I lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. oktober 2012, som ændret senest ved lov nr. 495 af 22. maj 2017, foretages følgende ændring:
1. I § 3, stk. 3, nr. 6, indsættes efter »opbevarer«: », besidder eller anvender«.
Stk. 2. Tilbagekaldelse, jf. § 14 i lov om vagtvirksomhed, af godkendelser, som er meddelt før den 1. januar 2018, på baggrund af adfærd, der er udvist uden for stilling eller erhverv, og som giver grund til at antage, at den ansatte ikke vil udøve hvervet på forsvarlig måde, jf. § 7, stk. 3, nr. 2, som ændret ved denne lovs § 2, nr. 1, kan kun finde sted, hvis adfærden er udvist efter den 1. januar 2018.
Stk. 3. Lovens § 2 gælder ikke for Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Efter den gældende bestemmelse i våbenlovens § 3, stk. 3, nr. 6, har justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,
hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation adgang til kontrol af lokaler, hvor skytteforeninger
opbevarer våben.
Det foreslås, at bestemmelsen udvides til også at omfatte lokaler, hvor våben besiddes eller anvendes, herunder
skytteforeningernes skydebaner og skydepladser.
Ved skytteforeningers skydebaner eller skydepladser forstås baner og pladser, som skytteforeningerne ejer, eller som
skytteforeningerne på anden måde har en fast råderet over.
Med den foreslåede ordning vil politiet således fremover også kunne føre kontrol med, at afvikling af skydninger foregår
forsvarligt og således, at risikoen for tyverier mv. minimeres.
Det er i den forbindelse hensigten, at politiet bl.a. vil kunne føre kontrol med sikkerheden under såkaldte »åbent hus«
arrangementer, hvor personer, der ikke er medlemmer af foreningen, får adgang til foreningens eller andre medlemmers våben.
Politiet vil endvidere kunne føre kontrol med, at foreningens procedure for udlevering af våben er sikkerhedsmæssigt forsvarlig.
Der er i øvrigt ikke tilsigtet nogen ændring af praksis for politiets kontrol med opbevaring af våben i skytteforeningerne efter
de gældende regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter den gældende bestemmelse i vagtvirksomhedslovens § 7, stk. 3, nr. 2, kan godkendelse af ansættelse i en vagtvirksomhed
nægtes, hvis ansøgeren i stilling eller erhverv har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at vedkommende ikke vil
udøve hvervet på forsvarlig måde.
Det foreslås, at bestemmelsen udvides til også at omfatte adfærd, der er udvist uden for stilling eller erhverv.
Med den foreslåede ændring vil politiet kunne nægte godkendelse af ansættelse i en vagtvirksomhed også i de tilfælde, hvor
politiet har oplysninger om, at ansøgeren uden for stilling eller erhverv har udvist adfærd, der giver grund til at antage, at
vedkommende ikke vil udøve hvervet på forsvarlig måde.
Hensigten med ændringen er, at godkendelse af en ansættelse i en vagtvirksomhed f.eks. vil kunne nægtes, hvis den pågældende har
tilknytning til kriminelle miljøer, eller hvis vedkommende er psykisk ude af balance, har alkoholproblemer eller andre
misbrugsproblemer, og det på den baggrund vurderes, at den pågældende ikke vil kunne udføre erhvervet på en forsvarlig måde. En
tilknytning til en rocker- eller bandegruppering vil i sig selv medføre, at det må antages, at ansøgeren ikke vil udøve erhvervet
på forsvarlig måde, hvilket indebærer, at den pågældende ikke vil kunne godkendes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter den gældende bestemmelse i vagtvirksomhedslovens § 14, stk. 1, 2. pkt., er der adgang til at tilbagekalde en godkendelse af
en ansættelse i en vagtvirksomhed, såfremt betingelsen for godkendelse af en ansættelse efter § 7, stk. 3, nr. 2, ikke længere er
til stede.
Det foreslås i stk. 2
, at adgangen til at tilbagekalde godkendelser af ansættelse i en vagtvirksomhed, jf. vagtvirksomhedslovens § 14, stk. 1, 2. pkt.,
som udvides ved den ændring, der foretages ved lovforslagets § 2, begrænses for så vidt angår godkendelser meddelt før den 1.
januar 2018.
Med den foreslåede ændring af vagtvirksomhedslovens § 7, stk. 3, nr. 2, vil en tilbagekaldelse således også kunne ske i tilfælde,
hvor den ansatte uden for stilling eller erhverv har udvist en sådan adfærd, at betingelsen for godkendelse af en ansættelse ikke
længere er til stede.
Det foreslås, at adgangen til tilbagekaldelse på baggrund af en adfærd, der er udvist uden for stilling eller erhverv, for så vidt
angår tilladelser, som er meddelt før 1. januar 2018, hvor ændringen træder i kraft, begrænses til at omfatte adfærd, der er
udvist efter den 1. januar 2018.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Det bemærkes i forhold til den foreslåede ændring af våbenloven, at Færøerne og Grønland har egne våbenlove.
For så vidt angår den foreslåede ændring af vagtvirksomhedsloven bemærkes det, at Færøerne ved lagtingslov nr. 41 af 10. maj 2006
om kompetence over sager og sagsområder (kompetenceloven) overtog lovgivningskompetencen vedrørende vagtvirksomhed på Færøerne.
Den foreslåede bestemmelse fastslår endvidere, at lovens § 2 ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de Grønlandske forhold tilsiger.