LOV nr 108 af 31/01/2024
Skatteministeriet
Lov om ændring af personskatteloven (Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger) § 2
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Loven har virkning fra og med indkomståret 2024.
CHRISTIAN
Kronprins
/ Jeppe Bruus
Forarbejder til Lov om ændring af personskatteloven (Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger) § 2
RetsinformationTil nr. 1
Det følger af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, at registreringsafgiften for nye køretøjer og for genopbyggede køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter § 7, beregnes af køretøjets afgiftspligtige værdi. Afgiften beregnes for andre køretøjer end motorcykler efter § 4, stk. 1, nr. 2, jf. dog §§ 5-5c.
Det følger af § 5 b, stk. 1, at for biler, der udleder 0 g CO2 pr. km, og el- og brændselscelledrevne motorcykler beregnes registreringsafgiften som 40 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a ved bilens eller motorcyklens anmeldelse til registrering, jf. dog stk. 2-6, fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2025. Herefter sker der en årlig stigning med 8 pct. til og med 2030, hvor der beregnes 80 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a. Ved bilens eller motorcyklens anmeldelse til registrering fra og med den 1. januar 2031 beregnes afgiften som 84 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a, hvorefter der sker en årlig stigning med 4 pct. til og med 2035, hvor der beregnes 100 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a.
Efter § 5 b, stk. 2, gives et fradrag i registreringsafgiften efter § 5 b, stk. 1, for biler omfattet af § 4, stk. 1, nr. 2, på 170.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 167.500 kr. i 2022, 165.000 kr. i 2023, 162.500 kr. i 2024, 160.000 kr. i 2025, 155.400 kr. i 2026, 150.800 kr. i 2027, 146.200 kr. i 2028 og 141.600 kr. i 2029. Fra og med 2030 udgør fradraget 137.000 kr. Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter § 5 b, stk. 1.
Det følger heraf, at der gives et fradrag i registreringsafgiften for omfattede personbiler beregnet efter § 5 b, stk. 1, som aftrappes gradvist frem mod et blivende niveau i 2030.
Det foreslås, at registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 2, ændres, så »162.500 kr. i 2024, 160.000 kr. i 2025« ændres til »162.500 kr. fra og med den 1. januar 2024 til og med den 31. januar 2024, 165.500 kr. fra og med den 1. februar 2024 til og med den 31. december 2024, 165.500 kr. i 2025«.
Herved falder bundfradraget i overensstemmelse med gældende ret med 1.250 kr. i januar 2024. Hvorefter bundfradraget i forhold til gældende ret forhøjes med hhv. 3.000 kr. fra og med 1. februar 2024 og 5.500 kr. i 2025.
Det vil medføre, at bundfradraget i overensstemmelse med gældende ret vil falde pr. den 1. januar 2024 til 162.500 kr., hvorefter det vil stige til 165.500 kr. fra og med den 1. februar 2024 og frem til og med 2025.
Køretøjer, der anmeldes til registrering fra og med den 1. februar 2024, vil blive omfattet af de foreslåede forhøjede satser for bundfradrag. Det vil dermed være anmeldelsestidspunket, der vil være afgørende for, hvilket bundfradrag der beregnes ved fastsættelse af registreringsafgift for køretøjet. Tilsvarende gælder for eksempelvis køretøjer omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9, om værditabsberegningen eller § 9 a om genberegning af registreringsafgiften, hvor det vil være tidspunktet for værditabsberegningen hhv. genberegningen, der afgør hvilke regler, der skal finde anvendelse.
Til nr. 2
Afgiften for biler der har en tilladt totalvægt ikke over 4 t og som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, beregnes efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1.
Afgiften for nye biler som nævnt i stk. 1 med tilladt totalvægt over 2,5 t, som er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens venstre side, følger af § 5, stk. 2.
Det følger af § 5 b, stk. 1, at for biler, der udleder 0 g CO2 pr. km, og for el- og brændselscelledrevne motorcykler beregnes afgiften som 40 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a ved bilens eller motorcyklens anmeldelse til registrering, jf. dog stk. 2-6, fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2025. Herefter stiger procentdelen årligt med 8 procentpoint til og med 2030, hvor der beregnes 80 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a. Ved bilens eller motorcyklens anmeldelse til registrering fra og med den 1. januar 2031 beregnes afgiften som 84 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a, hvorefter procentdelen årligt stiger med 4 procentpoint til og med 2035, hvor der beregnes 100 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a.
Det fremgår af § 5 b, stk. 3, at for biler omfattet af § 5, stk. 1 og 2, gives der et fradrag i registreringsafgiften efter § 5 b, stk. 1 på 80.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 78.750 kr. i 2022, 77.500 kr. i 2023, 76.250 kr. i 2024, 75.000 kr. i 2025, 73.000 kr. i 2026, 71.000 kr. i 2027, 69.000 kr. i 2028 og 67.000 kr. i 2029. Fra og med 2030 udgør fradraget 65.000 kr. Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter § 5 b, stk. 1.
