LOV nr 16 af 14/01/2025
Skatteministeriet
Lov om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse, regulering af satserne for skattetillæg, modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse og midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025) § 3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 og senest ved § 15 i lov nr. 1703 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 15 O, stk. 1, indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning eller oplysning om lejeindtægten, kan bundfradraget i 2. pkt. dog anvendes for indkomstårene 2023-2025, hvis udlejningen er sket gennem en platform, der er indberetningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43 eller efter regler, der gennemfører artikel 8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller efter tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.«
2. I § 15 O, stk. 1, 5. og 6. pkt., der bliver 6. og 7. pkt., ændres »1.-3. pkt.« til: »1., 2. og 4. pkt.«
3. I § 15 Q, stk. 1, indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning eller oplysning om lejeindtægten, kan bundfradraget i 2. pkt. dog anvendes for indkomstårene 2023-2025, hvis udlejningen er sket gennem en platform, der er indberetningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43 eller efter regler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.«
4. I § 15 R, stk. 4, indsættes som 3. pkt.:
»Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning eller oplysning om lejeindtægten, kan fradragene i stk. 1 anvendes for indkomstårene 2023-2025, hvis udlejningen er sket gennem en platform, der er indberetningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43 eller efter regler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.«
Forarbejder til Lov om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse, regulering af satserne for skattetillæg, modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse og midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025) § 3
RetsinformationTil nr. 1
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 1. pkt., kan ejere af en fritidsbolig, der ikke anvendes som helårsbolig, og som udlejes en del af året, ved indkomstopgørelsen anvende et bundfradrag ved opgørelsen af bruttolejeindtægten.
Ligningslovens § 15 O finder anvendelse i de situationer, hvor der ikke er tale om erhvervsmæssig udlejning, men om udlejning af en fritidsbolig, som ejeren selv lejlighedsvis benytter til fritidsformål.
Ejeren af fritidsboligen vil være skattepligtig som almindelig indkomst af bruttolejeindtægten. Bruttolejeindtægten omfatter lejerens betaling af husleje, samt alt hvad lejeren i øvrigt betaler i forbindelse med lejemålet som f.eks. betaling for varme, el, vand og rengøring.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 1. pkt., kan ejere af en fritidsbolig, der ikke anvendes som helårsbolig, og som udlejes en del af året, ved indkomstopgørelsen anvende et bundfradrag på 10.000 kr. (2010-niveau) i bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 2. pkt., udgør bundfradraget 36.500 kr. (2010-niveau), hvis der sker indberetning af lejeindtægten efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43, eller oplysninger om lejeindtægten er modtaget af Skatteforvaltningen ved udveksling af oplysninger efter artikel 8ac, stk. 2, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.
Efter skatteindberetningslovens § 43, stk. 1, kan skatteministeren fastsætte regler om platformsoperatørers indberetning af oplysninger til Skatteforvaltningen om en række aktiviteter, som en sælger eller udlejer udfører mod vederlag. Det gælder udlejning af fast ejendom, personlige tjenester, salg af varer og udlejning af transportmidler. Bemyndigelsen i skatteindberetningslovens § 43 er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1253 af 6. september 2022 om platformoperatørers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere.
Platformsoperatører defineres på samme måde som efter direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF som ændret ved direktiv 2021/514/EU af 22. marts 2021 (DAC7), hvorefter en platformsoperatør er en enhed, der indgår kontrakter med sælgere om at stille en platform eller dele heraf til rådighed for de pågældende sælgere.
Efter artikel 8ac, stk. 1, som er indført ved DAC7, skal medlemsstaterne bl.a. træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at kræve, at dens platformsoperatører opfylder de indberetningskrav, som er i bilag V til direktivet om procedurer for passende omhu, indberetningskrav og andre regler for platformsoperatører.
Efter artikel 8ac, stk. 2, som ligeledes er indført ved DAC7, skal den kompetente myndighed i den medlemsstat, der har modtaget indberetningen efter bestemmelsens stk. 1, ved automatisk udveksling meddele den kompetente myndighed i enhver anden medlemsstat alle tilgængelige oplysninger om personer, der er hjemmehørende i den pågældende anden medlemsstat vedrørende bl.a. arbejdsindtægt og indtægt fra fast ejendom.
