Efter § 6, stk. 1, 1. pkt., i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. yder staten tilskud til delvis dækning
af undervisningsudgifter inkl. prøver og anden bedømmelse og udgifter til administration, ledelse og bygningsdrift ved åben
uddannelse og ved supplerende uddannelsesaktiviteter efter § 2, stk. 2, jf. dog stk. 2, og stk. 5, 2. pkt., stk. 8 og 9, samt § 4
om indtægtsdækket virksomhed.
Det fremgår af bestemmelsen i § 6, stk. 2, nr. 1, at staten yder tilskud til dækning af de udgifter, der er nævnt i stk. 1, jf.
dog stk. 5, 2. pkt., og § 8, stk. 3, til blandt andet arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., dog
undtaget Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU). Staten yder endvidere efter § 6, stk. 3, 1. led, tilskud til dækning af
individuel kompetencevurdering i forbindelse med blandt andet uddannelser og uddannelsesaktiviteter efter stk. 2.
Kursister med en videregående uddannelse indgår ikke i beregningen af tilskud til de uddannelser, der er nævnt i § 6, stk. 2, jf.
§ 6, stk. 5, 2. pkt.
Det foreslås i § 6, stk. 5, 2. pkt.,
at der efter »stk. 2« indsættes », bortset fra i beregningen af tilskud til deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for
social- og sundhedsområdet«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at kursister med en videregående uddannelse vil indgå i beregningen af tilskud til
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet. Det foreslåede vedrører de samme arbejdsmarkedsuddannelser som de
uddannelser, hvor den almindelige deltagerbetaling i dag er 0 kr., dog kun inden for social- og sundhedsområdet. For andre
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. vil kursister med en videregående uddannelse fortsat ikke indgå i tilskudsberegningen.
Udgangspunktet om, at kursister med en videregående uddannelse ikke indgår i beregningen af tilskud til uddannelser, som staten
giver tilskud til efter § 6, stk. 2, vil således blive fastholdt, som udgangspunkt også for arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Arbejdsmarkedsuddannelserne inden for social- og sundhedsområdet er grupperet sammen med de pædagogiske arbejdsmarkedsuddannelser
i én fælles såkaldt EVE-gruppe. En EVE-gruppe er afgørende for deltagerbetalingens størrelse i forhold til de satser, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Fremover vil denne fælles EVE-gruppe blive opdelt i to grupper, en for arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet og en anden for pædagogiske arbejdsmarkedsuddannelser. Afgrænsningen af, hvilke arbejdsmarkedsuddannelser der skal
anses for social- og sundhedsuddannelser, og hvilke der skal anses for pædagogiske, vil ske efter indstilling fra
efteruddannelsesudvalget til børne- og undervisningsministeren. Efteruddannelsesudvalget nedsættes af arbejdsmarkedets parter, jf.
§ 5 i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 8, stk. 4, 1. pkt., i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. opkræves fuld deltagerbetaling for de
kursister, der er nævnt i § 6, stk. 5, 2. pkt. Ved fuld deltagerbetaling forstås en betaling, der svarer til taxametertilskuddene
og den almindelige deltagerbetaling.
Det foreslås i § 8, stk. 4, 1. pkt.,
at det efter »deltagerbetaling« indsættes, at kravet om fuld deltagerbetaling dog ikke gælder for deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet.
Den foreslåede ændring vil indebære, at kursister med en videregående uddannelse vil blive opkrævet den almindelige
deltagerbetaling på 0 kr. for deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet og ved deltagelse i
relevante arbejdsmarkedskurser fra fælleskataloget målrettet udlændinge, der tages i sammenhæng med de nævnte
arbejdsmarkedsuddannelser. For andre arbejdsmarkedsuddannelser m.v. vil kursister med en videregående uddannelse fortsat skulle
betale fuld deltagerbetaling.
