Efter registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 1, 1. pkt., kan SKAT efter ansøgning meddele tilladelse til, at afgiften af
registreringspligtige leasingkøretøjer, der registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, betales efter stk. 2
og 3 (forholdsmæssig registreringsafgift), når motorkøretøjet tilhører en virksomhed eller et fast driftssted, der er beliggende
her i landet eller i udlandet, og når køretøjet i en tidsbegrænset periode i henhold til en skriftlig aftale leases til en fysisk
eller juridisk person, der er bosiddende her i landet.
Det foreslås, at motorkøretøjet ændres til køretøjet for derved at sikre en konsekvent begrebsanvendelse.
Til nr. 2
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 1, 1. pkt., at SKAT efter ansøgning kan meddele tilladelse til, at afgiften
af registreringspligtige leasingkøretøjer, der registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, betales efter
stk. 2 og 3, når køretøjet tilhører en virksomhed eller et fast driftssted, der er beliggende her i landet eller i udlandet, og
når køretøjet i en tidsbegrænset periode i henhold til en skriftlig leasingaftale leases til en fysisk eller juridisk person, der
er bosiddende eller hjemmehørende her i landet.
Efter registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 1, 2. pkt., skal den skriftlige leasingaftale indeholde nøjagtige oplysninger om den
aftalte leasingperiode.
Kravet om en nøjagtig angivelse af leasingperiodens længde i leasingaftalen foreslås rykket til stk. 9, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 13. Det foreslås derfor, at 2. pkt. udgår af § 3 b, stk. 1, som en konsekvens heraf.
Det følger endvidere af § 3 b, stk. 1, 3. pkt., at ansøgningen kan indgives af enten leasingvirksomheden eller af leasingtager. Da
det i praksis alene er leasingvirksomheden, der er i besiddelse af de nødvendige oplysninger for indgivelsen af ansøgningen,
foreslås det, at 3. pkt. ændres, så ansøgningen om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift herefter alene
kan indgives af leasingvirksomheden.
Det er hensigtsmæssigt, at leasingvirksomheden indgiver ansøgningen til SKAT, blandt andet fordi SKAT kan have behov for at
indhente yderligere oplysninger i forbindelse med ansøgningsproceduren. Da det endvidere som udgangspunkt er leasingvirksomheden,
der hæfter for betalingen af registreringsafgiften, jf. § 3 b, stk. 4, er det desuden, af hensyn til SKATs kontrol, herunder
behovet for at efterprøve realiteten i leasingforholdet, hensigtsmæssigt, at ansøgningen indgives af leasingvirksomheden.
Til nr. 3
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 4, at leasingvirksomheden hæfter for betaling af afgiften og renter efter
stk. 2, 3, 7 og 8. Tillades overdragelse af en leasingaftale i medfør af stk. 6, 3. pkt., så hæfter erhververen af leasingaftalen
for betalingen af afgift og renter.
Henvisningen til stk. 6, 3. pkt., foreslås ændret til stk. 6, nr. 2. Dette er en konsekvens af forslaget om ændringen af stk. 6,
jf. forslagets § 1, nr. 8 og 9.
Til nr. 4
Registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 5, 1. pkt., angiver, at hvis den aftalte leasingperiode forlænges, kan SKAT tillade, at
afgiften for den tidsbegrænsede periode betales efter stk. 2 og 3, hvis ansøgning herom indgives senest 14 dage inden den gældende
kontrakt udløber.
Begrebet kontrakt foreslås ændret, så der i stedet henvises til leasingperioden. Dette tydeliggør, at forlængelsen knytter sig til
leasingperioden og ikke selve leasingaftalen.
Til nr. 5
Registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 5, 2. pkt., angiver, at der på ansøgningstidspunktet skal foreligge en skriftlig aftale om
forlængelse mellem den herboende bruger og leasingvirksomheden. Aftalen skal indeholde oplysninger om den præcise tidsperiode, som
kontrakten forlænges med.
Det foreslås, at begrebet den herboende bruger rettes til leasingtageren, da leasingaftalen indgås imellem leasingtageren og
leasingvirksomheden, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 1, hvorfor en aftale om forlængelse af leasingperioden også
rettelig må indgås imellem disse to parter.
Til nr. 6
SKAT kan i medfør af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 5, tillade, at der ved en forlængelse af leasingperioden kan betales
forholdsmæssig registreringsafgift efter stk. 2 og 3 også for denne periode, hvis der indgives en ansøgning herom senest 14 dage
inden udløbet af den gældende leasingperiode. Der skal på ansøgningstidspunktet foreligge en skriftlig aftale om forlængelse
mellem leasingtageren og leasingvirksomheden. Aftalen skal indeholde oplysninger om den præcise tidsperiode, som leasingperioden
forlænges med.
Ved leasingperioden forstås den periode, hvor leasingtageren har brugsret til køretøjet. Efter SKATs praksis tillades det, at
leasingvirksomheden og leasingtager kan aftale, at den periode, som der betales forholdsmæssig registreringsafgift for, er 30 dage
længere end leasingperioden. Dette har til formål at give rum til typiske småforsinkelser ved afleveringen af køretøjet og for at
give leasingvirksomheden tid til at håndtere tilbageleveringen rettidigt i forhold til SKAT
Det foreslås derfor, at det indføres i § 3 b, stk. 5, 4. pkt., at hvis afgiftsperioden overstiger den tidsbegrænsede periode, som
leasingperioden forlænges med, så skal der i aftalen om forlængelse foretages en særskilt angivelse af afgiftsperiodens
starttidspunkt og længde.
Til nr. 7
SKAT kan i medfør af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 5, tillade, at der ved en forlængelse af leasingperioden kan betales
forholdsmæssig registreringsafgift efter stk. 2 og 3, også for denne periode, hvis der indgives en ansøgning herom senest 14 dage
inden udløbet af den gældende leasingperiode. Der skal på ansøgningstidspunktet foreligge en skriftlig aftale om forlængelse
mellem leasingtageren og leasingvirksomheden. Aftalen skal indeholde oplysninger om den præcise tidsperiode, som leasingperioden
forlænges med.
Det foreslås, at det indføres i § 3 b, stk. 5, 4. pkt., at forlængelsen af afgiftsperiodens længde kan maksimalt overstige
forlængelsen af leasingperiodens længde med 30 dage.
Disse forslag vil tydeliggøre muligheden for at anmelde en længere afgiftsperiode på op til 30 dage, hvis dette ønskes.
Til nr. 8 og 9
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, 1. pkt., at hvis der sker en ændring i den leasingaftale, der har ligget
til grund for SKATs tilladelse, eller hvis leasingforholdet afbrydes før leasingperiodens udløb, eller hvis det leasede køretøj
ændrer afgiftsmæssig identitet, skal nummerpladerne afleveres til SKAT eller en nummerpladeoperatør, og køretøjet skal afmeldes
fra Køretøjsregisteret. Det er således, som udgangspunkt, en konsekvens af førnævnte begivenheder, at grundlaget for tilladelsen
til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift efter stk. 2 og 3 bortfalder på tidspunktet for den pågældende begivenheds
indtræden.
Dette gælder dog ikke, hvis ændringen af leasingaftalen alene består i en forlængelse af leasingperioden, jf. stk. 5, et skifte af
leasingtager (debitorskifte), jf. stk. 6, 2. pkt., eller et skifte af leasinggiver (kreditorskifte), hvis SKAT har givet
tilladelse til, at kreditorskiftet ikke tillægges virkning efter 1. pkt., jf. stk. 6, 3. pkt. Der gives efter stk. 6, 3. pkt. en
sådan tilladelse, når en portefølje af leasingaftaler overdrages som led i en omstrukturering eller et helt eller delvist salg af
leasingvirksomheden, og vilkårene i leasingaftalerne skal i øvrigt forblive uændrede.
Da leasingaftaler som regel indgås for længere perioder (typisk 12, 24 eller 36 måneder), kan ændringer i leasingtagers forhold i
løbet af leasingperioden føre til et behov for tilpasninger af leasingaftalen. Sådanne tilpasninger vil efter stk. 6, 1. pkt.,
føre til, at leasingvirksomheden på baggrund af den ændrede leasingaftale skal ansøge om en fornyet tilladelse fra SKAT, inden
ændringen træder i kraft.
Anvendelsen af tilladelsesordningen for betaling af forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer indebærer
afgiftsmæssige fordele set i forhold til en betaling af »ful«d registreringsafgift for køretøjet. Med henblik på at undgå misbrug
i form af en uberettiget anvendelse af denne ordning er det nødvendigt at stille krav om fornyet godkendelse, når der ændres i den
aftale, der ligger til grund for tilladelsen til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Kravet om en fornyet tilladelse
udgør imidlertid en administrativ byrde for leasingvirksomhederne. Med henblik på at lette denne administrative byrde foreslås
det, at der gives en række yderligere muligheder for at foretage ændringer efter SKATs godkendelse af leasingaftalen, uden at
dette i sig selv fører til, at der skal ansøges om en fornyet tilladelse hos SKAT.
Det foreslås, at de ændringer af leasingaftalen, der efter de gældende regler fremgår af stk. 6, 2. og 3. pkt., flyttes til de
foreslåede stk. 6, nr. 1
og 2
. Disse bestemmelser bibeholdes således uændret.
Derudover foreslås der en række yderligere muligheder for at foretage ændringer efter SKATs godkendelse af leasingaftalen, uden at
dette i sig selv fører til, at der skal ansøges om en fornyet tilladelse hos SKAT:
Det foreslås i stk. 6, nr. 3
, at der gives mulighed for, at der kan aftales ændringer i et angivet maksimum for antallet af de samlede kilometer, som
leasingkøretøjet kan benyttes i leasingperioden.
Det foreslås i stk. 6, nr. 4
, at der gives mulighed for, at der kan foretages ændringer i leasingaftalen i form af tilføjelse, ændring eller fravalg af
serviceydelser. Dette kan eksempelvis være serviceaftaler, aftaler om brændstofkort og forsikringsydelser, samt udstyr til
montering på køretøjet.