Bundfradragene på 10.000 kr. og 36.500 kr. (begge i 2010-niveau) reguleres efter personskattelovens § 20, jf. ligningslovens § 15 O, stk. 7. For indkomståret 2023 udgør bundfradragene henholdsvis 12.200 kr. og 44.500 kr. For indkomståret 2024 udgør bundfradragene henholdsvis 12.700 kr. og 46.100 kr.
Bundfradraget kan ikke overstige bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig, jf. ligningslovens § 15 O, stk. 1, 3. pkt. Af den del af lejeindtægten, der overstiger bundfradraget, kan fradrages 40 pct., jf. § 15 O, stk. 1, 4. pkt.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 5. pkt., kan ejeren ikke foretage fradrag for de faktiske udgifter eller foretage skattemæssige afskrivninger efter bestemmelsen i § 15 O, stk. 2, hvis der er anvendt bundfradrag efter bestemmelserne i § 15 O, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 2, kan ejere, der ikke anvender reglerne i stk. 1 om bundfradrag, fradrage de faktiske udgifter afholdt til vedligeholdelse af indbo og inventar. Herudover vil der kunne foretages skattemæssige afskrivninger efter reglerne om delvist erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler, ligesom ejendomsskatter vil kunne fradrages. Fradrag kan foretages med en så stor del af udgifterne m.v., som svarer til den del af året, hvor udlejning har fundet sted.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 2, 5. pkt., kan ejeren ikke senere overgå til at anvende bundfradragene efter § 15 O, stk. 1, 1. og 2. pkt., hvis der er foretaget fradrag for de faktiske udgifter efter bestemmelsen i § 15 O, stk. 2, 1.-4. pkt.
Det foreslås i ligningslovens § 15 O, stk. 1, efter 2. pkt. at indsætte som nyt punktum: »Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning eller oplysning om lejeindtægten, kan bundfradraget i 2. pkt. dog anvendes for indkomstårene 2023-2025, hvis udlejningen er sket gennem en platform, der er indberetningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43, eller efter regler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.«
Ændringen vil indebære, at det midlertidigt i indkomstårene 2023, 2024 og 2025 vil være muligt at anvende det høje bundfradrag i § 15 O, stk. 1, 2. pkt., hvis den platform, som udlejeren har anvendt i forbindelse med sin udlejning, er indberetningspligtig.
Der vil for danske platformsoperatører være tale om indberetningspligt efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43, hvorefter der kan fastsættes regler om platformsoperatørers indberetninger til Skatteforvaltningen om en række initiativer, som en sælger eller udlejer udfører mod vederlag. Der er bl.a. tale om udlejning af fast ejendom og udlejning af transportmidler.
For udenlandske platformsoperatører vil der kunne være tale om regler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.
En tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger kan være den multilaterale aftale om automatisk udveksling af oplysninger om indkomst opnået gennem digitale platforme, som bygger på OECD´s og Europarådets bistandskonvention, men der kan også være tale om tilsvarende bilaterale aftaler.
Ændringen vil indebære, at hvis det land, hvor platformsoperatøren er hjemmehørende, har tekniske udfordringer med at foretage udveksling af oplysninger, vil udlejeren stadig kunne få det høje bundfradrag i indkomstårene 2023-2025, hvis udlejeren kan dokumentere, at der i forbindelse med udlejning er anvendt en platform, der er omfattet af et krav om indberetning af lejeindtægten.
Det er forventningen, at platformsoperatørerne fra og med 2026 vil være i stand til at opfylde kravene til indberetning efter DAC7. Fra og med 2026 vil det derfor igen være en betingelse for at kunne anvende et højt bundfradrag, at der enten er sket indberetning af lejeindkomsten efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43, eller, for så vidt angår udenlandske platforme, at de danske skattemyndigheder via udveksling af oplysninger har modtaget oplysninger fra platformenes hjemlande om lejeindtægten.
Til nr. 2
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 1. pkt., kan ejere af en fritidsbolig, der ikke anvendes som helårsbolig, og som udlejes en del af året, ved indkomstopgørelsen foretage et bundfradrag på 10.000 kr. (2010-niveau) i bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 2. pkt. udgør bundfradraget dog 36.500 kr. (2010-niveau), hvis der sker indberetning af lejeindtægten efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43 eller oplysninger om lejeindtægten er modtaget af told- og skatteforvaltningen ved udveksling af oplysninger efter artikel 8ac, stk. 2, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.
Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, 3. pk., kan bundfradraget ikke overstige bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig.
Det foreslås i ligningslovens § 15 O, stk. 1, 5. og 6. pkt., der bliver 6. og 7. punktum, at ændre henvisningen til 1.-3. pkt. til en henvisning til 1., 2. og 4. pkt.
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved der foreslås indsat et nyt punktum i ligningslovens § 15 O, stk. 1, efter bestemmelsens 2. punktum. Dette medfører, at 3. punktum bliver til 4. punktum.
Til nr. 3
Efter ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 1. pkt., kan ejere, andelshavere og lejere, der udlejer eller fremlejer en del af værelserne i en helårsbolig til beboelse, eller som udlejer eller fremlejer hele boligen en del af indkomståret til beboelse, ved indkomstopgørelsen foretage et bundfradrag.
Ejeren, andelshaveren eller lejeren vil være skattepligtig af bruttolejeindtægten. Bruttolejeindtægten omfatter lejerens betaling af husleje, samt alt hvad lejeren i øvrigt betaler i forbindelse med lejemålet som f.eks. betaling for varme, el, vand og rengøring.
Efter ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 1. pkt., kan ejere, andelshavere og lejere, der udlejer eller fremlejer en del af værelserne i en helårsbolig til beboelse, eller som udlejer eller fremlejer hele boligen en del af indkomståret til beboelse, ved indkomstopgørelsen foretage et bundfradrag på 10.000 kr. (2010-niveau) i bruttolejeindtægten pr. helårsbolig.
Efter ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 2. pkt., udgør bundfradraget 25.550 kr. (2010-niveau), hvis der sker indberetning af lejeindtægten efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43 eller oplysninger om lejeindtægten er modtaget af Skatteforvaltningen ved udveksling af oplysninger efter artikel 8ac, stk. 2, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.
Efter skatteindberetningslovens § 43, stk. 1, kan skatteministeren fastsætte regler om platformsoperatørers indberetning af oplysninger til Skatteforvaltningen om en række aktiviteter, som en sælger eller udlejer udfører mod vederlag. Det gælder udlejning af fast ejendom, personlige tjenester, salg af varer og udlejning af transportmidler.
Platformsoperatører defineres på samme måde som efter direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF som ændret ved direktiv 2021/514/EU af 22. marts 2021 (DAC7), hvorefter en platformsoperatør er en enhed, der indgår kontrakter med sælgere om at stille en hel platform eller dele heraf til rådighed for de pågældende sælgere.
Efter artikel 8ac, stk. 1, som er indført ved DAC7, skal medlemsstaterne bl.a. træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at kræve, at dens platformsoperatører opfylder de indberetningskrav, som er i bilag V til direktivet om procedurer for passende omhu, indberetningskrav og andre regler for platformsoperatører.
Efter artikel 8ac, stk. 2, som er indført ved DAC7, skal den kompetente myndighed i den medlemsstat, der har modtaget indberetningen efter bestemmelsens stk. 1, ved automatisk udveksling meddele den kompetente myndighed i enhver anden medlemsstat alle tilgængelige oplysninger om personer, der er hjemmehørende i den pågældende anden medlemsstat vedrørende bl.a. arbejdsindtægt og indtægt fra fast ejendom.
Efter ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 3. pkt., forstås ved en helårsbolig hele eller en del af en fast ejendom, der tjener til ejerens, andelshaverens eller lejerens helårsbolig.
Efter ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 4. og 5. pkt., kan bundfradraget ikke overstige bruttolejeindtægten pr. helårsbolig. Af den del af lejeindtægten, der overstiger bundfradraget, kan fradrages 40 pct., jf. § 15 Q, stk. 1, 4. og 5. pkt.
Bundfradragene efter 1. og 2. pkt. reguleres efter personskattelovens § 20, jf. ligningslovens § 15 Q, stk. 1, 7. pkt. For indkomståret 2023 udgør bundfradragene henholdsvis 12.200 kr. og 31.200 kr. For indkomståret 2024 udgør bundfradragene henholdsvis 12.700 kr. og 32.300 kr.
