning om, at skifteportalen ikke skal anvendes i særlige situationer, hvor skifteportalen ikke er tilgængelig for brugerne på grund af lokale it-nedbrud eller driftsforstyrrelser. Skifteretten vil ved tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser også i andre tilfælde end angivet i reglerne fastsat af Domstolsstyrelsen kunne beslutte, hvordan en bruger teknisk skal foretage anmeldelse mv. til skifteretten, men forudsættes ikke at skulle træffe beslutning herom, hvis retspræsident har truffet en generel beslutning om, at skifteportalen ikke skal anvendes.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive udnyttet i en ændring af bekendtgørelse nr. 1369 af 30. september 2022 om anvendelse af domstolenes skifteportal i sager om dødsboskifte.
Til nr. 10
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 81, stk. 3, nr. 2, at der ved proklama indrykkes en bekendtgørelse i Statstidende, og at bekendtgørelsen skal indeholde opfordring til enhver, der har en fordring eller andet krav mod afdøde, til at anmelde kravet inden 8 uger efter bekendtgørelsen.
Af § 82, stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at anmeldelser skal være skriftlige og angive kreditors krav samt eventuelle krav på renter og omkostninger.
Det fremgår af § 10 a, stk. 1, 2. pkt., at anmeldelse skal ske på domstolenes skifteportal.
Af § 10 a, stk. 6, der med lovforslagets § 4, nr. 8, bliver stk. 9, fremgår det, at Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om anvendelse af domstolenes skifteportal og om indførelse af data på portalen. Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1369 af 30. september 2022 om anvendelse af domstolenes skifteportal i sager om dødsboskifte, der indeholder regler om bl.a., hvordan fordringer og andre krav anmeldes på skifteportalen.
Det foreslås i § 82, stk. 1 , 1. pkt., at ændre »være skriftlige« til: »ske på domstolenes skifteportal, jf. § 10 a, stk. 1, 3. pkt.,«.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af § 10 a, stk. 1, 2. pkt., der med lovforslagets § 4, nr. 4, bliver 3. pkt., hvorefter anmeldelse til skifteretten skal ske på domstolenes skifteportal.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det præciseres, at fordringer og andre krav mod afdøde, som anmeldes til skifteretten, skal anmeldes på skifteportalen. Anmeldelse skal ske i overensstemmelse med de regler, der fastsættes af Domstolsstyrelsen i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i § 10 a, stk. 6.
Den foreslåede ændring vil ikke berøre bestemmelsen i den gældende § 82, stk. 1, 1. pkt., om, at anmeldelser skal angive kreditors krav samt eventuelle krav på renter og omkostninger.
Til nr. 11
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 83, stk. 1., 1. pkt., at anmeldes en fordring ikke rettidigt, jf. dødsboskiftelovens § 81, stk. 3, nr. 2, bortfalder retten til dækning i boet (præklusion).
Efter § 81, stk. 3, nr. 2, indrykkes ved proklama en bekendtgørelse i Statstidende, som skal indeholde opfordring til enhver, der har en fordring eller andet krav mod afdøde, til at anmelde kravet inden 8 uger efter bekendtgørelsen, jf. § 10 a, stk. 1.
Det fremgår af § 10 a, stk. 1, at fordringer og andre krav mod boet anmeldes til skifteretten, og at anmeldelse skal ske på domstolenes skifteportal.
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 83, stk. 2, nr. 1, at krav, som efter dødsfaldet er fremsat skriftligt, og som inden anmeldelsesfristens udløb er kommet frem til boet, er undtaget fra præklusion i medfør af stk. 1.