Det følger heraf, at der gives et fradrag i registreringsafgiften for omfattede varebiler beregnet efter § 5 b, stk. 1, som aftrappes gradvist frem mod et blivende niveau i 2030.
Det foreslås, at registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 3, ændres, så »76.250 kr. i 2024, 75.000 kr. i 2025« ændres til »76.250 kr. fra og med den 1. januar 2024 til og med den 31. januar 2024, 77.500 kr. fra og med den 1. februar 2024 til og med den 31. december 2024, 77.500 kr. i 2025«.
Herved falder bundfradraget i overensstemmelse med gældende ret med 1.250 kr. i januar 2024. Herefter forhøjes bundfradraget i forhold til gældende ret med hhv. 1.150 kr. fra og med 1. februar 2024 og 2.600 kr. i 2025.
Det vil medføre, at bundfradraget i overensstemmelse med gældende ret vil falde pr. den 1. januar 2024 til 76.250 kr., hvorefter det vil stige til 77.500 kr. fra og med den 1. februar 2024 og frem til og med 2025.
Køretøjer, der anmeldes til registrering fra og med den 1. februar 2024, vil blive omfattet af de foreslåede forhøjede satser for bundfradrag. Det vil dermed være anmeldelsestidspunket, der vil være afgørende for, hvilket bundfradrag der beregnes ved fastsættelse af registreringsafgift for køretøjet. Tilsvarende gælder for eksempelvis køretøjer omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9, om værditabsberegningen eller § 9 a om genberegning af registreringsafgiften, hvor det vil være tidspunktet for værditabsberegningen hhv. genberegningen, der afgør hvilke regler, der skal finde anvendelse.
Til nr. 3
Det følger af registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1, at for biler, der udleder 0 g CO2 pr. km, og for el- og brændselscelledrevne motorcykler beregnes registreringsafgiften som 40 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a ved bilens eller motorcyklens anmeldelse til registrering, jf. dog stk. 2-6, fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2025. Herefter stiger procentdelen årligt med 8 procentpoint til og med 2030, hvor der beregnes 80 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a. Ved bilens eller motorcyklens anmeldelse til registrering fra og med den 1. januar 2031 beregnes afgiften som 84 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a, hvorefter procentdelen årligt stiger med 4 procentpoint til og med 2035, hvor der beregnes 100 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a.
Det fremgår af § 5 b, stk. 4, at for el- og brændselscelledrevne motorcykler gives der et fradrag i registreringsafgiften efter § 5 b, stk. 1, på 106.500 kr. ved motorcyklens anmeldelse til registrering fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 105.250 kr. i 2022, 104.000 kr. i 2023, 102.750 kr. i 2024, 101.500 kr. i 2025, 99.500 kr. i 2026, 97.500 kr. i 2027, 95.500 kr. i 2028 og 93.500 kr. i 2029. Fra og med 2030 udgør fradraget 91.500 kr. Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter § 5 b, stk. 1.
Det følger heraf, at der gives et fradrag i registreringsafgiften for omfattede el- og brændselscelledrevne motorcykler beregnet efter § 5 b, stk. 1, som aftrappes gradvist frem mod et blivende niveau i 2030.
Det foreslås, at registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 4 , ændres, så » 102.750 kr. i 2024, 101.500 kr. i 2025« ændres til »102.750 kr. fra og med den 1. januar 2024 til og med den 31. januar 2024, 104.000 kr. fra og med den 1. februar til og med den 31. december 2024, 104.000 kr. i 2025«.
Herved falder bundfradraget i overensstemmelse med gældende ret med 1.250 kr. i januar 2024. Hvorefter bundfradraget i forhold til gældende ret forhøjes med hhv. 1.600 kr. fra og med 1. februar 2024 og 3.500 kr. i 2025.
Det vil medføre, at bundfradraget i overensstemmelse med gældende ret vil falde pr. den 1. januar 2024 til 102.750 kr., hvorefter det vil stige til 104.000 kr. fra og med den 1. februar 2024 og frem til og med 2025.
Køretøjer, der anmeldes til registrering fra og med den 1. februar 2024, vil blive omfattet af de foreslåede forhøjede satser for bundfradrag. Det vil dermed være anmeldelsestidspunket, der vil være afgørende for, hvilket bundfradrag der beregnes ved fastsættelse af registreringsafgift for køretøjet. Tilsvarende gælder for eksempelvis køretøjer omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9, om værditabsberegningen eller § 9 a om genberegning af registreringsafgiften, hvor det vil være tidspunktet for værditabsberegningen hhv. genberegningen, der afgør hvilke regler, der skal finde anvendelse.