Med den foreslåede ændring vil udgangspunktet om, at kursister med en videregående uddannelse skal betale fuld deltagerbetaling
blive fastholdt, som udgangspunkt også for arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse kan
arbejdsgivere eller deltagere i uddannelse, jf. § 1 a, opnå godtgørelse og tilskud til befordring samt kost og logi efter §§ 5-9,
jf. dog §§ 3 og 10, for deltagelse i uddannelser, der er omfattet af § 4. Det er efter bestemmelsen et krav, at
uddannelsesdeltagere ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed overstiger niveauet for en
erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan sidestilles hermed, medmindre uddannelsen ikke har været anvendt af den
pågældende de sidste 5 år.
Det foreslås, at der i § 2, stk. 1, nr. 2,
efter »5 år« indsættes », eller der er tale om deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social - og sundhedsområdet, dog
undtaget Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at deltagere med en videregående uddannelse vil kunne opnå godtgørelse og tilskud til
befordring samt kost og logi, selv om de har anvendt uddannelsen inden for de seneste 5 år, ved deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet, dog undtaget Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU), og
ved deltagelse i relevante arbejdsmarkedskurser fra fælleskataloget målrettet udlændinge, hvor den almindelige deltagerbetaling i
dag er 0 kr., der tages i sammenhæng med de nævnte arbejdsmarkedsuddannelser. For andre arbejdsmarkedsuddannelser m.v. vil
kursister med en videregående uddannelse fortsat skulle betale fuld deltagerbetaling.
Med den foreslåede ændring vil udgangspunktet om, at kursister med en videregående uddannelse skal betale fuld deltagerbetaling
blive fastholdt, som udgangspunkt også for arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Arbejdsmarkedsuddannelserne inden for social- og sundhedsområdet er grupperet sammen med de pædagogiske arbejdsmarkedsuddannelser
i én fælles såkaldt EVE-gruppe. En EVE-gruppe er afgørende for deltagerbetalingens størrelse i forhold til de satser, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Fremover vil denne fælles EVE-gruppe blive opdelt i to grupper, en for arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet og en anden for pædagogiske arbejdsmarkedsuddannelser. Afgrænsningen af, hvilke arbejdsmarkedsuddannelser der skal
anses for social- og sundhedsuddannelser, og hvilke der skal anses for pædagogiske, vil ske efter indstilling fra
efteruddannelsesudvalget til børne- og undervisningsministeren. Efteruddannelsesudvalget nedsættes af arbejdsmarkedets parter, jf.
§ 5 i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025. Kursister med en videregående uddannelse, der før den 1. januar 2025 har tilmeldt
sig et undervisningsforløb, der først påbegyndes den 1. januar 2025 eller senere, vil blive omfattet af de nye regler og vil indgå
i beregningen af tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet. Kursister, der før den 1. januar 2025
har tilmeldt sig og påbegyndt et fortløbende undervisningsforløb, som strækker sig ud over denne dato, kan opnå godtgørelse og
tilskud til befordring samt kost og logi for den del af undervisningen, der afholdes den 1. januar 2025 eller senere.
Det foreslås i stk. 2,
at lovens § 1, ikke finder ikke anvendelse for kursister, der deltager i undervisning, der er påbegyndt før den 1. januar 2025.
For sådanne kursister finder de hidtil gældende regler anvendelse. Det foreslåede indebærer, at betaling for deltagelse i
fortløbende undervisning, der er påbegyndt før den 1. januar 2025, men afsluttes efter denne dato, sker efter de hidtil gældende
regler, uanset hvornår betalingen forfalder.
De foreslåede ændringer vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse ikke gælder for Færøerne og Grønland
og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland ved kongelig anordning.
Gældende
LOV nr 1663 af 30/12/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til sundhedsvæsenet og ældreplejen)
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 31. januar 2024, som ændret ved § 6 i lov nr. 635 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 6, stk. 5, 2. pkt., indsættes efter »stk. 2«: », bortset fra i beregningen af tilskud til deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet«.
2. I § 8, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »deltagerbetaling«: », dog ikke for deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet«.
I lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2024, foretages følgende ændring:
1. I § 2, stk. 1, nr. 2, indsættes efter »5 år«: »eller der er tale om deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet, dog undtagen Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser«.
Stk. 2. § 1 finder ikke anvendelse for kursister, der deltager i undervisning, der er påbegyndt før den 1. januar 2025. For disse kursister finder de hidtil gældende regler anvendelse.