Det fremgår endvidere af stk. 6, nr. 4, at for at kunne foretage disse ændringer uden krav om fornyet tilladelse er det en
betingelse, at der i aftalen om at foretage ændringen indgår en nøjagtig beskrivelse af ændringen og dennes konsekvenser for
leasingaftalen. For ændringer i form af tilføjelser, ændringer og fravalg af serviceydelser skal aftalen om ændringen desuden
indeholde en nøjagtig beskrivelse af prisen og vederlaget for serviceydelsen. For ændringer i form af tilføjelser, ændringer og
fravalg af udstyr til montering på køretøjet skal aftalen om ændringen desuden indeholde nøjagtige oplysninger om
anskaffelsessummen for det eftermonterede udstyr og udgiften til montering samt vederlaget herfor
Det foreslås i stk. 6, nr. 5
, at der gives mulighed for, at ændringer, der på forhånd nøjagtigt er beskrevet i den allerede godkendte leasingaftale, kan
foretages uden krav om fornyet tilladelse. Da disse ændringer, og konsekvenserne heraf, allerede har indgået i grundlaget for den
oprindelige tilladelse, anses det for at være ubetænkeligt, at sådanne ændringer foretages uden krav om en fornyet tilladelse.
Dette vil eksempelvist være relevant for prisreguleringsklausuler i tilfælde af nye eller ændrede bilafgifter.
Endeligt foreslås det i stk. 6, nr. 6,
at der gives mulighed for, at ændringer, som er påkrævede som følge af anden ufravigelig lovgivning, kan foretages uden krav om
fornyet tilladelse. Leasingvirksomheden vil herefter have mulighed for at foretage nødvendige, korresponderende tilpasninger af
leasingaftalen, når der efter SKATs godkendelse af aftalen indføres ny præceptiv lovgivning.
Adgangen til at foretage de ændringer af leasingaftalen uden fornyet tilladelse, som er nævnt i stk. 6, nr. 1-6, gælder alene i
tilfælde, hvor ændringen ikke fører til en omregning af den allerede beregnede registreringsafgift, og hvor leasingaftalen, ud
over de tilladte ændringer i stk. 6 og eventuelle angivne økonomiske konsekvenser heraf, i øvrigt fortsættes på uændrede vilkår.
Den oprindelige tilladelse kan dog alene anses for fortsat at være opretholdt, når de øvrige betingelser i § 3 b for at anvende
tilladelsesordningen fortsat er opfyldte efter den foretagne ændring. Hvis ændringen af leasingaftalen således eksempelvis fører
til, at leasingaftalen, efter en konkret vurdering, ikke længere kan anses for at udgøre en reel leasingaftale, bortfalder
grundlaget for tilladelsen efter stk. 1 som følge heraf på tidspunkt for ændringen. Virkningen heraf er, som angivet i 1. pkt., at
nummerpladerne skal afleveres, og at køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret.
Til nr. 10
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 7, 1. pkt., at på det tidspunkt, hvor leasingkontrakten afbrydes, eller hvor
køretøjet udgår af ordningen, jf. § 1, stk. 3, 5. og 6. pkt., fastsætter SKAT efter ansøgning køretøjets aktuelle afgiftspligtige
værdi efter § 10.
Det foreslås, at ”leasingkontrakten” ændres til ”leasingaftalen”, således at der sikres en konsekvent begrebsanvendelse.
Til nr. 11
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. og 2. pkt., at køretøjets nummerplader ved leasingkontraktens udløb
skal indleveres til SKAT eller en nummerpladeoperatør. Hvis køretøjets nummerplader ved leasingkontraktens udløb ikke afleveres
rettidigt, skal køretøjets nummerplader efter anmodning fra SKAT snarest inddrages ved politiets foranstaltning. I tilfælde heraf
skal der efterfølgende betales afgift og rente for den periode, der forløber fra leasingkontraktens udløb til køretøjets
nummerplader indleveres eller fjernes. Afgift og rente opkræves pr. påbegyndt måned, som fristen overskrides med, jf. stk. 2 og 3.
Det foreslås, at leasingkontraktens to steder ændres til afgiftperiodens.
Dermed tydeliggøres det, at det er afgiftsperioden, der er afgørende for, hvornår køretøjets nummerplader skal indleveres og
afmelding af køretøjets registrering skal ske. Kravet om indlevering af nummerpladerne og afmelding af køretøjets registrering
knytter sig således ikke til et ophør af selve leasingaftalen, som det fremgår af den nugældende ordlyd.
Ved leasingperioden forstås den periode, hvor leasingtageren har brugsret til køretøjet. Det tillades, at leasingvirksomheden og
leasingtager kan aftale, at den periode, som der betales forholdsmæssig registreringsafgift for, er 30 dage længere end
leasingperioden. Dette har til formål at give rum til typiske småforsinkelser ved afleveringen af køretøjet og for at give
leasingvirksomheden tid til at håndtere tilbageleveringen rettidigt i forhold til SKAT
Forslaget vil derfor også tydeliggøre muligheden for at anmelde en længere afgiftsperiode på op til 30 dage, hvis dette ønskes.
Til nr. 12
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, at hvis køretøjets nummerplader ikke afleveres rettidigt, skal køretøjets
nummerplader efter SKATs anmodning snarest muligt inddrages ved politiets foranstaltning efter SKATs anmodning. I perioden fra
leasingperiodens ordinære udløb og indtil indlevering eller inddragelse af nummerpladerne gives efter stk. 8, 2.-3. pkt., mulighed
for, at der fortsat kan betales forholdsmæssig registreringsafgift efter stk. 2 og 3, uanset at tilladelsen efter stk. 1 ophører
ved leasingaftalens udløb. Afgiften opkræves pr. påbegyndt måned, som fristen overskrides med.
Af 4. pkt. fremgår det, at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Muligheden for at benytte sig af reglerne om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift efter stk. 2 og 3 ved leasingaftalens
ordinære ophør udgør en undtagelse til registreringsafgiftslovens udgangspunkt om, at der skal betales fuld registreringsafgift
for registreringsafgiftspligtige køretøjer, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, hvis køretøjet fortsat bruges her i
landet.
Det foreslås derfor, at muligheden for fortsat at betale forholdsmæssig registreringsafgift efter stk. 2 og 3 efter tilladelsens
ophør, begrænses alene til at finde anvendelse i de situationer, hvor leasingvirksomheden på grund af leasingtagers forhold ikke
kan skaffe sig fysisk rådighed over køretøjets nummerplader ved afgiftsperiodens udløb. Det foreslås endvidere, at anvendelsen af
stk. 2 og 3 begrænses til alene at finde anvendelse til og med det tidspunkt, hvor leasingvirksomheden igen har mulighed for at
skaffe sig fysisk rådighed over køretøjets nummerplader.
Til nr. 13
I registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9, stilles en række indholdsmæssige og formelle krav til leasingaftalen, der har til
formål at sikre, at SKAT i forbindelse med ansøgningen får de fornødne oplysninger til at kunne vurdere, hvorvidt leasingaftalen
opfylder betingelserne for en tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Særligt har oplysningskravene til
formål at sikre, at SKAT får det fulde grundlag forelagt til brug for vurderingen af realiteten i leasingforholdet.
Det foreslås, at bestemmelsen nyaffattes med henblik på en præcisering af SKATs administration af bestemmelsen.
Det foreslås således i stk. 9, nr. 1-3
, at leasingaftalen skal indeholde oplysninger, hvorved henholdsvis leasingvirksomheden, leasingtageren og køretøjet kan
identificeres. Dette er en videreførelse af den gældende stk. 9, 2. pkt.
I stk. 9, nr. 4
, foreslås det, at leasingaftalen skal indeholde en specifikation af køretøjets beskaffenhed og udstyr. Dette er en videreførelse
af den gældende stk. 9, sidste pkt.
I stk. 9, nr. 5
, foreslås det, at leasingaftalen skal indeholde oplysninger om størrelsen af leasingydelsen. Dette er en videreførelse af den
gældende stk. 9, 2. pkt. Det foreslås dog, at det i stk. 9, nr. 5, tilføjes. at leasingaftalen endvidere skal indeholde
oplysninger om eventuelle andre ydelser, der udveksles imellem leasingtager og leasingvirksomheden.
I stk. 9, nr. 6
, foreslås det, at leasingaftalen skal indeholde oplysninger om leasingperiodens starttidspunkt og længde. Dette er en
videreførelse og uddybning af den gældende stk. 9, 4. pkt.
I stk. 9, nr. 7
, foreslås det, at hvis den periode, hvor der betales forholdsmæssig registreringsafgift (afgiftsperioden), ikke er identisk med
den periode, hvor leasingtager har brugsret til køretøjet (leasingperioden), så skal der foretages en særskilt angivelse af
afgiftsperiodens starttidspunkt og længde. Det tillades således, at leasingvirksomheden og leasingtager kan aftale, at
afgiftsperioden er 30 dage længere end leasingperioden, hvilket kan lette ulemper ved typiske småforsinkelser ved afleveringen af
køretøjet og give leasingvirksomheden tid til at håndtere tilbageleveringen rettidigt i forhold til SKAT.
I stk. 9, nr. 8
, foreslås det, at leasingaftalen skal indeholde oplysninger om en aftalt køberet, købepligt, anvisningsret eller anvisnings
pligt, samt de nærmere betingelser herfor, hvis der er aftalt en sådan ret eller pligt.
I stk. 9, nr. 9
, foreslås det, at leasingaftalen skal indeholde oplysninger om vilkårene for opsigelse, hvis aftalen kan opsiges gennem
leasingperioden.
I stk. 9, nr. 10
, foreslås det endelig, at leasingaftalen skal indeholde en redegørelse for samtlige aftaler, der er indgået mellem leasingtageren
og leasingvirksomheden, i det omfang disse aftaler har betydning for den økonomiske afvikling af leasingaftalen.
Dette oplysningskrav har til formål at sikre, at der i leasingaftalen foretages en fuld identifikation og beskrivelse af alle
vilkår og aftaler mellem parterne, som har betydning for den økonomiske virkning af leasingaftalen. Et eksempel vil være et
såkaldt sideletter, hvor vilkår, der har betydning for den reelle økonomiske virkning af leasingaftalen, adskilles fra selve
leasingaftalen.
Stk. 9 vil herefter indeholde en samlet opremsning af de indholdsmæssige krav, der stilles for, at leasingaftalen kan danne
grundlag for en tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift efter § 3 b, stk. 1.
