LOV nr 332 af 09/04/2024
Skatteministeriet
Lov om ændring af momsloven (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel og betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer m.v.) § 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 1, 2, 4-12, 19-23 og 27-29, træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 3. Tilladelser givet i henhold til den hidtil gældende momslovs § 46, stk. 3, bortfalder den 1. juli 2024.
Forarbejder til Lov om ændring af momsloven (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel og betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer m.v.) § 2
RetsinformationTil nr. 1
Chokoladeafgiftsloven indeholder ikke en hjemmel til at fradrage betalt dækningsafgift, når dækningsafgiftsberigtigede varer erhvervsmæssigt anvendes til fremstilling af varer, der er afgiftspligtige efter kapitel 1.
Det foreslås i chokoladeafgiftslovens § 8, stk. 1, at indsætte som nr. 9, at: »Bestanddele af varer, der er afgiftspligtige efter kapitel 3, når varerne anvendes til fremstilling af andre varer, der er afgiftspligtige efter reglerne i dette kapitel.«
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at registrerede oplagshavere kan fradrage bestanddele af varer, hvor der allerede er betalt dækningsafgift, når de anvender dækningsafgiftspligtige varer til fremstilling af varer, der er afgiftspligtige i sig selv efter lovens kapitel 1.
Det betyder, at hvis en registreret varemodtager eksempelvis importerer kiks med chokoladestykker i, som den sælger til en registreret oplagshaver, der anvender kiksene i fremstillingen af en afgiftspligtig chokoladebar, vil oplagshaveren kunne fradrage vægten af de dækningsafgiftspligtige bestanddele, som varemodtageren har betalt dækningsafgift af.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 8, 1. pkt., at Skatteforvaltningen kan meddele bevilling til godtgørelse af afgiften af afgiftsberigtigede varer, der erhvervsmæssigt leveres til udlandet.
Det foreslås i chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 8, 1. pkt., at der efter »der erhvervsmæssigt leveres til udlandet« indsættes »eller erhvervsmæssigt anvendes til fremstilling af varer, der leveres til udlandet«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at hvis en virksomhed har købt varer, der er betalt dækningsafgift af, kan Skatteforvaltningen bevilge godtgørelse af dækningsafgiften, hvis virksomheden erhvervsmæssigt anvender varerne til fremstilling af andre varer, der leveres til udlandet. Bestemmelsen i § 22, stk. 8, 2. pkt., om, at registrerede virksomheder uden bevilling kan opnå godtgørelse af afgiftsberigtigede varer, der leveres til udlandet, vil også finde anvendelse på varer, der anvendes til fremstilling af varer, der leveres til udlandet.
Det betyder, at en virksomhed eksempelvis kan få godtgjort dækningsafgiften af kakaoindholdet i en importeret masse, som virksomheden anvender som mellemlag i såkaldte sandwichkiks, når virksomheden erhvervsmæssigt leverer dem til udlandet. Det er i eksemplet forudsat, at massen indeholder under fem procent kakao, og at sandwichkiksene ikke i sig selv er afgiftspligtige efter kapitel 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Chokoladeafgiftsloven indeholder ikke en hjemmel til godtgørelse af dækningsafgiftspligtige varer, der erhvervsmæssigt anvendes til fremstilling af varer, der ikke er afgiftspligtige efter kapitel 1, og som ikke ved modtagelse fra udlandet ville være afgiftspligtige efter kapitel 3.
Det foreslås i chokoladeafgiftslovens § 22 at indsætte stk. 12 .
Det foreslås i 1. pkt. , at Skatteforvaltningen efter ansøgning kan meddele bevilling til godtgørelse af afgiften af afgiftspligtige varer, der erhvervsmæssigt anvendes til fremstilling af varer, der ikke er afgiftspligtige efter kapitel 1, og som ikke ved modtagelse fra udlandet ville være afgiftspligtige efter kapitel 3.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at virksomheder kan få godtgjort afholdt dækningsafgift, når de anvender dækningsafgiftspligtige varer til fremstilling af varer, der ikke er afgiftspligtige i sig selv efter lovens kapitel 1, og som heller ikke ville være dækningsafgiftspligtige efter lovens kapitel 3, hvis de blev modtaget fra udlandet.
Det betyder, at hvis en virksomhed eksempelvis importerer kiks med chokoladestykker i, som den bruger i fremstillingen af et yoghurtprodukt, vil Skatteforvaltningen kunne godtgøre dækningsafgiften, der er betalt af chokoladestykkerne i kiksene. Dækningsafgiften er betalt, fordi kiks findes under toldtariffens position 1905, der er en af de nævnte positioner i chokoladeafgiftslovens kapitel 3. Det forudsættes, at kiksen ikke er afgiftspligtig i sig selv efter kapitel 1, og der derfor vil være betalt dækningsafgift af chokoladestykkerne efter kapitel 3, da chokoladestykker er afgiftspligtige i sig selv efter kapitel
- Yoghurt findes under toldtariffens position 0403, der ikke er blandt de nævnte positioner i kapitel 3. Der vil derfor ikke skulle betales dækningsafgift af de afgiftspligtige bestanddele, yoghurten indeholder. Anvendelsen af den foreslåede bestemmelse i § 22, stk. 12, er ikke betinget af, at varerne leveres til udlandet.
Det foreslås i 2. pkt. , at registrerede varemodtagere uden bevilling, efter udløbet af hver afgiftsperiode, frem for at søge Skatteforvaltningen om godtgørelse, i stedet kan angive afgift af afgiftspligtige varer, der er anvendt til fremstilling af varer, der ikke er afgiftspligtige efter kapitel 1, og som ikke ved modtagelse fra udlandet ville være afgiftspligtige efter kapitel 3, jf. § 10 a, stk. 3, på afgiftsangivelsen, således at den godtgørelsesberettigede afgift indgår i opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at virksomheder, der er registreret som varemodtagere, kan opnå godtgørelse i de samme situationer som i det foreslåede 1. pkt. gennem det afgiftsregnskab, de fører efter chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 3. Virksomheder, der er registreret som varemodtagere, skal derfor ikke ansøge om godtgørelse hos Skatteforvaltningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.