Ifølge bemærkningerne til dødsboskiftelovens § 83, jf. Folketingstidende 1995-96, tillæg A, side 2893, forhindrer reglen i § 83, stk. 2, nr. 1, at der sker præklusion i tilfælde, hvor dette ville føles som åbenbart urimeligt, f.eks. fordi en regning, uden at afsenderen på afsendelsestidspunktet havde kendskab til dødsfaldet, er fremsendt til betaling og rent faktisk bliver boet bekendt. Det fremgår derudover af forarbejderne, at bestemmelsen medfører, at anmeldelser fremsendt til en anden adressat end den i bekendtgørelsen i Statstidende angivne, det være sig til skifteretten, enhver af arvingerne eller en bobestyrer, vil være tilstrækkelig til at afbryde præklusion. Også regninger, som er stilet til afdøde og fremsendt til afdødes adresse eller forretningsadresse efter dødsfaldet, vil herefter være undtaget fra præklusion, såfremt kravet rent faktisk er kommet til boets kundskab.
Det foreslås at ophæve dødsboskiftelovens § 83, stk. 2, nr. 1.
Den foreslåede ophævelse vil medføre, at det ikke længere vil være muligt at undtage krav fra præklusion med den begrundelse, at kravet er fremsat skriftligt efter dødsfaldet og er kommet frem til boet. Et krav mod afdøde vil således prækluderes, hvis det ikke er anmeldt rettidigt til skifteretten på domstolenes skifteportal, jf. den foreslåede § 10 a, stk. 1, 1. og 3. pkt.
Hvis en bruger er undtaget fra at anvende skifteportalen, jf. den foreslåede § 10 a, stk. 5, eller skifteretten eller retspræsidenten har besluttet, at anmeldelse ikke skal ske på skifteportalen, jf. de foreslåede bestemmelser i § 10 a, stk. 6-8 (lovforslagets § 4, nr. 8), vil der ikke ske præklusion, såfremt kravet anmeldes rettidigt til skifteretten på de måder, der er besluttet af skifteretten eller retspræsidenten. Endelig kan situationen være omfattet af undtagelsesbestemmelserne i § 83, stk. 2, hvor der efter omstændighederne ikke vil ske præklusion.
Til nr. 12
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 83, stk. 1., 1. pkt., at anmeldes en fordring ikke rettidigt, jf. dødsboskiftelovens § 81, stk. 3, nr. 2, bortfalder retten til dækning i boet (præklusion). Efter § 81, stk. 3, nr. 2, indrykkes ved proklama en bekendtgørelse i Statstidende, som skal indeholde opfordring til enhver, der har en fordring eller andet krav mod afdøde, til at anmelde kravet inden 8 uger efter bekendtgørelsen, jf. § 10 a, stk. 1.
En række krav er undtaget fra præklusion, jf. § 83, stk. 2. Det gælder bl.a. krav sikret ved pant eller på anden tilsvarende måde, jf. bestemmelsens nr. 3, 1. pkt.
Det foreslås, at der i dødsboskiftelovens § 83, stk. 2, nr. 3, 1. pkt., der bliver nr. 2, 1. pkt., indsættes efter »tilsvarende måde«: », herunder lån sikret ved pant efter ejendomsskattelovens kapitel 8«.
Den foreslåede ændring af § 83, stk. 2, nr. 3, 1. pkt., har til formål at præcisere bestemmelsens indhold, så det tydeligt fremgår, at også lån, der er ydet efter ejendomsskattelovens kapitel 8, er omfattet af bestemmelsen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 11 og bemærkningerne hertil.
Til nr. 13
Adgang til anke og kære af skifterettens afgørelser er reguleret i dødsbo-skiftelovens § 105. Det fremgår af § 105, stk. 1, at reglerne i retsplejeloven om anke og kære finder tilsvarende anvendelse på skifterettens afgørelser, jf. dog stk. 2 og 3. Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at skifterettens afgørelser efter § 2, stk. 5, § 7, stk. 3, § 12, stk. 1, § 55, stk. 1, 2. pkt., og § 81, stk. 6, ikke kan indbringes for højere ret, og at tilsvarende gælder for afgørelser i medfør af § 80, stk. 1, efter udløbet af fristen i § 80, stk. 3. Af § 105, stk. 3, 1. pkt., fremgår det, at afslag på anmodning om fritagelse for anvendelse af domstolenes skifteportal, jf. § 10 a, stk. 5, ikke uden Procesbevillingsnævnets tilladelse kan indbringes for højere ret.