Angivelsen af oplysningskravene i stk. 9 er ikke udtryk for en udtømmende opregning af de oplysninger, der kan kræves for at opnå
og opretholde en tilladelse til betaling af afgift efter stk. 2 og 3. SKAT kan ud over de i leasingaftalen angivne oplysninger
anmode om supplerende oplysninger af betydning for behandlingen af ansøgningen om tilladelse eller en efterfølgende kontrol heraf.
Til nr. 14
Det følger af § 3 b, stk. 10, at hvis et motorkøretøj overgår til varig anvendelse her i landet ved salg eller anden overdragelse,
så forfalder resten af afgiften, medmindre afgiften af køretøjet i stedet berigtiges efter reglerne i §§ 4 - 5 d.
Det foreslås, at motorkøretøj ændres til køretøj. Dermed sikres en konsekvent begrebsanvendelse.
Til nr. 15
Med henblik på en smidigere og hurtigere sagsbehandling for leasingvirksomhederne foreslås det, at der i
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 11, gives mulighed for, at SKAT efter anmodning kan give tilladelse til, at en registreret
virksomhed kan angive afgift efter § 14, også hvad angår betaling af registreringsafgift for leasingkøretøjer efter § 3 b. Denne
tilladelse vil give leasingvirksomhederne mulighed for selv at angive forholdsmæssig registreringsafgift efter § 3 b, stk. 2 og 3,
forlænge leasingperioden i henhold til stk. 5, at foretage debitorskifte efter stk. 6 og at foretage en værditabsberegning for
køretøjet efter stk. 7.
Anvendelsen af denne ordning forudsætter, at vilkårene i den leasingaftale, der danner grundlaget for angivelsen af afgift efter §
3 b, er identiske med vilkårene i en standardaftale, der på forhånd er godkendt af SKAT. Leasingvirksomheden vil herefter selv
kunne angive afgiften for leasingkøretøjer, uden at der skal indhentes en forudgående tilladelse hos SKAT for hver enkelt
leasingaftale. Ordningen vil også kunne anvendes for allerede forhåndsgodkendte standardleasingaftaler.
Hvis vilkårene i en leasingaftale afviger fra vilkårene i den forhåndsgodkendte standardleasingaftale, vil der skulle ansøges om
en tilladelse hos SKAT efter den sædvanlige ansøgningsprocedure.
Det foreslås endvidere i stk. 12, at skatteministeren gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om SKATs behandling af
ansøgninger om tilladelse til at angive afgift efter § 14, også hvad angår betaling af registreringsafgift efter § 3 b, jf. stk.
11. Disse regler vil efterfølgende blive udmøntet i en bekendtgørelse.
Til nr. 16
Konsekvensrettelse som følge af forslagets § 2, nr. 2.
Til nr. 17
Køretøjer med tilladt totalvægt over 4 tons, der er specielt indrettet som bibliotek eller til erhvervsmæssigt formål, f.eks.
tandklinikker, udstillingsvogne, salgsvogne, mobile kontorer, værkstedsvogne og lignende, er fritaget for registreringsafgift
efter registreringsafgiftslovens § 2, nr. 8, litra b. Det fremgår endvidere af § 5, stk. 11, at der for køretøjer med en tilladt
totalvægt på 2,5 - 4 tons, som er specielt indrettet til erhvervsmæssigt formål, herunder eksempelvis tandklinikker,
udstillingsvogne, salgsvogne, mobile kontorer, værkstedsvogne og lign., og som anvendes hertil, skal betales registreringsafgift
efter reglerne i § 5, stk. 1 - 9.
Det foreslås, at det præciseres i stk. 11, at der også for køretøjer med en tilladt totalvægt på 2,5-4 tons, der er specielt
indrettet som bibliotek, og som anvendes hertil, skal betales registreringsafgift efter reglerne i stk. 1 - 9.
Til nr. 18
Det følger af registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1, at registreringsafgiften af et brugt motorkøretøj, der er
afgiftsberigtiget efter §§ 4 - 5 d, 29 eller 29 a, godtgøres, såfremt køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret og udføres fra
landet. Opgørelsen af godtgørelsen sker efter stk. 2.
Det fremgår af § 7 b, stk. 3, at der i de efter stk. 2 fastsatte godtgørelsesbeløb fratrækkes 15 pct. af beløbet, dog mindst 8.500
kr. for personbiler og 4.500 kr. for motorcykler og varebiler. Den nugældende formulering af stk. 3 blev indført ved lov nr. 265
af 23. april 2008. Indtil da angav stk. 3, at der i de efter stk. 2 fastsatte godtgørelsesbeløb skulle fratrækkes 15 pct. af
beløbet, men at der ikke blev godtgjort beløb på under 4.000 kr. for motorcykler, varebiler, hyrevogne og sygetransportkøretøjer,
og under 7.500 kr. for personbiler, herunder autocampere og busser.
Det blev imidlertid ikke videreført i den nye formulering af stk. 3 ved lov nr. 265 af 23. april 2008, at personbiler - på samme
måde som hidtil - skal forstås som »personbiler, herunder autocampere og busser til privat persontransport«, og at motorcykler og
varebiler også som hidtil skal forstås som »motorcykler, varebiler, hyrevogne og sygetransportkøretøjer«.
Det foreslås derfor, at det igen præciseres i stk. 3, at autocampere og busser til personbefordring er omfattet af reglen om et
minimumsfradrag på 8.500 kr. for personbiler, og at hyrevogne og sygetransporter er omfattet af minimumsfradraget på 4.500 kr. for
motorcykler og varevogne.
Til nr. 19
Det følger af registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 1, 1. pkt., at sammen med en anmodning om godtgørelse af afgiften efter § 7 b
for en bil, der, regnet fra anmodningens indgivelse, første gang er registreret for mere end 10 år siden, skal der afleveres en
synsrapport om køretøjets stand, jf. § 10, stk. 3.
Det foreslås, at en bil ændres til et køretøj. Herved sikres, at kravet om toldsyn ikke alene omfatter biler, men at der herefter
også skal afleveres toldrapporter for andre køretøjer, herunder motorcykler. Forslaget medfører, at bestemmelsen er i
overensstemmelse med SKATs nuværende fortolkning.
Til nr. 20
Det følger af registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 2, at eksportgodtgørelse skal udbetales inden for en frist på 3 uger.
I denne forbindelse er der ikke taget højde for, at der kan være anmodninger om udbetalinger af eksportgodtgørelse, der
forudsætter en mere tidskrævende behandling. Her tænkes særligt på de situationer, hvor den person eller den virksomhed, der
anmelder et køretøj til eksport har gæld til det offentlige. I sådanne situationer iværksætter SKAT nærmere undersøgelser
vedrørende personens eller virksomhedens aktuelle restanceforhold, og der foretages eventuelt hel eller delvis modregning i
eksportgodtgørelsen. Disse sagsbehandlingsskridt kan ikke i alle tilfælde håndteres inden for fristen på 3 uger.
Det foreslås, at udbetalingsfristen kan suspenderes med henblik på modregning i godtgørelse af afgiften efter § 7 b i tilfælde,
hvor der er behov for nærmere undersøgelser af konstaterede restanceforhold til det offentlige. Suspensionen efter skal være så
kort som muligt og må ikke overstige 3 måneder fra modtagelsen af anmodningen om godtgørelse.
Med den foreslåede bestemmelse gives der mulighed for, at SKAT kan suspendere udbetalingsfristen i registreringsafgiftslovens § 7
c, stk. 2, på 3 uger i særlige sager, hvor det ikke er muligt at foretage de nødvendige sagsbehandlingsskridt inden for
3-ugers-fristen.
Efter forslaget skal suspensionen være så kort som muligt og må ikke overstige 3 måneder fra modtagelsen af anmodningen om
eksportgodtgørelse.
Det vurderes, at SKAT skal have en rimelig frist til at foretage nærmere undersøgelser af restanceforhold. I den forbindelse
vurderes det, at 3 måneder er en rimelig frist hertil.
Når udbetalingsfristen suspenderes, skal ansøgeren have meddelelse herom, herunder også meddelelse om, hvornår der forventes at
blive truffet afgørelse i sagen.
Til nr. 21
Ifølge registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 3, 1. pkt., kan SKAT stille udbetalingen af eksportgodtgørelse i bero, hvis det på
udbetalingstidspunktet kan konstateres, at der i Bilbogen er tinglyst pant eller ejendomsforbehold i køretøjet. SKAT skal efter
gældende ret realitetsbehandle en anmodning om udbetaling af eksportgodtgørelse uanset, om det allerede på anmodningstidspunktet
kan konstateres, at der er tinglyst pant, udlæg eller ejendomsforbehold i køretøjet.
Det foreslås, at der indsættes en nyt bestemmelse i § 7 c, som medfører, at også realitetsbehandlingen af en anmodning om
eksportgodtgørelse kan stilles i bero, såfremt det på tidspunktet for indgivelsen af anmodningen kan konstateres, at der i
Bilbogen er tinglyst pant, udlæg, eller ejendomsforbehold i køretøjet. Det foreslås således, at en anmodning om eksportgodtgørelse
først realitetsbehandles, når et tinglyst pant, udlæg eller ejendomsforbehold er aflyst.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at der således ikke vil medgå unødvendige ressourcer hos SKAT på en
realitetsbehandling af anmodningen om eksportgodtgørelse og en heraf følgende berostillelse af udbetalingen for de tilfælde, hvor
det allerede på tidspunktet for anmodningen om udbetalingen af eksportgodtgørelsen fremgår, at køretøjet ikke fremstår ubehæftet.
I tilfælde, hvor der kun er én tinglyst ret, og ejeren af køretøjet fuldt ud har overdraget retten til eksportgodtgørelsen til
denne rettighedshaver, kan SKAT dog realitetsbehandle anmodningen og udbetale godtgørelsen til denne, selv om retten over
køretøjet ikke er aflyst, jf. § 7 c, stk. 3, som bliver stk. 4.
Til nr. 22
I lovforslagets § 1, nr. 21, foreslås det, at realitetsbehandlingen af en anmodning om eksportgodtgørelse skal stilles i bero,
såfremt det allerede på tidspunktet for indgivelsen af anmodningen kan konstateres, at der i Bilbogen er tinglyst pant, udlæg
eller ejendomsforbehold i køretøjet.