Det foreslås i ligningslovens § 15 Q, stk. 1, efter 2. pkt. at indsætte som nyt punktum: »Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning eller oplysning om lejeindtægten, kan bundfradraget i 2. pkt. dog anvendes for indkomstårene 2023-2025, hvis udlejningen er sket gennem en platform, der er indberetningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43, eller efter regler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.«
Ændringen vil indebære, at det midlertidigt i indkomstårene 2023-2025 vil være muligt at anvende det høje bundfradrag i § 15 Q, stk. 1, 2. pkt., blot den platform, som udlejeren har anvendt i forbindelse med sin udlejning, er indberetningspligtig.
Der vil for danske platformsoperatører være tale om indberetningspligt efter regler udstedt i medfør af i skatteindberetningslovens § 43, hvorefter der kan fastsættes regler om platformsoperatørers indberetninger til Skatteforvaltningen om en række initiativer, som en sælger eller udlejer udfører mod vederlag. Der er bl.a. tale om udlejning af fast ejendom og udlejning af transportmidler. Bemyndigelsen i § 43 er udnyttet ved udstedelsen af bekendtgørelse nr. 1253 af 6. september 2022 om platformsoperatørers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere.
For udenlandske platformsoperatører vil der kunne være tale om regler, der implementerer reglerne om indberetningspligt efter direktivet DAC7.
En tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger kan være den multilaterale aftale om automatisk udveksling af oplysninger om indkomst opnået gennem digitale platforme, som bygger på OECD´s og Europarådets bistandskonvention, men der kan også være tale om tilsvarende bilaterale aftaler.
Ændringen vil indebære, at hvis det land, hvor platformsoperatøren er hjemmehørende, har tekniske udfordringer med at foretage udveksling af oplysninger, vil udlejeren stadig kunne få det høje bundfradrag i indkomstårene 2023-2025, hvis udlejeren kan dokumentere, at der i forbindelse med udlejning er anvendt en platform, der er omfattet af et krav om indberetning af lejeindtægten.
Det er forventningen, at platformsoperatørerne fra og med 2026 vil være i stand til at opfylde kravene til indberetning efter DAC7. Fra og med 2026 vil derfor igen være en betingelse for at kunne anvende et højt bundfradrag, at der er sket indberetning af lejeindkomsten efter regler udstedt i medføre af skatteindberetningslovens § 43. Eller, for så vidt angår udenlandske platforme, at de danske skattemyndigheder via udveksling af oplysninger har modtaget oplysninger fra platformenes hjemlande om lejeindtægten.
Til nr. 4
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, kan fysiske personer, der udlejer aktiver som nævnt i bestemmelsens stk. 2, fradrage et grundbeløb på 9.100 kr. (2010-niveau) i bruttolejeindtægten fra udlejningen af aktiverne ved indkomstopgørelsen for indkomståret.
Aktiver som nævnt i bestemmelsens stk. 2 er følgende:
-
Personbiler, M1, jf. bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007, der ikke er omfattet af stk. 3.
-
Varebiler, N1, jf. bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007, omfattet af § 4, stk. 1, II, A, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. eller brændstofforbrugsafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, når de er registreret til hel eller delvis privat benyttelse og ikke er omfattet af stk. 3.
-
Campingvogne.
-
Påhængskøretøjer, der er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse.
-
Lystbåde.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 2. pkt., kan der ved udlejning af aktiver som nævnt i bestemmelsens stk. 3 fradrages et grundbeløb på 17.100 kr. i bruttolejeindtægten fra udlejning af disse aktiver.
Aktiver som nævnt i bestemmelsens stk. 3 er biler og varebiler som nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2, der udleder 0 g CO2 pr. km, eller der udleder mere end 0 g CO2, men under 50 g CO2 pr. km.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 3. pkt., kan fradrag efter 1. pkt. ikke overstige bruttolejeindtægten ved udleje af aktiver som nævnt i stk. 2, og fradrag efter 2. pkt. kan ikke overstige bruttolejeindtægten ved udleje af aktiver som nævnt i stk. 3.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 4. pkt., kan der af den del af bruttolejeindtægten fra aktiver som nævnt i stk. 2, der overstiger fradraget efter 1. pkt., fradrages 40 pct., og der kan af den del af bruttolejeindtægten fra aktiver som nævnt i stk. 3, der overstiger fradraget efter 2. pkt., fradrages 40 pct.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 5. pkt., dækker fradragene efter stk. 1, 1., 2. og 4. pkt. samtlige udgifter, der er forbundet med udlejningen.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 6. pkt., gælder bestemmelsens 1.-5. pkt. ikke for den del af bruttolejeindtægten, der er erhvervet som led i erhvervsmæssig virksomhed.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 1, 7. pkt., reguleres grundbeløbene i 1. og 2. pkt. efter personskattelovens § 20. For indkomstårene 2023 og 2024 udgør bundfradraget henholdsvis 11.100 kr. og 31.200 kr. og 12.700 kr. og 32.300 kr.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 4, 1. pkt., er det en betingelse for anvendelse af fradragene i stk. 1, at der sker indberetning af indkomstårets samlede lejeindtægter fra aktiver som nævnt i stk. 2 og indkomstårets samlede lejeindtægter fra aktiver som nævnt i stk. 3.