Det foreslås i § 105, stk. 2, at ændre »Skifterettens afgørelser« til »Afgørelser« og efter »§ 7, stk. 3,« at indsætte »§ 10 a, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6-8,«.
Den foreslåede ændring af bestemmelsen vil indebære, at bestemmelsens anvendelsesområde udvides, således at kredsen af afgørelser, som ikke kan indbringes for højere ret, bliver større. Der vil dermed heller ikke være adgang til at kære skifterettens beslutninger efter § 10 a, stk. 5, 2. pkt., om, hvordan anmeldelse mv., jf. stk. 1, 3. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, skal ske, eller skifterettens eller retspræsidentens beslutninger efter § 10 a, stk. 6-8, om, at anmeldelse af krav og tilgodehavender m.v. samt oplysning om besiddelse af afdødes aktiver ikke skal ske på domstolenes skifteportal.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 4, nr. 14, og bemærkningerne hertil.
Forslaget om at ændre ordlyden fra »Skifterettens afgørelser« til »Afgørelser« skal ses som en konsekvens af, at beslutning efter den foreslåede § 10 a, stk. 7, træffes af retspræsidenten for den pågældende skifteret, og vil ikke i øvrigt medføre nogen ændring af gældende ret.
Til nr. 14
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 105, stk. 3, 1. pkt., at afslag på anmodning om fritagelse for anvendelse af domstolenes skifteportal, jf. § 10 a, stk. 5, ikke uden Procesbevillingsnævnets tilladelse kan indbringes for højere ret. Procesbevillingsnævnet kan ifølge bestemmelsens 2. pkt. meddele tilladelse til kære, hvis beslutningen angår spørgsmål af væsentlig betydning for sagens forløb eller af afgørende betydning for den, der ansøger om kæretilladelse, og der i øvrigt er anledning til at lade afgørelsen prøve af en højere ret.
Det fremgår af lovens § 10 a, stk. 5, at hvis skifteretten vurderer, at der foreligger særlige forhold, som gør, at en kreditor, kontaktperson mv. ikke må forventes at kunne anvende domstolenes skifteportal, beslutter skifteretten, at den pågældende fritages for at anvende portalen. Med lovforslagets § 4, nr. 7, er det foreslået, at ordlyden i denne bestemmelse ændres fra »fritages for« til »undtages fra«, og at der indsættes et nyt 2. pkt., hvorefter skifteretten, hvis den træffer en beslutning efter 1. pkt. om, at skifteportalen ikke skal anvendes, samtidig beslutter, hvordan anmeldelse mv., jf. stk. 1, 3. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, skal ske.
Det foreslås i § 105, stk. 3, 1. pkt., at ændre »Afslag på anmodning om fritagelse for anvendelse af domstolenes skifteportal, jf. § 10 a, stk. 5« til: »Beslutninger efter § 10 a, stk. 5, 1. pkt.«.
Den foreslåede ændring vil ikke medføre nogen ændring af gældende ret men vil medføre, at bestemmelsen bliver sprogligt moderniseret og kommer til at svare til den tilsvarende foreslåede regel i selskabslovens § 229 a, stk. 8, 1. pkt. (lovforslagets § 1, nr. 2), og retsplejelovens § 148 a, stk. 7, der bliver stk. 8, som foreslås ændret (lovforslagets § 6, nr. 17). Beslutninger efter § 10 a, stk. 5, 2. pkt., om, hvordan anmeldelse mv., jf. stk. 1, 3. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 4 samt § 8, stk. 2, skal ske, vil ikke kunne kæres.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 4, nr. 13, og bemærkningerne hertil.