Det følger endvidere af § 7 c, stk. 3, der bliver stk. 4, at hvis det desuden på udbetalingstidspunktet i Bilbogen konstateres, at
der er tinglyst pant eller ejendomsforbehold i køretøjet, så stilles udbetalingen som udgangspunkt i bero, indtil pantet eller
ejendomsforbeholdet er aflyst.
Der foreslås, at § 7 c, stk. 4, udvides til også at omfatte situationer, hvor det på udbetalingstidspunktet kan konstateres, at
der er tinglyst et udlæg i køretøjet.
Et tinglyst udlæg vil således herefter være at sidestille med tinglyst pant eller ejendomsforbehold efter denne bestemmelse.
Til nr. 23
En virksomhed kan blive registreret hos SKAT efter registreringsafgiftslovens § 15. Virksomheden gives herefter adgang til selv at
angive afgiften af køretøjer, angive godtgørelsen af afgift af et køretøj ved eksport af køretøjet, og periodevis betale den
angivne afgift. Opkrævning af afgiften vil herefter ske efter reglerne i opkrævningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 569 af
28/05/2014.
Følgende betingelser skal efter § 15 være opfyldt, for at en virksomhed kan opnå registrering:
Virksomheden skal være hjemmehørende her i landet.
Virksomheden skal erhvervsmæssigt handle med motorkøretøjer eller påhængsvogne eller sættevogne til motorkøretøjer eller
erhvervsmæssigt udleje sådanne køretøjer.
Virksomheden må ikke have gæld til staten.
Virksomheden må ikke være under rekonstruktionsbehandling, konkurs eller likvidation.
Virksomheden skal stille sikkerhed på mindst 200.000 kr. for betaling af afgifter efter denne lov, herunder tilbagebetaling af
for meget udbetalt godtgørelse, samt renter og gebyrer vedrørende disse afgifter og godtgørelser.
Det følger endvidere af § 15, stk. 3, at en virksomhed ikke kan registreres, hvis virksomheden, herunder virksomhedens ejer, ved
en personligt drevet virksomhed, har udvist en sådan adfærd, at det er nærliggende at antage, at virksomheden ikke vil overholde
registreringsordningen.
Betingelsen i § 15, stk. 1, nr. 1, om, at virksomheden skal være hjemmehørende her i landet blev indført med en henvisning til, at
registrerede virksomheder løbende vil kunne have betydelige mellemværender med SKAT, og at det derfor er nødvendigt, at SKAT
løbende kan kontrollere, at den enkelte virksomhed overholder de regler, der gælder for registrerede virksomheder. Nødvendigheden
af at opretholde denne betingelse vurderes imidlertid ikke længere at gøre sig gældende i samme omfang i forhold til virksomheder,
der er beliggende i andre EU-lande, eller i EØS-lande, som Danmark har en tilsvarende aftale om gensidig bistand til inddrivelse
med.
Adgangen til at betale forholdsmæssig registreringsafgift i medfør af § 3 b blev oprindeligt indført ved lov nr. 154 af 3.
december 2003. Baggrunden herfor var at sikre, at den registreringsafgift, der opkræves i Danmark for leasingkøretøjer fra andre
EU-lande, er i overensstemmelse med EU-retten, herunder særligt at registreringsafgiften er proportional i forhold til den
periode, hvor leasingkøretøjet anvendes i landet.
Betingelsen i § 15, stk. 1, nr. 1, om at virksomheden skal være hjemmehørende her i landet, betyder, at leasingvirksomheder
hjemmehørende i andre EU-lande ikke som danske virksomheder vil kunne selvangive registreringsafgift efter § 3 b som foreslået i
dette lovforslags § 1, nr. 15.
Det foreslås, at betingelsen i § 15, stk. 1, nr. 1, tilpasses, så det herefter fremgår, at også virksomheder, der er hjemmehørende
i et EU-land eller i et af EØS-landene Norge og Island, kan opnå en registrering efter registreringsafgiftslovens § 15.
Nødvendigheden af at opretholde et krav om, at virksomheden skal være hjemmehørende i Danmark af hensyn til en effektiv kontrol,
vurderes ikke længere at gøre sig gældende i samme omfang i forhold til virksomheder, der er beliggende i andre EU-lande, eller i
EØS-lande, som Danmark har en tilsvarende aftale om gensidig bistand til inddrivelse med.
Forslaget skal således ses i sammenhæng med Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af
fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger og Rådets direktiv 2010/24/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet.
Direktiverne er gennemført i dansk ret ved lov nr. 118 af 7. februar 2012 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i
forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger samt administrativt samarbejde på beskatningsområdet. Det følger af
disse direktiver, at SKAT kan få bistand fra myndigheder i andre EU-lande til at inddrive skatter og afgifter af enhver art,
herunder den her omhandlede registreringsafgift. Dermed vil en skyldig registreringsafgift kunne inddrives hos en virksomhed
gennem bistand fra hjemlandets myndigheder, hvis virksomheden er etableret i et andet EU-land, ligesom myndighederne i den anden
medlemsstat også vil kunne anmodes om bistand til gennemførelse af kontrol m.v. hos virksomheden.
Danmark har desuden indgået en række bilaterale aftaler om at undgå dobbeltbeskatning, hvoraf nogle af disse indeholder
bestemmelser om bistand i forbindelse med inddrivelse af primært direkte skatter.
Mellem de nordiske lande blev der i 1989 indgået en selvstændig bistandsaftale om inddrivelse af skatter og afgifter, jf.
bekendtgørelse nr. 42 af 30. april 1992 af Overenskomst af 7. december 1989 mellem de nordiske lande om bistand i skattesager. Af
bilag 1 til cirkulære nr. 174 af 3. december 1997 til artikel 20 i den nordiske bistandsaftale fremgår det, at motorafgifter, der
opkræves i henhold lov om registreringsafgift af motorkøretøjer, er omfattet af den nordiske bistandsaftale. Reglerne for
inddrivelse og kontrol mv., i medfør af den nordiske bistandsaftale kan sidestilles med de gældende regler i EU’s
inddrivelsesdirektiv m.v.
Henset til de udvidede muligheder for bistand til inddrivelse, der følger af ovennævnte retsakter, kan adgangen til at selvangive
registreringsafgift m.v., udvides til også at omfatte virksomheder fra andre EU-lande, Norge og Island, der opfylder betingelserne
for at opnå en registrering efter § 15. Leasingvirksomheder fra andre EU-lande, Norge og Island vil herefter også kunne selvangive
registreringsafgift for leasingkøretøjer efter § 3 b som foreslået i dette lovforslags § 1, nr. 15.
Til nr. 24
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. pkt., at det som udgangspunkt er en konsekvens af udløbet af den i stk.
9 nævnte leasingperiode, at nummerpladerne rettidigt skal indleveres til SKAT eller en nummerpladeoperatør, og at køretøjet skal
afmeldes fra Køretøjsregisteret. Dette gælder dog ikke, hvis en forlængelse af leasingperioden på forhånd er godkendt af SKAT, jf.
stk. 5.
Det følger også af stk. 8, 1. pkt., at SKAT kan anmode politiet om bistand til at inddrage køretøjets nummerplader, hvis ikke
nummerpladerne afleveres rettidigt.
Ifølge stk. 6, 1. pkt., er der en tilsvarende forpligtelse til at indlevere køretøjets nummerplader og at afmelde køretøjet fra
Køretøjsregisteret i tilfælde, hvor tilladelsen bortfalder som følge af en ændring af leasingaftalen, hvor aftaleforholdet
afbrydes før leasingperiodens udløb eller hvor det leasede køretøj ændrer afgiftsmæssig identitet.
Dette gælder dog ikke i de i stk. 6 nævnte undtagelsestilfælde, hvorefter der eksempelvis gennemføres et debitorskifte, uden at
dette vil blive anset som en begivenhed, der fører til et bortfald af den i medfør af stk. 1 givne tilladelse. På samme måde vil
køretøjet ikke skulle afmeldes m.v., hvis ændringen alene består i en forlængelse af leasingperioden, der på forhånd er godkendt
af SKAT, jf. stk. 5. Hvis leasingforholdet ændres, afbrydes før leasingaftalens udløb eller det leasede køretøj skifter
afgiftsmæssig identitet, jf. stk. 6, 1. pkt., tillades det endvidere, at køretøjet ikke afmeldes m.v., hvis den derved afbrudte
leasingaftale erstattes med en ny, godkendt leasingaftale, som ligger i umiddelbar forlængelse af den foregående leasingperiode.
Køretøjet kan i disse tilfælde omregistreres i Motorregistret uden forudgående indlevering af nummerplader m.v.
En forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af stk. 6, 1. pkt., straffes efter § 27, stk. 1, nr. 2, med bøde, mens der ikke i
medfør af § 27, stk. 1, nr. 2, er hjemmel til på tilsvarende vis at straffe en forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af § 3
b, stk. 8, 1. pkt., med bøde.
Det foreslås derfor, at der i § 27, nr. 2, indsættes en tilsvarende bestemmelse om, at også en forsætlig eller groft uagtsom
overtrædelse af stk. 8, 1. pkt., kan pålægges bødestraf.
I lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås en teknisk beregning af brændstofforbruget for personbiler med en køreklar vægt, der
overstiger 2.585 kg, som giver et mere retvisende brændstofforbrug. Den foreslåede bestemmelse er en særregel i forhold til
hovedreglen i brændstofforbrugsafgiftslovens § 2. Det foreslås derfor, at det i § 2 tilføjes, at bestemmelsen ikke finder
anvendelse for de køretøjer, som omfattes af den foreslåede § 3, stk. 9, jf. forslagets § 2, stk. 2.
Til nr. 2
Efter brændstofforbrugslovens § 3 beregnes brændstofafgiften (kaldet den grønne ejerafgift) på baggrund af køretøjets
brændstofforbrug opgjort i km/l.
Det følger endvidere af brændstofforbrugsafgiftslovens § 2, at brændstofforbruget fastsættes efter direktiv 80/1268/EØF af 16.
december 1980 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om motordrevne køretøjers brændstofforbrug eller
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til
emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6).