Efter ligningslovens § 15 R, stk. 4, 2. pkt., skal indberetningen af lejeindtægterne være foretaget efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43 eller modtaget af told- og skatteforvaltningen ved udveksling af oplysninger efter artikel 8ac, stk. 2, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.
Efter skatteindberetningslovens § 43, stk. 1, kan skatteministeren fastsætte regler om platformsoperatørers indberetning af oplysninger til Skatteforvaltningen om en række aktiviteter, som en sælger eller udlejer udfører mod vederlag. Det gælder udlejning af fast ejendom, personlige tjenester, salg af varer og udlejning af transportmidler. Bemyndigelsen i skatteindberetningslovens § 43 er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1253 af 6. september 2022 om platformoperatørers indberetningspligt vedrørende sælgere og udlejere.
Platformsoperatører defineres på samme måde som efter direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF som ændret ved direktiv 2021/514/EU af 22. marts 2021 (DAC7), hvorefter en platformsoperatør er en enhed, der indgår kontrakter med sælgere om at stille en platform eller dele heraf til rådighed for de pågældende sælgere.
Efter artikel 8ac, stk. 1, som er indført ved DAC7, skal medlemsstaterne bl.a. træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at kræve, at dens platformsoperatører opfylder de indberetningskrav, som er i bilag V til direktivet om procedurer for passende omhu, indberetningskrav og andre regler for platformsoperatører.
Efter artikel 8ac, stk. 2, som er indført ved DAC7, skal den kompetente myndighed i den medlemsstat, der har modtaget indberetningen efter bestemmelsens stk. 1, ved automatisk udveksling meddele den kompetente myndighed i enhver anden medlemsstat alle tilgængelige oplysninger om personer, der er hjemmehørende i den pågældende anden medlemsstat vedrørende bl.a. arbejdsindtægt og indtægt fra fast ejendom.
Det foreslås i § 15 R, stk. 4, at indsætte som 3. pkt. »Har told- og skatteforvaltningen ikke modtaget indberetning eller oplysning om lejeindtægten, kan fradragene i stk. 1 anvendes for indkomstårene 2023-2025, hvis udlejningen er sket gennem en platform, der er indberetningspligtig efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 43, eller efter regler, der implementerer artikel 8ac, stk. 1, i direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF med senere ændringer eller tilsvarende aftale om udveksling af oplysninger.«
Ændringen vil indebære, at det midlertidigt i indkomstårene 2023-2025 vil være muligt at anvende fradragene i § 15 R, stk. 1, hvis den platform, som udlejeren har anvendt i forbindelse med sin udlejning, er indberetningspligtig.
Ændringen vil indebære, at hvis det land, hvor platformsoperatøren er hjemmehørende, har tekniske udfordringer med at foretage udveksling af oplysninger, vil udlejeren stadig kunne få bundfradrag i indkomstårene 2023-2025, hvis udlejeren kan dokumentere, at der i forbindelse med udlejning er anvendt en platform, der er omfattet af et krav om indberetning af lejeindtægten.
Det er forventningen, at platformsoperatørerne fra og med 2026 vil være i stand til at opfylde kravene til indberetning efter DAC7. Fra og med 2026 vil derfor igen være en betingelse for at kunne anvende et bundfradrag ved opgørelsen af indkomsten ved udlejning af biler, lystbåde, campingvogne m.v., at der er sket indberetning af lejeindkomsten efter regler udstedt i medføre af skatteindberetningslovens § 43. Eller at de danske skattemyndigheder via udveksling af oplysninger har modtaget oplysninger om lejeindtægten.