Hvis der ikke foreligger en anmeldelse af en benzindreven bils brændstofforbrug, fastsættes brændstofforbruget i liter pr. 100 km,
jf. § 2, som summen af et fast element på 3 l pr. 100 km og et variabelt element, der beregnes som 0,5 pct. af bilens egenvægt i
kilogram, jf. § 3, stk. 2, 1. pkt. Hvis der ikke foreligger en anmeldelse af en dieseldreven bils brændstofforbrug, fastsættes
forbruget i liter pr. 100 km ved at reducere forbruget beregnet efter 1. pkt. med 12,5 pct., jf. § 3, stk. 2, 2. pkt.
For visse særligt store personbiler, fx autocampere, er det i praksis ikke muligt at fastsætte et brændstofforbrug efter den
metode, der anvises i forordning nr. 715/2007. Dette skyldes, at køretøjerne er så store, at det ikke er muligt at foretage en
retvisende måling af bilens brændstofforbrug efter den metode, der skal anvendes ifølge forordningen. Ved »særligt store
personbiler« forstås personbiler med en køreklar vægt, der overstiger 2.585 kg, jf. artikel 2 (1) i forordning nr. 715/2007.
For visse større personbiler med en køreklar vægt på imellem 2.585 kg og 2.815 kg foreligger der dog allerede oplysninger om
brændstofforbruget, jf. artikel 2 (2) i forordning nr. 715/2007.
Brændstofforbruget har for de personbiler, hvor der ikke foreligger oplysninger herom, hidtil været fastsat på baggrund af
Færdselsstyrelsens praksis, som er beskrevet i Vejledning om syn af køretøjer, afsnit 14.02. Det følger heraf, at
brændstofforbruget for særligt store personbiler har været angivet på baggrund af en erklæring fra bilfabrikanten om det
færdigbyggede køretøjs brændstofforbrug. Denne praksis ændres med virkning fra 1. juli 2016.
Dette vil medføre, at de særligt store personbiler, for hvilke det ikke er praktisk muligt at få fastsat et brændstofforbrug efter
de gældende regler, vil få beregnet den grønne ejerafgift på baggrund af de vægtbaserede formler i § 3, stk. 2. Da de særligt
store personbiler er kendetegnet ved at have en høj vægt, vil dette føre til en uforholdsmæssigt høj grøn ejerafgift for disse
biler.
Det foreslås derfor, at der indføres en teknisk beregning af brændstofforbruget for personbiler med en køreklar vægt, der
overstiger 2.585 kg, som giver et mere retvisende brændstofforbrug.
Den tekniske beregning er udarbejdet på grundlag af oplysninger om brændstofforbruget for særligt store personbiler, der er
registreret gennem de senere år.
Beregningen forventes derfor kun i beskedent omfang at afvige fra det faktiske brændstofforbrug, som er angivet i de
fabrikanterklæringer, der hidtil har været lagt til grund ved fastsættelsen af brændstofforbruget for særligt store personbiler.
For en dieseldrevet autocamper med en køreklar vægt på 2.765 kg, hvor brændstofforbruget er oplyst til 13,5 km pr. liter, vil der
årligt blive opkrævet ejer- og udligningsafgift på 8.560 kr. (2016 satser).
For en dieseldrevet autocamper med en køreklar vægt på 2.765 kg, hvor brændstofforbruget ikke er oplyst, vil brændstofforbruget
efter gældende regler i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, blive beregnet som summen af et fast element på 3 l pr. 100 km
og et variabelt element, der beregnes som 0,5 pct. af bilens egenvægt i kilogram. Og da bilen er dieseldrevet, fastsættes
forbruget i liter pr. 100 km ved at reducere resultatet af beregningen med 12,5 pct. Forud for beregningen trækkes 150 kg fra den
køreklare vægt for at nå frem til egenvægten. Resultatet af beregningen bliver 7,1 km pr. liter efter gældende regler, og der vil
årligt blive opkrævet ejer- og udligningsafgift på 20.580 kr.
Med de foreslåede regler vil der, givet at brændstofforbruget ikke er oplyst, blive beregnet et brændstofforbrug på 7,4 l per 100
km tillagt 0,2 pct. af differencen mellem 2.765 kg og 2.585 kg svarende til 0,36 l per 100 km, således at det samlede forbrug
udgør 7,76 l per 100 km. Det svarer til, at autocamperen kører 12,9 km per liter og der dermed skal betales en årlig ejer- og
udligningsafgift på 9.380 kr.
Forslaget finder ikke anvendelse for personbiler med en køreklar vægt på imellem 2.585 kg og 2.815 kg, hvor der foreligger
oplysninger om brændstofforbruget i henhold til artikel 2 (2) i forordning nr. 715/2007. For autocamperen i eksemplet vil der
derfor årligt blive opkrævet ejer- og udligningsafgift på 8.560 kr.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der indsættes et nyt stk. 9 i § 3, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der indsættes et nyt stk. 9 i § 3, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Priserne for registrering af køretøjer og for nummerplader er fastsat i §§ 8-13 i lov om registrering af køretøjer. Priserne
indekseres ikke. Den almindelige pris for et sæt nummerplader er 1.180 kr. og 590 kr. for en enkelt nummerplade. Der betales et
særskilt pristillæg for retten til ønskenummerplader. Pristillægget udgør 11.000 kr. for et sæt ønskenummerplader. Den samlede
pris for retten til et sæt ønskenummerplader udgør således i alt 12.180 kr.
Siden forhøjelsen af pristillægget fra 6.200 kr. til det nugældende pristillæg på 11.000 kr. i 2012 er der sket en væsentlig
reduktion i salget af ønskenummerplader. Den væsentlige reduktion i salget har betydet, at det samlede provenu fra salget af
ønskenummerplader er faldet på trods af forhøjelsen af pristillægget. Tillægget foreslås derfor nedsat til 8.000 kr. Den samlede
pris for retten et sæt ønskenummerplader vil herefter udgøre i alt 9.180 kr.
Der er tale om en genfremsættelse af § 42 i lov om spil, som ændret ved lov nr. 1574 af 15. december 2015. Som det fremgår af
afsnit 2.6., er det ikke alle gebyrbestemmelser i § 42, der skal sættes i kraft samtidigt. Gebyrbestemmelsen for de almennyttige
lotterier afventer en analyse, og vil derfor ikke træde i kraft den 1. juli 2016, som de øvrige gebyrbestemmelser. Det er af
lovtekniske årsager imidlertid ikke muligt kun at sætte de øvrige gebyrbestemmelser i kraft den 1. juli 2016, og dernæst sætte
gebyrbestemmelsen for de almennyttige lotterier i kraft på et andet tidspunkt, da en sådan løsning vil medføre, at stykkerne i §
42 i lov om spil rykker op, og dermed bliver henvisningerne forkerte.
For at sikre, at henvisningerne er korrekte, genfremsættes gebyrbestemmelserne i nærværende lovforslag med en ændret opbygning af
§ 42 i lov om spil, således at gebyrbestemmelsen vedrørende de almennyttige lotterier kan sættes i kraft på et senere tidspunkt.
Materielt svarer bestemmelserne til de bestemmelser, der blev vedtaget af Folketinget ved lov nr. 1574 af 15. december 2015, og
bemærkningerne hertil er derfor gentaget i nærværende lovforslag. De nedenstående bemærkninger svarer således til bemærkningerne
til det tidligere fremsatte lovforslag.
Ændringerne i nr. 1, 2 og 3 er en konsekvens af, at der foreslås en ny tilladelsestype i § 42, stk. 5, jf. forslagets § 4, nr. 5.
Til nr. 4
Ophævelsen af § 42, stk. 4, er en konsekvens af forslagene til § 42, stk. 7, jf. lovforslagets § 4, nr. 5, og § 42, stk. 13, jf.
lovforslagets § 4, nr. 7.
Til nr. 5
I stk. 5
foreslås en ny tilladelsestype, der er møntet på væddemål af typen managerspil, da managerspil som spiltype ikke passer til de
lovens eksisterende tilladelsestyper for væddemål.
Managerspil er karakteriseret ved, at de typisk har en meget lav tilbagebetalingsprocent i forhold til de øvrige typer af væddemål
og når derfor hurtigt grænsen på 1 mio. kr. i bruttospilleindtægt, som gælder for den 1-årige indtægtsbegrænsede tilladelsestype.
Den 5-årige tilladelsestype er for omfattende i forhold til tilsynsbehov og de administrative omkostninger forbundet hermed, og
risikoen for bl.a. hvidvask af penge og snyd med spillernes penge vurderes at være meget lav ved managerspil.
Henset til karakteristikaene for managerspil (begrænset omsætning og lav tilbagebetalingsprocent) foreslås en tredje
tilladelsestype, som er bedre tilpasset managerspil.
Det foreslås, at der indføres en ny tilladelsestype af maksimalt et års varighed. Tilladelsen baseres på spilomsætningen i
modsætning til de nuværende tilladelsestyper, der begge baseres på den afgiftspligtige spilleindtægt (bruttospilleindtægten).
Det foreslås, at spilleomsætningen i tilladelsesperioden ikke må overstige 5 mio. kr., og at tilbagebetalingsprocenten (svarende
til gevinstandelen i forhold til indskudssummen) ikke må overstige 20 procent. Grænserne er foreslået for at adskille
tilladelsestypen, på samme vis som med den lignende indtægtsbegrænsede tilladelse i § 42, stk. 5 (der bliver stk. 4), fra den
almindelige tilladelse til væddemål.
Et selskab vil kun kunne udbyde managerspil enten efter den indtægtsbegrænsede tilladelse eller efter den foreslåede
omsætningsbegrænsede tilladelse. Et selskab vil således godt kunne have en omsætningsbegrænset tilladelse til managerspil og
herudover også have en indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino og en indtægtsbegrænset tilladelse til væddemål, men hvor
væddemål ikke udbydes som managerspil.
Ansøgnings- og tilsynsgebyret for den foreslåede tilladelsestype foreslås fastsat til 50.000 kr. i 2010-niveau (52.400 kr. i
2016-niveau), hvilket er det samme som gælder for den 1-årige indtægtsbegrænsede tilladelsestype. Den 5-årige tilladelse til udbud
af væddemål koster 250.000 kr. i ansøgningsgebyr, og hertil kommer et årligt tilsynsgebyr afhængigt af spiludbyderens
bruttospilleindtægt.
Det er hensigten, at de samlede årlige gebyrer for denne omsætningsbegrænsede tilladelse, ligesom det er tilfældet med den
indtægtsbegrænsede tilladelse, jf. § 42, stk. 5 (der bliver stk. 4) skal modsvare de faktiske omkostninger for Spillemyndigheden
ved behandling af ansøgninger, udstedelse af tilladelser og tilsyn m.v.
Da gebyret er fastsat til at dække både behandling af ansøgningen og det efterfølgende tilsyn, foreslås det, at halvdelen af
gebyret (25.000 kr. i 2010-niveau og 26.200 kr. i 2016-niveau) tilbagebetales, hvis der gives afslag på ansøgningen.
Ansøgnings- og tilsynsgebyret samt det beløb, der tilbagebetales ved afslag, reguleres efter § 20 i personskatteloven, jf. lov om
spil § 42, stk. 7.
I stk. 6
foreslås en ny gebyrstruktur for landbaserede kasinoer. Den foreslåede gebyrskala er følgende:
Spilleindtægtens størrelse Gebyr
(2010-niveau)
Under 10.000.000 kr. 143.200 kr.
10.000.000 kr. indtil 20.000.000 kr. 286.500 kr.
20.000.000 kr. indtil 50.000.000 kr. 429.750 kr.
50.000.000 kr. indtil 100.000.000 kr. 716.300 kr.
100.000.000 kr. og derover 1.193.800 kr.
Gebyrskalaen, som foreslået, vil i 2016-niveau være følgende:
Spilleindtægtens størrelse Gebyr
(2016-niveau)
Under 10.000.000 kr. 150.000 kr.
10.000.000 kr. indtil 20.000.000 kr. 300.000 kr.
20.000.000 kr. indtil 50.000.000 kr. 450.000 kr.
50.000.000 kr. indtil 100.000.000 kr. 750.000 kr.
100.000.000 kr. og derover 1.250.000 kr.
Det årlige gebyr beregnes på grundlag af kalenderårets afgiftspligtige spilleindtægt, jf. lov nr. 698 af 26. juni 2010 om afgifter
af spil. Gebyret angives i 2010-niveau og skal reguleres efter § 20 i personskatteloven, jf. lov om spil § 42, stk. 7.
Der er med bekendtgørelse nr. 63 af 26. januar 2015 om ændring af bekendtgørelse om landbaserede kasinoer foretaget en ændring af
kontrolformen for landbaserede kasinoer. Med ændringsbekendtgørelsen ophæves kravet om, at der skal være en uafhængig kontrollant
ansat af Spillemyndigheden til stedet i hele kasinoets åbningstid. Kontrollen skal i stedet foretages ud fra en væsentligheds- og
risikovurdering svarende til kontrollen på de øvrige spilområder. Omlægningen af kontrollen sker som led i en modernisering af
reglerne for landbaserede kasinoer. En ny bekendtgørelse om modernisering af reglerne forventes at kunne træde i kraft den 1. juli
2016.
De syv landbaserede kasinoer har hidtil betalt et gebyr til Spillemyndigheden, som har svaret til udgifterne til kontrol af det
enkelte kasino. Fremadrettet ændres gebyrbetalingen til et årligt gebyr, det vil sige et omsætningsafhængigt gebyr, som følger det
enkelte landbaserede kasinos realiserede årlige spilleindtægt. Med den ændrede gebyrstruktur indføres en gebyrtrappe for de
landbaserede kasinoer, og gebyrerne følger dermed strukturen for gebyrberegningen for væddemål og onlinekasino.
Det er hensigten, at de samlede årlige gebyrer for landbaserede kasinoer skal modsvare de faktiske omkostninger for
Spillemyndigheden ved behandling af ansøgninger, udstedelse af tilladelser og tilsyn m.v.
Det foreslås i stk. 7,
at hvis den realiserede årlige spilleindtægt bliver større eller mindre end det i stk. 3, eller det i foreslåede stk. 6, betalte
gebyr, og det medfører et niveauspring i gebyrstørrelsen, efterreguleres det allerede betalte gebyr, således at gebyret betales ud
fra den reelle årlige spilleindtægt. Reguleringen skal ske umiddelbart efter, at spillemyndigheden har konstateret, at
spilleindtægten har oversteget eller er under det oprindeligt betalte niveau. Opkrævning eller tilbagebetaling af for meget eller
for lidt indbetalt årligt gebyr kan først ske efter kalenderårets udløb.
Med det formål at samle og regulere alle gebyrbestemmelser i lov om spil foreslås det stk. 8 og 9
, at gebyrbestemmelsen vedrørende gevinstgivende spilleautomater, der i dag er fastsat i bekendtgørelse nr. 1302 af 15. december
2011 lig de øvrige gebyrbestemmelser reguleres i lov om spil.
Gebyret på 573 kr. (600 kr. i 2016-niveau) er pr. opstillet gevinstgivende spilleautomat pr. kalenderår. Gebyret skal betales, når
spilleautomaten opstilles, og hvis der foretages konstruktive ændringer af spilleautomaten, som medfører, at den skal synes, jf.
lovforslagets § 42, stk. 8, 3. pkt. Hvis en gevinstgivende spilleautomat opstilles og tages i drift i løbet af kalenderåret, skal
gebyret angives og betales senest ved udgangen af den følgende måned. Gebyret reguleres efter § 20 i personskatteloven, jf. lov om
spil § 42, stk. 7.
Det er hensigten, at de samlede årlige gebyrer for gevinstgivende spilleautomater i spillehaller og restaurationer med
alkoholbevilling skal modsvare de faktiske omkostninger for Spillemyndigheden ved behandling af ansøgninger, udstedelse af
tilladelser og tilsyn m.v.
Til nr. 6
Der er med den foreslåede ændring i § 42, stk. 7, der bliver stk. 11, tale om en konsekvensændring som følge af indsættelsen af
flere gebyrer i § 42. Der henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 5. Herudover foreslås det af hensyn til gebyrernes størrelse,
at gebyret i stk. 8 afrundes opad til nærmeste kronebeløb i stedet for til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100, som følger
af personskattelovens § 20.
Til nr. 7
Det foreslås i stk. 12
, at ansøgeren i forbindelse med indgivelse af ansøgning om tilladelse til almennyttige lotterier skal betale et ansøgningsgebyr
til dækning af de omkostninger, som Spillemyndigheden har i forbindelse med behandling af ansøgninger til almennyttige lotterier.
Det årlige gebyr beregnes på grundlag af den samlede salgssum.
Den foreslåede gebyrskala er følgende:
Årlig lotterisalgssum Gebyr
(2010-niveau)
Under 500.000 kr. 477 kr.
500.000 kr. og derover 3.820 kr.
Gebyrskalaen, som foreslået, vil i 2016-niveau være følgende:
Årlig lotterisalgssum Gebyr
(2016-niveau)
Under 500.000 kr. 500 kr.
500.000 kr. og derover 4.000 kr.
Omkostningerne til sagsbehandling i forbindelse med ansøgning om almennyttige lotterier forventes generelt at være væsentligt
højere for foreninger m.v. med en samlet årlig lotterisalgssum på 0,5 mio. kr. eller derover. Dette hænger bl.a. sammen med, at
antallet af afholdte lotterier må forventes at være højere, jo højere den samlede lotterisalgssum er.
Det foreslås, at ansøgningsgebyret fastsættes til 477 kr. (2010-niveau) for foreninger m.v., som ansøger om tilladelse til
afholdelse af almennyttige lotteri med en lotterisalgssum på 0,5 mio. kr. eller derover i tilladelsesperioden, og 3.820 kr.
(2010-niveau) for foreninger m.v., som ansøger om tilladelse til afholdelse af almennyttige lotteri med en lotterisalgssum på 0,5
mio. kr. eller derover i tilladelsesperioden.
Det foreslås i stk. 13
, at hvis den realiserede årlige lotterisalgssum bliver større eller mindre end det i stk. 12 betalte gebyr, og det medfører et
niveauspring i gebyrstørrelsen, efterreguleres det allerede betalte gebyr, således at gebyret betales ud fra den reelle årlige
lotterisalgssum. Efter kalenderårets udløb skal reguleringen ske umiddelbart efter konstatering af, at lotterisalgssummen har
oversteget eller er under det oprindeligt betalte niveau. Tilbagebetaling eller opkrævning af for meget eller for lidt indbetalt
årligt gebyr kan først ske efter kalenderårets udløb.
Det foreslås i stk. 14
, at gebyret skal reguleres efter § 20 i personskatteloven, samt at de regulerede beløb afrundes opad til nærmeste kronebeløb.
Det er hensigten, at de samlede årlige gebyrer for almennyttige lotterier skal modsvare de faktiske omkostninger for
Spillemyndigheden ved behandling af ansøgninger.
Til nr. 8
Med den foreslåede ændring får Spillemyndigheden mulighed for at tilbagekalde en tilladelse, hvis der ikke angives gebyrer efter
lovens § 42, stk. 9. Det er kun gebyrer i relation til gevinstgivende spilleautomater, der skal angives, hvorfor en hjemmel til at
kunne tilbagekalde en tilladelse ved manglende angivelse af gebyrer kun er relevant for denne type spil.
Inden en tilladelse tilbagekaldes, skal Spillemyndigheden meddele tilladelsesindehaveren, at manglende angivelse vil medføre, at
tilladelsen kan tilbagekaldes. Dermed får tilladelsesindehaveren en mulighed for inden for en frist at angive gebyret. Hvis en
person eller selskab har flere spiltilladelser, vil alle tilladelser eventuelt kunne tilbagekaldes på grund af manglende angivelse
af gebyret for et spilsted. Dette skal ses i sammenhæng med, at en tilladelsesindehaver til gevinstgivende spilleautomater kan
have flere spilsteder. Hvert spilsted får sin egen tilladelse bl.a. af hensyn til, at der skal ske lokalegodkendelse, og også
beregning af afgiften, som sker pr. spilsted.
Selvom afgiften beregnes pr. spilsted, angives og betales den samlet af tilladelsesindehaver og via dennes CVR nr. Angivelse
følges af en specifikation pr. spilsted. Gebyret følger samme praksis med en angivelse og betaling hos tilladelsesindehaver uanset
antal spilsteder. Der sker dog ingen specifikation her. Derfor kan der i det konkrete tilfælde med manglende angivelse og betaling
godt være en situation, hvor man tilbagekalder en tilladelsesindehavers tilladelse med påvirkning af tilladelser for flere
spilsteder.
Tilladelsen eller tilladelserne kan kun tilbagekaldes, hvis der groft eller gentagne gange ikke angives gebyrer. En grov
overtrædelse kan f.eks. være, hvis det konstateres, at det antal gevinstgivende spilleautomater, der er angivet gebyrer for,
afviger væsentligt fra det reelle antal spilleautomater, og der dermed er unddraget et større gebyrbeløb. Et andet eksempel på en
grov overtrædelse kan være, hvis en tilladelsesindehaver med flere tilladelser slet ikke angiver. Hvis der flere gange i træk ikke
angives gebyrer rettidigt, eller gebyrangivelsen er forkert, vil det være en gentagen overtrædelse, der kan medføre en
tilbagekaldelse af tilladelsen eller tilladelserne.
Til nr. 9
Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 4, nr. 8.
Ved lov nr. 1574 af 15. december 2015 blev § 42 i lov om spil ændret. Det fremgår af § 7, stk. 3, i lov nr. 1574 af 15. december
2015, at skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringerne i § 42. Baggrunden herfor var bl.a., at en
ikrafttrædelse af gebyrbestemmelserne skulle afvente Europa-Kommissionens stillingtagen i forhold til traktatens
statsstøtteregler. Som det fremgår af afsnit 10 har Europa-Kommissionens Konkurrencegeneraldirektorat gennemgået sagen og er
kommet med en foreløbig vurdering, hvori det konkluderes, at gebyrstrukturen ikke indeholder statsstøtte. Der foretages derfor
ikke yderligere i sagen. Gebyrbestemmelserne vedrørende landbaserede kasinoer og gevinstgivende spilleautomater vil således kunne
træde i kraft den 1. juli 2016. Gebyrbestemmelsen for de almennyttige lotterier kan ikke træde i kraft den 1. juli 2016, idet
gebyrbestemmelsen for almennyttige lotterier skal afvente ikrafttræden af en bekendtgørelse om almennyttige lotterier, der p.t.
afventer en politisk stillingstagen.
Ophævelsen af § 1, nr. 9-11 og 13-16, i lov nr. 1574 af 15. december 2015 er en konsekvens af, at gebyrbestemmelserne i § 42, der
blev vedtaget med lov nr. 1574 af 15. december 2015, ikke alle sammen kan sættes i kraft af skatteministeren den 1. juli 2016.
De øvrige gebyrbestemmelser kan træde i kraft den 1. juli 2016. Grundet opbygningen i § 42 i lov om spil, som ændret ved lov nr.
1574 af 15. december 2015, er det af lovtekniske årsager imidlertid ikke muligt kun at sætte de øvrige gebyrbestemmelser i kraft
den 1. juli 2016, og så sætte gebyrbestemmelsen for de almennyttige lotterier i kraft på et andet tidspunkt, da en sådan løsning
ville medføre, at stykkerne i lov om spil § 42 rykker op, og at henvisningerne ville blive forkerte.
For at sikre, at henvisningerne er korrekte, foreslås det at ophæve § 1, nr. 9-11 og 13-16, i lov nr. 1574 af 15. december 2015,
og gebyrbestemmelserne genfremsættes på ny, jf. lovforslagets § 4, med en ændret opbygning.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvens af ophævelsen af § 7, stk. 3, i lov nr. 1574 af 15. december 2015, jf. forslagets § 5, nr. 3.
Til nr. 3
Ophævelsen af § 7, stk. 3, i lov nr. 1574 af 15. december 2015 er en konsekvens af ophævelsen af bestemmelserne nævnt i forslagets
§ 5, nr. 1.
Det foreslås i stk. 1
, at loven træder i kraft den 1. juli 2016. Ikrafttrædelsestidspunktet er i overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny
lovgivning, der har virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. juli eller den 1. januar.
Det foreslås i stk. 2
, at skatteministeren kan fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for gebyrbestemmelsen, der foreslås indført i forhold til
almennyttige lotterier. Dette skyldes, at gebyrbestemmelsen skal afvente ikrafttrædelse af en bekendtgørelse om almennyttige
lotterier, der pt. afventer en politisk stillingtagen.
I lovforslagets § 2, stk. 2, foreslås det, at brændstofforbruget for personbiler med en køreklar vægt på over 2.585 kg fastsættes
ved en nærmere angivet teknisk beregning. Det foreslås i stk. 3
, at § 2 har virkning for personbiler, der anmeldes til registrering den 1. juli 2016 eller senere. Det foreslås endvidere, at
personbiler, som er anmeldt til registreringen senest den 30. juni 2016, kan ansøge SKAT om at blive omfattet af
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 9, jf. lovforslagets § 2, stk. 2. SKAT vil imødekomme ansøgningen, hvis der er tale om en
personbil, der i øvrigt lever op til de krav, som er angivet i registreringsafgiftslovens § 3, stk. 9.
Gældende
LOV nr 650 af 08/06/2016
Skatteministeriet
Ændringer:
2
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil (Ændring af reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbetaling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særlig store biler, nedsættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.)
I registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014, § 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, § 1 i lov nr. 1889 af 29. december 2015 og lov nr. 1892 af 29. december 2015, foretages følgende ændringer:
2. § 3 b, stk. 1, 2. og 3. pkt., ophæves, og i stedet indsættes:
»Ansøgningen skal indgives af leasingvirksomheden.«
3. I § 3 b, stk. 2, indsættes efter 3. pkt.:
»Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at der betales registreringsafgift efter denne bestemmelse for en længere periode end leasingperioden, dog maksimalt yderligere 1 måned.«
4. I § 3 b, stk. 4, 2. pkt., ændres »stk. 6, 3. pkt.« til: »stk. 6, nr. 2«.
7. I § 3 b, stk. 5, 3. pkt., ændres »kontrakten« til: »leasingperioden og afgiftsperioden«.
8. I § 3 b, stk. 5, indsættes som 4. pkt.:
»Forlængelsen af afgiftsperioden kan maksimalt overstige forlængelsen af leasingperioden med 1 måned.«
9. I § 3 b, stk. 6, affattes således:
»Stk. 6. Hvis leasingaftalen ændres eller afbrydes eller det leasede køretøj ændrer afgiftsmæssig identitet, skal nummerpladerne afleveres og køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret. Afbrydes en leasingaftale som nævnt i 1. pkt., tilbagebetaler told- og skatteforvaltningen den afgift og rente, der eventuelt er betalt for meget for afgiftsperioden, jf. stk. 2 og 3. 1. pkt. finder ikke anvendelse for følgende ændringer af leasingaftalen, forudsat at ændringen ikke fører til omberegning af den betalte afgift efter stk. 2 og 3, og at de øvrige betingelser for betaling af afgift efter stk. 2 og 3 fortsat er opfyldt:
Et skifte af leasingtager, hvorved leasingtageren udtræder af leasingaftalen og en anden samtidig indtræder som ny leasingtager i leasingaftalen på uændrede vilkår. Leasingvirksomheden skal meddele identiteten af denne nye leasingtager og tidspunktet for skiftet af leasingtager til told- og skatteforvaltningen, inden skiftet sker.
Et skifte af leasinggiver, når en portefølje af leasingaftaler overdrages som led i en omstrukturering eller et helt eller delvist salg af leasingvirksomheden og told-og skatteforvaltningen giver tilladelse til, at overdragelsen ikke tillægges virkning efter 1. pkt. Vilkårene i leasingaftalerne skal i øvrigt forblive uændrede.
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 1503 af 23. december 2014, § 3 i lov nr. 1532 af 27. december 2014 og § 2 i lov nr. 1889 af 29. december 2015, foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 2, indsættes som 5. pkt.:
»1.-4. pkt. finder ikke anvendelse for biler, der omfattes af stk. 9.«
2. I § 3 indsættes efter stk. 8 som nyt stykke:
»Stk. 9. For diesel- og benzindrevne biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg, hvor der ikke foreligger oplysning om et brændstofforbrug i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer, fastsættes brændstofforbruget som summen af et fast element og et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den del af bilens køreklare vægt i kilogram, der overstiger 2.585 kg. For dieseldrevne biler, der mindst opfylder emissionsnorm Euro 6, udgør det faste element 6,4 l pr. 100 km. For dieseldrevne biler, der opfylder emissionsnorm Euro 5, men ikke emissionsnorm Euro 6, udgør det faste element 7,4 l pr. 100 km, og for dieseldrevne biler, der ikke som minimum opfylder emissionsnorm Euro 5, udgør det faste element 9,0 l pr. 100 km. For benzindrevne biler beregnes forbruget som for dieseldrevne biler efter 1.-3. pkt., og forbruget forhøjes herefter med 10 pct.«
Stk. 9-13 bliver herefter stk. 10-14.
3. I § 3, stk. 9, der bliver stk. 10, ændres »stk. 1-8« til: »stk. 1-9«.
4. I § 3, stk. 13, der bliver stk. 14, ændres »stk. 10 og den i stk. 11« til: »stk. 12 og den i stk. 13«.
I lov om registrering af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 16 af 9. januar 2013, som ændret ved lov nr. 1872 af 29. december 2015 og § 4 i lov nr. 1888 af 29. december 2015, foretages følgende ændring:
1. I § 9, nr. 1, ændres »11.000 kr.« til: »8.000 kr.«
I lov om spil, jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 22. januar 2016, som ændret ved § 1 i lov nr. 1573 af 15. december 2015 og § 1 i lov nr. 1574 af 15. december 2015, foretages følgende ændringer:
1. I § 42, stk. 1, 1. pkt., ændres »jf. dog stk. 5« til: »jf. dog stk. 4 og 5«.
2. I § 42, stk. 1, 2. pkt., ændres »jf. dog stk. 5 og 6« til: »jf. dog stk. 4 og 5«.
3. I § 42, stk. 2, 1. og 2. pkt., og stk. 3, 1. pkt., ændres »jf. dog stk. 5« til: »jf. dog stk. 4 og 5«.
4. § 42, stk. 4, ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
5. I § 42 indsættes efter stk. 5, der bliver stk. 4, som nye stykker:
»Stk. 5. For tilladelser af maksimalt 1 års varighed udstedt til udbud af væddemål, hvor spilleomsætningen ikke må overstige 5.000.000 kr. og tilbagebetalingsprocenten ikke må overstige 20 pct., betales et gebyr på 50.000 kr. (2010-niveau) til spillemyndigheden til dækning af de samlede omkostninger ved behandling af ansøgningen, udstedelse af tilladelse og tilsyn med tilladelsesindehaveren. Afvises ansøgningen, tilbagebetales 25.000 kr. (2010-niveau) til ansøger.
Stk. 6. For tilladelser udstedt til oprettelse og drift af landbaserede kasinoer betales et årligt gebyr afhængigt af kalenderårets afgiftspligtige spilleindtægt, jf. § 10 i lov om afgifter af spil, til spillemyndigheden. Gebyret skal betales, senest 1 måned efter at tilladelsen træder i kraft, efter følgende skala:
I lov nr. 1574 af 15. december 2015 om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov for Grønland om visse spil og forskellige andre love (Natlukning af spillehaller med gevinstgivende spilleautomater og ophævelse af reglen om nedslag i afgiften for udlodninger m.v.) foretages følgende ændringer:
1. § 1, nr. 9-11 og 13-16, ophæves.
2. I § 7, stk. 1, ændres »jf. dog stk. 2-4.« til: »jf. dog stk. 2 og 3.«
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 4, nr. 7.
Stk. 3. § 2 har virkning for biler, der anmeldes til registrering den 1. juli 2016 eller senere. Told- og skatteforvaltningen kan efter ansøgning tillade, at der for biler, der anmeldes til registrering senest den 30. juni 2016, betales afgift efter brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 9, som indsat ved denne lovs § 2, nr. 2.
Givet på Christiansborg Slot, den 8. juni 2016
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Karsten Lauritzen
Officielle noter
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 (informationsproceduredirektivet).
En ændring af et maksimum for det samlede kilometerantal, som køretøjet kan benyttes. Aftalen skal indeholde en nøjagtig beskrivelse af den foretagne ændring og de økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.
En ændring i form af en tilføjelse, en ændring eller et fravalg af en serviceydelse eller udstyr, der eftermonteres på køretøjet. Aftalen skal indeholde en nøjagtig beskrivelse af serviceydelsen eller udstyret og de økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.
En ændring af leasingaftalens vilkår, hvor ændringen på forhånd er nøjagtigt beskrevet i leasingaftalen.
En ændring af leasingaftalens vilkår, der er påkrævet i medfør af ny ufravigelig lovgivning.«
»Ved afgiftsperiodens udløb skal køretøjets nummerplader afleveres og køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret.«
12. I § 3 b, stk. 8, 1. og 2. pkt., der bliver 2. og 3. pkt., ændres »leasingkontraktens« til: »afgiftsperiodens«.
13. I § 3 b, stk. 8, indsættes efter 3. pkt., der bliver 4. pkt.:
»3. og 4. pkt. finder alene anvendelse i det tilfælde og i den periode, hvor leasingvirksomheden på grund af leasingtagers forhold ikke kan skaffe sig fysisk rådighed over køretøjets nummerplader ved afgiftsperiodens udløb.«
14. § 3 b, stk. 9, affattes således:
»Stk. 9. Leasingaftalen skal forelægges told- og skatteforvaltningen ved ansøgningen om tilladelse efter stk. 1. Leasingaftalen skal indeholde følgende oplysninger:
Oplysninger, hvorved leasingvirksomheden kan identificeres.
Oplysninger, hvorved leasingtageren kan identificeres.
Oplysninger, hvorved køretøjet kan identificeres.
En specifikation af køretøjets beskaffenhed og udstyr.
Oplysning om størrelsen af leasingydelsen og eventuelle andre ydelser, der udveksles mellem leasingtager og leasingvirksomheden som følge af leasingaftalen.
Oplysning om leasingperiodens starttidspunkt og varighed.
Oplysning om afgiftsperiodens starttidspunkt og varighed, hvis afgiftsperioden er længere end leasingperioden, jf. stk. 2.
Oplysninger om en aftalt køberet, købepligt, anvisningsret eller anvisningspligt og betingelserne herfor, hvis en sådan ret eller pligt er aftalt.
Oplysning om vilkår for opsigelse af leasingaftalen, hvis leasingaftalen kan opsiges i løbet af leasingperioden.
Angivelse og beskrivelse af andre aftaler, som har betydning for den økonomiske afvikling af leasingaftalen.«
»Stk. 11. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning give tilladelse til, at en virksomhed, der er registreret efter § 15, kan angive afgiften efter § 14, også for så vidt angår betaling af registreringsafgift efter denne paragraf, uden at der skal ansøges om en særskilt tilladelse som nævnt i stk. 1 for hvert enkelt køretøj. Tilladelsen efter 1. pkt. gælder dog alene for angivelse af afgift for køretøjer, der leases i henhold til en leasingaftale, hvis aftalevilkår er identiske med en på forhånd godkendt standardleasingaftale.
Stk. 12. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om told- og skatteforvaltningens behandling af ansøgninger om tilladelse til betaling af registreringsafgift efter denne paragraf, jf. stk. 1. Skatteministeren kan desuden fastsætte nærmere regler om told- og skatteforvaltningens behandling af ansøgninger om tilladelse til at angive afgift efter § 14, også for så vidt angår betaling af registreringsafgift efter denne paragraf, jf. stk. 11.«
18. I § 5, stk. 11, indsættes efter »værkstedsvogne«: », biblioteksvogne«.
19. I § 7 b, stk. 3, ændres »og 4.500 kr. for motorcykler og varebiler« til: », herunder autocampere og busser, og 4.500 kr. for motorcykler, varebiler, hyrevogne og sygetransporter«.
»Udbetalingsfristen i 3. pkt. suspenderes med henblik på modregning i godtgørelse af afgiften efter § 7 b i tilfælde, hvor der er behov for nærmere undersøgelser af konstaterede restanceforhold til det offentlige. Suspensionen efter 5. pkt. skal være så kort som muligt og må ikke overstige 3 måneder fra modtagelsen af anmodningen om godtgørelse efter stk. 1.«
22. I § 7 c indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Er der på tidspunktet for anmodningen om udbetaling af godtgørelse af afgift efter § 7 b tinglyst pant, udlæg eller ejendomsforbehold i køretøjet ifølge bilbogen, kan behandlingen af anmodningen stilles i bero, indtil pantet, udlægget eller ejendomsforbeholdet er aflyst.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
23. § 7 c, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 4, 1. pkt., affattes således:
»Er der på udbetalingstidspunktet tinglyst pant, udlæg eller ejendomsforbehold i køretøjet ifølge bilbogen, stilles udbetalingen i bero, indtil pantet, udlægget eller ejendomsforbeholdet er aflyst.«
24. I § 15, stk. 1, nr. 1, indsættes efter »hjemmehørende her i landet« til: », i et andet EU-land eller i et EØS-land, med hvilket Danmark har en aftale om gensidig bistand til inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU«.
25. I § 27, stk. 1, nr. 2, indsættes efter »§ 3 b, stk. 6, 1. pkt.,«: »og stk. 8, 1. pkt.,«.
(2010-niveau)
Stk. 7. Overstiger den realiserede spilleindtægt det grundlag, der er betalt gebyr for i henhold til stk. 3 og 6, opkræves et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, der skal betales. Gebyret skal betales senest 1 måned efter opkrævning. Er den realiserede spilleindtægt for et kalenderår lavere end grundlaget for det betalte gebyr i medfør af stk. 3 og 6, tilbagebetales et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, der skal betales.
Stk. 8. For tilladelser til opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater, jf. § 19, stk. 1, betales et gebyr på 573 kr. (2010-niveau) pr. spilleautomat for et kalenderår. Gebyret skal angives og betales senest ved udgangen af januar måned i det pågældende kalenderår. Skal en gevinstgivende spilleautomat synes som følge af foretagne ændringer af spilleautomaten, anses spilleautomaten for nyopstillet.
Stk. 9. For en gevinstgivende spilleautomat, der opstilles og tages i drift i løbet af kalenderåret, skal tilladelsesindehaveren, jf. § 19, stk. 1, angive og betale gebyret, jf. stk. 8, senest ved udgangen af den følgende måned.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 10 og 11.
6. I § 42, stk. 7, der bliver stk. 11, ændres »stk. 1-3 og 5« til: »stk. 1-6 og 8«, og som 2. pkt. indsættes:
»Gebyret i stk. 8 afrundes opad til nærmeste kronebeløb.«
7. I § 42 indsættes som stk. 12-14:
»Stk. 12. For indgivelse af ansøgning om tilladelse til almennyttige lotterier, jf. § 10, skal ansøgeren betale et gebyr. Gebyret skal betales senest samtidig med indgivelse af ansøgning efter følgende skala:
Årlig lotterisalgssum
Gebyr
(2010-niveau)
Indtil 500.000 kr.
477 kr.
500.000 kr. og derover
3.820 kr.
Stk. 13. Overstiger den realiserede lotterisalgssum det grundlag, der er betalt gebyr for i henhold til stk. 12, opkræves et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, der skal betales. Gebyret skal betales senest 1 måned efter opkrævning. Er den realiserede lotterisalgssum for et kalenderår lavere end grundlaget for det betalte gebyr i medfør af stk. 12, tilbagebetales et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, der skal betales.
Stk. 14. Gebyret i stk. 12 reguleres efter personskattelovens § 20. Gebyret afrundes opad til nærmeste kronebeløb.«
8. I § 44, stk. 1, indsættes efter nr. 4 som nyt nummer:
»5) groft eller gentagne gange ikke angiver gebyrer efter § 42, stk. 8 og 9,«.
Nr. 5-8 bliver herefter nr. 6-9.
9. I § 51, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 44, stk. 1, nr. 4-8« til: »§ 44, stk. 1, nr. 4-9«.